הבורסה בת"א עברה לרווח מינורי ברבעון השלישי, למרות שחיקה בהכנסות מעמלות מסחר

ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו ב-58.8 מיליון שקל, ירידה של 0.7% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2017 • הבורסה רשמה ברבעון רווח של כ-2.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-20.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד • השיפור הניכר לכאורה התרחש בעיקר הודות למהלכים חשבונאיים, שללא שקלולם השיפור הוא מתון ביותר

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה / צילום: שלומי יוסף
איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה / צילום: שלומי יוסף

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב, שהפכה לחברה "רגילה" למטרות רווח, סיימה את הרבעון השלישי ואת שלושת הרבעונים הראשונים של 2018 עם מעבר מהפסד לרווח נקי. ואולם, השיפור הניכר לכאורה בתוצאות התרחש בעיקר הודות למהלכים חשבונאיים, שללא שקלולם השיפור הוא מתון ביותר. בנוסף הבורסה גם רשמה בשתי התקופות ירידה בהכנסות מעמלות מסחר וסליקה.

ברבעון השלישי השנה רשמה הבורסה רווח של כ-2.5 מיליון שקל, לעומת הפסד רבעוני של כ-20.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. על פניו מדובר בשיפור, ואולם, המעבר לרווח קרה הודות להוצאה חשבונאית בהיקף של כ-27.3 מיליון שקל (תשלום מבוסס מניות) שנרשמה ברבעון השלישי אשתקד, ושהכבידה מאוד על הדוחות לאותו רבעון. כמו כן, בסוף אוגוסט הושלמה עסקת מכירת מניות הבורסה לקרנות השקעה זרות, עסקה שבה הוזרמה לקופת הבורסה התמורה העודפת עבור המניות, בסכום של כ-10.2 מיליון שקל, ונזקפה ישירות להון בניכוי עלויות.

כאמור, הבורסה רשמה ברבעון השלישי השנה ירידה של 0.7% בהכנסותיה, שהסתכמו בכ-58.8 מיליון שקל. זאת בעיקר בשל ירידה בהכנסות מעמלות מסחר וסליקה ומהכנסות מהפצת נתוני מסחר ומידע, ולמרות גידול בהכנסות מדמי רישום ניירות ערך למסחר ואגרות שנתיות ובעיקר משירותי מסלקה.

בשקלול שלושת הרבעונים הראשונים של השנה רשמה הבורסה הכנסות בהיקף כולל של כ-187.3 מיליון שקל, עלייה של כ-2.7% ביחס לתקופה המקבילה ב-2017. גם בחישוב מתחילת השנה נמצא כי ההכנסות מעמלות בגין מסחר וסליקה - מקור ההכנסה הגדול ביותר של הבורסה - קטנו ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

במהלך המחצית הראשונה של 2018 רשמה הבורסה ביטול הפרשה לירידת ערך שביצעה בעבר בגין משכנה המפואר ברחוב אחוזת בית בתל-אביב, שתרם לרווחיה סך של כ-85.1 מיליון שקל לפני מס - דבר אשר קיצץ בחדות את ההוצאות. לצד זאת נציין כי הבורסה רושמת גידול בהוצאות הרבעוניות ומתחילת שנה בגין מנהלה וכלליות.

תוצאות הבורסה ברבעון השלישי
 תוצאות הבורסה ברבעון השלישי

יציבות יחסית מתחילת השנה

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים הרווח הנקי של הבורסה הסתכם בכ-81 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-14.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2017. בנטרול ביטול ההפרשה לירידת ערך, הרי שכנראה תוצאות הבורסה מתחילת השנה שמרו על יציבות יחסית בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

נכון לסוף ספטמבר 2018, ההון העצמי של הבורסה צמח מכ-524 מיליון שקל בסוף הרבעון השלישי אשתקד ובסוף 2017, לכ-618 מיליון שקל בסוף הרבעון השלישי השנה. כמו כן הבורסה הציגה בדוחותיה האחרונים שיפור בעודפי ההון הנדרש שלה, כמו גם בעודפי הנזילות.

הנהלת הבורסה נמצאת בימים אלה בעימות עם עובדיה, בצל דרישות הוועד לקבל תמורה נוספת עבור "הסכמתם" להנפקת הבורסה. זאת למרות שכבר קיבלו בעבר 6% ממניות הבורסה בשל ההליך לשינוי מבנה הבעלות בבורסה.

לפני כשנה וחצי, בחודש מאי 2017, חתמו הנהלת הבורסה ועובדיה על הסכם קיבוצי שתוקפו עד סוף שנת 2021. ההסכם נחתם לאחר סכסוך עבודה חריף על רקע חששות העובדים משינוי מבנה הבעלות על הבורסה, והעברתה מידי הבנקים וגופים נוספים לידי כמה גופי השקעה זרים, בראשות קרן מניקיי האוסטרלית-אמריקאית.

בחודש אוגוסט האחרון הועברו המניות לרוכשים, לאחר קבלת אישור רשות ניירות ערך. כמהלך משלים למכירת השליטה, החלה הנהלת הבורסה לקדם מהלך להנפקת לפחות כ-32% ממניותיה לציבור לפי שווי חברה מינימלי של כ-550 מיליון שקל. ימים ספורים לאחר שנודע על כוונות ההנפקה, הטילו עובדי הבורסה פצצה. בערב ראש השנה הכריזו יחד עם ההסתדרות על סכסוך עבודה בשל ההנפקה הצפויה, תוך דרישה לחסינות מפיטורים למשך עשר שנים, וכן מענק של חמש משכורות לכל אחד מהעובדים. בבורסה כ-250 עובדים, הזוכים לתנאי שכר מפנקים. המאבק האמור של העובדים נתקל בהתנגדות מצד הנהלת הבורסה, שהקפיאה את כוונתה המקורית להנפיק את מניות הבורסה לציבור עוד במהלך 2018.