רוכשים דירה? החל מינואר תצטרכו לדווח לרשות המסים מאיפה הכסף

במסגרת החוק לצמצום השימוש במזומן, בכל עסקת מקרקעין בכל סכום - בין אם מדובר בדירה, במשרד או בחנות - הרוכש יידרש לדווח על מקורות המימון של העסקה • אי-דיווח יגרור הטלת קנסות

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: רפי קוץ
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: רפי קוץ

רשות המסים מטילה חובת דיווח על מקורות המימון בעסקאות נדל"ן: במסגרת החוק לצמצום השימוש בכסף מזומן, שנחקק לפני חצי שנה וייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2019, שכולל מספר מגבלות, כגון איסור על ביצוע עסקאות מכל סוג שהוא במזומן בסכום של למעלה מ-11 אלף שקל - קובע החוק גם כי כל עסקת מקרקעין, לרבות דירות מגורים, מחויבת בדיווח על המקור הכספי של העסקה. החובה חלה על כל רוכש מקרקעי - דירה, מגרש, חנות, משרד וכו' ובכל סכום, בין אם מדובר ברוכשי דירה ראשונה ובין אם במשקיעים. 

הדיווח יהיה צריך להיות מגובה באסמכתאות המעידות על מקור המימון. 

יש לציין כי אין קשר בין חובת הדיווח שחלה כבר מספר שנים על תושבי חוץ שמשקיעים בישראל לדווח על מקורותיהם הכספיים - לבין החוק הנוכחי שמטרתו לצמצם את השימוש בכסף מזומן, ועל כן חובת הדיווח חלה על כל רוכשי הדירות לסוגיהם.

לדברי שי אהרונוביץ', סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, מאחר שבמועד החתימה על החוזה לא תמיד הרוכש יודע מאין יגייס את כל הסכום הנדרש לביצוע העסקה, רשות המסים תאפשר דיווח מקוון במערכת אינטרנטית שתוקם לצורך זה, בתוך חצי שנה מיום החתימה.

"רשות המסים תאפשר מספר חודשי הסתגלות לחוק החדש, שאחריהם מי שלא ידווח על מקורותיו הכספיים - נטיל עליו קנסות", אמר אהרונוביץ'.