גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרפורמה בחדלות פירעון: נאמנים ימונו באופן שוויוני על פי קריטריונים ברורים

שרת המשפטים איילת שקד פרסמה להערות הציבור טיוטת תקנות העוסקת במינוי נאמנים בהליכי חדלות פירעון, וכן טיוטת תקנות להכשרה להתנהלות כלכלית נכונה של חייבים ● הליך מינויים של נאמנים ובעלי תפקיד בהליכי חדלות פירעון הוא אחד הנושאים המרכזיים המוסדרים בתקנות

איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ
איילת שקד / צילום: מארק ניומן, לע"מ

האם שרת המשפטים איילת שקד עתידה לפתור את חוסר השקיפות וחוסר השוויון באחת הזירות המשפטיות החמות - מינוי בעלי תפקיד על ידי ביהמ"ש בהליכי חדלות פירעון? השרה שקד פרסמה היום (א') להערות הציבור טיוטת תקנות העוסקת במינוי נאמנים בהליכי חדלות פירעון, וכן טיוטת תקנות להכשרה להתנהלות כלכלית נכונה של חייבים.

מטרת התקנות על פי הודעת השרה היא "להסדיר, לאזן ולשקם", וזאת, לקראת כניסתו לתוקף, בספטמבר 2019, של חוק חדלות פירעון, שנחשב לאחת הרפורמות המשמעותיות בזירת הפירוקים ופשיטות הרגל.

טיוטות התקנות גובשו במחלקתו של המשנה היועץ המשפטי לממשלה (משפט כלכלי), מאיר לוין, יחד עם הכונס הרשמי.

כאמור, אחד הנושאים המרכזיים המוסדרים בתקנות הוא הליך מינויים של נאמנים ובעלי תפקיד בהליכי חדלות פירעון. לנאמן יש השלכה משמעותית על הליכי חדלות הפירעון, הוא מופקד על סמכויות רבות אשר החשובות שבהן הן בדיקת הנסיבות שהובילו לקריסתו הכלכלית של החייב, עריכת חקירות והכרעה בתביעות החוב של הנושים.

כיום מינוי הנאמן מבוסס על הצעות נושים מרכזיים, על הצעת החייב או על המלצות ביהמ"ש. בשתי האפשרויות הראשונות קיים חשש שיופעלו על הנאמן לחצים לפעול לטובת נושה כזה או אחר. בנוסף, הנוהל הקיים פוגע בכניסת אנשי מקצוע חדשים לתחום ופיתוח הענף.

רשימה סגורה של ועדה מקצועית

החוק החדש קובע שנאמנים בהליכי חדלות פירעון ימונו מתוך רשימה סגורה שתגובש על ידי ועדה מקצועית שתבטיח מינוי אובייקטיבי, שוויוני ושקוף. החידוש העיקרי במינוי הנאמנים הוא ביצירת רשימות נאמנים לסוגים שונים של הליכים, קביעת הליך הקבלה שיעברו המועמדים והסדרת עבודת הוועדה הציבורית שתגבש את רשימות הנאמנים.

על פי טיוטת התקנות, יהיו ארבע רשימות נאמנים נפרדות לפי סוגי הליכי חדלות הפירעון השונים, כאשר לכל אחת תנאי סף אחרים, משום שלכל הליך נחוץ ניסיון שונה:

● רשימה מחוזית ליחידים - הרשימה תיקבע בנפרד לכל מחוז וכשירים להיכלל בה מועמדים שיש להם ניסיון של שלוש שנים בתחום חדלות הפירעון. מספר הנאמנים ברשימה זו מוגבל וייקבע לפי צרכי השוק;

● רשימה מחוזית לתאגידים לפני פירוק - הרשימה תיקבע בנפרד לכל מחוז וכשירים להיכלל בה מועמדים להם ניסיון של שלוש שנים;

● רשימת נאמנים מפעילים - ממנה ימונו נאמנים בהליכים של תאגידים שפניהם לפירוק או לשיקום כלכלי (הבראה), כאשר במהלך ההליכים עסקי התאגיד ממשיכים לפעול. הרשימה ארצית, וכשירים להיכלל בה מועמדים שמונו בכמה הליכי פירוק תאגיד;

● ורשימה להליכים מורכבים: ממנה ימונו נאמנים בהליכים שהכנ"ר סיווג כהליך מורכב (למשל היקף גדול, סיכונים מיוחדים או פריסה גיאוגרפית רחבה). הרשימה תהיה ארצית וכשירים להיכלל בה מועמדים עם ניסיון רב שכיהנו כנאמנים בהליכים בהיקפים משמעותיים.

פעם בשלוש שנים - עדכון

מהודעת שרת המשפטים על טיוטת התקנות עולה הליך המיון יתקיים כל 3 שנים, כדי לאזן בין כניסת שחקנים חדשים לבין הרצון במחויבות של הנאמנים הנמצאים ברשימה; בשלב ראשון תפורסם הזמנה לציבור להגיש בקשות להימנות על רשימת הנאמנים; בשלב השני הוועדה הציבורית תבחן עמידה בתנאי הסף ובסייגים ותזמין את המועמדים המתאימים להיבחן בבחינה מקצועית.

בשלב שלישי תתקיים בחינה מקצועית. שלב זה נמצא בבחינת הגורמים המקצועיים והחלטה בעניין מתכונת הבחינה תתקבל לאחר קבלת הערות הציבור; ובשלב רביעי ייערך ראיון אישי למועמדים שעמדו בבחינה המקצועית. בראיון תילקח בחשבון חוות דעת של הכנ"ר ושל מערכת ההוצאה לפועל לגבי תפקודם המתמשך של הנאמנים.

על פי התקנות, בסופו של ההליך תיקבענה הרשימות אשר תפורסמנה באתר האינטרנט של הכנ"ר.

הטיוטה מציעה גם לקבוע תשלום אגרה, קביעת תנאים לשימור ציון הבחינה המקצועית ואפשרות לגריעת נאמן מהרשימה או להקפאה זמנית את הופעתו ברשימה.

מטרה נוספת: שיקום חייבים

נושא נוסף אותו מבקשת שרת המשפטים להסדיר בתקנות הנו הכשרה להתנהלות כלכלית נכונה של החייבים בהליכי חדלות פירעון ופשיטת רגל.

"אחת ממטרותיו העיקריות של חוק חדלות פירעון היא להביא לשיקומם הכלכלי של חייבים. לשיקום הכלכלי יתרונות כלכליים רבים ולצדם הגשמת עקרונות חברתיים של מתן הזדמנות נוספת ופתיחת דף חדש. חייבים שנמצאים בחדלות פירעון לא תמיד משתתפים בחיי המסחר והכלכלה ויש לכך השלכות על חייהם הפרטיים, על המשפחה והסביבה הקרובה של החייבים ועל כבודם", נכתב בהודעת שרת המשפטים.

במסגרת הצו לשיקום כלכלי, בית המשפט או רשם ההוצאה לפועל יכולים להורות שעל החייב להשתתף בהכשרה להתנהלות כלכלית נכונה והשתתפות בה היא תנאי לעמידה בתנאי הצו לשיקום הכלכלי ולקבלת הפטר. בהודעת השרה צוין עוד, כי "הקריסה הכלכלית של החייב היא פעמים רבות תוצאה של התנהלות כלכלית שיכולה לנבוע מחוסר ידע. לפיכך, חלק משמעותי משיקומו הכלכלי של החייב יהיה באמצעות ההכשרה להתנהלות כלכלית נכונה, שתעניק לחייב כלים שיסייעו לו להשתלב במרקם החיים הכלכליים בסוף ההליכים".

על פי התקנות, תכלול ההכשרה הכלכלית בין היתר הכשרה להתנהלות כלכלית ביום שאחרי ההפטר ובזמן ההליכים; הדרכה על בניית תקציב והתנהלות עם תקציב; הדרכה בנושא בנקאות, פנסיה וצרכנות נכונה; מיצוי זכויות; הקניית מיומנות בניהול עסק ועוד.
לדברי שרת המשפטים איילת שקד, "התקנות החדשות הן חלק מהשלמתה של רפורמה חברתית חשובה מאין כמותה. חוק חדלות פירעון החדש מהווה אחד מהדגלים העיקריים שהצבתי בתפקידי כשרת המשפטים. לכך מצטרפות רפורמות חשובות נוספות, כמו הליך הוגן שנמצאת בעיצומה, גיוון מערכת המשפט ונורמליזציה של תושבי יהודה ושומרון.

"בכניסתי לתפקיד אחד האתגרים העיקריים שלקחתי על עצמי היה להתאים את החוקים למאה הנוכחית תוך הקלה על אזרחים מוחלשים ומניעה מפגיעה בנושים. היום אני מסתכלת על המאמצים הרבים שהשקענו וגאה לראות את השלב האחרון קורם עור וגידים ולדעת כי אנו נמצאים בפתחו של עידן חדש בתחום. אני מודה למשנה ליועמ"ש מאיר לוין על העבודה המאומצת בהכנת טיוטת התקנות".

למנוע חזרה אל מעגל החובות

סיגל יעקבי, הכונסת הרשמית, אמרה על רקע פרסום טיוטת התקנות, כי "החוק והתקנות באים לתקן מצב אנומלי של היעדר הסדרה בדין הקיים בנוגע למינוי בעלי תפקיד, על אף ריבוי האינטרסים בתחום ועל אף שלזהות בעלי התפקיד עשויה להיות השפעה דרמטית על הליכי חדלות הפירעון ותוצאותיהם.

"החוק והתקנות יאפשרו התפתחות של הענף על ידי כניסתם של נאמנים חדשים לתחום, בצד נאמנים קיימים שהם בעלי מומחיות בניהול הליכים מסוג זה, והכל בתהליך מוקפד המבוסס על אמות מידה מקצועיות ואובייקטיביות, אשר יבטיחו כי בחירת בעלי התפקיד תתבצע על בסיס יכולותיהם המקצועיות וכישוריהם.

"התקנות להכשרה להתנהלות כלכלית נכונה הן נדבך חשוב ומרכזי בהיערכות ליישום חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. מטרת ההכשרה להנהלות כלכלית נכונה היא למנוע חזרה של חייבים, אשר יסיימו את הליך פשיטת רגל בהפטר, אל מעגל החובות. האתגר המרכזי מבחינתנו הוא לזהות את המקרים בהם קיימת סבירות גבוהה כי ההכשרה להתנהלות כלכלית נכונה אכן תסייע במניעת חזרת החייב או החייבת אל מעגל החובות ולהתאים את ההכשרה, ככל הניתן, למאפייניו האישיים של החייב".

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה שיגר כ-25 שיגורים לכיוון מירון, לא ידוע על נפגעים

דיווח: גורמים במשרד החוץ במזכר פנימי לבלינקן - "ישראל מפרה את החוק הבין-לאומי" • המטח של חיזבאללה למירון: ככל הנראה בתגובה לחיסול 2 מחבלי הארגון מוקדם יותר בדרום לבנון, 14 אזרחים לבנונים נפצעו בתקיפות • משפחות חטופים הדליקו כתובות אש על איילון צפון • עדכונים בולטים 

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

איראן נחלה כישלון חרוץ בתקיפת ישראל, אך האם זה יבלום את הביקוש לכטב"מים שלה?

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"