גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכשול בדרך למיסוי ירוק: "רכב מהעבודה"

"מס גודש" - חיוב הנהגים על בסיס העומס בכבישים בזמן הנסיעה - זוכה לתמיכה רשמית באוצר ונחשב חיוני ל"חישמול" שוק הרכב • אלא שמס בסגנון "שלם כפי שתיסע" גם ייקר משמעותית את העלויות של מקבלי הרכב הצמוד - ולכן נראה שהוא מוקש פוליטי בלתי עביר

פקקי תנועה /   א.ס.א.פ קריאטיב / Shutterstock : צילום
פקקי תנועה / א.ס.א.פ קריאטיב / Shutterstock : צילום

בזמן האחרון אנחנו מוצאים את עצמנו בדילמה מצפונית. מצד אחד אנחנו מבשרים כאן לקוראינו הנאמנים, חדשות לבקרים, על עולם תחבורה חדש ואמיץ, שנמצא בפתח; על כלי רכב חשמליים ידידותיים לסביבה ולכיס, שראויים לכבוש את השוק; על טכנולוגיות חישה ותקשורת, חלקן ישראליות, שיאפשרו לייתר את הנהג האנושי ולשפר את הבטיחות; ועל רפורמות תחבורתיות מתקדמות ומעשיות לביצוע, שהמדינה יכולה וחייבת לאמץ.

אלא שאז צריך להעמיד את הרעיונות התיאורטיים הללו במבחן הקר והאכזר של המציאות הישראלית הדיסטופית ולהסביר לקוראים מדוע קלושים הסיכויים שכולנו, או אפילו חלקנו, נצליח ליהנות מהם בעתיד הנראה לעין. בקיצור, נגזר עלינו לטפח ולרומם ציפיות, ואז ולתת להן לצנוח חזרה אל הקרקע. הפעם מגיע תורו של "מס הגודש", שמכונה גם "מס הנסועה".

הרבה דיבורים, מעט מעשים

הרעיון של מיסוי גודש אינו חדש. הוא כבר מיושם בצורה כזו אחרת אפילו במדינות עם מיסוי רכב צודק יותר משלנו. מטרתו היא להמיר את מיסי הרכב הקבועים והגבוהים, שמוטלים בישראל מזה עשרות שנים, למס משתנה, כזה שנגזר מהיקף הקילומטרים של הנסיעה בפועל, משעות הנסיעה וממיקומה (אזורי עומס, פריפריה וכו'). משהו בסגנון כבישי האגרה, אבל בהיקף ארצי.

הנושא עלה על שולחן מקבלי ההחלטות בישראל עוד בדיוני ועדת "המיסוי הירוק" הראשונה בסוף העשור הקודם ומאז הגיח מדי פעם לסדר היום הציבורי.

בחמש השנים האחרונות נראה היה שהרעיון סוף-סוף צובר תאוצה. הוקצו תקציבים לניסויי שטח שונים ומשוונים, הוגשו מסקנות, פורסמו מכרזים למחקרי היתכנות, ולאחרונה אף נכנסו לתמונה גם גופי ייעוץ פרטיים, שמייעצים לאוצר כיצד "לאכול את העוגה ולהותיר שלמה". כלומר איך לבצע את המעבר ממסי רכב קבועים למס גודש/נסועה מבלי להקטין את הכנסות המדינה הכוללות מתחום הרכב.

בשבוע אף שמענו את מנהל רשות המסים החדש, ערן יעקב, מתבטא בנושא במסגרת "ועידת פסגת הרכב 2018". "אנחנו בוחנים אלטרנטיבות למיסוי בהתאם לרמת הנסועה", אמר יעקב. "הדרך לעשות זאת היא באמצעות טכנולוגיה ואני מקווה שנצליח להביא את הבשורה. אני מאמין שמיסוי בהתאם לשעות הנסיעה, מספר האנשים ברכב וכו', יכול לתת ביטוי נכון יותר להטלת מס רכב". בצמרת רשות המסים מצהירים רשמית על כוונה להחליף את אווזת מיסוי הרכב/דלק הוותיקה והנאמנה, שהטילה כל כך הרבה ביצי זהב במהלך השנים? היינו כחולמים. 

בעלי רכב מהעבודה נוסעים הרבה יותר

במאמר מוסגר נציין כי קידום התוכנית בעיתוי הנוכחי נובע מאילוץ ולא מאיזו רוח רפורמיסטית מהפכנית, שפוקדת לפתע את המערכת הביורוקרטית. כמו רבים וטובים, גם רשות המסים ניצבת כיום בפני "הלם עתיד" לנוכח המעבר המאסיבי של תעשיית הרכב לכיוון כלי רכב "מחושמלים" ושיתופיים. מכוניות היברידיות ופלאג-אין, שכבר כובשות חלק נכבד מהשוק, ובעיקר מכוניות חשמליות "נטו", שכמותן צפויות לנחות כאן לא מעט החל מהשנה הבאה.

כפי שכתבנו כאן בעבר, ריבוי של כלי רכב "מחושמלים" בישראל עתיד להביא עמו שתי תוצאות לוואי בלתי נמנעות. הראשונה היא ירידה משמעותית בהכנסות המדינה ממס קניה (בשל המעבר לרכישת רכב עם הטבת מס משמעותית) וגם ירידה בהכנסות ממיסוי דלק.

תיאורטית, את "הבעיה" הזו יכול האוצר לפתור באמצעות ביטול או הקטנה של הטבת מס הקניה ויצירת מנגנון לבידול בין תעריפי החשמל הביתיים לתעריפי הטעינה. אבל זה לא פשוט. לא מעט עיניים בעולם - במיוחד ב-OECD - עוקבות כיום מקרוב אחרי המהלכים הסביבתיים של ישראל. האוצר צבר בעבר לא מעט קרדיט בין לאומי בזכות הטבות המס לכלי רכב "אלטרנטיביים" עם פליטה מופחתת והוא יתקשה להתנער מהן בצורה אגרסיבית וחד-צדדית.

הבעיה השנייה היא הגודש. ברגע שנתח משמעותי משוק הרכב הישראלי יהפוך להיות "מחושמל", העלות השולית של כל קילומטר נסיעה תצנח דרמטית. לשם השוואה, עלות האנרגיה של כל קילומטר "חשמלי" ברכב שנטען מהרשת הביתית נאמדת באגורות בודדות לעומת עשרות אגורות ברכב רגיל - כך שייווצר לנהגים תמריץ להגדיל משמעותית את הנסועה ואת התרומה לגודש.

שר התחבורה נכנע ל"מועדון"

אלא שכאן אנחנו מגיעים לחסמים ואלה גבוהים עד מאוד. החסם הטכנולוגי הוא דווקא קל יחסית לצליחה. הטכנולוגיה שמאפשרת ליישם מס נסועה בקנה מידה ארצי היא נגזרת של טכנולוגיית "הרכב המקושר", שכבר מתחילה לחדור כיום בהיקפים משמעותיים לתעשיית הרכב.

צריך רק להתקין בכל רכב מודול חכם של תקשורת ומיקום - הרבה מאוד מכוניות חדשות שנמכרות בישראל כבר מצוידות ביכולת כזו - ולרשת את הכבישים הרלוונטיים בתשתית לקליטה ואיסוף נתונים. הנתונים מועברים לאלגוריתמים חכמים, מעובדים ונשלחים למחשבי האוצר ומשם למנגנון חיוב. כבישי אגרה כמו כביש 6, מנהרות הכרמל וכו' עושים שימוש שוטף בטכנולוגיה כזו.

מחקר פרטני, שהוזמן על ידי המדען הראשי במשרד התחבורה, והוגש למשרד ביוני השנה, מעריך כי סך ההשקעות בשדרוג תשתיות הכבישים לצורך יישום מס גודש בעשור הבא לא יעלה על 6.2 מיליארד שקל בפריסה כוללת לאורך עשור. המחקר אף מפרט את הטכנולוגיות הקיימות בתחום (V2X), שידרשו לכך.

אבל החסם הגדול באמת נגזר מכך, שמס הנסועה עתיד לפגוע ישירות ובאופן משמעותי בכיסם של מקבלי הרכב הצמוד בישראל, שהם צרכני הנסועה הגדולים ביותר על כבישי ישראל, בעיקר בשעות ובאזורי הגודש.

נציג כאן דוגמה כלכלית ונניח, שמחר מודיע האוצר על מהלך משולב להפחתת מס הקניה על רכב, נאמר לתקרה של 70% במקום 83% כיום, לצד הורדה סמלית באגרות הרישוי. במקביל הוא מטיל מס גודש של בגובה כ-1.5 שקל לקילומטר בשעות העומס בגוש דן ובמרכזים העירוניים הגדולים, ובגובה זניח בפריפריה. לצורך ההנחה, נניח שמיסוי הדלק (בלו) לא יופחת. צריך לזכור, שגם מיסוי הדלק הוא סוג של "מס נסועה" ומס פרו-סביבתי, ויש גבול לנכונות האוצר לוותר על הכנסות "בטוחות".

לגברת כהן מחדרה, שעל פי נתוני הלמ"ס נוסעת ברכבה הפרטי בכ-16 אלף קילומטרים בשנה, בעיקר בפריפריה ומחוץ לשעות הלחץ, זו כמובן ברכה. אבל לאדון כהן מגדרה, שנוסע ברכב צמוד זהה לעבודתו בגוש דן וצובר 30 אלף קילומטר בשנה בממוצע זו כבר מכה.

אפילו אם רק מחצית מהנסועה שלו ברכב העבודה מתבצעת בשעות העומס, העלות הנוספת שהוא יראה מולו היא כ-24 אלף שקל בשנה. אמנם ירידת מס הקנייה על הרכב תקזז חלק מתוספת העלות דרך הפחתה ב "שווי השימוש", שנגזר ממחיר הרכב. אבל סביר להניח, שרק חלק מההוזלה אכן תגולם בירידת מחירי המחירון ורובה "תיספג" בכיסים של גורמים בדרך (וזה כבר סיפור לפעם אחרת).

הוא יכול לנסות לבקש מהמעביד לספוג את העלות הנוספת, אבל כאשר מדובר במעסיקים עם מאות ואלפי כלי רכב צמודים, הסיכוי לכך קלוש. לפיכך אדון כהן ישאף לנסוע יותר בתחבורה ציבורית או בתחבורה שיתופית, ובכך תושג מטרתו של מס הגודש.

עד כאן התיאוריה. בפועל, הכוח האלקטורלי והפוליטי של הגברת כהן הוא מזערי. לעומתה, אדון כהן הוא חבר ב"מועדון" של כ-300 אלף מקבלי רכב צמוד בישראל, שאליו משתייכים מקבלי ההחלטות החזקים והבכירים במשק. ביניהם שרים, חברי כנסת, מנכ"לים, קציני צה"ל, עשרות אלפי בעלי תפקידים במגזר הציבורי ומי לא. אלה כבר הפגינו בעבר, הרחוק והקרוב, נכונות לצאת לקרב על כל "פגיעה במעמד הבינוני", שהרכב הצמוד הוא חלק מסמליו המובהקים.

הם מפעילים לוביסטים שמושכים בחוטים - סליחה, "זוכים לתמיכה אידאולוגית" - של חברי כנסת ושל שרים ובראשם שר התחבורה ישראל כ"ץ. אחד השרים החזקים בממשלה, שמשרדו הצליח בעשור האחרון לתקוע מקלות בגלגלים של כל ניסיון לבחון וליישם מס נסועה. ייתכן שהאוצר ינסה להמתיק את הגלולה ולארוז את המהלך עם הורדה מסוימת בשווי השימוש, אבל עדיין, הלחץ על מקבלי הרכב להפחית את הנסועה עשוי להיות "שובר הסכמים".

מי ירים את הכפפה?

בשורה התחתונה, יישום של מס נסועה בישראל מוביל להתנגשות בין שתי מגמות. מצד אחד זהו שינוי צודק וחיוני מנקודת מבט כלכלית, סביבתית וחברתית, שמטיל את עיקר העלות של העומסים והזיהום התחבורתית על מי, שאחראים לו יותר מאחרים. ואם הממשלה מתכוונת להתייחס ברצינות ליעדים האופטימיים, שהציב משרד האנרגיה ביחס למעבר של ישראל מרכבי בנזין ודיזל לרכב חשמלי בעשור הבא, כנראה שמס נסועה הוא הדרך היחידה לעשות זאת. 

מצד שני, תמיכה של מקבלי ההחלטות במס כזה תהיה סוג של התאבדות פוליטית, אפילו בלי הרקע של הבחירות המתקרבות. שלא להזכיר את הנטייה הטבעית של כל מערכת ביורוקרטית וממשלתית לצמצם למינימום את המהפכות ואת יצירת העבודה הנוספת. האם מישהו רוצה לנחש אילו מהצדדים ינצח בישראל? 

עוד כתבות

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מחריפות הירידות בוול סטריט; איליי לילי מזנקת ב-7%, טסלה יורדת ב-5%

דאו ג'ונס יורד ב-1% ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה יורדת ● הביטקוין יורד ב-3%, מיקרו סטרטג'י צוללת ב-12% ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון ו-AMD יפרסמו את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר