בעלי שליטה | בלעדי

אחרי הבנקים, גם חברות הביטוח בדרך להיות ללא גרעין שליטה

ההיתר להגדלת רף ההחזקה בחברות הביטוח נשקל על רקע הקושי למכור את גרעיני השליטה בקבוצת הפניקס ובכלל ביטוח, בהתאם להוראות חוק הריכוזיות • אם המהלך יאושר, הוא יקל על חברות הביטוח להתנהל ללא גרעין שליטה, בדומה למצב בבנקים כיום

הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: תמר מצפי
הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: תמר מצפי

לאחר שבענף הבנקאות פועלים כבר שלושה בנקים גדולים ללא גרעין שליטה, נראה כי המציאות החדשה קרבה גם לענף הביטוח. ל"גלובס" נודע כי רשות שוק ההון, בראשותו של ד"ר משה ברקת, בוחנת לעומק בימים אלה להתיר לשוק המוסדי להחזיק יותר מ-5% ועד 7.5% ממניות של גופים מוסדיים, ובעיקר לחברות הביטוח. זאת על מנת להמשיך ולהכשיר את הקרקע לחברות ללא גרעיני שליטה, כאשר ההחזקה האמורה תותר רק מתוך תיקי העמיתים והמבוטחים.

■ חוק הריכוזיות: רק עניין של זמן עד לשינוי המפה גם בענף הביטוח | רון שטיין

המציאות של בנקים ללא גרעין שליטה מוכרת כבר בבנקים לאומי ודיסקונט, וממש מהימים האחרונים גם בבנק הפועלים, והיא התרחשה לאחר עשורים בהם העדיפו בבנק ישראל לראות בבנקים בעל שליטה מובהק, שיהיה 'כתובת' לפיקוח. ואולם, המשבר הכלכלי הגדול של העשור הקודם פגע במידה רבה בתוקף התפיסה שעדיף שיהיה גרעין שליטה, כשבשל כך ובמקביל נעשתה עבודה רגולטורית לאפשר לבנקים להתנהל ללא גרעיני שליטה.

עתה נראה כי בכוונת הפיקוח על הביטוח לקדם זאת גם בענף הביטוח, שבו שתי חברות שנמצאות על המדף כבר כמה שנים, ובמיוחד כלל ביטוח.

בשלהי 2016 הסיר בנק ישראל, שמפקח על הבנקים, חסם שמנע את הגדלת החזקות המוסדיים במניות הבנקים. הבנק המרכזי פרסם כי על בעלי שליטה בגופים מוסדיים שיגיעו להחזקה של מעל 5% בבנקים, לא תחול מגבלת 'עסקי תאגיד בנקאי עם אנשים קשורים', רק מכיוון שהגיעו להחזקה של מעל 5%.

דוגמה למגבלה שהוסרה בעקבות המהלך היא הפסקת הדרישה כי בכל עסקה של אותו בעל שליטה בגוף מוסדי עם הבנק, יחולו מגבלות חריפות בנושא ממשל תאגידי, ויהיה צורך באישור מיוחד, וכן תצטרך לגדול מידת השקיפות בפעילות העסקית של אותו בעל שליטה מול הפיקוח על הבנקים. 

גרעיני השליטה בקבוצות הביטוח הגדולות:
 גרעיני השליטה בקבוצות הביטוח הגדולות:

צורך בשינוי יהפוך בקרוב לממשי

הצורך בהרחבת יכולת ההשקעה של המוסדיים במניות של גופים מוסדיים, כחלק מניהול ההשקעות שהם מבצעים עבור מבוטחיהם ועמיתיהם, יהפוך לממשי בקרוב. זאת מאחר ומתוך חמש קבוצות הביטוח המסורתיות הגדולות, שתיים כבר נמצאות על מדף המכירות כבר כמה שנים ולא נמכרו אף ששורה של גופים התעניינו בהן.

מדובר בקבוצת הפניקס, שבימים אלה נמצאת במרכזם של מגעים למכירת השליטה בה (30.1%) מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה לידי קרן סנטרבריג' האמריקאית. המכירה תתבצע מכיוון שקבוצת הפניקס, כמו גם כלל ביטוח, צריכות להימכר בגלל חוק הריכוזיות.

בכלל ביטוח התמונה אקוטית אף יותר מכיוון שבה יש נאמן מטעם הפיקוח על הביטוח למניות השליטה של אי.די.בי, שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין. הנאמן, משה טרי, מוכר בהוראת הממונה על שוק ההון, ובהרשאת בית המשפט המחוזי, את המניות, בהדרגה. אך לא רק זאת, למעשה כבר עתה אין בכלל ביטוח גרעין שליטה מינימלי למכירה בעסקה אחת, מאחר ובבעלות אי.די.בי 29.8% בלבד ממניות כלל ביטוח.

ברוב בחברות יש עדיין גרעיני שליטה

בכל אופן, עדיין יש גרעיני שליטה מובהקים ברוב חברות הביטוח, ושעל פניו לא מתוכננים להימכר: כך בהראל שבשליטת משפחת המבורגר, כך במגדל שבשליטת שלמה אליהו, כך במנורה מבטחים שבשליטת משפחות גורביץ-גריפל וכך גם באיי.די.איי ביטוח (המוכרת כביטוח ישיר) שבשליטת קבוצת צור של משפחת שנידמן.

בחברות הקטנות יותר יש גרעיני שליטה מובהקים גם כן, החל מאיילון שבשליטת לוי רחמני, הכשרה ביטוח שבשליטת אלי אלעזרא, AIG ישראל שבבעלות קונצרן הביטוח האמריקני AIG, שלמה ביטוח שבשליטת קבוצת שלמה של משפחת שמלצר, שירביט שבבעלות יגאל רבנוף וביטוח חקלאי שבשליטת הקיבוצים.

המהלך הנוכחי מגיע לאחר שבשנים האחרונות הפחיתה הרגולציה על השוק המוסדי את דרישותיה לגבי היקף גרעין השליטה המינימלי, בחברות גדולות ובינוניות, כשכיום מדובר על 30% בחברות גדולות. מציאות זו יכולה לאפשר לבעלי השליטה במנורה מבטחים, בהראל ובמגדל לממש מניות מבלי לאבד את השליטה, כשהמועמדים הזמינים ביותר לרכישת המניות הללו יהיו הגופים המוסדיים עצמם, שמנהלים יחדיו כ-1.7 טריליון שקל.