גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם צוקרברג יוותר על המנכ"לות לטובת החברה? הוא לא יהיה הראשון

שערוריות הפרטיות הנערמות בפייסבוק ומאמציו של המייסד צוקרברג להצדיק את שגיאותיו, מובילים רבים למסקנה כי עליו לוותר על תפקיד המנכ"ל ● הרעיון אינו מופרך: סטיב ג'ובס מאפל, לארי פייג' וסרגיי ברין מגוגל ומייסדים רבים נוספים פוטרו או ויתרו על כיסא המנכ"ל - לטובת החברה

טים קוק /  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
טים קוק / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

יו"ר ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג רשם ביצועים שעלו באופן מסחרר על הציפיות ממייסדי חברות, לא רק משום שמניית החברה - שאותה הוא ייסד בחדרו במעונות הסטודנטים - נמנית כעת על המניות שערכן גבוה מאד, אלא כיוון שהוא עדיין הבוס.

מחקר שנערך לאחרונה והקיף כ-6,000 חברות סטארט-אפ אמריקאיות בשנים 2005-2012 העלה כי פחות ממחצית ממקימי החברות עדיין אוחזים בהגה. מחקר שנערך בתקופה מוקדמת יותר העלה כי 80% מהמייסדים נאלצים בסופו של דבר לפרוש מתפקיד המנכ"ל.

האם הגיע זמנו של צוקרברג? לאחר שורת שגיאות בתחום ההגנה על פרטיות המשתמשים בהן הוא איפשר השפעה זרה באמצעות פלטפורמת המדיה החברתית, וכן לנוכח מאמציו המסורבלים של צוקרברג להצדיק שגיאות אלה - טוענים רבים שזמנו אכן הגיע.

צוקרברג עצמו אומר שאין לו שום תוכניות לוותר על השליטה בחברה שהקים ב-2004, וכוח ההצבעה שלו מאפשר לו לעשות זאת. צוקרברג אמר גם שאין סיכוי שסגניתו הבכירה ביותר, סמנכ"לית התפעול שריל סנדברג, תאבד את תפקידה. למרות זאת, צריכים חברי מועצת המנהלים של פייסבוק לבחון דרכים לאלץ את המייסד האייקוני לפרוש מתפקידו לפני שיהיה מאוחר מדי. האם המהלך של אפל - שפיטרה את סטיב ג'ובס בשנות השמונים - עשוי להיחשב כמסלול פוטנציאלי גם עבור פייסבוק? ייתכן שדווקא הדוגמה הרלוונטית יותר היא החלטתם של מייסדי גוגל לשכור מנכ"ל מנוסה כבר בימיה הראשונים של החברה.

מודל גוגל: מנכ"ל חיצוני ומייסדים שמעורבים

מעט מאוד חברות מוצאות את התשובה הנכונה למה שנועם וסרמן כינה "דילמת המייסד". וסרמן הוביל מחקר שהקיף אלפי חברות סטארט-אפ, ואמר שיזמים שמשיקים חברה מוצלחת מסרבים להעביר אותה למישהו אחר. "מרבית המייסדים שומרים על השליטה במשך זמן רב מדי ולרעת עצמם", אמר וסרמן, פרופסור שהשיק את תוכנית המחקר Founder Central באוניברסיטת דרום קליפורניה. אפילו מייסדים מובילים "נקלעים לבעיות חמורות בשנים האחרונות כשהם פועלים ללא מגבלות", אמר וסרמן, והזכיר את אלון מאסק מטסלה, אליזבת הולמס מתרנוס, אנדרו מייסון מגרופון וטראוויס קלאניק מאובר.

שנים לאחר שאפל פיטרה אותו ב-1985, שב ג'ובס לאפל כדי להפיח חיים חדשים בקו המוצרים שלה אך מקרה כזה הוא נדיר. כמו כן מועטים הסיכויים שמדובר בתרחיש אפשרי לצוקרברג, בהינתן שליטתו במניות ההצבעה.

מייסדי גוגל, שהפכה לחטיבה של אלפבית, אימצו גישה שונה שראויה להיבחן. שלוש שנים לאחר שבוגרי אוניברסיטת סטנפורד, לארי פייג' וסרגיי ברין, הקימו את החברה כדי לספק דרך טובה יותר לבצע חיפושים בתכנים המתרחבים ללא הרף ברשת, הם שכרו את מנכ"ל נובל לשעבר, אריק שמידט. בראיון לוול סטריט ג'ורנל כמה שנים לאחר מכן, דיבר שמידט על האתגר הכרוך בניהולה של חברה מהירת צמיחה שמייסדיה ממשיכים להיות מעורבים בפעילותה מבלי לשלוט בה. בין השינויים הגדולים שביצע שמידט היה הליך קבלת החלטות קפדני. הוא אמר שהמייסדים היו עדיין מעורבים במיפוי האסטרטגיה ובניתוב מאמציה של גוגל בתחום החדשנות, אך הם היו פטורים מהתעסקות בהחלטות ניהוליות.

שמידט כבר אינו מנהל את גוגל, אך תקופת כהונתו הייתה פרק חשוב בתולדות החברה. כשהוא העביר את השליטה והאחריות האולטימטיבית חזרה לפייג' ב-2011, הוא ציין שהמהלך יהיה חלק מכיוון שבמשך עשר שנים "היינו כולנו מעורבים באופן שווה בקבלת ההחלטות".

ברור שבעיותיה של פייסבוק סבוכות ושונות מאלה של מנוע חיפוש צעיר: פייסבוק נתונה לביקורת בגין תגובתה האיטית בפרשת חשיפת המניפולציה הרוסית במהלך המרוץ לנשיאות ארה"ב; בכירי החברה זכו לביקורת בגין כישלונם להגן כראוי על נתוני המשתמשים ובגין היעדר השקיפות בחברה. פייסבוק הודתה כי הייתה צריכה להגיב במהירות רבה יותר לסימנים שהצביעו על פעילות רוסית, וציינה כי נקטה צעדים שמעניקים למשתמשים שליטה רבה יותר על הנתונים שהיא אוספת עליהם. אך פייסבוק יכולה עדיין ללמוד משהו משמידט, שסיפר כי יצר בגוגל תרבות ארגונית שבמסגרתה "מתקבלות החלטות במעמד האנשים". עצה זו יכול להועיל מאוד לרשת החברתית, שבה שוררת ככל הנראה תרבות ארגונית נטולת פתיחות, ושבה שולט קומץ מנהיגים על התגובה למשבר הנוכחי.

פייסבוק כבר אינה שולטת באירועים

סטיב בלנק, פרופסור באוניברסיטת סטנפורד ולשעבר מנכ"ל חברות סטארט-אפ, אמר שמועצת המנהלים של פייסבוק צריכה להתייחס ברצינות לבעיותיה הנוכחיות של החברה, כיוון שפייסבוק ניצבת בפני צומת רב חשיבות בתולדותיה, ומהלך שגוי בנקודה זו עלול לעלות לה ביוקר רב. "אנחנו עורכים סוג של ניסוי מוזר בסוגיה איזו גישה עלינו לנקוט כלפי המדיה החברתית ופייסבוק משחקת תפקיד מוביל בתרחיש המערב הפרוע בארה"ב. בכירים כמו צוקרברג וסנדברג צריכים להפגין תחושת דחיפות ונחישות רבה יותר - או להסתכן שירמסו אותם בשלב כלשהו.

"השאלה צריכה להיות: מה הדבר הנכון לעשות עבור הלקוחות, העובדים והמדינה שלנו? כיום, במקום לשלוט במה שקורה, פייסבוק הגיעו למצב שבו הם נשלטים בידי האירועים, ועכשיו הם ניצבים בפני התוצאות. במקום לדאוג מכך שהם נשלטים על ידי האירועים, הם התקפלו למגננה". לדברי בלנק, יש להביא לצמרת החברה ולמועצת המנהלים עיניים חדשות, ואם הם לא יעשו את זה, אז הרגולציה הממשלתית תהיה הפתרון היחיד לבעיותיה של פייסבוק.

צוקרברג בן ה-34 לא ימהר לפרוש מפייסבוק, אבל דמויות ענק בתחום הטכנולוגיה כבר עשו דברים כאלה לפניו, כולל ג'ובס המנוח, וצוקרברג יכול ללמוד מהם בכל הנוגע לאפשרות לצעוד אפילו צעד אחד קטן לאחור בגיל צעיר יחסית.

"לא ראיתי את זה בזמנו, אבל בדיעבד התברר שפיטוריי מאפל היו הדבר הטוב ביותר שקרה לי אי פעם", אמר ג'ובס בנאום שנשא בטקס חלוקת תארים באוניברסיטת סטנפורד. ג'ובס היה בן 30 בעת פיטוריו, שהתרחשו עשר שנים לאחר הקמת אפל. "זאת הייתה גלולה מרה מאוד, אבל החולה היה זקוק לה". 

עוד כתבות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין נמכרה לאחרונה ● לדירה זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר אינו משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו "בוסט" בשלושת החודשים האחרונים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג׳ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● על פי ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב והלחימה תיארך כשישה שבועות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי