גזענות בפייסבוק? עובד לשעבר: החברה מפלה לרעה עובדים ומשתמשים שחורים

עובד לשעבר בפייסבוק הסביר את הקשיים איתם מתמודדים עובדים שחורים בחברה: לדבריו עובדים שחורים רבים יכולים לספר על פעמים בהם השומרים ניגשו אליהם באגרסיביות, ולפחות פעמיים או שלוש ביום, עובד אחר היה מסתכל עליו בחשדנות ואוחז בארנק שלו בחוזקה • פייסבוק: "נעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי להיות חברה אינקלוסיבית באמת"

מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס

מארק ס. לאקי, שעבד עד לאחרונה בפייסבוק כמנהל שיתופי פעולה, טוען כי פייסבוק מפלה לרעה את עובדיה השחורים, ובהתאם גם את משתמשיה השחורים. הוא כתב תזכיר פנימי ארוך בו הסביר את הקשיים איתם מתמודדים עובדים שחורים בחברה, וכשהתאכזב מהתגובה אליו, פרסם אותו אמש באופן פומבי בפייסבוק כדי ליצור לחץ על החברה להשתנות.

"שלילת הזכויות של משתמשים שחורים בפלטפורמה היא שיקוף של דחיקת העובדים השחורים בפייסבוק לשוליים. יש אפליה אמיתית על רקע גזע בפייסבוק" כתב. לאקי פירט את הדרכים בהן הרשת החברתית מדירה עובדים ומשתמשים שחורים. הוא כתב שהרגיש כמו "אאוטסיידר" בקמפוס של פייסבוק, ובין היתר חווה פרופיילינג מהמאבטחים. לדבריו, "עובדים שחורים רבים יכולים לספר על פעמים בהם השומרים ניגשו אליהם באגרסיביות שלא הייתה נחוצה".

הוא סיפר גם כי לפחות פעמיים או שלוש ביום, עובד אחר היה מסתכל עליו בחשדנות ואוחז בארנק שלו בחוזקה כל עוד הוא בסביבה. הוא התלונן על כך שצוות משאבי האנוש לא פעל כשעובדים התלוננו על יחס לא הוגן, מה שהוביל למורל נמוך בקרב עובדים שחורים. "להרגיש זר במקום העבודה שלך בגלל צבע העור שלך, בזמן שאתה עובר על פני פוסטרים שמזכירים לך להיות עצמך ולהיות אותנטי, מרגיש לא אותנטי" כתב.

לגבי המשתמשים, לאקי טען כי "יש תיאוריה רווחת בקרב משתמשים שחורים, לפיה התוכן שלהם נמצא בסבירות גבוהה יותר להיות מוסר מהפלטפורמה, לעומת קבוצות אחרות".

לאקי ציפה לתגובה מהמנכ"ל מארק צוקרברג או מסמנ"כלית האופרציה שריל סנדברג כשפרסם את התזכיר באופן פנימי בלבד, אך במקום זאת קיבל תגובה מאיים ארצ'יבונג, אחד העובדים השחורים בדרגה הגבוהה ביותר בפייסבוק, שאמר שהחוויה של לאקי לא בהכרח מייצגת, ואף הביע ממנו אכזבה: "אני מבולבל ופגוע כי תמכתי בהעסקה שלך, והפוסט הזה לא מתאים לך" כתב ארצ'יבונג, מה שהוביל אותו לפרסם את התזכיר באופן פומבי.

בראיון לבלומברג לאקי אמר כי הוא עוזב את תעשיית הטכנולוגיה. "אני עייף. החברות האלה מעסיקות אותי כי יש לי תובנות לגבי קהילות עם ייצוגיות נמוכה, אבל אני אף פעם לא מצליח לעשות את מה שאני רוצה בהן" אמר.

פייסבוק פרסמה הצהרה בתגובה, לפיה "אנחנו עובדים בהתמדה על הגברת טווח הפרספקטיבות בקרב האנשים שבונים את המוצרים שלנו ומשרתים את האנשים שמשתמשים בהם בכל העולם. הגידול בייצוג של אנשים מקבוצות מגוונות יותר, שממלאים תפקידים שונים בחברה, הוא מנוע מרכזי ליכולת שלנו להצליח. אנחנו רוצים לתמוך בכל העובדים מול תלונות שמתקבלות, או התנהגויות קטנות שמצטברות, ונעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי להיות חברה אינקלוסיבית באמת".

ארצ'יבונג צייץ בטוויטר כי "לכולנו יש חוויות מגוונות ואני לא יכול לדבר בשם החוויות האישיות שלך בפייסבוק, אבל זו לא החוויה שלי וזו לא החוויה של רבים אחרים".

4% מכח העבודה בפייסבוק בארה"ב מורכב מעובדים שחורים, נכון לנתונים שהחברה פרסמה בחודש יולי, לעומת 2% ב-2014. בתפקידים טכניים, הם מהווים אחוז בלבד מכח העבודה. בגוגל 2.5% מכח העבודה מורכב משחורים, ובטוויטר 3.4%.