גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שינויים בהרגלי הגלישה: מהפכת הלואו קוסט של אתרי הסקי

עד לא מזמן, סקי היה נחשב לחופשה של בעלי ממון, שנפשו במועדונים יוקרתיים בהרי האלפים ● אבל בשנים האחרונות מצטרפים גם קהלים חדשים: צעירים, דתיים, משפחות ואפילו ועדי עובדים ● אתרים רבים הופכים נגישים יותר, ואפשר למצוא חבילות סקי במחירים עממיים

הר מושלג / צילום: שאטרסטוק
הר מושלג / צילום: שאטרסטוק

"אם פעם חופשת סקי עלתה 2,000 אירו וזה היה אפשרי רק במועדונים כמו קלאב מד, ורק למשך שבוע, היום יש חבילות סקי גם ב-600 אירו לשבוע", כך אומר אורן אור סמנכ"ל בחברת פינגווין, המתמחה בתחום הסקי. זה לא שהמחירים בקלאבים צנחו לפתע, אלא שהעוגה גדלה. יותר ויותר אתרי סקי נעשו נגישים לגולשים הישראלים ובכלל, וכבר אינם נחלת העשירונים העליונים בלבד. במילים אחרות: הספורט הזה שפעם אולי היה סמל סטטוס אליטיסטי - פונה עכשיו לכווולם. גם לוועדי עובדים, כפי שיתברר בהמשך.

מה שהיווה את נקודת המפנה, מסכימים העוסקים בתחום, היה פתיחת האתר שמסתמן כלהיט התורן עבור הגולש הישראלי - בעיירה בנסקו (Bansko), שבה נמצא אתר הסקי הגדול בבולגריה, ששודרג ושופץ על-ידי חברה אוסטרית ועלה בסערה למפת הסקי, ועדיין שמר על מחירים נמוכים.

אתר סקי בבנסקו בולגריה / צילום: צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

"את אוכלת במסעדה טובה בבנסקו בלא יותר מ-20 אירו לזוג", אומר אור, "זה אתר מצוין ששינה את המפה ודרכו אפשר להיכנס לעולמות הסקי. מתנסים בפעם הראשונה בבנסקו - ואם מתחברים לזה, מה שקורה בדרך כלל - חוזרים לשם בפעם השנייה. בפעם השלישית כבר עוברים לאתרי הסקי באוסטריה, צרפת או שווייץ.

גם מנכ"ל חברת סקי דיל, רונן כץ, מספר על השינוי במחירי חופשות הסקי. "חופשת סקי עולה כיום פחות משני לילות בצימר בגליל. ב-700-600 אירו אפשר לנסוע למלון 4 כוכבים בבנסקו, כולל העברות, סקי פס וציוד. ב-15 השנים שאני בתחום לא ראינו דבר כזה".

גם הוא שם את הפוקוס על כניסת בולגריה למפת הסקי, ולא רק האתר אלא גם ה"מעטפת" כולה - חיי לילה, קניות ופולקלור מקומי. וכל אלה במרחק של שעתיים וחצי טיסה (האתר נמצא במרחק של 160 ק"מ מסופיה, שאליה טסים עם וויז אייר, חברת הלואו קוסט ההונגרית).

"מה שקרה הוא שהמכנה המשותף הנמוך איפשר לרבים להיכנס לענף הזה", אומר כץ. "בנסקו הכניסה לתחום הסקי המון ישראלים, שהשקיעו 600 אירו בחופשת סקי, והיום הם אולי עברו לסקי ב-1,400 אירו, ואולי לא. לא רק שמספר הגולשים גדל, אלא שגם מי שכבר גולש, נוסע יותר. 30% מגולשי הסקי נוסעים לשתי חופשות סקי בשנה. אחת, לשבוע עם המשפחה או עם חברים, והשנייה לסוף שבוע עם בת או בן הזוג. רבים נוסעים בינואר לסוף שבוע חימום לקראת החופשה הארוכה שלהם בחודש מארס".חגיגת הלואו קוסט

אל כניסת האתרים במזרח אירופה, כשבנסקו הוא המוכר שבהם אך בהחלט אינו היחיד, מצטרף גורם נוסף: חגיגת טיסות הלואו קוסט מישראל ליעדי החורף במזרח אירופה וגם במערבה. מוסיפים לתערובת הזו את השקל החזק מול הדולר והאירו וגם מול המטבע ההונגרי (שקל אחד שווה ל-77 פורינט הונגרי) ומקבלים תמהיל שמאפשר להציע חופשת סקי בשליש מחיר ממה שהוצע לנו לפני כחמש-שש שנים.

"האירו היום הוא פחות מ-4.25 שקל, לפני שלוש שנים הוא היה 4.70 שקל ולפני חמש-שש שנים הוא היה יותר מ-5 שקלים", מתייחס גם כץ להיחלשות מטבע האירו אל מול השקל כפקטור שהגדיל את עוגת הסקי. "בעונת 2019 מכרנו חבילות לצרפת ב-10%-15% פחות לעומת המחירים ב-2011 למוצר מקביל. ענף הסקי הפך מאקסטרים למיינסטרים".

וכשמוצר תיירותי הופך למיינסטרים - ולא כמילה גסה - גם ההיצע לדרישות של הישראלים באתרי הסקי מקבל ביטוי. כך, למשל, בהדרכה בעברית גם לזאטוטים מגיל ארבע. "היקף היוצאים לסקי בפורמט משפחתי גדל פי 10 לעומת המספרים של לפני עשר שנים", אומר כץ.

הישראלים גם יוכלו לשמוע אמנים ישראלים בהופעות באתרי סקי. "הבאנו את פסטיבל ערד להרי אירופה המושלגים", הוא מוסיף, ומפרט רשימת אמנים מהשורה הראשונה: בלקן ביט-בוקס, הדג נחש, טונה, נצ'י נצ', התקווה 6 ואחרים, שיצאו ברכבת אווירית להופעות באתרים השונים. ולא רק זה - גם מלונות כשרים פועלים באתרי הסקי לטובת הגולשים שומרי המסורת.

"המחיר שלא היה קיים בעבר, מקרב לסקי קהילות חדשות", מאשר גם דדי ונונו, מנהל תחום סקי באשת טורס, המציעה גם חופשת סקי כשרה במלון מותאם המצויד אפילו בבית כנסת. גם שעות פעילות הגלישה בחבילה מותאמות לשומרי שבת. "מי היה חולם בעבר על סקי שמותאם לשומרי מסורת? פירקנו את החבילות שפעם היינו מוכרים לשבוע, לשני חלקים - א'-ד' לשומרי מסורת, וסופ"ש כחבילה נפרדת".

אם לא די בכך, מספר ונונו על ועדי עובדים שנכנסו לתחום. "אוכלוסיות של מקומות עבודה שבאים במאסה של כמה עשרות עובדים מבנקים או מקופות חולים זה משהו שלא דמיינו. בנוסף, רואים יותר נשים שמגיעות לחופשת סקי. ובכלל, לבן או בת הזוג שפחות אוהבים סקי יש המון מה לעשות".

"כל שנה מעגל הגולשים מתרחב", אומר אור מפינגווין, שמשווק חבילות סקי זה 12 שנים. "אנחנו מכורים לסקי, ומתוך החיבור לעולם הזה התחלנו לייצר חבילות. במקביל, הביקוש גדל".

בפינגווין משלבים חבילות גם עם טיסות לואו קוסט, וגם באמצעות טיסות שכר במטוס חכור לזלצבורג (הקרובה לאתר מאיירהופן באוסטריה).

עם כל הכבוד לאתר הבולגרי ששינה את המפה, אומר אור כי עדיין מרבית הישראלים טסים לאוסטריה או לצרפת. בתי המלון באזורים הללו התייקרו בחלקם. "אלו בתי מלון שעובדים בעונה קצרה יחסית לאורך השנה, והם מחלקים אותה לסבבים של 7 לילות, לרוב משבת עד שבת. המחירים שם לא ירדו. להיפך, בחלקם הם עלו".

אבל פתרונות הלינה האחרים, כמו דירות שההיצע שלהן גדל, מאפשרים את הגמישות, שכן בדומה למגמה שחולשת על כל עולמות התיירות, אתרי הסקי חוו גידול עצום בדירות בדרגות שונות. שינוי מעניין התרחש גם בתחום ציוד הסקי, הן בשכירת ציוד או רכישה מראש בארץ או באתרים עצמם. הקניות המקוונות שפתחו אינספור אפשרויות השפיעו גם הן. אם ציוד לסקי בעבר נמכר באלפי שקלים, היום אפשר לסגור גם במאות. משקפות סקי, לדוגמה, נמכרות בעליאקפסרס גם ב-80 שקל במקום ב-400 שקל, וגם כפפות אפשר למצוא בפער דומה.

אז לאן הרוב נוסעים?

יעדי הסקי שמוצעים בתפריט הישראלי השגור כוללים כמובן את צרפת, אוסטריה, שווייץ ואיטליה, את בולגריה כאמור וגם את סוצ'י ברוסיה, שם נערכת אולימפיאדת החורף (והתקיימו חלק ממשחקי המונדיאל). את סוצ'י מגדיר כץ כיעד הכי קרוב לישראל שהוא "זול בטיסות, אבל פחות זול בלינה. המלונות בסוצ'י הם בעיקר של רשתות יוקרה, ולכן חופשה תעלה 1,200-1,000 אירו לשבוע ו-900-800 אירו לחופשה של אמצע שבוע או לסוף שבוע". עם זאת, "כבר לא נותרו בסקי דיל חבילות סקי לסוצ'י לעונה הקרובה", לדבריו. בין היתר משום ש"הישראלים מעדיפים יעדים כמה שיותר קרובים".

פאסו טונלה, איטליה / צילום: עדן רם עבור  SKI DEAL

הרבה טסים לארה"ב. לא משלבים שם סקי?

"מי שטס לנסיעת עבודה, אולי ישלב סקי באספן קולורדו, למרות שסקי וג'טלג יחד זה שילוב לא טוב. גם טייסים עושים את זה, אבל זה שיעור ממש זניח. רוב הישראלים גולשים באירופה".

כל הטוב הזה קורה עוד לפני שאתרי הסקי בגיאורגיה - שמוגדרים בעלי פוטנציאל עצום לאור גובהם והמרחבים העצומים בהרים המושלגים המשתרעים על שטח של כ-6,000 ק"מ - נכנסו לשוק כמוצר מן השורה. אור מציין כי האתרים עדיין לא מפותחים בהיבט התשתיות ושל המתקנים (מעליות למשל), אולם הפוטנציאל בגיאורגיה עשוי להציע מוצר שונה ומיוחד - סקי לאורך כל ימות השנה. אור סבור ש"יהיה מעניין ברגע שגיאורגיה תבין את הפוטנציאל הזה שלה והאתרים שם יציעו מוצר תחרותי מאוד". אנחנו ממתינים.

ועד שגיאורגיה תשבור את השוק מכיוונה, בסופו של דבר, הכול כנראה עניין של השקפה והאופן שבו אנחנו תופסים את חופשת הסקי. "בדיוק כפי שנוסעים רבים יוצאים ל"סיטיברייק" בפריז או באמסטרדם או בכל יעד אחר באירופה, קופצים לגיחת סקי - גם מי שחלם על סקי שהיה לו יותר יקר בעבר וגם לשם ההתנסות. אפשר גם לשלב סופ"ש סקי ועוד כמה ימים בעיר גדולה.

"כשאנחנו מרכיבים חבילה, הפקטור של המחיר עומד לנגד עינינו", אומר ונונו. "אם הטיסה והמחירים באתר מביאים למכלול שמבחינתנו הוא מחיר נגיש - נלך על זה".

סוצ'י/ צילום:גילי עזגד עבור  SKI DEAL

אבל יש טיסות זולות גם לאוסטריה או לגרמניה.

"נכון. מרכיב הטיסה ביעדים האלה אולי יהיה נמוך, אבל שירותי הקרקע כמו סקי פס יהיו יקרים במערב אירופה ב-40% יותר מאשר במזרח אירופה. גם מחירי הלינה והאוכל שם יקרים. מרכיב הטיסה אולי הוזיל את הסך הכול, אבל המטרה היא להציע חופשת סקי במחיר שמתאים לכל כיס, מ-550 אירו לאדם לסופ"ש כולל הכול, ובשיא העונה להציע את החופשה הזו ב-630 אירו".

ויש גם מציאות של הרגע האחרון לספונטנים?

"בסקי, המשחק הוא שונה מאשר דילים לסיטי ברייק באירופה. אין תנודתיות גדולה במחיר משום שהנטו מלכתחילה נמוך".

אז חוץ מעובדים מהבנק או מקופת החולים, את מי עוד נפגוש במעליות באתרי הסקי הללו?

"תפגשי פחות תיירים מערב אירופיים, אבל תראי תיירים ממזרח אירופה כמו רוסיה, בולגריה וגם מיוון. אפשר בגדול להגיד שמדובר בתיירים המשתייכים למעמד סוציו-אקונומי בינוני יותר מאשר ספורטאי סקי מדופלמים", אומר ונונו.

חשיבה מחוץ לקופסה

לצד המשוואה של אתר זול בבולגריה וטיסות לואו קוסט, שהכניסו את הסקי לעלונים של ועדי העובדים, יש דרך מעניינת נוספת לחשיבה מחוץ לקופסה, שתאפשר לנו לשלם פחות על חופשת סקי, ואפילו במערב אירופה. הסוד הוא להתמקד באתרים קטנים יותר, או במילים אחרות: ללמוד מהצעירים.

יותם עידן, מייסד ומנכ"ל האתר ,Weski.co.il גדל בצרפת וכילד הורגל לצאת לחופשת סקי משפחתית לפחות פעם בשנה. "כשהגעתי לגיל 18", הוא נזכר, "רציתי להמשיך לצאת לחופשות סקי, אבל לא בפורמט המשפחתי. כך הכנסתי חברים שלא עשו סקי בעבר. חיפשנו פתרונות זולים והבנו שאפשר לצאת לחופשת סקי לא יקרה.

"אנחנו רואים היום שסקי הפך להיות ספורט מאוד נפוץ בקרב המילניאלס - חבורות של סטודנטים או של חיילים שנוסעים לחופשת סקי ב'רגילה' ואחרי הצבא". גם עידן מתייחס למהפכת הלואו קוסט שהנגישה טיסות לז'נבה, לליון ולמינכן, יעדים שקרובים להרי האלפים מאיזשהו כיוון, והן מאפשרות להגמיש את החבילה. בנוסף, הוא מציין את מלאי הדירות שגדל מאוד. ב-WeSki מציעים לפרק את החבילה ולרכוש את רכיביה בנפרד תוך פוקוס על יעדים, בעיקר בצרפת.

לפי עידן, "מי שמתמקד בגלישה עצמה, פחות מתעניין במלון 5-4 כוכבים או בדירת יוקרה שתחכה לו באתר. יש דירות בחצי מחיר לעומת בית מלון, וכולן מצוידות במטבחים. קונים מצרכים בסופרמרקט שיש בכל אתר ומבשלים לבד. גם בסופרים היקרים באתרים בצרפת, המחירים עדיין יותר זולים מהמחירים בארץ ולפי התחשיב שלנו, בדרך הזו עלויות המזון מגיעות ל-100 אירו לאדם לשבוע. יש יותר מעשרת אלפים דירות להשכרה באתרי הסקי באלפים - שמונה חבר'ה יכולים לחלוק דירה. לא חייבים לנסוע רק לאתרים הגדולים והיקרים כמו סן מוריץ או קורשבל. יש מאות אתרים בצרפת שנמצאים מתחת לרדאר של מרבית הציבור, אלו אתרים שיש בהם מסלולים טובים והשהייה שם פחות יקרה. מי שגולש ברמה של מתחיל או בינוני, ימצא שהאתרים הללו מתאימים לו אפילו יותר מהגדולים, המסלולים שקטים יותר ופחות עמוסים".

בין האתרים הללו, מונה עידן את האתר מורזין (Morzine) שהעיר הקרובה אליו בטיסה היא ז'נבה או האתר סר שבלייה ((Serre Chevalier שאליו הוא ממליץ להגיע מטורינו. לדבריו, חבילה עם טיסות והעברות תעלה כ-600 אירו לשבוע בינואר (כולל סקי פס, שלבדו מגיע למחיר של 300-200 אירו לשבוע). "בצרפת לבדה יש לפחות 200 אתרי סקי ומרבית הישראלים מתמקדים בערך ב-10, וזה פספוס, משום שאתר קטן-בינוני, לא רק שיהיה זול יותר אלא שיש בו קסם אחר".

ומי שמחפש מסעדות טובות וחוויית אפרה-סקי, ימצא אותה גם שם?

"זה כמו ששואלים אם יש ברים ומסעדות בגליל. יש. פחות מאשר המספרים של תל-אביב, אבל יש. אלו אתרים יותר משפחתיים", אומר עידן.

אז מה קדם למה - טיסות לואו קוסט שאפשרו את הגישה לאתרים הללו, או שחברות התעופה שזיהו את הביקוש של הנוסעים להגיע לז'נבה כנקודה שממנה יוצאים לאתרי סקי באלפים והכניסו אותה למפת היעדים?

עידן: "לא ברור מה הביצה ומה התרנגולת, אבל מה שברור הוא שאם לפני כמה שנים הייתה טיסה אחת בשבוע לז'נבה, היום יש חמש. תרבות הסקי צומחת גם בזכות זה".

עידן מספר על תופעה מעניינת אחרת שהתרחשה בשנים האחרונות - חיבור של כמה אתרים קטנים וסמוכים, שהפכו לאזורי גלישה מאוחדים שיצרו מרחב גלישה גדול. במקרה כזה, הוא מציע ללון ביעד הפחות יקר (עם השם הפחות מוכר) ובבוקר, במרחק של כחצי שעה, לעבור למסלולי הגלישה של האתר שמי שלן בו בטח שילם יותר. שלושת העמקים (Les trios vallees) בצרפת, למשל, הוא אזור גלישה הכולל שמונה ריזורטים של סקי, בהם קורשבל, מריבל, ואל טורנס ועוד שהתאחדו לכדי 328 מדרונות ו-166 מעליות. אזור אחר הוא ה-Paradiski שהוא "גן שעשועים" לסקיירים במרחב של 425 ק"מ - מהאתר Les arcs ועד La Plagne.

"העיירה מורזין נמצאת מתחת ל-Avoriaz, ושם תשלמי 200 אירו פחות לשבוע", אומר עידן. "ליד שאמוני (Chamonix) יש הרבה עיירות קטנות כמו Les Menuires - ואלו הפערים גם שם. לוקחים שתי מעליות בבוקר, ובפחות מחצי שעה מגיעים למסלולים של שאמוני. אחרי כן מרוויחים גלישה ארוכה יותר של 800 מטר חזרה עד לעיירה, ומשלמים על זה הרבה פחות". וכך מצאנו בצרפת חבילה במחיר של סקי בבולגריה.

ולסיום, בשורה משמחת. קשה אומנם לדעת בבירור איזו עונה צפויה לנו, אבל הלך הרוח מנבא עונה "חזקה" מבחינת כמויות השלג. אלה יאפשרו למכור חבילות סקי אפילו בפסח (באתרים הגבוהים). העונה עצמה מתמקדת בחודשים דצמבר עד מארס, אבל אפשר למתוח עוד חודש ואפילו חודשיים בחסות אלוהי השלג (ואלוהי השלג המלאכותי). וכך, הגדלת העונה תוזיל את המחיר גם למי שמוכן לקחת סיכון להגיע לאתר מושלג חלקית בחודש אפריל או מאי.

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה פה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס