גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדור החדש של המסחריות העירוניות רוצה לשנות את דעתכם

לא עוד רכבי עבודה סגפניים ונטולי סטייל: 2018 מסתמנת כשנת מפנה של המסחריות העירוניות עם הצגה של דורות חדשים ומתקדמים לכמה ממובילי השוק

פיז'ו פרטנר / צילום: יחצ
פיז'ו פרטנר / צילום: יחצ

הדבר הראשון שעולה בדמיון כאשר חושבים על מסחריות קלות, הוא "רכבי עבודה של הצווארון הכחול". כלים אפורים וסגפניים שמשרתים מובילי מטענים עירוניים, טכנאי שירות ואחזקה ושאר בעלי מקצוע, שמציבים את התכליתיות לפני הנוחות. הכלים הללו הרוויחו ביושר את התדמית הזאת, אבל בשנים האחרונות הם עוברים מהפך.

את תאי הנוסעים הבסיסיים ונטולי הפינוקים מחליפות עמדות פיקוד מודרניות, עם שלל מערכות בטיחות ובידור עדכניות. המנועים הרועשים והחלושים מוחלפים ביחידות קלות ונמרצות, ולאחרונה גם במערכות הנעה ירוקות וחסכוניות. בידוד הרעשים משתפר, המתלים זוכים לעידון ואפילו העיצוב זוכה לסממני "פנאי" אופנתיים. כל זה, מבלי לאבד את השילוב של ממדים קומפקטיים יחסית וקיבולת העמסה רצינית, שקשה למצוא לה תחליפים בשוק הרכב הפרטי.

2018 מסתמנת כשנת מפנה עם הצגה של דורות חדשים ומתקדמים לכמה ממובילי השוק. הנה כמה דוגמאות מהחודשים האחרונים.

סיטרואן ברלינגו ופיז'ו פרטנר: חוצות את הגבולות

לסיטרואן ברלינגו ולאחותה התאומה פיז'ו פרטנר, שמור מקום של כבוד כמייסדות של פלח "המסחריות הפרטיות" שכבש את אירופה והוליד אינסוף מתחרים. השנה הוצג הדור החדש של השתיים והן תוכננו לפנק את הנהג והנוסעים הרבה יותר מבעבר, מבלי לאבד את השימושיות.

מערך הפיקוד שלהן משוכפל כמעט במדויק מדגמי הדור האחרון של החברה, כולל הגה קטן וספורטיבי שממוקם מתחת ללוח השעונים המודרני ומערכת מולטימדיה עם מסך 8 אינץ' שנלקחה מפיז'ו 3008 ושות'. כמקובל בדגמי הדור האחרון של הקבוצה, יש בכלי הרכב גם שלל גאדג'טים אלקטרוניים, כולל מערך מצלמות היקפי שמסייע לחנות ולתמרן במקומות דחוקים, מערכת להתרעה מפני העמסת יתר וערכת בטיחות מתקדמת.

באגף השימושיות מציעים הכלים נפח מטען של 3,300 עד 4,400 ליטר בהתאם לגרסה, יכולת הסעה של עד שמונה נוסעים ומשקל העמסה של עד 1,000 קילו. החברה הוסיפה למבחר גם שתי גרסאות מיוחדות כאופציה: אחת למי שנוהג לרדת מהכביש וכוללת מרווח גחון משופר, מערכת בקרת משיכה מתקדמת ועוד; והשנייה לנוסעי כביש מפונקים שכוללת בידוד רעשים משופר משמעותית, מושבים מהודרים, בקרת שיוט ועוד.

המנועים הם מהדור האחרון כולל דיזלים בהספק שנע בין 75 ל-130 כ"ס כאשר הדיזל החזק משודך לתיבה אוטומטית יפנית בת 8 מהירויות. ועוד לא הזכרנו את גרסת ה"ריפטר" המהודרת, שמיועדת להציע פינוקים, עיצוב ותחכום של רכבי פנאי למשפחות פעילות (בתמונה למעלה). נזכיר, שאופל היא כיום חלק מקבוצת PSA, ולפיכך כל החידושים והשיפורים יוצעו גם במסחרית האחות הנושאת את המיתוג "אופל קומבו".

רנו קנגו ומרצדס CITAN: יותר "פרטיות" מתמיד

רנו קנגו, הארכי-יריבה של הברלינגו, חגגה השנה עשר שנים, ולמרות שלל מתיחות פנים, הגיע זמנה לפנות את מקומה ליורשת. המכונית טרם נחשפה רשמית, אולם דגמי הקונספט שמקדימים אותה מרמזים שהיא צפויה לנסות ולשנות את כללי המשחק בפלח. אחת הסיבות היא, שהרכב מפותח בשיתוף עם דיימלר-מרצדס כחלק משיתוף הפעולה העסקי וההנדסי בין שתי החברות. מרצדס כבר הודיעה שהגרסה שלה, שמכונה CITAN, תהיה הדבר הקרוב ביותר למכונית נוסעים מודרנית שניתן למצוא בפלח "הצווארון הכחול". אינדיקציה שנייה היא רכב התצוגה FRENDZY של רנו, שאמור להוות קדימון לקאנגו דור 3. זה אומר, נטישת תצורת הקופסה המסורתית לטובת עיצוב אווירודינמי וחלקלק עם פרופורציות מאוזנות יותר, איכויות נסיעה גבוהות הודות לשימוש בפלטפורמה של הסניק מהדור האחרון ותא נוסעים ברמה גבוהה, כולל מערך עדכני של מערכות סיוע לנהיגה.

החידוש המרכזי באגף המנועים בקנגו 3 יהיה שימוש במנוע ה-1.3 ליטר טורבו-בנזין החדש, שפותח בשילוב עם מרצדס ומופיע בין השאר בסדרת ה-A קלאס. בקנגו הוא יוצע עם הספק מכובד של 115 ו-140 כ"ס. לצידו יוצע מנוע הטורבו-דיזל המוכר בנפח 1.5 ליטר, אבל אחרי טיפול מקיף להפחתת הפליטה, כמתחייב מהתקנות העדכניות. בשני המנועים יופיעו גרסאות אוטומטיות עם תיבה כפולת מצמדים.

רנו קנגו / צילום: יחצ

פולקסווגן E-CADDY: להיט המוניות הבא

השידוך בין הנעה חשמלית למסחריות קלות הוא אידיאלי. אלו הן מכוניות שצוברות קילומטרז' עצום, נעות בעיקר באזורים עירוניים ופרבריים ומשרתות לקוחות שעבורם, הוצאות הדלק והתחזוקה מתבטאות ישירות בשורת הרווח והכדאיות. אם מוסיפים לכך את העובדה שבערים רבות בעולם (המתורבת) קיימות מגבלות קשוחות על הכנסת כלי רכב מסחריים לאזורים מסוימים בעיר ובשעות מסוימות, מקבלים פתרון הגיוני וכלכלי.

למרות זאת, רק מעט מאוד יצרנים מציעים כיום מכוניות כאלה. רנו הייתה אחת הראשונות, וכעת מצטרפת אליה גם פולקסווגן עם גרסה חשמלית של הדור החדש של ה"קאדי", שמכונה E-CADDY. המכונית, שהוצגה לפני כמה שבועות, מתחילה את חייה בתור "מעטפת" של קאדי רגילה שיורדת מפס הייצור, אולם אז היא מועברת לסדנת ABT הגרמנית, שמבצעת לה הסבה מלאה לחשמל על-פי מפרטים של פולקסווגן.

המכונית מוצעת בתצורה של מסחרית סגורה או מכונית להובלת חמישה נוסעים - עבור מוניות למשל - והיא מצוידת במנוע בהספק כ-111 כ"ס ובמארז סוללות בקיבולת של כ-37 קילוואט שעה, שיכול לספק טווח נסיעה של עד כ-220 ק"מ בין טעינות, די והותר ליום עבודה טיפוסי בעיר. המהירות המרבית מוגבלת ל-120 קמ"ש. טעינה מלאה מרשת החשמל הביתית אורכת כ-6 שעות ומי שיתחבר למטען ציבורי מהיר, או יתקין אחד כזה במקום העבודה בהינתן צי של רכבים, יוכל לטעון 80% מקיבולת הסוללה בתוך 50 דקות.

למרות הסוללות, הרכב יכול לשאת מטען בנפח של עד 4200 ליטר. הרכב יוצע בסוכנויות של פולקסווגן באירופה עם אחריות יצרן מלאה. המחיר יהיה גבוה ממחיר הקאדי הרגילה, אולם צריך לזכור שבישראל המס אפסי ושמוניות חשמליות צפויות לזכות להטבת מס משמעותית. אצלנו הוא עשוי להפוך להיט בשוק המוניות.

פולקסווגן E-CADDY / צילום: יחצ

טרנזיט פלאג-אין: מבשרת על מהפכה

הטרנזיט של פורד לא שייכת למשפחת ה"המסחריות הפרטיות", אולם טכנולוגיית ההנעה שמופיעה בדור המחודש שלה, שהוצג בספטמבר, עתידה לקחת את כל הסגמנט צעד גדול קדימה. זוהי מסחרית ה-1 טונה הראשונה שמצוידת בהנעה היברידית-נטענת או PHEV, כפי שמכנים זאת בחו"ל.

מערכת ההנעה של הרכב משלבת בין מנוע חשמלי וסוללות, שנטענות מרשת החשמל, לבין מנוע 1 ליטר טורבו-בנזין קומפקטי, שמשמש להטענת הסוללות תוך כדי נסיעה ולהגדלת הטווח. על-פי נתוני פורד, הרכב מסוגל לנוע על חשמל בלבד לטווח של עד 500 ק"מ עם מטען, וביחד עם המנוע הרגיל, טווח הנסיעה התיאורטי הכולל בין תדלוק/טעינה הוא מעל 500 ק"מ. כל המערכת עדיין מאפשרת לטרנזיט לשנע מטען במשקל של כ-1 טון, כמו הגרסה הרגילה.

הנהג יכול לבחור בין כמה מצבי הנעה, כולל מצב ממוחשב, שמשתנה בצורה אופטימלית על-פי הוראת המחשב לצורך חיסכון מרבי ומצב חשמלי לחלוטין, שנדרש לעיתים באזורים עירוניים ותפעוליים מסוימים. בינתיים, הרכב נמצא בתהליכי ניסוי מתקדמים באירופה, אולם דגם סדרתי עשוי להופיע כבר בשנה הבאה.

טרנזיט פלאג אין / צילום: יחצ

פורד קונקט: בטיחות ועיצוב מתקדם

"קונקט" של פורד שקע בשנים האחרונות מחוץ לתודעת הלקוחות בישראל בעקבות הפסקת הייבוא לארץ, אולם באירופה זה עדיין אחד הכלים הנמכרים מסוגו. לפיכך, מודל 2019, שיצא לשוק באירופה באמצע השנה, זכה לטיפול מקיף מאוד ברוח פורד פוקוס החדשה. חיצונית, הרכב מתאפיין כעת בחרטום מודרני בנוסח הדור האחרון של הפוקוס עם פנסים חלקלקים עם אורות דרך על בסיס LED. אבל עיקר החידוש בוצע בתא הנוסעים שקיבל מראה, אבזור ותחושה של "פרייבט", כולל מסך מולטימדיה גדול ומובנה ש"צף" מעל לוח המחוונים ומצויד במערכת הבידור והתקשורת "סינק 3" של פורד. מערך הבטיחות כולל כעת חיישנים להתרעה מפני קרבה מסוכנת לכלי רכב והולכי רגל, בלימת חירום אוטונומית, ייצוב אוטונומי נגד רוחות צד ואפילו מערכת אוטומטית לסיוע בחניה, שפועלת גם במקביל וגם בניצב למדרכה. החידוש המרכזי באגף המנועים כולל מנוע 1.5 ליטר טורבו-דיזל חדש עם הפחתה בצריכת הדלק והפליטה לעומת מנוע ה-1.6 ליטר הנוכחי. המנוע החדש משודך לראשונה לתיבה אוטומטית מתקדמת בת 8 מהירויות.

פורד קונקט / צילום: יחצ

כמו הקונקט היוצא, גם את הנוכחי ניתן להזמין במגוון תצורות להסעת נוסעים ומטען עם פוטנציאל נשיאת מטען בנפח עד 3.6 מ"ק ובמשקל של עד 890 קילו.

עוד כתבות

נתניהו וכחלון / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

התוכנית לחילוץ המשק: 80 מיליארד שקל, מחציתם מקופת המדינה

במרכז התוכנית: סיוע בגובה של 40.7 מיליארד שקל למגזר העסקי ● כחלון נפרד מתיק האוצר: ״מאמין שהמשק יחזור לפעולה אחרי פסח״ ● במקביל החמרה במגבלות התנועה: העבודה תצומצם ל-15% בלבד מהעובדים בכל ארגון

בנימין נתניהו, משה בר סימן טוב ויעקב ליצמן במסיבת עיתונאים על ההיערכות לקורונה / צילום: יח"צ

"העבירו מסרים ברורים המבוססים על נתונים, לא על פחד"

בפנייה למקבלי ההחלטות בממשלה ובמשרד הבריאות, הזהירו רופאים וחוקרים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית כי "לא ניתן יהיה להמשיך את הסגר ללא הגבלת זמן"

אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

בשל משבר הקורונה: שר המשפטים אישר להמציא כתבי בי-דין בדוא"ל

המהלך נועד לייתר ככל הניתן העברת עותק קשיח באמצעות שליח כפי שהיה נהוג בשגרה עד כה, וכך להפחית קירבה לא הכרחית בהתאם להנחיות משרד הבריאות וכן להקל על הציבור מבחינה ביורוקרטית ● התקנה לא תחול על כתב בי-הדין הראשון בתיק

הרצוג פוקס נאמן לוגו / צילום: יחצ

הקיצוצים הגיעו גם למשרד הרצוג-פוקס-נאמן: חוזרים לשכר של 2019, 10% מהעובדים יצאו לחל"ת

במשרד עורכי הדין הגדול בארץ הכריזו על קיצוץ רוחבי של 15% בשכר עובדי המשרד ● במשרד מ.פירון הוציאו עובדים לחל"ת והפחיתו 20% בשכר עורכי הדין, אך לא קיצצו בשכר המתמחים

בנק ירושלים / צילום: איל יצהר

בגלל שהקורונה פתחה מרווח גבוה: בנק ירושלים יוצא בתוכנית רכישה עצמית של אג"ח

התוכנית בהיקף של עד 100 מיליון שקל ● "הרכישה עשויה להוות הזדמנות עסקית וכלכלית ראויה לבנק"

תוכנית התחדשות עירונית במקום מרכז הקליטה בגילה / הדמיה: משרד הבינוי והשיכון

אושרה להפקדה תוכנית התחדשות עירונית במקום מרכז הקליטה בגילה

במסגרת התוכנית מוצע פרויקט התחדשות עירונית נרחב במתחם, ששטחו 83 דונם וכולל בהווה 287 יחידות דיור ● לאורך השנים התפרסמה ביקורת רבה על התכנון האדריכלי, איכות הבנייה והתחזוקה של הקומפלקס האייקוני, שכונה בידי יושביו "הארלם"

גיא מונרוב / צילום: סיון פרג'

דווקא במשבר: 90% מהארגונים במשק הקטינו את פעילות מבקרי הפנים

כך עולה מסקרים שנערכו בימים האחרונים ● מומחה ניהול הסיכונים רו"ח גיא מונרוב מזהיר כי "דווקא בעיתות משבר יש חשיבות קריטית למבקרי הפנים" ● מבקר הפנים של אל על: "עבודה מהבית מהווה פתח נרחב לביצוע של מעילות והונאות"

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

רשות שדות התעופה: "היקף הפעילות בנתב"ג צנח ב-98%, נבצע החלטות דרמטיות"

אובדן ההכנסות גרם לנתב"ג להפסדים של 1.5 מיליארד שקל ● מנכ"ל רשות שדות התעופה ונציגות העובדים הורו על נקיטת צעדים נוספים, ובהם הוצאת 600 עובדים נוספים לחל"ת וכן קיצוץ שכר רוחבי של 10%-15% לעובדי היום המוגדרים כחיוניים

יאיר לפיד מגיב למינויו של בני גנץ ליו"ר הכנסת / צילום: אלעד גוטמן

לפיד: "לא אוותר על הערכים שלי בשביל להיות שר החוץ בזום"

יו"ר האופוזיציה המיועד בביקורת חריפה על נתניהו והממשלה הנוכחית ● "כולנו נילחם יחד בקורונה. הם מהממשלה ואנחנו מהכנסת. אך הגיע הזמן להגיד מה באמת קורה פה: המשבר לא מנוהל"

עמי יעקב / צילום: ק.א.ל

היה מנוע: הסיפור על מטוס ק.א.ל שנתקע בסיביר

וגם: אילו עיריות נרתמו לטובת האכלת חתולי רחוב ● השיחה

חבילות של אמזון./צילום:  Shutterstock  א.ס.א.פ קריאייטיב

עובדי אמזון: נשבות, החברה לא מספקת לנו אמצעי הגנה מהקורונה

מחריפה הביקורת על אחת מהחברות העשירות בעולם: בזמן שמגפת הקורונה משתוללת במדינה, היא אינה מחטאת את המחסנים ● כמו כן, לטענת העובדים, אמזון מספקת לחולי הקורונה רק שבועיים חופשה בתשלום - וחל"ת לעובדים אחרים

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

ראלי בוול סטריט: המדדים קופצים 3%; הנפט נפל לשפל של 18 שנה

מדד הנאסד"ק קופץ ב-3.1% ומדד S&P 500 מזנק ב-2.9% ● ג'ונסון אנד ג'ונסון אבוט מכריזות על חיסון פוטנציאלי נגד הקורונה וערכת בדיקה מהירה של הווירוס ● טראמפ האריך את הוראות ההימנעות מהידבקות עד סוף אפריל

חיטוי של שכונה ברומא, איטליה / צילום: Mauro Scrobogna/LaPresse, AP

J & J ואבוט מכריזות על חיסון פוטנציאלי נגד וירוס הקורונה שיהיה זמין עד ינואר

מספר החולים המאומתים בעולם עומד על 746,062, והנגיף כבר גבה את חייהם של לפחות 35,345 איש ● במדינת ניו יורק יש יותר מ-60 אלף מקרים ומעל אלף קורבנות ● ספרד דיווחה על 537 מתים ביממה האחרונה ● יש תאריך חדש לאולימפיאדה: 23 ביולי 2021 עד 8 באוגוסט 2021

חדוה בר/ צילום איל יצהר

בנק ישראל מגונן על הבנקים, מזהה גידול בסיכון במשק וצופה גידול בהפסדי האשראי

בבנק המרכזי מציינים היום כי "סיכון הלווים גדל באופן משמעותי, וצפויה עלייה משמעותית בהפסדי האשראי" ● במקביל, רשות ניירות ערך מפרסמת הקלות נוספות למנהלי קרנות הנאמנות ויועצי ההשקעות

עבודות במיזם הסיבים אנלימיטד / צילום: איל יצהר

אנלימיטד תאיץ פריסת סיבים אופטיים על גבי תשתיות עליות של חח"י

בדיון אצל יו"ר חברת חשמל יפתח רון-טל בשבוע שעבר סוכם שחח"י תסייע בעבודות הפריסה היכן שניתן

רן גולדשטיין, סמנכ"ל מידרוג / צילום: סיון פרג'

מידרוג: הקורונה והסחר מקוון יורידו את מחירי השכירות ואת הדירוג של חלק מחברות הנדל"ן המסחרי

גם אם משבר הקורונה יארך זמן קצר, במידרוג מעריכים כי בעלי שטחים מסחריים יהיו חייבים להוריד את דמי השכירות כדי לתמוך בעסקים השוכרים; וכי האצת תופעת הסחר המקוון תאיץ את ירידת המחירים גם לטווח רחוק

ישראלים עם מסכות בתל אביב / צילום: Ammar Awad, רויטרס

שעת המבחן של מערכת הרפואה הפרטית: למה רק עכשיו היא התבקשה להיערך לקליטת חולי קורונה?

משרד הבריאות דורש מבתי החולים הפרטיים לפהסיק תוך יומיים את כל הפעילות הקיימת בהם ולהיערך לקליטת חולי קורונה קלים • איך זה יראה ומה המשמעות למערכת הרפואה הפרטית בישראל?

יולי אדלשטיין בנאום התפטרותו מתפקידו כיו"ר הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

“דווקא המהלך הקיצוני של אדלשטיין הביא את נתניהו וגנץ להשיב את הממלכתיות על כנה”

ד"ר אסף הראל מנתח את התנהלות יו"ר הכנסת היוצא, שסירב לקיים הצבעה להחלפתו כהוראת בג"ץ, כדילמה של "אישיות דו-מהותית" הנקרעת בין הממלכתיות לבין המחויבות הפרטית-מפלגתית ● "אדלשטיין העדיף את היבטיו הפרטיים והמפלגתיים וגרם לפגיעה אנושה בדמוקרטיה"

מטוס איזי ג'ט / צילום: יח"צ

איזי ג'ט החליטה לקרקע את כל צי המטוסים שלה

החברה לא נוקבת במועד שבו היא תחדש את טיסותיה ● באיזי ג'ט מציינים כי "אנו ממשיכים לנקוט כל פעולה המאפשרת להפחית עלויות והוצאות שאינן קריטיות בכל הרמות, על מנת למתן את השפעת משבר הקורונה"

קניות בצל הקורונה בסניף יוחננוף בתל אביב. בסופרים יש ריכוזי התקהלות מותרת / צילום: כדיה לוי, גלובס

אחרי שנדחו בגלל דליפת המיקומים: כך יתנהלו בדיקות הקורונה ברשתות המזון

"נבצע כחצי מדגם של קופאיות וכחצי - של מבקרים רגילים", אומר פרופ' ברבש, המרכז מטעם מכון ויצמן את ההליך עם משרד הבריאות ● מי שייקחו את הדגימות הם נציגי פיקוד העורף ● דליפת המיקומים הביאה לחשש כי בעלי תסמינים יגיעו במיוחד ויגדילו את היקפי ההדבקה