גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יהלום שחור, חקירה שחורה? התכתבות בין עו"ד של חשוד למשטרה חושפת התנהלות חמורה

תכתובת המסרונים שהגיעה לידי "גלובס" בין עורכת דין של חשוד בפרשה לבין המשטרה מעלה כי נמנע מהלקוח שלה לפגוש אותה במהלך חקירתו ● בעקבות ההתכתבויות הפנה השופט גיא אבנון אצבע מאשימה לעבר המשטרה: "לא טרחו להפנים את זכויות היסוד של חשודים" ● אמש קפצה אל מותה מנהלת חשבונות בחברה שנחקרה גם היא בימים האחרונים

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

בצל התפנית הטראגית של חקירת פרשת "יהלום שחור", ולאור השאלות העולות ביחס להתנהלות המשטרה בפרשה ביחס לעובדת חברת LLD שקפצה אתמול אל מותה מהקומה העשירית של משרדי החברה, מספק "גלובס" הצצה למסרונים ששלחה עורכת דינו של חשוד אחר בפרשה, עובד החברה, החושפת התנהלות בעייתית של המשטרה בקשר לחקירתו. התנהלות זו הובילה את שופט בית משפט השלום בראשון-לציון, גיא אבנון, למתוח ביקורת נוקבת על התנהלות המשטרה בעניינו.

בשבוע שעבר נערך דיון הארכת מעצרו של אחראי המיחשוב של חברת LLD, הנחשד בשיבוש הליכי חקירה והשמדת ראית. נזכיר, כי בדיון קודם טענה המשטרה שחלק מהחשודים בפרשה מחקו הודעות דוא"ל על מנת לשבש את החקירה, והכל בהוראתו של לב לבייב.

החשוד נעצר בשעות הבוקר של יום ב' בשבוע שעבר. כפי שעולה מפרוטוקול הדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרו, החל מהשעה 12:00 ועד לקיום דיון הארכת המעצר של החשוד בבוקר שלמחרת, לא אפשרו לעו"ד עינת בן משה, פרקליטתו של החשוד, לפגוש אותו.

"גלובס" חושף לראשונה את ההתכתבות בין עו"ד בן משה לנציג המשטרה, פקד אסף ושניא, שעה שהיא ממתינה שיאפשרו לה לפגוש את החשוד אותו מייצגת.

"אני מחכה שיבואו לאוסף אותי כבר כמעט חצי שעה", כתבה בן-משה לנציג המשטרה, ללא שזכתה לתגובה כלשהי. בהמשך, ומשלא נענו הודעות נוספות ששלחה בן משה, היא כתבה: "אני מאוד מקווה שאתם לא ממשיכים לחקור אותו בזמן הזה. מבקשת שיכניסו אותי ויאפשרו לי לפגוש אותו עכשיו". כפי שעולה מפרוטוקול דיון הארכת המעצר של החשוד, האחרון אכן נחקר כשעורכת דינו ממתינה שיאפשרו לה לפגוש אותו.

כעבור שעה ממועד הגעתה לתחנת המשטרה, המשיכה בן משה להתעקש כי יאפשרו לה מפגש עם הלקוח שלה: "עד עכשיו לא הכנסת אותי. אני חוזרת על כך שאני מקווה שאתם לא ממשיכים לחקור אותו בזמן שאני ממתינה לייעץ לו".

לטענת בן משה כפי שעולה בפרוטוקול הדיון, היא ניסתה במקביל להתקשר לנציג המשטרה, אך זה לא ענה לשיחת הטלפון. בהודעות ששלחה אליו בן משה, היא כתבה: "זה ממש לא בסדר שאתה לא עונה כשאני מתקשרת. מדובר בהתנהלות שערורייתית".

הודעות הטקסט שנשלחו

הודעות הטקסט שנשלחו

בן משה בדיון הארכת המעצר: התנהלות של מדינת עולם שלישי

מדובר ב"התנהלות שערורייתית", טענה בן משה במהלך הדיון. לטענת נציג המשטרה בדיון, רפ"ק גל צ'סנר, החשוד הודיע כי איננו מעוניין להיוועץ בעורך דין. בתגובה בן משה סיפרה כי החשוד ביקש שחברת LLD תמנה לו עורך דין, אך נאמר לו כי הדבר אינו אפשרי ושבאפשרותו לקבל עורך דין מהסניגוריה הציבורית, וכי לכך סירב החשוד.

בהמשך סיפרה בן משה: "כשהגעתי ללהב סרבו להכניס אותי כי הוא אמר שהוא לא רוצה עורך דין. דבר ראשון ביקשתי שיפסיקו את החקירה ושיגידו לחשוד שעורכת דין נמצאת בחוץ ומעוניינת לדבר איתו, אך הדבר לא נעשה. אף אחד לא עדכן אותו שיש עורכת דין בחוץ, ובשיחתי אתמול עם החוקר הוא גם אמר לי 'אני לא חייב להגיד לו שאת בחוץ'. השיחה הזאת מוקלטת. הוא גם אמר לי 'לא נתתי לך לראות אותו כל היום, נכון, את צודקת'. גם דברים אלה מוקלטים". בהמשך דבריה, הפנתה בן משה לחוק המעצרים שקובע שכאשר עורך דין מונה על-ידי אדם קרוב מבקש לפגוש את החשוד, יש לאפשר זאת ללא דיחוי.

בהמשך הדיון סיכמה בן משה: "זכויותיו של החשוד פשוט נרמסו אתמול. אני יכולה לומר כסנגורית שהרגשתי חסרת אונים לחלוטין כשישבתי במשך שעה וחצי מחוץ ללהב ועשיתי עשרות טלפונים והודעות SMS לאותו חוקר שפשוט התעלם ממני ולא ענה לי באופן מכוון. לא היה לי עם מי לדבר, למי לפנות, לא ידעתי מה מצב החשוד, באיזה סיטואציה הוא נמצא. גפ הפניה שלי לראש זרוע החקירות ביחב"ל, נצ"מ בועז בלט, לא סייעה... מדובר בהתנהלות של מדינת עולם שלישי שלא מכבדת ולא מקבולת במדינה שהיא דמוקרטית ושנותנת חשיבות לזכויות בסיסיות של אדם."

השופט אבנון: נמנעה מהחשוד זכות יסוד בסיסית

השופט אבנון דחה את הבקשה להאריך את מעצרו של של החשוד ב-4 ימים, הורה על שחרורו למעצר בית, ומתח ביקורת חריפה מאוד על התנהלות המשטרה בעניינו של החשוד: "לא אוכל להשלים את ההחלטה מבלי להתייחס לתקלה חמורה שהתגלתה בהתנהלות היחידה החוקרת, עת מנעה אפשרות מפגש בין החשוד לבין באת כוחו... עיינתי בחקירתו של החשוד וכן במכתבה של ב"כ החשוד ובאסופת המסרונים שצורפו לו ואני מתרשם כי התנהלות היחידה החוקרת הייתה שערורייתית, ואני קובע זאת בלשון המעטה".

אבנון קבע כי "החקירה החלה מבלי שהחשוד נשאל מפורשות האם הוא מעוניין להיפגש עם עורך דין." בהמשך, תיאר השופט את מהלך העניינים ביום החקירה, וציין כי אכן החשוד ויתר על זכות ההיוועצות שלו בתחילתו של יום החקירות, אך כי לפי הדין בכך לא די - שכן קיימת "הוראת חוק מפורשת וקוגנטית, המחייבת את היחידה החוקרת לאפשר ללא דיחוי מפגש בין העצור לבין עורך דין שמינה אדם קרוב לו, וזאת ללא קשר לבקשת עצור להיפגש עם עורך דין". מכאן, קבע אבנון, ברור שמשמעותה של התנהלות היחידה החוקרת הינה מניעת מפגש של החשוד עם עורכת דינו, דבר המנוגד לדין.

"בשום שלב לא הוסבר לחשוד, כך לפחות לפי המסמכים שהוצגו לפני, כי באת כוחו ממתינה מחוץ למשרדי היחידה החוקרת ומבקשת להיפגש עמו", ציין אבנון, והוסיף: "בהתנהלות זו מנעה לכאורה היחידה החוקרת מימוש זכות בסיסית של החשוד... דומה, לצערי, כי היחידה החוקרת לא טרחה להפנים את זכויות היסוד של החשוד. לא די באזהרה כללית, לא די בתשובת החשוד כי הוא איננו מעוניין בעורך דין, בתשובה שניתנה תוך כדי החקירה. מרגע שמתייצב סנגור ומודיע כי הוא מעוניין לפגוש את החשוד, חובה על היחידה החוקרת לעצור את החקירה ולאפשר מפגש ישיר ובלתי אמצעי בין החשוד לבין מי שמונה כדי לייצג אותו. כל אפשרות אחרת מאיינת בפועל את זכותו של החשוד לפגוש עורך דין. הודעה של החשוד לפיה איננו מעוניין להיוועץ בעורך דין בשעה שעורך דין הגיע כדי לפגוש אותו, אין בה כדי למנוע בפועל מפגש."

בסיום דבריו, ציין אבנון: "מצופה מהיחידה החוקרת לערוך בירור ראוי הכיצד נפלה תקלה מסוג זה במשטרת ישראל, בפרט ביחידה עילית כגון זו המנהלת את החקירה כאן".

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשת הברחת היהלומים, ובהם גם אחראי המחשוב בחברת LLD, הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן החשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין .

עוד כתבות

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות