דרמה בענף הבניין: מהשבוע חובה להציב מנהל עבודה בכל סוגי עבודות הבנייה

לפי הוראה שנכנסה לתוקף השבוע כל עבודת בנייה בישראל לרבות שיפוצים מחייבת מנהל עבודה באתר • גורמים בענף: אין מספיק מנהלי עבודה בישראל

פועלי בניין / צילום: תמר מצפי
פועלי בניין / צילום: תמר מצפי

אתמול (ד') התפרסם מסמך קצרצר ויבשושי באתר משרד העבודה שמשמעותו דרמטית במיוחד לענף הבנייה. "בוטלה הוראה מיוחדת לקיום עבודות ללא מנהל עבודה" כך לפי כותרת המסמך שאורכו שלוש שורות בלבד, ולפיו הוראה מיוחדת של המשרד מ-2014 מבוטלת. "הוראה זו בוטלה לצמיתות", נכתב במסמך שנכתב על ידי גורם לא ידוע במינהל הבטיחות שבמשרד.

אלא שלמילים המעטות הללו, השפעה דרמטית על כל ענף הבניין. למעשה, מאתמול בכל מקום שבו מתבצעת בנייה, יש חובה להציב מנהל עבודה מוסמך למשך כל ביצוע העבודות. זאת בשונה מהמצב כיום שבו במקומות רבים בהם מתבצעות עבודות, לרבות אתרי בנייה, אין מנהלי עבודה, או שיש מנהלי עבודה שאחראים על כמה אתרים במקביל. רק השבוע חשף "גלובס" כי במבצע שביצעו מפקחי משרד העבודה בכמה ערים בישראל נמצא כי מתוך 12 אתרי בנייה, ב 10 לא היו מנהלי עבודה בשטח, בעת קיום הבדיקה.

פקודת הבטיחות בעבודה קובעת כי עבודת בנייה היא: "עבודות הכנה והנחת יסודות לבניין, הקמת בניין, הריסתו, שינוי מבנהו, תיקונו או קיומו, לרבות חידושם של מילוי המשקים או של הקישוט וניקוי חיצוני של המבנה ולמעט בניה הנדסית".

ההגדרה של בנייה הנדסית כוללת בנייה של פסי רכבת, נמלים גשרים ועוד. לפי הוראות שנכנסו לתוקף ב-1988 בעבודות שנכללות תחת הגדרה של בנייה או בנייה הנדסית יש להציב מנהל עבודה בשטח. הוראה שהוציאה מנהל הבטיחות בפברואר 2014, ביקשה להקל על מבצעי הבנייה וכללה שלל מצבים בהם אין צורך בהצבת מנהל עבודה בשטח.

נציין כי תפקיד מנהל עבודה מוגדר בתקנות ומחייב לימודי הנדסה או הנדסאות, או קורס בן 640 שעות. לפי נתונים שהוצגו בכנסת לפני כשנתיים בישראל רשומים 8,000 מנהלי עבודה. עם זאת, באותו דיון הבהיר נציג משרד העבודה, שמספר מנהלי העבודה הפעילים נמוך מכך בהרבה. בישראל יש כיום כ 13 אלף אתרי בנייה, ועל כן ברור כי אין אפשרות לעמוד בהוראה החדשה.

"ההנחיה שניתנה ב-2014 ניתנה בחוסר סמכות", טוען יועץ הבטיחות ד"ר אלעזר איל ביקלס. "ההנחיה שניתנה כעת לבטל את ההוראה הזו נעשית מכיוון שבהרבה אתרי בנייה, בעיקר הקטנים שבהם, הפסיקו להעסיק מנהלי עבודה , ובמקביל אנחנו רואים עלייה במספר תאונות העבודה", אמר לנו היום והוסיף: "יש פער של כ-5,000 ואולי 6,000 מנהלי עבודה נכון לרגע זה בישראל".

גורמים שעמם שוחחנו ציינו כי מעבר לכך, ההוראה מהווה נטל כלכלי על מבצעי עבודות בנייה שכעת צריכים להעסיק אדם נוסף למשך כל זמן הבנייה.

ממשרד העבודה נמסר: "ההוראה בענין עבודות בנייה בהן לא נדרש למנות מנהל עבודה הינה הוראה שיש לעגן אותה בתקנות. הוראה זו מבוססת על ניהול סיכונים וקובעת את סוגי עבודות הבנייה בהן סיכוני הבטיחות לעובדים הם נמוכים, יחסית. הנושא נמצא כרגע בבחינה מחודשת של הגורמים המקצועיים".

במשרד הסבירו כי ההוראה הקודמת בעניין - שאפשרה לא למנות מנהלי עבודה בחלק מהפרויקטים - לא הייתה חוקית, וכי הם מקיימים כעת עבודת מטה לבחינת העניין.

על כך יש להוסיף כי השבוע עברה בוועדת העבודה והרווחה בכנסת הצעת חוק למינוי עוזרי בטיחות בחלק מהפרויקטים, וכעת תועבר ההצעה לאישור מליאת הכנסת.

שתי ההוראות האלה צפויות להוסיף נטל כספי כבד על חלק מהקבלנים, במידה וייכנסו לתוקף.