שיכון ובינוי: SBI העבירה את הקבוצה להפסד של 1.5 מיליון שקל ברבעון השלישי

קבוצת שיכון ובינוי שבשליטת נתי סיידוף רשמה הפסד נקי של כ-1.5 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה, לעומת רווח של 51.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד • בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה דיווחה החברה על ירידה של 14% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד

קבוצת שיכון ובינוי  (שו"ב) הנמצאת בשליטת איש העסקים נתי סיידוף, רשמה הפסד נקי של כ-1.5 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה, לעומת רווח של 51.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה העליונה נרשמה יציבות בהכנסות, ברמה של כ-1.5 מיליארד שקל, והרווח הגולמי אף גדל ב-38% והגיע לכ-230 מיליון שקל ברבעון, אולם עלייה חדה בהוצאות המימון ותשלומי מס העבירו את החברה להפסד. זאת, על רקע מספר אירועים חד פעמיים בסולל בונה ארצות חוץ (SBI ) אשר הביאו להפסדים של כ-37 מיליון דולר (בעיקר הפרשות חד פעמיות עבור פרויקטים באוגנדה, קולומביה וארצות אחרות, לצד פיחות נוסף במטבע הניגרי, הניירה, שהביא להפסד של כ-5.5 מיליון דולר).

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה דיווחה שו"ב על ירידה של 14% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לרמה של כ-4.2 מיליארד שקל, בעוד שברווח הגולמי נרשם שיפור של 2.2% והוא עמד על כ-555 מיליון שקל.

בחברה מסבירים כי הירידה בהכנסות בתשעת החודשים הראשונים של 2018, מול התקופה המקבילה אשתקד, נובעת בעיקרה מירידה של 487 מיליון שקלים במגזר קבלנות תשתית ובנייה בישראל, בעיקר על רקע צמצום בהיקף הביצוע של פרויקט אשלים שמתקרב לסיומו.

מניית החברה עלתה באחוזים בודדים

בנוסף נרשמה ירידה בהכנסות בביצוע בפרויקט הנחת מסילות בקווי הרכבת בצפון ומהקמת רציפים בפרויקט פולינום, ירידה של כ-193 מיליון שקל במגזר קבלנות תשתיות ובנייה בחו"ל (למעט ארה"ב) בעיקר כתוצאה מצמצום בפעילות בניגריה בהיקף של כ-32 מיליון דולר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, וירידה של כ-187 מיליון שקל בהכנסות מגזר יזמות נדל"ן בישראל, אשר נובעת מירידה בהכנסה ממכירת דירות שקוזזה בחלקה מעליה בהכנסות ממכירת קרקעות.

בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 184.7 מיליון שקל בתקופה זו, גידול של 59% לעומת התקופה המקבילה, על רקע רווח חד פעמי גדול כתוצאה ממימוש החזקות במנהרות הכרמל (כרמלטון) ובחברת נתיבי הצפון.

צבר ההזמנות של החברה בתחום הקבלנות והיזמות הסתכם בכ-13.4 מיליארד שקל בסוף ספטמבר. בנוסף, החברה זכתה בפרויקטים בהיקף של כ-2.2 מיליארד שקל במהלך הרבעון הנוכחי.

איש העסקים נתי סיידוף רכש את השליטה בשו"ב (46.9% מההון) תמורת 1.1 מיליארד שקל משרי אריסון בחודש יולי השנה. מאז השלמת העסקה רשמה מניית החברה עלייה של אחוזים בודדים ושוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-2.8 מיליארד שקל.

בשבוע שעבר דיווחה שו"ב כי הנהלת החברה החליטה להמשיך ולהחזיק בפעילות התשתיות הבינלאומית שלה, שמרוכזת בחברה הבת SBI, המרכזת את פעילות קבלנות התשתיות והבנייה של הקבוצה בחו"ל. עיקר פעילותה של SBI הוא במדינות אפריקה ואמריקה הלטינית.

לפני כשנה נקלעו שיכון ובינוי ו-SBI לעין הסערה, בעקבות פתיחתה של חקירה משטרתית על רקע חשדות לתשלומי שוחד שהעבירו בכירים בחברה לאנשי ממשל באפריקה תמורת זכייה בפרויקטים גדולים. החקירה טרם הסתיימה, אולם בעקבותיה הודיעה שו"ב בסוף חודש מאי כי החליטה לפעול לבחינת החזקותיה ב-SBI לרבות מכירת החברה הבת, וכי בכוונתה לפנות לקבלת הצעות מתאימות. בשבוע שעבר, כאמור, החליטו בחברה להמשיך ולהחזיק ב-SBI.

יו״ר שיכון ובינוי, תמיר כהן, ציין היום כי ״החברה מצויה לקראת סיום גיבושה של תוכנית אסטרטגית חדשה, אשר בוחנת ומגדירה מחדש את הפעילויות הקיימות ובוחנת שורה של פעילויות חדשות. מדובר בתהליך מקיף ומשמעותי אשר אנו מקווים שיניב שיפור משמעותי בביצועי החברה והפחתת סיכוני פעילות".

מנכ״ל שיכון ובינוי, משה לחמני: "אנו נערכים לביצוע מגה פרויקטים בהם זכינו, בין היתר הקמת מטה אגף התקשוב ופיקוד דרום, והקמת מרכז למחזור פסולת בשפד"ן - כל זה בא לידי ביטוי בצבר ההזמנות הגדול. החברה מוכיחה פעם אחר פעם יכולות ביצוע מרשימות, שמעלות את הרף מפרויקט לפרויקט, ואני משוכנע שנמשיך לעשות כך גם בעתיד".