הלפרין: רשות ההגבלים בוחנת תלונות על התנהלות גוגל

כך אמרה היום הממונה על רשות ההגבלים בוועדת הכלכלה • בתגובה להאשמה כי היא חרגה מסמכותה כאשר הזמינה את אמזון לארץ, ענתה כי "אמזון לא מחכה להזמנה" • עוד אמרה "השקפת העולם של הרשות היא שגורמים שרוצים להיכנס לשוק הישראלי זה ברכה, גם אם זה מקשה על עסקים שזה היה להם נוח לחיות פה בלתי מאיומים"

מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

הממונה על רשות ההגבלים עו"ד מיכל הלפרין אמרה בעת דיון שנערך בוועדת הכלכלה מוקדם יותר היום (ב') כי הרשות בוחנת תלונות על התנהלות גוגל. הסערה סביב דבריה של הלפרין נגעו דווקא לענקית המסחר אמזון, שלפי ההערכות והתחזיות צפויה להיכנס לפעילות רשמית בישראל.

לפני כחודש אמרה הלפרין כי "אם ענקית הסחר האלקטרוני המקוון אמזון תיכנס לישראל, היא תביא למהפכה צרכנית יוצאת דופן, הרבה תחרות והורדת מחירים. אנחנו רוצים את הנוכחות ומברכים אותה". גם היום חידדה הלפרין את היתרונות לצרכנים במידה ואמזון תיכנס לפעילות רשמית בישראל. לאור דבריה, תקף נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין את הממונה, וטען כי היא "חרגה מסמכותה כאשר הזמינה את אמזון לארץ בשעה שהמגזר העסקי בישראל מופלה לרעה".

הלפרין חידדה כי לא הזמינה את אמזון. "אמזון לא מחכה להזמנה, כניסתה תהייה ברכה צרכנית", אמרה הלפרין, ובמקביל הבהירה: "אם אמזון תנצל את כוחה לרעה נהיה הראשונים להסתער עליה". עוד אמרה כי "השקפת העולם של הרשות היא שגורמים שרוצים להיכנס לשוק הישראלי זה ברכה, גם אם זה מקשה על עסקים שזה היה להם נוח לחיות פה בלתי מאיומים". הלפרין הוסיפה כי: "אמזון היא גוף גדול וחזק, כמובן שאם היא תנצל את כוחה לרעה, כדי לדחוק עסקים קטנים אנחנו נהייה הראשונים להסתער עליה בעניין הזה, אבל אמזון תביא ברכה צרכנית ואנחנו מאוד היינו רוצים לראות את כניסתה לשוק הזה".

הדיון בוועדה התכנס לשם התיקון לחוק המבקש לשנות את שמה של הרשות להגבלים עסקיים ל"רשות התחרות הכלכלית" ולמקד את פעילותה בתחומים שטמון בהם נזק פוטנציאלי לתחרות. לאור דבריה של הלפרין טען לין ש"זה מצביע על מה שיכול להיות אם רשות ההגבלים תיהפך לרשות התחרות". ח"כ איילת נחמיאס ורבין, שמילאה את מקומו של היו"ר בדיון שאלה את הממונה כיצד התמודדה הרשות עם גוגל ופייסבוק בשוק הפרסום. הלפרין השיבה כי הרשות מעולם לא קיבלה תלונה על פייסבוק, בעוד שלגבי גוגל התקבלו תלונות והן נבדקות "באופן ענייני במלוא הרצינות".

הלפרין הבהירה כי "צריך לזכור שכל הגורמים הטכנולוגיים מביאים איתם גם חדשות, גם יצירתיות, גם הרבה דברים מועילים למשק וצריך להיזהר לא להיכנס למצב שבו תוקפים את הגדולים רק כי הם גדולים".