עוד דוח חלש לאירונאוטיקס; עלייה משמעותית בצבר ההזמנות

הכנסות החברה ירדו ב-24% ברבעון השלישי של השנה • נקודת האור בדוחות הייתה גידול של 19% בצבר ההזמנות ל-211 מיליון דולר

ידידיה יערי, יו"ר אירונאוטיקס / צילום: איל יצהר
ידידיה יערי, יו"ר אירונאוטיקס / צילום: איל יצהר

התוצאות העסקיות של יצרנית ה מל"טים אירונאוטיקס  ממשיכות להידרדר. מהדוחות שפרסמה היום החברה מיבנה עולה כי ברבעון השלישי של השנה הסתכמו הכנסותיה בכ-30.5 מיליון דולר, ירידה של 24% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

ב אירונאוטיקס מסבירים כי הירידה בהכנסות נובעת "מאופי הפעילות הפרויקטלי של החברה ומעיכובים במועדי הזמנות שהתקבלו בתחום פעילות מערכות בלתי מאוישות".

השורה התפעולית הצביעה על מעבר להפסד של כ-3.4 מיליון דולר לעומת רווח של כ-5.8 מיליון דולר ברבעון המקביל, ובשורה התחתונה נרשם ברבעון השלישי הפסד של כ-3 מיליון דולר, לעומת רווח של כ-5.5 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2017.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה ירידה של 16% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לרמה של כ-91.5 מיליון דולר. ההפסד התפעולי בתקופה זו הגיע לכ-7.2 מיליון דולר לעומת רווח של 947 אלף דולר בתקופה זו ובשורה התחתונה רשמה החברה הפסד נקי של כ-6.7 מיליון דולר לעומת רווח של 247 אלף דולר בתקופה המקבילה.

נקודת אור בדוחות הייתה גידול ניכר בצבר ההזמנות של החברה, שהגיע לרמה של כ-211 מיליון דולר, גידול של 19% לעומת הצבר בסוף הרבעון השני השנה. 

אירונאוטיקס תוצאות רבעון שלישי
 אירונאוטיקס תוצאות רבעון שלישי

היסטוריה של חקירות

אירונאוטיקס עוסקת בפיתוח ובייצור של מל"טים (מטוסים ללא טייס), בלוני תצפית, מרעומים לפצצות ומערכות ניווט מתקדמות, ונשלטת בידי הקרנות KCPS, ויולה ובראשית. החברה סובלת בשנה האחרונה מפגיעה קשה בפעילותה בעקבות פרשה שבה הייתה מעורבת במדינה זרה, ושבעקבותיה התלה משרד הביטחון את רישיון השיווק והיצוא של מל"ט מתוצרתה ללקוח מהותי באותה מדינה (פרשה שעדיין מוטל עליה צו איסור פרסום, לאחר שלפני כשנה נפתחה חקירה פלילית בנושא).

לפני כ-3 חודשים דיווחה אירונאוטיקס לבורסה כי 10 בכירים בחברה, ובהם המנכ"ל שלה עמוס מתן, יועמדו לדין בכפוף לשימוע שייערך להם במחלקה הכלכלית שבפרקליטות המדינה. כתב האישום שגובש נגד בכירי אירונאוטיקס מייחס למנהלי החברה ולעובדים בכירים בה ביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, שבוצעו בנסיבות מחמירות.

אירונאוטיקס הפכה לציבורית בקיץ 2017, לאחר שהקרנות השולטות בחברה ביצעו הצעת מכר ענקית בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל. בנוסף החברה הנפיקה במקביל מניות חדשות, בהיקף של 53 מיליון שקל - לגוף שהוביל את ההנפקה, לאומי פרטנרס , והחלה להיסחר בבורסה לפי שווי של יותר ממיליארד שקל. המניה יורדת כעת בכ-3% ומשלימה בכך צניחה של כ-60% מאז ההנפקה, ושוויה של החברה בבורסה התכווץ לכ-390 מיליון שקל.