אחרי סערת המימושים של אוקטובר: השוורים שוב יוצאים למרעה

האנליסטים מזהירים שהמערבולת מן החודש שעבר כנראה תימשך, למרות תמחור נמוך יותר בשוק וציפיות להמשך הצמיחה ברווחי החברות • למרות האזהרות - מנהלי השקעות ענקיים כמו UBS ובלקרוק מגדילים שוב את החשיפה שלהם למניות

השור של וול סטריט / צילום: שאטרסטוק
השור של וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

על רקע התמחורים הנמוכים בשוק, והפוטנציאל להמשך עליית הרווחים, שעוזרים לאושש את המניות, מכפילים מנהלי הכספים את ההימורים שלהם על מניות - אחרי המימושים הברוטליים של אוקטובר.

מכפיל הרווח של מדד S&P 500 ב-12 החודשים הקרובים
 מכפיל הרווח של מדד S&P 500 ב-12 החודשים הקרובים

קבוצת הבנקאות UBS הודיעה ביום חמישי שעבר שהיא מרחיבה את החשיפה שלה למניות, כולל בארה"ב ובשווקים מתעוררים. ענקית ניהול הנכסים הפיננסיים בלקרוק, חברת ניהול הנכסים העולמיים BMO ו-QMA, חטיבת השקעות הקוואנט במניות בסך 128 מיליארד דולר של PGIN (קבוצת ניהול ההשקעות של פרודנשל פייננשל), חזרו ואישרו לאחרונה את ההעדפה שלהן למניות.

ההכרזות הללו באות כאשר משקיעים רבים מנסים עדיין לקבוע את מגמת מדדי המניות העיקריים, אחרי שמניות בכל העולם איבדו כ-4.5 טריליון דולר משוויין בחודש שעבר. מבחינת משקיעים רבים, גל המימוש הזה היה אכזרי ומכאיב במיוחד, מפני שהחברות היו בעיצומו של דיווח על רבעון נוסף של גידול בריא ברווחים.

אבל התמחורים - המכפילים - הנמוכים, והציפיות שהרווחים ימשיכו לצמוח ב-2019, גם בלי קיצוץ חד נוסף במסי החברות, מגדילים את התיאבון של מנהלי הכספים להגדיל את החשיפה למניות.

התחזית הזו תרמה לעלייה של 3.5% במדד 500 S&P עד כה בנובמבר (עד יום שישי האחרון), והמדד הרחב הזה עלה ב-5% כמעט מתחילת השנה, והוא ממשיך למחוק את הירידות של אוקטובר.

"למרות שאנחנו מודעים לסיכונים הפוטנציאליים של הוספת החזקות במניות על רקע כזה, אנחנו מאמינים שעוצמת המימושים הייתה לא מידתית", כתבו האסטרטגים של UBS בדברי המחקר שלהם. הם הזכירו שהבנק מגדיל את ההחזקות שלו במניות אחרי שהוא צמצם אותן ביולי.

"אפילו אם נשתמש באומדנים הזהירים יחסית שלנו לרווחים בשנת 2019, שכוללים את ההשפעה הצפויה של המכסים בארה"ב ובאסיה (כולל סין), והאטה קלה בצמיחה הכלכלית הכוללת, תמחורי המניות עדיין נראים חיוביים", כתב הבנק.

מדד S&P 500  נסחר קרוב לתמחור הממוצע הנמוך ביותר שלו השנה. המדד הרחב הזה נסחר כעת במכפיל של 16 לרווחים החזויים, ירידה מ-17 בסוף ספטמבר, לפי חישובי חברת המחקר FactSet. במקביל, פרמיית הסיכון של המניות האמריקאיות היא 4.6%, עלייה מהממוצע ארוך הטווח של 3.2%, הוסיף UBS. פרמיית הסיכון היא תוספת התשואה שהמשקיעים דורשים, בהשוואה להשקעה באג"ח נטולות סיכון (אג"ח האוצר בעיקר). תשואת המניות היא מכפיל הרווח בהיפוך, כלומר כ-6.4% (בחלוקת 1 ב-16).

"עם רווחים תאגידיים סולידיים, התמחורים אטרקטיביים יותר אחרי המימושים של אוקטובר, ובכך הם מבטלים רוח נגדית לשוק", אמר ג'ון אדמס, אסטרטג השקעות ב-BMO, שמעניקה משקל יתר למניות אמריקאיות בתיקים שלה.

בשווקים מתעוררים, המניות נסחרות כעת במכפיל של 11 לרווחים החזויים, הנחה לעומת מכפיל ממוצע של 13 ב-30 השנים האחרונות, לפי UBS. המניות האירופיות נסחרות במכפיל עתידי של 12, מול ממוצע רב-שנתי של 16.

ובכל זאת, אנליסטים מזהירים שהזעזועים האחרונים בשוק המניות צפויים להימשך. דיוני הסחר הבינלאומי נמשכים, והמשקיעים צופים עוד תנודתיות לקראת פסגת מנהיגי מדינות 20G בבואנוס איירס בהמשך החודש, ובמהלכה, היכן שהנשיאים טראמפ ושי ג'ינפינג מסין צפויים להיוועד.

הציפיות לשיתוק או למבוי סתום פוליטי בארה"ב עם קונגרס חצוי, צפויות אף הן לחולל זעזועים בשוק המניות בטווח הקצר, אומרים כמה אנליסטים.

למרות הבעיות הללו, קובע בנק UBS, "הערך שמציעות המניות העולמיות מצדיק ספיגה של הפוטנציאל לתנודתיות מוגדלת, ואנחנו מצפים לכך שהשווקים ינועו כלפי מעלה".