מוטי בן משה סוגר את פעילות האנרגיה שלו בבריטניה ופועל להשגת מימון לרכישת אפריקה ישראל

אקסטרה אנרג'י ספליי של בן משה הפסיקה את פעילותה בתחום אספקת חבילות אנרגיה לעסקים ולמשקי בית בבריטניה, על רקע ציפייה להתגברות הפסדיה • הערכות: לבן משה יידרשו עוד 6-12 שבועות כדי להשלים את הסדר החוב ולהעביר את השליטה באפריקה ישראל לידיו

מוטי בן משה / צילום:אניה בושמן
מוטי בן משה / צילום:אניה בושמן

חברת אקסטרה אנרג'י ספליי של מוטי בן משה הפסיקה את פעילותה בתחום אספקת חבילות אנרגיה לעסקים ולמשקי בית בבריטניה, על רקע ציפייה להתגברות ההפסדים בשנה הקרובה. מקורבים לחברה הסבירו היום, כי שינויים רגולטורים חדשים צפויים להגדיל את הפסדיה בשנה הבאה, ועקב כך החליט בן משה לסגור את הפעילות בבריטניה. בהודעה שפרסמה החברה באתר האינטרנט שלה נכתב, כי רגולטור האנרגיה הבריטי (Ofgem) ימנה ספק חדש עבור לקוחותיה.

את אקסטרה אנרג'י ספליי הקים בן משה בבריטניה, בעקבות הצלחתו בפעילות של מכירת שירותי אנרגיה בגרמניה עם חברת אקסטרה אנרג'י שפועלת שם. בזכות הפעילות בגרמניה הצליח בן משה לרכוש עם אדוארדו אלשטיין את השליטה בקבוצת אי.די.בי ב- 2014. לאחר מכן מכר בן משה את חלקו לאלשטיין וספג הפסד כבד של 530 מיליון שקל (כ-100 מיליון אירו באותה התקופה).

מאז הספיק בן משה לרכוש את הבעלות על קבוצת אלון רבוע כחול בהשקעה של כ-430 מיליון שקל (כ-100 מיליון אירו באותה התקופה) ואף לסכם על רכישת אפריקה ישראל במסגרת הסדר החוב השני שלה. מהלך זה נמצא בעיצומו וממתין עדיין לאישורים רגולטוריים שונים במדינות השונות בהן פועלת אפריקה ישראל. בין השאר, מחייבת העברת השליטה בחברה הבת אפריקה נכסים לקבל אישורים מהממונים על הגבלים עסקים במדינות שונות, ארבע מהן (פולין, צ'כיה, סרביה וגרמניה) טרם העבירו אישורים אלו.

על פי ההערכות, יידרשו עוד 6-12 שבועות כדי להשלים את הסדר החוב ולהעביר את השליטה באפריקה ישראל לידי בן משה. בין השאר נדרש בן משה לגייס עוד כ-700 מיליון שקל לחברת אלון רבוע כחול שבבעלותו, לאחר שכבר גייס לה כ-280 מיליון שקל בהנפקת אג"ח. להערכת גורמים בשוק, פועל כיום בן משה להשיג את המימון מבנקים בישראל ובחו"ל, כשלהחלטה על הסגירה בבריטניה לא צפויה להיות השפעה על יכולת גיוס החוב.

בינתיים, החליט כאמור בן משה לעצור את הפעילות ההפסדית בתחום האנרגיה, שהשיק בבריטניה ב-2014. היום דיווחה קבוצת אקסטרה אנרג'י כי החברה הבת שלה בבריטניה הודיעה אתמול לרגולטור האנרגיה האנגלי ש"לנוכח השינויים המהותיים בכללי הרגולציה האנגלית בתחום אספקת החשמל והגז מסוף חודש אוקטובר ובפרט יישומה של רגולציה חדשה של מחיר המקסימום (PRICE CAP) וכן כללים חדשים לתחרות, החליטה הקבוצה על הפסקת הפעילות הנוכחית בשוק האנגלי".

"בן משה החליט להפסיק לסבסד את הפעילות לפיתוח השוק האנגלי של הקבוצה ולהחזיר את הרישיון לרגולטור האנגלי (OFGEM). זאת לאחר שבחודשים האחרונים החליט הרגולטור - למרות שימוע שקיים לכלל החברות הפועלות בשוק הבריטי, וכנגד עמדתן - כי כל מספר חודשים הרגולציה תקבע מחיר מקסימלי חדש שספקי אנרגיה יוכלו לגבות מלקוחותיהם", נכתב בהודעת אקסטרה אנרג'י.

מדובר בלקוחות ללא חוזה קבוע (מוצר שספקי אנרגיה חייבים להציע), כאשר המחיר המרבי מהווה הפחתה של 8%-10% במחירי השוק לאותו סגמנט לקוחות, מה שמהווה פגיעה קשה שמתבטאת רובה ככולה בשורת הרווח. "מספר הלקוחות שנמצא בסגמנט מהווה כ-70%-80% אצל ששת המונופולים הגדולים, ואצל הספקים האלטרנטיביים בין 25% ל-55%, תלוי בוותק שלהם בשוק", הסבירו באקסטרה אנג'י.

בחברה הוסיפו כי "בן משה החליט על הפסקת הפעילות של חברת הבת האנגלית, לאחר שחמש חברות אנרגיה קרסו בשבועות האחרונים לנוכח הצעדים הלא כלכליים שכופה הרגולטור. הצעד ננקט בתיאום עם הרגולטור שמחויב לספק פתרונות חלופיים ללקוחות". בקבוצה הדגישו כי כי לאקסטרה אנרג'י בריטניה אין חובות פיננסיים חיצוניים והיא מומנה במלואה בידי אקסטרה אנרג'י גרמניה, וכן אקסטרה אנרג'י (קפריסין) שמספקת את פתרונות הטכנולוגיה של קבוצה.

הצלחה בגרמניה, הפסדים בבריטניה

אקסטרה אנרג'י הוקמה בידי בן משה בשנת 2008 בשוק הגרמני. לאחר הצלחתה שם החליטה הקבוצה להקים פעילות דומה בשוק האנגלי והחלה לשווק ב-2014 חבילות חשמל וגז ללקוחות פרטיים ועסקיים. בפעילות בבריטניה הגיעה אקסטרה לכ-130 אלף לקוחות וליותר מ-400 אלף מונים (לכל לקוח פרטי מתוקן מונה גז ומונה חשמל, כשללקוחות עסקיים מספר המונים גדול יותר).

לדברי מקורבים לחברה היא הציגה מחזור של כ-300 מיליון ליש"ט בשנה, אולם הפסידה בכל שנה סכום של כ-17 מיליון ליש"ט בגלל הוצאות שיווק והשקעה במערכות IT שונות ובראשן מערכות חיוב (בילינג) וניהול קשרי לקוחות (CRM). השינויים הרגולטוריים החדשים היו אמורים להגדיל את ההפסד השנתי ל-30 מיליון ליש"ט - הפסד שבן משה החליט שלא להסכים לספוג.

בגרמניה אקסטרה אנרג'י נחשבת לאחת מספקיות האנרגיה הרווחיות ביותר בשוק. על בסיס דוחותיה המבוקרים לשנת 2017 דיווחה החברה על רווח נקי לאחר מס של 38 מיליון אירו, וזאת לאחר הפחתה של חיוב של דמי רישיון ותמלוגים על קניין רוחני לחברה האחות בקפריסין בהיקף של יותר מ-70 מיליון אירו.

המימון של הפעילות באנגליה הגיע דרך הלוואות בעלים מחברות הקבוצה (גרמניה וקפריסין), כלומר מכספים שהרוויחו החברות האחרות בקבוצה ולא מהלוואות חיצוניות. על פי הערכות, מדובר בסכום של כ-105 מיליון אירו שהזרימה קבוצת אקסטרה אנרג'י לחברה הבת בבריטניה לצורך הקמת פעילותה ומימון הפסדיה.

השקעה זו נמחקה כעת בעקבות הפסקת הפעילות, אולם לחברה בבריטניה חובות מלקוחות בהיקף של 110 מיליון ליש"ט, וכל סכום שייגבה מהם ישמש להחזר הלוואות בעלים. להערכת מקורבים לקבוצה מרבית הסכום ייגבה והכסף צפוי לחזור ברובו לחברות בגרמניה ובקפריסין - שהן הנושות היחידות של אקסטרה אנרג'י בבריטניה.

בעקבות ההחלטה הדרמטית של הרגולטור, אשר מגדילה את הסיכון של הפעילות בשוק ומורידה את המרווחים בצורה דרסטית, שחקנים רבים החלו לשקול את צעדיהם בשוק והחלו לבחון מהלכים שונים של מיזוגים וקונסולידציה. הרווחיות הנקייה המרבית של הספקים הרווחיים ביותר בשוק נעה בין 2% ל-5% ויישום רגולציית המחיר המרבי גורר הפחתת מחירים של כ-8-12% שמשתקפת ישירות בשורת הרווח.

במהלך השבועות האחרונים בחנה אקסטרה אנרג'י מספר מהלכים עם חלק מהשחקנים בשוק האנגלי, שהחליטו או שוקלים מהלכים דומים כדוגמת מיזוג עם שניים-שלושה מתחרים. עם זאת, הבחינה הובילה למסקנה שבסביבת הרגולציה הנוכחית רב הסיכון על הסיכוי ולכן הוחלט על יציאה מהשוק הבריטי.