ההבדל בין מפגשי לפיד ונתניהו עם מוזס

הטענות שחשיפת פגישות לפיד-מוזס מוכיחה כי החקירה בתיק 2000 מהווה "אכיפה בררנית" לנתניהו הן לא רציניות

יאיר לפיד / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
יאיר לפיד / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

יאיר לפיד יצא קטן כשנפגש בסתר עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, באופן רציף. לפיד יצא עוד יותר קטן כשהתברר שהוא העלים את דבר הפגישות התכופות שלו עם מוזס מיומן הפגישות שלו שאותו העביר לפרסום.

פרשיית פגישות לפיד-מוזס, שנחשפה על-ידי איילה חסון בערוץ עשר, מעידה כי פיו ולבו של לפיד אינם שווים - הוא מטיף לתרבות פוליטית אחרת ושקופה, ובינתיים נוהג בצורה אחרת בהסתרת פגישותיו עם מוזס. הציבור יכול להסיק מסקנות מהסיפור הזה על מנהיגותו ושיעור קומתו של לפיד ורשאי לבוא חשבון עם לפיד בקלפי.

אבל הטענות שחשיפת פגישות לפיד-מוזס מוכיחה כי החקירה בתיק 2000 נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מהווה "אכיפה בררנית" ביחס לנתניהו, הן טענות לא רציניות. שכן החשד נגד נתניהו הוא לא על עצם הפגישות שלו עם מוזס, ולא כל מי שנפגש עם מו"ל של עיתון בכלל או עם מוזס בפרט, עובר, חלילה, עבירה פלילית.

החקירה נגד נתניהו בתיק 2000 מתנהלת בשל העובדה שלידי רשויות החקירה הגיעו מידע/הקלטות/ראיות שהעלו את החשד שנתניהו ומוזס ניסו לסגור ביניהם עסקה מושחתת. עסקה במסגרתה יקדם נתניהו מהלכים אופרטיביים חוקיים ואחרים לצמצום כוחו של "ישראל היום", המתחרה ב"ידיעות אחרונות", ובתמורה ידאג מוזס למתן סיקור מוטה לטובת נתניהו ומשפחתו ב"ידיעות אחרונות". לשיטת המשטרה וגורמים בפרקליטות, מדובר ביחסים שמהווים מתן וקבלת שוחד ולכל הפחות הפרת אמונים של נתניהו.

לעומת זאת, לגבי תוכן הפגישות של לפיד ומוזס אין לרשויות שום מידע. כל מה שאפשר לעשות בנוגע לפגישות הללו זה להניח הנחות. אפשר להניח הנחות לרעת לפיד ואפשר להניח הנחות לטובתו. בכל מקרה, עם הנחות או ספקולציות לא פותחים בחקירה פלילית ואפילו לא פותחים בבדיקה מקדימה לחקירה. הטענה שיש לחקור את לפיד בגלל שחוקרים את נתניהו, דומה לטענה ש"כל הפוליטיקאים מושחתים" - היא מכלילה וחסרת תוקף.

ואחרי שאמרנו את כל זה, חשוב לחזור ולהזכיר כי העובדה שמתנהלת חקירה פלילית נגד נתניהו ומוזס אין משמעה שצריך להתייחס אליהם כאל אשמים. יכול להיות שבסופו של דבר, אחרי בחינת הראיות בתיק 2000, יגיע היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, למסקנה שבניגוד לעמדת המשטרה, מערכת היחסים שהתנהלה בין מוזס לנתניהו - אף שהייתה מושחתת ציבורית (ועל כך קשה לחלוק) - לא חצתה את הרף שמחייב העמדה לדין פלילי.

לצערו של נתניהו, אחד הקשיים המשפטיים המרכזיים שעומדים בפניו הוא שתיק 2000 כבר מזמן אינו עומד לבדו. לאחר חשיפת מערכת היחסים בין נתניהו ומשפחתו לבין שאול אלוביץ, הבעלים של בזק ואתר וואלה, בפרקליטות כבר מתייחסים היום אל פגישות נתניהו-מוזס-תיק 2000 כאל ה"אפריטיף" שאולי יוגש בבוא היום לבית המשפט לפני המנה העיקרית - תיק 4000.

***חזקת החפות: החקירות נגד נתניהו ונגד מוזס הן שלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן הם בחזקת חפים מפשע. הם לא הועמדו לדין פלילי וודאי שלא הורשעו בדין.