גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבלאק פריידי ועד לתנודות הליש"ט והנפט: 5 אירועים שישפיעו על השווקים השבוע

טירוף הקניות המקוונות של נובמבר מתקרב לשיאו לקראת "בלאק פריידיי" ● דאגות באירופה סביב תקציב ממשלת איטליה ● המסחר בליש"ט צפוי להמשיך לרכז עניין ● קריסת מחיר הנפט משליכה על האינפלציה ● אמיר ירון ייכנס לתפקידו כנגיד בנק ישראל ב-24 לדצמבר ● תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

בורסת לונדון / צילום: Toby Melville, רויטרס
בורסת לונדון / צילום: Toby Melville, רויטרס

שבוע המסחר בבורסות העולם צפוי להיפתח מחר (יום ב') על רקע שלל אירועים, ובהם טריפת הקלפים בבריטניה בנוגע להסכם הברקזיט וסבב נוסף במאבק המתמשך בין ארה"ב לסין סביב מלחמת הסחר.

בתוך כך, בשוק המקומי הממשלה אישרה היום את מינויו של הנגיד החדש של בנק ישראל, אמיר ירון, שייכנס לתפקידו כנגיד בנק ישראל ב-24 לדצמבר, ובהמשך לפרסום מדד אוקטובר, האנליסטים בשוק מספקים התייחסות לגבי תוואי הריבית בישראל.

הנה חמישה אירועים מרכזיים, שעשויים להשפיע על השווקים השבוע.

1. בלאק פריידיי - טירוף הקניות נמשך

אם ביום הרווק הסיני בתחילת נובמבר, ענקית המסחר המקוון עליבאבא דיווחה על נתון מכירות התחלתי ששבר את השיא, השבוע יחגגו בכל העולם את ה"בלאק פריידי" וה"סייבר מאנדיי", שהפכו לשמות נרדפים של חגיגת הנחות ענקית, במה שצפוי לאתגר את השיא שנרשם.

בשנה שעברה, במהלך סוף השבוע של בלאק פריידיי המכירות הגיעו לשיא של יותר מ-5 מיליארד דולר - מה שמשקף עלייה של 17% לעומת המכירות שנרשמו באותו סוף שבוע של 2016, כך לפי נתוני Adobe Digital Insights, שמסתמכים על מעקב של 80% מהוצאות הצרכנים האמריקאים ב-100 מאתרי הסחר המקוון הגדולים בארה"ב.

2. נימוקי הבנק המרכזי של אירופה

ביום חמישי הקרוב יפורסם פרוטוקול פגישת המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי של אירופה (ECB) מהפגישה האחרונה. למרות ההאטה בצמיחה, הפחתת הדירוג של ממשלת איטליה, אינפלציית הליבה הנמוכה וההתמתנות בסחר העולמי, הבנק המרכזי של אירופה לא אותת בינתיים על שינויים בתוכניות שלו.

בהחלטה האחרונה, ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי, כשתוכנית הרכישות צפויה להסתיים בסוף השנה, והריבית הקצרה לא צפויה לעלות לפני קיץ 2019. נגיד הבנק, מריו דראגי, ציין כי יש אובדן מומנטום בצמיחה אבל לא היפוך מגמה, אף שעדיין לא ברור אם הגורמים להאטה הם זמניים או יותר בסיסיים. 

נזכיר כי מאז, גברה המתיחות מול איטליה, כשזו לא הגישה תקציב מתוקן לבריסל. בבריטניה, התקווה להשגת הסכם ליציאתה מהאיחוד האירופה, נמוגה עם התפטרות ארבעה שרים בממשלה, ובראשם שר הברקזיט, דומיניק ראב, שמסר את המפתחות בטענה כי הוא לא מעוניין להיות חתום על הסכם שכזה.

3. הליש"ט - גן עדן לסוחרי מט"ח

הדרמה בבריטניה בשבוע החולף סיפקה הרבה הזדמנויות לסוחרי מטבע ספוקלטיבים, נוכח תנודות חריפות של המטבע הבריטי נוכח העדכונים סביב הברקזיט. הידיעה על גיבוש הסכם מול האיחוד הצליחה להקפיץ את הליש"ט  בכ-1%, ויום לאחר מכן כינסה ראשת הממשלה, תרזה מיי, את שריה לאשר את ההסכם - והליש"ט הגיבה בעלייה חדה.

ואולם, עם התפטרות השרים בבריטניה נרשמה ירידה חדה של עד 1.8% בליש"ט נוכח האירועים - הירידה היומית החדה ביותר מול האירו מאז 2016. שער הליש"ט צפוי להמשיך לרכז עניין, ככל שיגיעו עדכונים לגבי הברקזיט.

ב-25 בנובמבר תתקיים ועידת האיחוד האירופי, שבה צפויים הצדדים לשבת ולהסכים על הנקודות הסופיות בהסכם. אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, כותב בהקשר זה: "מכיוון שהטיוטה הנוכחית חסרת סיכוי לעבור בפרלמנט הבריטי, זו תהיה כנראה ההזדמנות הכמעט אחרונה של תרזה מיי לשפר את העמדה של בריטניה מול האירופאים. ההצבעה בפרלמנט הבריטי על ההסכם תיערך במהלך דצמבר, כנראה לקראת סופו. במידה וההצבעה תהיה נגד ההסכם, לממשל יינתנו 21 ימים להציג לפרלמנט את התוכנית ליציאה מהאיחוד האירופי. נזכיר כי ב-29 במארס נכנס לתוקף הברקזיט. 

"אם עד אז אושר הסכם, תקופת ההסתגלות תחל ובמהלכה הצדדים יחלו לממש את תנאי ההסכם. תקופת ההסתגלות תסתיים בדצמבר 2020 אבל ניתנת להארכה. אם עד אז ההסכם לא יאושר, בריטניה תמצא את עצמה מחוץ לאיחוד האירופי ללא הסכם לגבי תנאי הסחר וההגירה, ללא גבול בין צפון אירלנד לאירלנד וללא מענה לחברות הבינלאומיות שיושבות בלונדון בדגש על הבנקים. זהו התרחיש ממנו השווקים צריכים לדאוג", כתב גרינפלד בסקירתו השבועית.

התרחיש בעל הסבירות הגבוהה ביותר, לפי גרינפלד, הוא כי הפרלמנט הבריטי יאלץ לבלוע את הצפרדע ולהעביר את ההסכם, מכיוון שהעלות של יציאה מהאיחוד ללא הסכם היא גבוהה מדי. "עם זאת, בשל חוסר הרצון לוותר על הגאווה ומכיוון שהבריטים אוהבים את הדרמה שלהם עמוק בזמן הפציעות, סביר להניח שתרחיש זה יתממש קרוב מאוד לדד-ליין - כלומר, לקראת סוף השנה או אפילו בתחילת 2019", כתב גרינפלד. 

4. מחיר הנפט - עמוק בטריטוריה דובית

לאחר מהלך ירידות מתמשך, הארוך ביותר בהיסטוריה כולל נפילה של 7% ביום אחד (13 בנובמבר), מחיר הנפט התייצב בסוף השבוע האחרון סביב 56 דולרים וצפוי לעמוד במוקד בהמשך. הירידה הפראית מסמנת כי מחיר הנפט רחוק בכמעט 30% מהשיא האחרון - כלומר, עמוק בטריטוריה דובית. כתוצאה מהירידה החדה בתקופה האחרונה במחירי הנפט נרשמה בשוק המקומי, כמו גם בעולם, ירידה בציפיות האינפלציה הנגזרות.

בארה"ב, אינפלציית הליבה (CPI) ירדה ל-2.1%, זאת לעומת הצפי להישארותה ברמה של 2.2%.

"אמנם האינפלציה עדיין נמצאת ברמה שנוחה לפד, אבל כדאי לשים לב שהקריסה של מחיר הנפט תמשיך להשפיע על האינפלציה בחודשים הקרובים", אמר אורי גרינפלד מפסגות בהקשר זה. "למעשה, בקפיטל אקונומיקס טוענים שבשל הירידה במחיר הנפט ובשל אפקט קצה מתחילת השנה, האינפלציה צפויה לרדת לרמה של 1.5% כבר ברבעון הראשון של 2019 - מה שבהחלט יהווה רוח חזיתית מבחינת הפד ויעמיד בסימן שאלה את מידת הנחישות שלו להמשיך ולהעלות את הריבית".

5. הציפיות לאינפלציה בישראל - סמוך לגבול התחתון של היעד

מדד המחירים לצרכן בחודש אוקטובר עלה בשיעור של 0.3% והאינפלציה התייצבה ב-12 החודשים האחרונים בשיעור של 1.2%, בסמוך לגבול התחתון של היעד של בנק ישראל.

בבנק פועלים כותבים בהקשר השפעת המדד על ריבית בנק ישראל בהמשך, כי "הציפיות לאינפלציה לשנה נמצאות בסמוך לגבול התחתון של היעד, ולא ניתן לפסול אפשרות שבעקבות ירידת מחירי האנרגיה נראה את האינפלציה השנתית יורדת אל מתחת ל-1%, על אף שזה לא התרחיש המרכזי שלנו. תזמון העלאת הריבית תלוי עתה במידה רבה בפרשנות של חברי המועצה המוניטרית של בנק ישראל, ובכלל זה הנגיד החדש (שמונה היום באופן רשמי לתפקיד; גב"ס), למשפט 'התבססות סביבת האינפלציה ביעד'".

בלאומי שוקי הון כתבו בהקשר זה, כי "למרות שמדד אוקטובר עלה מעל לתחזיות המוקדמות, נראה כי אין לפסול את האפשרות שהריבית לא תעלה גם במהלך הרבעון הראשון של שנת 2019 ושההעלאה הראשונה תדחה אל הרביע השני של 2019. בכל מקרה נראה כי תוואי העלאות הריבית צפוי להיות איטי, אולי אף איטי מהערכות השוק".

בלידר שוקי הון כותבים בהקשר זה, כי "בנק ישראל יתקשה להמשיך להעלות את הריבית כאשר סביבת האינפלציה נותרה נמוכה (סביב אחוז). בנוסף, אנו מניחים שהפד יתקשה להמשיך להעלות את הריבית במחצית השנייה של 2019, מש שישפיע גם על המדיניות המוניטארית בישראל. אנו צופים ריבית בנק ישראל של 0.5% בסוף 2019".

נזכיר כי הבורסות בוול סטריט יהיו סגורות ביום חמישי הקרוב, 22 בנובמבר, לרגל חג ההודיה. ביום שישי יתקיים בוול סטריט יום מסחר מקוצר שיסתיים ב-20:00 (שעון ישראל).

עוד כתבות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים