טראמפ מחמם את האווירה לקראת הפגישה עם נשיא סין: "מועטים הסיכויים שנדחה את העלאת המכסים"

בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" ארבעה ימים לפני פסגת מדינות G20 בבואנוס איירס, הוסיף נשיא ארה"ב כי אם המו"מ בין המנהיגים לא יעלה יפה, הוא יטיל מכסים על מוצרים סיניים נוספים • אם זה יקרה, ייתכן שיוטלו מכסים גם על אייפונים ומחשבים נישאים של אפל שמיובאים מסין

הנשיא טראמפ/  צילום: רויטרס Kevin Lamarque
הנשיא טראמפ/ צילום: רויטרס Kevin Lamarque

ימים ספורים בלבד לפני פגישת הפסגה שלו עם מנהיג סין, העריך נשיא ארה"ב טראמפ כי בסופו של דבר הוא יעלה בכל זאת ל-25% את מכסי המגן על מוצרים סיניים ששוויים הכולל 200 מיליארד דולר, וכי "מועטים מאוד הסיכויים" שהוא ייענה לבקשת סין לדחות את העלאת מכסי המגן.

בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" אמר טראמפ שאם המו"מ לא יניב תוצאה טובה עבור ארה"ב, הוא יטיל מכסי מגן גם על שאר מוצרי היבוא הסיניים שאינם כפופים כעת למכסי מגן.

"אם לא נעשה עסקה, אני הולך לצרף עוד מוצרים סיניים בשווי כולל של 267 מיליארד דולר" שעליהם אטיל מכסי מגן של 10%או 25%, אמר טראמפ. בסוף הקיץ הוא השמיע לראשונה את איומו להטיל את מכסי המגן האלה, ולהעלות את מכסי המגן על המוצרים ששוויים 200 מיליארד דולר.

הפגישה בין טראמפ לנשיא סין שי ג'ינפינג בפסגת קבוצת 20 המדינות המתועשות והמפותחות בבואנוס איירס, שתיפתח ביום ו', תיערך על רקע המתח הגובר ביחסי הסחר שמעיק על שוקי המניות בשתי המדינות. זה מגביר את הלחץ על שני הצדדים להראות התקדמות. פקידים אמריקאים וסינים מנהלים דיונים בשבועיים האחרונים.

בסכסוכי הסחר האחרים השתמש טראמפ באיום מכסי המגן כאמצעי לנסות ולזכות בוויתורים.

סיכוי גבוה שלא יגובש הסכם

חלק מפקידי הממשל טוענים כי קיים סיכוי גבוה שלא יגובש הסכם. ייתכן שהנשיא מנסה להכין את השוק לתוצאה שלילית.

פקידים סינים אמרו שהעדיפות שלהם היא לשכנע את ארה"ב להשעות את העלאת מכסי המגן המתוכננת ל-1 בינואר על מוצרי יבוא סיניים ששוויים הכולל 200 מיליארד דולר מ-10% ל-25%. בייג'ין גם מקווה שוושינגטון תיסוג מהטלת מכסי מגן נוספים על מוצרים סיניים, ותבטל את מסי העונשין הקיימים על פלדה ואלומיניום מתוצרת סין.

טראמפ אמר כי מועטים הסיכויים שארה"ב תיענה לבקשה זו.

לקראת הפגישה שלחה בייג'ין הצעת הסכם, שאותה תיארו הניצים בצוות הסחר של הנשיא כבלתי מספקת.

אך פקידים אחרים, כולל במשרד האוצר ובמועצה הכלכלית הלאומית בבית הלבן, מנסים לבדוק אם ניתן יהיה להפוך את ההצעה לבסיס לעסקה.

עד כה לא נרשמה התקדמות רבה בדיונים.

"העסקה היחידה תהיה שסין תצטרך לפתוח את עצמה לתחרות מארה"ב", אמר טראמפ. "באשר למדינות אחרות, הן צריכות להחליט בעצמן". טראמפ הוסיף שסין תצטרך גם לצמצם את גניבת הקניין הרוחני האמריקאי.

הנשיא אמר כי ייתכן שיוטלו מכסי מגן גם על אייפונים ומחשבים נישאים של אפל שמיובאים מסין, אם ארה"ב תחליט להטיל מכסי מגן על מוצרים נוספים. חלק מעוזריו של טראמפ אמרו כי ייתכן שיהיו מוצרים שיזכו בפטור ממכסי מגן נוספים. הממשל חושש מתגובת הצרכנים אם יוטלו מכסי מגן על פריטים אלה. "אולי, אולי. זה תלוי בגובה המכס", אמר הנשיא, בהתייחסו לטלפונים ניידים ולמחשבים נישאים. "אני מתכוון שאני יכול לקבוע את זה על 10%, ואנשים יכולים לעמוד בזה בקלות".

מכסי המגן המאמירים על מוצרי יבוא סיניים ממריצים חברות אמריקאיות רבות שמייצאות מוצרים מסין לארה"ב לבחון את האפשרות להקמת מפעלים במקומות אחרים.

"מה שאני מייעץ זה שהם יבנו מפעלים בארה"ב, ויעשו את המוצר כאן, אמר טראמפן. "ויש להם המון חלופות אחרות".

"הפד - בעיה יותר גדולה מסין"

טראמפ גם השתמש בהקשר הסיני כדי לירות חץ ביקורת נוסף בבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, בגין העלאות הריבית, שלדעתו יפגעו בצמיחה הכלכלית. "אני חושב שהפד הוא עכשיו בעיה הרבה יותר גדולה מסין", אמר טראמפ.

טראמפ אמר שארה"ב לא תיפגע אם לא יושג הסכם עם סין. הוא טען שארה"ב תפיק תועלת ממכסי המגן שייגבו על מוצרי היבוא הסיניים. הוא גם שב על איומו להטיל מכסי מגן על כלי רכב מיובאים - מהלך שעלול לפגוע קשות בתעשיות הרכב האירופית, היפנית והדרום קוריאנית. "אני בן אדם של מכסי מגן", הצהיר טראמפ.

אחת התוצאות של העלאת מכסי המגן תהיה העברת הייצור למדינות שמוצרי היצוא שלהן אינם בסכנת מכסי מגן. מכסי מגן עשויים להיטיב עם היצרניות המקומיות, אך לפגוע בחברות אמריקאיות שתלויות במוצרי יבוא זולים מסין.

טראמפ אמר שבעיותיה של ארה"ב עם בייג'ין החלו כשסין הצטרפה לארגון הסחר העולמי ב-2001. "ארגון הסחר העולמי בהחלט אינו הוגן כלפי ארה"ב, והוא יצטרך לשנות את דרכיו", אמר הנשיא. הממשל האמריקאי טוען שארגון הסחר העולמי ניסה לפגוע ביכולתה של ארה"ב לאכוף תקנות סחר.