יקיר המשקיעים: אימפריית הנדל"ן של יקיר גבאי בגרמניה צומחת ושווי החזקותיו חצה את רף ה-3 מיליארד דולר

אראונדטאון של גבאי הציגה אתמול את תוצאותיה לתשעת החודשים הראשונים של השנה, מהם עולה כי הרווח הנקי שלה הגיע לכ-1.4 מיליארד אירו, עלייה של 28% לעומת התקופה המקבילה אשתקד • מוסדיים מישראל מחזיקים על פי ההערכות מניות החברה בקרוב למיליארד דולר

יקיר גבאי / צילום: תמר מצפי
יקיר גבאי / צילום: תמר מצפי

בבורסה בת"א נסחרות מספר חברות נדל"ן מקומיות (סאמיט, בראק אן.וי ו-ADO) הממקדות את פעילותן בתחום הנדל"ן המניב בגרמניה, ואלו נהנות בשנים האחרונות משגשוג בעסקיהן, סיפקו תשואות מלהיבות למשקיעים ונכללות במדדים המובילים. עם זאת, אף אחת מאותן חברות אינה מתקרבת להיקפי הפעילות והשווי של אראונדטאון (Aroundtown), אימפריית הנדל"ן המניב של הישראלי יקיר גבאי.

תוצאות אראונדטאון מתחילת השנה
 תוצאות אראונדטאון מתחילת השנה

מניית אראונדטאון זינקה היום בכ-4% במהלך המסחר בבורסת פרנקפורט והשלימה עלייה של כ-20% בשנה האחרונה. שוויה של החברה כבר מגיע לכ-8.5 מיליארד אירו, ושווי החזקותיו של גבאי עצמו (כ-34% מההון) הגיע לכ-2.9 מיליארד אירו (כ-3.3 מיליארד דול ר). מלבד גבאי והציבור מחזיקות בחברה בעיקר קרנות השקעה בינלאומיות גדולות, לצד משקיעים מוסדיים מישראל, המחזיקים על פי ההערכות כ-10% מההון של אראונדטאון בשווי של קרוב למיליארד דולר. 

אראונדטאון פעילה בשני תחומים עיקריים: בתחום הנדל"ן למגורים היא פועלת באמצעות החזקתה בחברת גרנד סיטי פרופרטיז (39%), שבבעלותה כ-83 אלף יחידות דיור להשכרה ברחבי גרמניה, ובתחום הנדל"ן המסחרי מחזיקה ומפעילה משרדים, שטחי מסחר ויותר מ-50 בתי מלון.

אראונדטאון הציגה אתמול את תוצאותיה לתשעת החודשים הראשונים של השנה, בהם רשמה רווח נקי של כ-1.4 מיליארד אירו, עלייה של 28% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זאת, על רקע רווחי הון כתוצאה משערוכי נכסים בהיקף של כ-1.25 מיליארד אירו, לעומת רווח של 976 מיליון אירו בסעיף זה בתקופה המקבילה. ההכנסה התפעולית הנקייה (NOI) הגיעה לכ-456 מיליון אירו, צמיחה של 42% לעומת שלושת הרבעונים אשתקד, והתזרים הנקי מפעילות (FFO) צמח ב-47% והגיע לכ-297 מיליון אירו. תיק הנכסים של אראונדטאון הגיע להיקף של כ-13.2 מיליארד אירו, לעומת כ-9.8 מיליארד אירו בסוף 2017. כ-7 מיליארד דולר מהתיק מרוכזים בבנייני משרדים, כ-3.3 מיליארד דולר במלונות, 900 מיליון דולר בשטחי קמעונאות, והשאר בשטחי לוגיסטיקה, מגורים, קרקעות לפיתוח ועוד.

המניה במדדים הגלובליים המובילים 

לצד ההשקעות הגדולות שביצעה החברה בתחילת דרכה בערים מרכזיות בגרמניה במתחמי מגורים, בשנים האחרונות החלה אראונדטאון להשקיע בערים מרכזיות בהולנד ובאנגליה (לונדון), לצד הגדלה משמעותית של הפעילות בתחומי המשרדים והמלונאות.  

גבאי, שבעבר נמנה עם בכירי ענף החיתום המקומי, ידע לנצל היטב את הגאות המתמשכת בשוקי ההון בעולם, ובאירופה בפרט, וביצע בשנתיים האחרונות מספר גיוסי ענק בהיקף של מיליארדי אירו בהון ובאג"ח להמרה עבור אראונדטאון. האסטרטגיה העסקית של החברה, הן בתחום המגורים והן בתחום המסחרי, היא רכישת נכסים הסובלים מבעיות תפעוליות שונות, או שנמצאים בבעלות גורמים שאינם מסוגלים לשרת את החוב שניטל כנגד הנכסים, השבחתם ומציאת שוכרים טובים לטווח הארוך.

בתחילת השנה הצטרפה מניית החברה למספר מדדי מניות מובילים כגון ה-Stoxx600 באירופה ולמדדי ה-MDAX - רשימת 50 המניות הגדולות בגרמניה, וכן למדדי הפוטסי EPRA וה-GPR250, שהינם מדדים גלובליים העוקבים אחר מניות חברות נדל"ן מובילות בעולם.

נחלץ מגמול ובנה אימפריה באירופה

את אימפריית הנדל"ן שלו הקים יקיר גבאי בתוך 14 שחלפו מאז עזב את הסיטי של תל אביב והחל לפעול בברלין (הוא מתגורר בלונדון). גבאי, בן 52, גדל בשכונת טלביה בירושלים. הוא עשה תואר ראשון בראיית חשבון ותואר שני במימון, שניהם באוניברסיטה העברית, ובמקביל החל לעבוד במחלקת התשקיפים של רשות ני"ע.

אחרי כמה שנים ברשות התמנה גבאי לתפקיד מנכ"ל חברת החיתום של המזרחי; בהמשך עבר לכהן כמנכ"ל לאומי ושות' חתמים, ולאחר מכן ניהל את חברת ההשקעות רסידו פיבי של פרדי רובינסון ויגאל זילכה, שהחזיקה בקזינו לוטראקי ביוון. בתחילת 2001 "תפר" גבאי את עסקת הענק שבה רכשו האחים אדי וג'ולס טראמפ מארה"ב את השליטה בחברת ההשקעות הענקית גמול מידי קרנות הפנסיה של ההסתדרות ובנק הפועלים, לפי שווי חברה של 120 מיליון דולר. האחים אף ערבו למימון עבור גבאי לרכישת 13% ממניות גמול בשווי של 75 מיליון שקל.

אלא שעסקיה של גמול לא צלחו, ובעקבות ירידה חדה בשווי מניות החברה בשנתיים הבאות, סירבו האחים טראמפ להחזיר את כספי ההלוואה שנטלו מבנק הפועלים כדי לממן את הרכישה. גבאי "הציל את המצב" כשתיווך בהעברה נוספת של מניות השליטה בחברה, הפעם לידי אייל יונה ואמנון ברזילי, שבוצעה לפי שווי דומה לזה שבו רכשו האחים את מניותיהם (שהיה גבוה ב-300% ממחיר השוק). בהמשך עברה השליטה בגמול פעם נוספת, לידי ליאון רקנאטי, ותחת ידיו קרסה ונקלעה להסדר חוב, לאחר שרקנאטי שרף כ-400 מיליון שקל מכספו, במה שהוגדרה על-ידיו זמן קצר לאחר מכן כעסקה הגרועה שביצע בחייו.

גבאי התמקם בלונדון, והחל לתור אחר השקעות באירופה. הוא בחר בגרמניה, שבה זיהה הזדמנות; המדינה הייתה שרויה במשבר כלכלי, עם אבטלה שהגיעה ל-14%, אך הפרמטרים הבסיסיים שלה היו חיוביים - היעדר גירעונות ממשלתיים, מעמד ביניים חזק ונכסים המניבים תשואה יפה, במחיר נמוך יחסית. ההמשך ידוע - גרמניה התאוששה, ובשנים האחרונות זינקו מחירי הנדל"ן בברלין ובערים נוספות במדינה לשיאים חדשים.