טיסת השבת של אל על: המנכ"ל, הרב והאלימות

אל על לא תפגע בציבור הדתי, ולכן מנכ"ל אל על "אישר" שלא הייתה אלימות

אל על נחיתה  787 / צילום: סיון פרג'
אל על נחיתה 787 / צילום: סיון פרג'

מנכ"ל אל על קיבל טלפון מאישיות רבנית בכירה. כנראה שהמנכ"ל הוא אדם מאמין, אחרת לא ברור מדוע הוא מקשיב ומשוחח עם רבנים שאמונתם אומנותם. במי הוא מאמין? מהאפיזודה עם הרב נראה שבראש וראשונה המנכ"ל מאמין בהכנסות של אל על.

לקוחות חשובים

הציבור החרדי והדתי הם לקוחות חשובים לאל על. הם טסים הרבה, בעיקר בחגים. הם נוהרים לישראל בהמוניהם, על נשותיהם וטפם, וגם הוריהם. הכוונה כמובן לאלה שיש להם את האמצעים לשלם עבור הנהירה שלהם. רבנים ואברכים, חובשי כיפות ושטריימלים - כולם נוהרים לארץ הקודש, כאמור - בדרך כלל עם בני משפחותיהם.

הכופרים היהודים

פמליות כאלה מכניסות לאל על המון כסף. מה גם שאלה צרכנים שאין להם אלטרנטיבה לאל על, או מכל מקום מעדיפים אותה בשל השמירה על הכשרות ושאר דברי קדושה שחלקם גם יש בחברות אחרות, אבל באל על זה יותר "משפחתי". כולם שם יהודים, אפילו שמבחינת שמירה על מצוות הם כופרים. אבל בכל זאת, כופרים יהודים.

בתנאי שהשור כשר

אל על לא תעשה דבר כדי לפגוע בציבור זה. אפילו אם חלק מאותו ציבור פוגע בחברה ובאנשיה. כפי שהיה באותה טיסה מדוברת מניו יורק לישראל. בגלל אירועים שונים הייתה אפשרות שהטיסה תנחת בנתב"ג לאחר כניסת השבת. זה דבר שלא מתקבל על הדעת של רבנים ואברכים. בהחלט מתקבל על דעתם שרב יהיה נוכל, וכאשר הוא נתפס, כמו אריה דרעי, הוא ושכמותו זוכים ליתר תמיכה בגלל ה"היטפלות" של הכופרים אליו. אצלם האמירה "לא תחסום שור בדישו" היא מאוד מוחשית. בתנאי שהשור הוא כשר. פחות או יותר.

אלימות מילולית

הדיווחים בתקשורת סיפרו על אלימות מצד החרדים והדתיים נגד הדיילות והטייסים, כדי להאיץ בהם לצאת לדרך. גם אם לא הייתה אלימות פיסית, היו שם קללות, עלבונות ואיחולים למוות יותר מהיר מהמקובל. למרות זאת, מצא מנכ"ל אלא על לנכון להתנצל בפני "אישיות רבנית בכירה" ("ישראל היום" - ללא שם האישיות) ו"לאשר" שלא הייתה אלימות.

מכתב יותר ברור

המנכ"ל שלח מכתב. "האישיות" אמרה שלא מספיק, צריך שיהיה יותר ברור שלא הייתה אלימות. המנכ"ל שלח עוד מכתב יותר ברור. והרבנים צהלו ושמחו והעבירו את "ניצחונם" אל כל אמצעי התקשורת. אלא מה? בדיאלוג בין האישיות והמנכ"ל דובר רק על אלימות פיסית, שאולי הייתה ואולי לא. על האלימות המילולית לא נאמר דבר. למרות שלפעמים היא יכולה להיות הרבה יותר גרועה מהפיסית.