חברת התחבורה החכמה ויה מגיעה לישראל: תשתף פעולה עם חברת דן

הפיילוט עם חברת האוטובוסים יושק בתחילת 2019 • במסגרתו תפעיל דן צי מיניבוסים באמצעות המערכת של ויה, שיספק שירות הסעות על פי ביקוש לאזורי תעסוקה ובילוי בגוש דן

דניאל רמות ואורן שובל / צילום: דור מלכה
דניאל רמות ואורן שובל / צילום: דור מלכה

חברת ויה (Via) הישראלית, המפתחת ומפעילה תחבורה ציבורית חכמה בארה"ב, אוסטרליה וסידני, הודיעה היום (ג') על פיילוט של תחבורה ציבורית שיתופית בישראל. לפי ההודעה, הפיילוט יושק בתחילת 2019 בשיתוף פעולה עם חברת דן, ובמסגרתו תפעיל דן צי מיניבוסים באמצעות המערכת של ויה, שיספק שירות הסעות על פי ביקוש לאזורי תעסוקה ובילוי בגוש דן.

המשתמשים יוכלו להזמין את השירות באמצעות אפליקציה ייעודית של Via, המאפשרת לרכב של דן לאסוף אותם בנקודת איסוף קרובה המחושבת בזמן אמת לפני תנאי התנועה והביקוש. האפליקציה תאפשר למשתמשים לעקוב אחר זמן האיסוף המשוער של הרכב וזמן ההגעה המשוער אל היעד.

חברת ויה הוקמה ביוני 2012 על ידי דניאל רמות, מנכ"ל החברה, ואורן שובל, סמנכ"ל הפיתוח, שניהם בוגרי חיל האוויר. החברה החלה להציע שירותי נסיעות לראשונה, בניו-יורק ב-2013, ומאז הרחיבה את פעילותה למדינות נוספות בהן סיפקה כ-30 מיליון נסיעות משותפות. כיום החברה מפעילה מערכות לניהול חכם של תחבורה ציבורית בעשרות מיקומים באמצעות שותפים, ביניהם בניו-יורק, וושינגטון, שיקגו, לונדון, סידני, פריז, אמסטרדם, ברלין וטוקיו.

החברה פיתחה מערכת מבוססת ביג דאטה ולמידת מכונה המחברת בין מספר נוסעים לרכב אחד. המערכת מחשבת מסלולי נסיעה בזמן אמת בין אלפי נוסעים ומאות רכבים. הנוסעים מזמינים נסיעה באמצעות אפליקציה ובוחרים את יעד הנסיעה, והאלגוריתמים של ויה מחברים מספר נוסעים לרכב אחד באופן שיתאים למסלולי וזמני הנסיעה שלהם. כל נוסע מופנה לתחנת איסוף קרובה לנקודת היציאה שלו, הממוקמת באופן שנועד להפחית את הסיבובים שהרכב יידרש לעשות כאשר הוא אוסף נוסעים.

השירות החדש יושק במחצית הראשונה של 2019 והוא פרי יוזמה של משרד התחבורה ומשרד האוצר. מטרתו לשפר את השירות של התחבורה הציבורית בעזרת טכנולוגיות מתקדמות. לדברי ויה, התכנית תושק במטרה להרחיב את אפשרויות התחבורה הציבורית לאזורי התעסוקה ולצמצם את מספר הרכבים הפרטיים בכבישים.