גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלפרין: "התיקון לחוק הפטם הוא הצעת חוק שערורייתית"

התיקון אומר כי ענף הפטם יוחזר למסגרת של תיכנון ומכסות בשליטת מועצת הלול ● יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל: "חייבים למצוא פתרון שישפר את מצב החקלאים ויוריד את המחיר לצרכן" ● ח"כ פולקמן: "הפתרון של ח"כ וקנין להחזרת הפטם למשטר תכנון אינו נכון"

איתן כבל. נקודת איזון / צילום: דוברות הכנסת
איתן כבל. נקודת איזון / צילום: דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, דנה היום (ד') לקריאה ראשונה את ההצעה לתקן את חוק מועצת הלול, על מנת לאפשר למועצת הלול להסדיר את ויסות הייצור והשיווק של תוצרת הלול בענף הפטם. כבל הודיע שינסה למצוא פשרה בחילוקי הדעות על החוק, והבהיר: "המחיר לא יעלה בשקל אחד, שערה משערות ראשו של הצרכן לא תיפול".

ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת "כולנו", מתנגד לתוואי הצעת החוק הפרטית של ח"כ יצחק וקנין מסיעת ש"ס, שבמרכזה החזרת ענף הפטם למסגרת של תכנון ופיקוח על ידי מועצת הלול. פולקמן אמר בדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה של הכנסת כי "הבעיה שמתאר ח"כ וקנין היא אכן בעיה אמתית של הצפת השוק ופערי תיווך קמעונאים. צריך להביא פתרון אבל המתווה הנוכחי לא הגיוני, מחזיר אותנו עשרות שנים לאחור, ויפגע בצרכנים כי מחירי העוף יעלו. יש פה בעיות אמתיות וצריך לסייע לחקלאים אבל לא על חשבון הצרכן. הפתרון שמוצע כאן הוא לא נכון, ואני היום מתנגד בכל מצב לחוק הזה".

כפי שפורסם אתמול (ג') ב"גלובס", הממונה על הגבלים עסקיים, מיכל הלפרין מתנגדת להצעת החוק של ח"כ וקנין, והיא טוענת כי היוזמה תביא לעליית מחיר הפטם. לדבריה, הצעתו של וקנין מאפשרת "לעשות הסדרים כובלים מסוג קרטל עם מגדלים ומשווקים של פטם, לשם צמצום כמות התוצרת והעלאת המחיר לצרכן... הפיקוח האמור צפוי להקטין את כמות הפטם ובהתאם להביא לעליה במחיר המוצר לצרכן - כתוצאה מהירידה בהיצע. זאת היא מטרתו המוצהרת של התיקון... בעוד העלאת מחיר כתוצאה מקרטל היא מיידית, חזרה לרמות מחירים לפני קיומו של קרטל עשויה לעתים לארוך שנים רבות".

הלפרין אומרת, כי הסדרים כובלים של מועצת הלול, כפי שמבוקש בהצעת החוק, "אינה הדרך הראויה להגן על חקלאים. הדרך להגן על החקלאים הקטנים היא באמצעות תמיכות ישירות (סובסידיות) על ידי הממשלה. תמיכות ישירות מאפשרות לקיים בקרה שתמיכת הממשלה אכן מגיעה לאותם גורמים עליהם יש להגן, מבטיחות את אספקת הכמות לכל אותם צרכנים המבקשים לרכוש עוף כיום ויימנעו מכך בעקבות עליית המחיר; ואת עלויות התמיכה ממומנות מן הקופה הציבורית, ולא על ידי האוכלוסיות החלשות הצורכות יותר עוף".

לסיכום עמדתה כתבה הלפרין בחוות הדעת: "הצעת החוק עומדת בסתירה חזיתית ובלתי ניתנת ליישוב למדיניות המוצהרת של הממשלה והכנסת ביחס למאבק ביוקר המחייה בכלל, ולהורדת מחירי המזון בפרט, פוגעת פגיעה משמעותית בצרכנים ובייחוד במשפחות בעלות הכנסה נמוכה. נוכח כל האמור, הממונה על ההגבלים העסקיים מתנגדת להצעת החוק וסבורה שאין לקדמה".

"המשבר מפיל חללים"

יוזם הצעת החוק לויסות הענף ח"כ וקנין אמר כי "המשבר בענף מפיל חקלאים אחד אחרי השני ובסוף יהיה קרטל אמיתי של 4-5 גופים - לא ניתן שהמחיר יעלה; הממונה על רשות ההגבלים: אם ההצעה תעבור הצרכן הישראלי יהיה היחיד שיישא במחיר; משרד החקלאות: לא מתנגדים להצעה - גם כשהמחירים לסיטונאים יורדים מאוד המחירים לצרכן יורדים קצת והמחיר לחקלאי נופל.

היו"ר כבל פתח את הישיבה ואמר כי "יש כאן קרב יצרי ואמיתי ואני רוצה שכל אחד יתייחס לכך בצורה עניינית, חלק מהחקלאים לא רואים עין בעין את ההצעה. אני רוצה למחות על ההתקפה הפרועה על חברי יצחק וקנין שהוא מאושיות הבית הזה אדם עם יושרה מהמדרגה העליונה. אפשר להתווכח עם עמדתו אבל מי שירד מתחת לקו לא אאפשר לו להיות כאן". לפי ההצעה יוחזר הסדר הוויסות שהיה נהוג בענף הפטם שהיה נהוג מאוגוסט 2012 ועד ספטמבר 2015, כך שתיקבע כמות הייצור של המגדלים בענף.

ח"כ יצחק וקנין אמר כי בחודש האחרון הוא חוטף מתקפה פרועה, שקרית וחסרת שחר. "נכון אני מייצר ביצים, אבל להבדיל מאלה שקיבלו מכסה מהמדינה אני לא קיבלתי מכסה מהמדינה, קניתי משק במיטב כספי ולא קיבלתי כלום מאף אחד. מי שניסה ללכת על הראש שלי בקו הזה עושה לא רק טעות אלא עוול לעצמו. מעל שנתיים וחצי אני מתנהל עם הצעת החוק הזו ולא גידלתי בחיים פטם ואף אחד ממשפחתי לא גידל פטם. הלוואי שזה יביא מזור ליוקר המחייה, אבל הוכחתי במספרים ב-10 שנים האחרונות שזה לא קורה. אין היום בישראל לול אחד שהוא לא יעיל. היום בשעה הזאת שאני מדבר אתכם 800 אלף עופות נמצאים בלולים מעל 50 יום ואין אפשרות להוציא אותם כי הכל רווי. יתרה מזאת, המחסנים מפוצצים בעופות מוקפאים. איך זה קרה? עד 2011 הייתה מציאות מסוימת ואז נעשה הסדר ראשון לווסת את הענף, בשנים האחרונות נבנו לולים רבים בדרום הארץ ולא של חקלאים. נוצר מצב שיש ייצור עודף שאי אפשר לקלוט במשק. הסיכום היה להוציא את הסעיף הזה מחוק הגליל ולהגיש את הצעת החוק הזו בנפרד ותוך חודשיים לתת מענה לבעיה הזו. החקלאים מתים וירידת המחיר לא מחלחלת לצרכן".

"יש פה משבר שלא מביא מזור לצרכן ומפיל חקלאים אחד אחרי השני ואני מנהל דיונים שנתיים וחצי עם שר האוצר ולצערי לא נעשה כלום. היום המשבר הוא פי 100 יותר. מחיר ממוצע של עוף מחולק הוא בין 28 ל-32 שקלים ומה מקבל החקלאי? 3 שקלים כשעלות הגידול היא 5.5 שקלים. בסוף יישארו פה 4-5 גופים גדולים שיוסתו את הענף הפועל ואף אחד לא יצליח לשלוט בו ואתם תייצרו את הקרטל האמתי של הפטם. ניתן את כל ההגנה שהמחיר לא יעלה".

"להחזיר את השוק לאיזון"

ד"ר אסף לוי, סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, אמר כי הבעיה נוצרה כשישנו את חוק ההגבלים העסקיים, כך שלא אפשר למועצת הלול להמשיך את ההסדר. "היה למשרד סיכום והבנות עם רשות ההגבלים לתקן את חוק המועצה לענף הלול, כדי לאפשר למועצה לעשות את המבוקש. קיימת בעיה בענף והמשרד לא מתנגד לתיקון הזה. צריך למצוא איזון בין הצרכן לחקלאי", אמר.

ח"כ דוד ביטן הוסיף כי האוצר לא עמד בשום הבטחה ולכן הצעת החוק תעבור כמו שהיא וללא הסתייגויות. היו"ר כבל הוסיף כי החקלאים נמצאים בתחתית שרשרת המזון ולא משנה אם יש או אין קרטל ושאל איפה הבעיה. סמנכ"ל משרד החקלאות אורי צוק בר "הסביר כי גם כשהמחירים לסיטונאים יורדים מאוד, המחירים לצרכן יורדים קצת והמחיר לחקלאי נופל, ולכן יש אפשרות בנקודות מסוימות להוריד מהייצור ולהחזיר את השוק לאיזון. זה לא יעלה מחירים".

ח"כ רועי פולקמן אמר כי הבעיה שמתאר ח"כ וקנין היא אמתית ואי אפשר להתעלם ממנה, אך המתווה שמציע וקנין ב-2019 הוא לא הגיוני. אי אפשר לקחת מנגנונים שהיו נהוגים בישראל לפני עשרות שנים, של מכסות, ולהגיד שזו השיטה.

ח"כ יפעת שאשא ביטון אמרה כי גם שר האוצר דרש פתרון עבור החקלאים ובמקביל אסור שהמחיר לצרכן יעלה.

ח"כ איתן ברושי אמר כי "הדיון הזה הוא לא רק על הפטם אלא על החקלאות כולה והענף הבא בתור הוא החלב. אתמול ניהלנו דיון על מזון בריא ואין מזון בריא בלי חקלאות ישראלית. בענף שאין יצוא או יבוא יש שתי אפשרויות, או שיגדלו אותם חוואים בעלי ממון או חקלאים שזה מה שהם יודעים לעשות מול החיזבאללה. זה לא שאלות רק של שקלים אלא גם של ערכים".

הממונה על הרשות להגבלים עסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, אמרה כי "הצעת החוק שמונחת בפני הוועדה היא לא פחות משערורייתית כי היא לא מסתירה את כוונתה - לצמצם את כמות העוף כדי שמחירי העוף יעלו. כולנו מבינים שלווסת משמעותו לצמצם וזה כתוב במפורש בהצעה. רוצים להעלות רווחיות ולהעלות את המחירים של העוף, וזאת הצעה מאוד אפקטיבית. בתקופת הקרטל יש עלייה של 10% במחירי העוף לצרכן והפער בין נקודות השפל והשיא בקרטל הוא של 30% במחיר. שוק הפטם בישראל זה 7 מיליארד שקל וזה הבשר הבסיסי שמשפחה בישראל צורכת ואת זה רוצים לייקר ב-10% ולהטיל עול על הצרכן הישראלי ב-700 מיליון שקל בשנה. מי ייהנה מזה? כל שרשרת הייצור, הקמעונאים, המשווקים, הסיטונאים וגם החקלאי קצת ומי שיישא בעלות זה בעיקר הצרכן העני הישראלי. החקלאי הקטן יראה מעט מאוד מהדבר הזה. במועצת הלול יושבים 15 נציגים למגדלים הגדולים והמשחתות שנגדם אתם יוצאים. למגדלים הקטנים יש הרבה פחות נציגים במועצת הלול. היחיד שיישא במחיר הזה הוא הצרכן הישראלי. אם תצביעו בעד ההצעה הזו אתם מצביעים בעד העלאת יוקר המחייה".

היו"ר כבל אמר: "כל היום מראים לי גרפים אבל בחנות אין גרפים והמחיר לא יורד והמלחמה הכי גדולה של הוועדה הזו היא לטובת הצרכנים ומצד שני מקומו של החקלאי שלא זוכה לראות שכר לפרי עמלו. אנחנו לא מתעלמים מהבעיה של החקלאים אבל היא צריכה להיפתר מול החקלאים בתמיכות ישירות ועזרה לייעל לולים. היו"ר כבל הגיב: "אם זו תהייה התוצאה לא אתן שסעיף אחד יעבור אבל אני רוצה להיות משוכנע שיהיה שינוי כי המצב כפי שהוא עכשיו לא יכול להתקיים, הצרכן לא מקבל מחיר נמוך והחקלאי לא נהנה. קודם כל אני מייצג את הצרכנים והמחיר לא יעלה בשקל אחד, שערה משערות ראשו של הצרכן לא תיפול".

מנכ"ל מועצת הלול, שמואל לויט, אמר כי למגדלים הקטנים יש רוב במועצת הלול ושר החקלאות הוא הממונה עליה, ואם הוא חושב שהמועצה עשתה הסדר שפוגע בציבור הוא לא ייתן להעביר את זה. לדבריו, "המושבניקים הם גורמי התחרות בענף, יכול להיות שהאוצר רוצה לחסל את המושבניקים ותחרות לטווח קצר תהייה אבל תחרות לטווח ארוך תהייה כמו עם שני בנקים גדולים ועוד 4 קטנים וזו. המגדלים הקטנים הם היעילים ביותר, יש להם רק בעיה קטנה שאין להם גב כלכלי לספוג הפסדים. אי הסדר משמעותו הגנה על הקמעונאים והם הצליחו להעלות את הרווח שלהם מ-7 שקלים ל-8 שקלים ומעלה. מטרת החוק היא לא צמצום כמויות, יש ביקוש יתר לקראת החגים וביקוש חסר בתקופות אחרות וכשאין הסדר יש ייצור בלתי כלכלי שאף אחד לא צריך אותו. כל ההצעות ששמענו מהאוצר זה מתווה פרישה למגדלים, ודבר שני זה סבסוד ישיר שמעוות סחר ויוצר קומבינות לא רצויות. המגדל אלעד רמות מרמת צבי אמר מנגד כי אמנם הענף במצב קשה אבל הוא צריך להתנהל כשוק חופשי ולתת למגדלים לשלוט בענף.

סגנית הממונה על התקציבים באוצר, עדי חכמון, ביקשה להדגיש כי אין ספק בניקיון כפיו של ח"כ וקנין, והוסיפה: "זה נכון שיש בעיה והמשק לא מאוזן ויש מרוץ חימוש של השוק שרוצה לאגור כמויות, הצענו הרבה פתרונות ואנחנו מוכנים להציע פתרונות נוספים, אבל הצעת החוק היא לא נכונה כי קרטל מעלה מחירים ותהייה פגיעה בצרכן".

היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר: "חייבת להיות נקודת איזון. אני יודע שהחקלאים במצב רע, וגם המחיר לצרכן חייב לרדת" הוא הוסיף כי יכנס את כל הגורים לדיון בלשכתו, על מנת למצוא פתרונות, ואמר כי אין צדק מוחלט - לא בהצעתו של ח"כ וקנין ולא בהתנגדות האוצר ורשות ההגבלים.

עוד כתבות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%, מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים

דאו ג'ונס עולה ב-0.3% ● מחיר הקקאו בשיא כל הזמנים ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-15% גם היום ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה