מעמיסים כאילו היינו אמריקה: "בנובמבר אנחנו מוכרים יותר מבחודש של לפני ראש השנה ושל פסח ביחד"

בשנתיים האחרונות הפך בלאק פריידיי ליום חג בענף הקמעונאות הישראלי - בעיקר ברשתות מוצרי החשמל, שמדווחות על היערכויות מיוחדות וצפי לגידול של 50% במכירות לעומת השנה שעברה • איך זלג הטרנד האמריקאי מהרשת לחנויות הפיזיות בישראל, האם ההנחות משתלמות ולמה לשים לב כשיוצאים להסתער על המבצעים?

בהלת קניות בישראל / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
בהלת קניות בישראל / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

נדמה שאין בית עסק שלא מציע הנחה או מבצע לבלאק פרידיי שיתקיים מחר (ו') - מהנחות על רכב, כרטיסי טיסה, מוצרי חשמל כמובן, בגדים, ריהוט, צעצועים או הנחות על תכנים בטלוויזיה - רק תקנו. ואם לא מחר, אפשר גם בכל שאר השבוע - ההנחות עדיין יהיו שם, ורבות מהן כבר יצאו לדרך. אבל איך המנהג האמריקאי הזה עשה עלייה גם לחנויות בישראל? 

"חודש נובמבר מאז ומתמיד היה חודש חלש במכירות מוצרי חשמל", מספר למשל יורם סדש, מנכ"ל משותף באלקטרה קמעונאות המנהלת את רשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק. "לפני שנתיים כשהבאזז סביב ימי המכירות הבינלאומיים החל לזלוג לישראל ראינו תכונה מסוימת בהיקפי המכירות שהגיעה לשיאה בנובמבר אשתקד - שהיה החודש החזק ביותר של הרשת לאורך כל השנה". בדש מעריך שהשנה יחול גידול של כ-50% במכירות בהשוואה לשנה שעברה - תוך דגש על מכירות דרך אתר החברה. לדבריו, "חתמנו עם יצרנים על הסכם בלעדיות שבו הם מחוייבים למכור לנו דגמים ספציפיים של מוצרים שלא נמכרים כל השנה בתמחור כזה שלא יפגע במותג".

גם מני דאהן, מנהל חטיבת לקוח וסחר בקבוצת ח.י מספר על מגמה דומה. לדבריו, הימים שבהם תקופת המכירות החזקה של מוצרי החשמל נעה סביב ראש השנה וחגי תשרי תמו. "במהלך נובמבר אנחנו מוכרים יותר מהחודש של לפני ראש השנה ושל פסח ביחד", הוא אומר. "ביחס למכירות נובמבר הפיקים של החגים הם קטנים והם בעיקר לקניות של מוצרי חשמל גדולים ולבנים (מכונות כביסה, מדיחי כלים, מקררים וכד'). בנובמבר קונים יותר מסכי טלוויזיות, מוצרי אלקטרוניקה קלים גאדג'טים דוגמת אזניות בלוטות' ועוד".

מדריך: כל מה שרציתם לדעת על חודש הקניות

הציפייה של המשווקים היא שהקונים יסתערו הן על החנויות והן על האתרים. בחברות השילוח מספרים על "נוהל נובמבר", אין ימי חופש ויש גיוס מסיבי של עובדים. גם באתרים נערכים לקונים - באתר עדיקה גויסו עשרות עובדים לתקופת הקניות הקרובה "שאליה אנחנו נערכים כבר חצי שנה", אומרת לפי ליטל שוורצברג, סמנכ"ל אופנה ורכש באתר, ומוסיפה שבשנה שעברה חלה עלייה של 100% בהיקף הקניות באתר. 

לדברי בדש, הרשתות של אלקטרה עורכות בתקופה הזו שיתופי פעולה מיוחדים עם הספקים והיבואנים: "דרשנו מהם להירתם למהלך כדי שנוכל להציע מבצעים אמיתיים. חלקם יעבירו אלינו דגמי בסיס וביניים של מוצרי חשמל, בעיקר מסכי טלוויזיה שנציע במחיר אטרקטיבי. במחסני חשמל נחזיק יותר מ-10,000 מסכים מעבר למלאי הנוכחי. זו כמות חסרת תקדים".

אונליין, אופליין או שהכל פיקציה?

הרשתות נערכות, הציבור נוהר בהמוניו לחנויות ולאתרים, אבל לא מעט תוהים האם החגיגה הזו באמת טובה לצרכנים. האם ההנחות אמיתיות, או שאנחנו הולכים שבי אחרי הפרסומים?

"יש ויש", אומר דאהן. "פעם היו הנחות שהיו יותר בגדר פיקציה והיו מעט מבצעים טובים - היום זה אחרת. אם פעם היו מפרסמים מסך ב-10,000 שקל כדי למכור אותו בחנות ב-9,000, היום מראש מפרסמים את מחיר ההנחה הסופי ולכולם". 

האם מדובר בדגמים פשוטים יותר כדי שאפשר לתמחר נמוך?
"לא בהכרח פשוטים. לפעמים זה אותו דגם עם מספר אחר כדי לא לפגוע בדגמים שנמכרים לאורך כל השנה. מורידים מחיר למוצר הזה ואי אפשר לעלות אותו אחרי כן - מוכרים במחיר הזה עד לגמר המלאי ולרוב זה קורה במהלך ימי המכירה של בלאק פרידיי שאצלנו התחילו ביום שני ויישכו עד ליום שני". אגב נציין כי בלאק פרידיי מהווה הזדמנות טובה לרכוש דגמים קודמים שנמכרים בהנחות

קהל האונליין מעדיף לקנות באתרים בחו"ל. עד כמה זה בולט בענף מוצרי החשמל?
"מוצרי חשמל קטנים כמו אוזניות עדיין משתלם לקנות בחו"ל. אבל טלוויזיות למשל - לא. התחרות החזקה בין המשווקים בתחשיב של המחיר בשורה התחתונה כולל הובלה והתקנה ואחריות מוביל לכך שבארץ המחיר משתלם יותר ואנחנו רואים את בגידול של קניות. בשנה שעברה מכרנו בבלאק פרידיי ב-50% ויתר לעומת בלאק פרידיי בשנה קודמת. גם השנה נגדיל את המכירות בקצב דו ספרתי. בשנה שעברה הופתענו מהעוצמות בריטייל שדיווחו על תורים של קונים. אם מסתכלים על בלאק פריידי לפני שלוש או ארבע שנים היו אתרי סחר בודדים שעשו מבצעים מיוחדים. עכשיו זה כולם ולא רק בענף שלנו".

באשר לסייבר מאנדיי אומר דאהן כי באופן מסורתי יש רגיעה בקניות. "אנחנו מנסים להעיר את סייבר מאנדיי עם הנחות על מוצרים שאנחנו שומרים ליום הזה, אני מאמין שבשנים הקרובות נעיר גם את היום הזה".

גם ברשת KSP מדווחים על גידול משמעותי בהיקף הקניות בתקופה זו. לפי נתוני הרשת בבלאק פריידי בשנה שעברה נמכרו כ-20 אלף פריטים בחמש שעות במהלכן הוצעו מחירי מבצע - לעומת 12 אלף פריטים בבלאק פרידיי 2016. הדגש ברשת היה על מכירה של מחשבים, אוזניות וטלפונים סלולריים (בעיקר של היצרנים הסיניים). ב-KSP רוב המכירות בשנה שעברה התבצעו בחנויות הפיזיות, אם כי מכירות האתר זינקו פי 2.

ואכן הישראלים לא מזניחים את הזירה המקוונת. באיביי נערכים עם הנחות שכבר מפורסמות במהלך השבוע לקראת השיא של סופ"ש. איביי השיקה כלי יעיל לקונים - רשימת Wish list אליה מכניסים את המוצרים שרוצים ומקבלים התראות על ירידת מחיר. מאז יום שני האחרון פרסמה איביי את מחירי המבצע שלה לימי הקניות שחולשים על קטגוריות שונות ומגוונות.

אז איך אפשר לעשות סדר בבלאגן?

בשביל לנצל בצורה חכמה את מגוון ההצעות שמוצעות החודש צריך לוודא שלא מתבלבלים מהעומס והבלאגן. הסדר מתחיל אצל הצרכן - עוצרים רגע את מבול הפרסומים בסלולר, במייל ובכל מקום שהראש פונה אליו וחושבים - מה אנחנו באמת צריכים לקנות. רבים מהצרכנים נערכו והמתינו לרכישה שתכננו, אבל הסנוור מההנחות המפתות (שרבות מהן יחזרו בחודש הבא בזמן מכירות סוף השנה) יכול גם לעוור.

ההנחות בפרסומים מכל עבר יגיעו ל-70% ואף יותר, אבל מומלץ שלא לקנות את ההנחה אלא לבחון את המחיר הסופי ועד כמה הוא משתלם. כדי שלא ללכת לאיבוד, השוואת המחירים היא צעד ראשון והכרחי. לקראת בלאק פרידיי זאפ למשל השיקה זירת השוואה ייעודית שיכולה להוות אינדיקציה ראשונית. אתרי השוואה בינלאומיים יעזרו לא ללכת לאיבוד באשר למחירים בחו"ל. ההמלצה היא לא בהכרח להתמקד בהכרח באתרים הגדולים ולפזול גם להצעות של חנויות קטנות, מקוונות או פיזיות.

באופן מסורתי הנחות יום שישי השחור מתמקדות כאמור על מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, כפי שמעידים התמונות והסרטונים של הצרכנים המסתערים והמתקוטטים על מסך מחשב או מיקסר שמתפרסמים כל שנה. ואכן החנויות, כאמור, נערכות עם מלאים (גם של דגמים קודמים) שמהם הן ישמחו להיפטר. כמו בכל סייל אגרסיבי חלק מהמוצרים מסומנים כ"לוס לידר" כלומר כאלו שהמשווקים מפסידים לכאורה במכירתם במטרה למשוך את הקונים - שווה לחפש אחר המוצרים הללו היות שלרוב הם מוגבלים במלאי מצומצם. דרך אחרת להעניק הנחות היא עם סדרות מיוחדות המיוצרות לטובת מכירות נובמבר בלבד.

סייבר מאנדיי: שימו לב לתקרת המס!

המבצעים של בלאק פריידיי זלגו כאמור מחנויות החשמל לכל הקטגוריות והענפים ומעולמות האופליין לעולמות האונליין, שלא מחכים בהכרח למכירות סייבר מאנדיי שיתקיימו ביום שני הקרוב.

סייבר מאנדי החל כמענה של האונליין לאופליין ובארה"ב למשל אל מוצרי החשמל מצטרפים גם מבצעים חזקים של מוצרי אופנה. מניתוח שערכה יחידת ה-Data intelligence של חברת Amobee עולים הבדלים בין מה שקונים הצרכנים בארה"ב בבלאק פריידיי לעומת סייבר מאנדיי - ביום המכירות של בלאק פריידיי רוכשים מוצרים בולטים מתייחסים לקטגוריות מוצרי המטבח, לאחר מכן מוצרי גיימינג וצעצועים. בסייבר מאנדיי מככבים דילים מעולמות התיירות, אחריהם גם כן מוצרי גיימינג וצעצועים. בסייבר מאנדיי בולטות גם קניות של נעליים והלבשה שנעדרים מרשימת עשרת המוצרים המובילים בארה"ב שנרכשים בבלאק פרידיי. ביום הזה נמצאים בין היתר מחשבים ניידים, שואבי אבק וציוד אחר לבית. בחברה מסכמים שמוצרי בלאק פרידיי שהצרכנים רוכשים באופן מסורתי מותאמים יותר לבית ומוצרי סייבר מאנדיי מיועדים בעיקר לרוכש עצמו.

לישראלים שרוצים לנצל את המבצעים אונליין מומלץ כמו תמיד לשים לב לתקרת המס הקבועה בישראל (פטור מלא בקנייה של עד 75 דולר), ולפני הקנייה לחשב את המחיר הסופי הכולל משלוח ומסים במידה והקנייה היא בסכום גבוה יותר. אתרים רבים יודעים שסוגיית השילוח יכולה להכריע אם הצרכנים ירכשו או לא ולכן חלק מהמבצעים מתמקדים במחירי השילוח. ולא רק באתרים עצמם - חברות שמציעות שילוח של מוצרים מארה"ב לישראל יצאו במבצעים מיוחדים לתקופה זו דוגמת 40% הנחה בשילוח דרך אתר USHOPS או עד 50% דרך האתר DealTas. יניב קוטר, מבעלי DealTas, מציע לקונים לשים לב להנחות שתעניק אמזון על מותגיה, על קונסלות משחקים, על מוצרי אפל (מדגמים קודמים), על ציוד למטבח ועוד. ב-USHOPS מציע ירון בן אלי לשים לב גם למוצרי הלבשה והנעלה של מותגים, בהם סאקוני או קולומביה, שעליהם תוענק הנחה משמעותית. תומר אהל, מנכ"ל האתר ביגדיל מספר כי הישראלים מחפשים אחר ההנחות הגדולות ביותר (70%) והם שמים את הדגש על המוצרים הללו, ,"גם אם מדובר בבקבוק וויסקי או במסך טלוויזיה". ההמלצה שלו היא לשים את הדגש על שואבי אבק דייסון שיימכרו בהנחה משמעותית.