חברת טלמרקטינג שעשקה קשישים נקנסה ב-5.2 מיליון שקל

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ממשיכה להטיל קנסות על החברות חסרות המצפון – הפעם מדובר בקנס של 5.2 מיליון שהוטל על חברת פמילי דיל שעוסקת בשיווק טלפוני לצרכנים שרובם קשישים

טלמרקטינג / צילום: SHUTTERSTOCK
טלמרקטינג / צילום: SHUTTERSTOCK

השבוע פורסמה תכנית שממתינה לאישור הממשלה וסעיפיה אמורים להרתיע את השרלטנים שעושקים צרכנים מוחלשים בעיקר דרך דיחות טלמרקטינג ומכירת מוצרים באלפי שקלים. התכנית מציעה לתקוף את הבעיה מכמה חזיתות, דרך החמרת הענישה המותרת על פי חוק כולל לבעלי תפקידים ודרך עירוב חברות האשראי שייצטרכו לבטל עסקה שכזו לפי הוראה של הרשות להגנת הצרכן. עד שהתכנית תאושר ממשיכה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן להטיל קנסות על החברות חסרות המצפון - הפעם מדובר בקנס של 5.2 מיליון שהוטל על חברת פמילי דיל שעוסקת בשיווק טלפוני לצרכנים שרובם קשישים.

למעשה הרשות כעת מודיעה על כוונתה להשית את הקנס הגבוה (בסך 5,276,000 שקל) וכעת לחברה עומדת הזכות לטעון כנגד הקנס והמעשים המיוחסים לה. לפי הודעת הרשות, חברת פמילי דיל נקטה בתהליך השיווק והמכירה בפעולות של הטעיה ובהשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים וביניהם קשישים. בדובר בכוונת חיוב גבוהה, המדגישה את חומרת ההפרות שנעשו על ידי החברה - וזאת אחרי שהעיצום הכספי הופחת ב-20% היות שלחברה אין הפרות קודמות

החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות שהתקבלו מצרכנים, מהחקירה עולה כי: החברה פנתה טלפונית למספר גדול של צרכנים כאשר נציגי החברה הטעו את הצרכנים בדרכים שונות, כך למשל הם מסרו לצרכנים כי הצטרפו בעבר כחברי מועדון וצברו נקודות שעליהם לממש. המימוש יעשה באמצעות רכישת מוצר בהנחה משמעותית לכאורה, או לחלופין לקבל מוצר במתנה ולשלם רק על דמי המשלוח, דרך אחרת שהפילה בפח את הצרכנים התמימים נעשתה כשנציגי החברה ביצעו לאמת פרטי זיהוי אישיים של הצרכן (ת"ז, כתובת, סוג כרטיס אשראי ומספר חלקי של כרטיס האשראי) כשהנאמר לצרכנים כי החברה קשורה לחברות אשראי.

עיקרי המעשים ש"זיכו" את החברה בעיצום הכספי כללו טענות לפיהם צרכנים שילמו עבור המוצר אך לא קיבלו אותו, צרכנים קיבלו מוצר לביתם וחויבו תמורתו מבלי שביקשו לרכוש מוצר זה, צרכנים קיבלו לביתם מוצרים אשר האמינו כי קיבלו במתנה אך גילו כי הם מחויבים בתשלום תמורתו, הצרכנים גילו כי הם מחויבים בתשלום על מוצרים שלא הזמינו מעולם ולא קיבלו מעולם.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "הרשות ממשיכה להילחם בתופעה בה עוסקים עושים שימוש בפרקטיקות שונות כנגד אוכלוסיות מוחלשות - פגיעות ובניהם קשישים מוגבלים ועולים חדשים, שמטרתם ביצוע עסקאות תוך שימוש בהטעיות והפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים. הטלת העיצום הינו צעד נוסף במלחמה של הרשות בתופעה זו. הרשות פועלת במגוון דרכים ובכלל זה ענישה ביד קשה וחקיקת חוקים שיגבילו את יכולת הפעולה של החברות הללו.

עד אשר ייכנס הרגולטור במלוא הכוח בתופעה המכוערת הזו החובה של הצרכנים היא לסייע לקשישים ולצרכנים מוחלשים ולערוך בדק בחיובם דרך כרטיס האשראי ובמקרה שבו גיליתם עושק בנוסח המתואר מעלה, נהלו את המלחמה לטובת הקשיש ונגד החברה.