הפלסטינים תמכו בסעודיה בפרשת רצח העיתונאי. וזה השתלם להם כלכלית

סעודיה לא נשארת אדישה לניסיון של קטאר לצבור כוח בקרב הפלסטינים באמצעות העברת מיליוני דולרים לרצועת עזה • בתגובה היא מחדשת את הסיוע לרשות הפלסטינית, הסובלת מגירעון עצום • אבל בעוד יד אחת מחלקת גזרים, השנייה אוחזת במקל: הממלכה הפסיקה לתת ויזות למי שאין להם דרכונים קבועים, מה שפוגע בעיקר בתושבי מחנות הפליטים ומזרח ירושלים

יורש העצר הסעודי בן סלמאן/צילום: רויטרס Handout
יורש העצר הסעודי בן סלמאן/צילום: רויטרס Handout

בתוך המשבר הכלכלי הממשלתי ההולך ומתהווה ברשות הפלסטינית, ולנוכח מיליוני הדולרים הקטאריים העושים דרכם במזוודות לידי אנשי חמאס ברצועת עזה, הגיעה לפני שבועיים זריקת עידוד מפתיעה לאבו מאזן - מסעודיה. שגריר הממלכה במצרים, אוסמה נוגאלי, המשמש גם כנציגה בליגה הערבית, הודיע כי ארצו מחדשת את הסיוע לרשות, ובשלב הראשון תעניק לה 60 מיליון דולר, בנוסף לסיוע חירום של 80 מיליון דולר שהעבירה קודם לכן.

לכאורה, זהו לא סכום משמעותי במיוחד לנוכח בור הגירעון העצום של הרשות, שלפי הערכות משרד הכלכלה הפלסטיני יגיע בסוף 2018 ל-700 מיליון דולר, מתוך תקציב של 5.8 מיליארד דולר שאושר במארס האחרון, כלומר כמעט 12% גירעון. הוא נובע בין השאר מביטול סיוע אמריקאי בהיקף של 200 מיליון דולר, מירידה בהיקפי הסיוע של מדינות אחרות וגם מהקיצוץ בהעברות הישראליות בהיקף של קרוב ל-300 מיליון דולר, תולדה של חוק קיזוז משכורות המחבלים.

ברשות כבר נערכים לקיצוצים בשירותים לאזרחים, ואחת התוכניות הממשלתיות כוללת גל פיטורים רחב, אבל ספק אם הרשות תוכל לממש תוכניות אלה לנוכח התנגדות הציבור. עשרות אלפים הפגינו לפני שבועיים ברמאללה, לא במחאה על ההפגזות הישראליות ברצועה במהלך סבב העימות האחרון, אלא על הכוונה להשית תשלומי ביטוח לאומי. הקיצוץ בעל המשמעות שנותר ריאלי הוא במשכורות עובדי הממשל ברצועת עזה, ואכן הרשות העבירה השנה רק מקצת ממשכורות אלה, והוסיפה בכך למשבר הכלכלי החמור ברצועה.

ברשות בונים על הצהרת השגריר נוגאלי, כי הסכום המדובר הוא רק עבור חלק מהשנה, כלומר שסכום נוסף של 100 מיליון דולר יועבר לכל שנת 2018. אבל הסעודים לא הבטיחו עדיין שכך אכן יקרה. פקיד בכיר במשרד החוץ הפלסטיני אומר כי יש מגעים להבטחת הסיוע השנתי ואף להגדלתו, כשהסעודים מתנים את העברת הכספים למטרות אזרחיות, כמו רווחה, בריאות וחינוך.

בגלל התמיכה בפרשת רצח חשוקג'י

הסיוע הסעודי לרשות הפלסטינית צומצם לפני שנה בעקבות חילוקי הדעות בסוגיית היוזמה האמריקאית לתוכנית שלום חדשה, זו המכונה "תוכנית המאה". בפגישה בין יורש העצר מוחמד בן סלמאן לאבו מאזן בריאד, התנגד יו"ר הרשות לעקרונות התוכנית ועורר את זעמו של בן סלמאן.

להפשרת הכספים כעת יש שתי סיבות עיקריות: האחת, עמדתה התומכת של הרשות הפלסטינית בפרשת רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י בשגרירות סעודיה באנקרה. הרשות פרסמה בחודש שעבר הצהרה ולפיה היא סומכת על מערכת המשפט הסעודית, ואבו מאזן עצמו הודיע בעיצומם של ימי הביקורת הבינלאומית על סעודיה כי הוא והפלסטינים עומדים לצד הממלכה בכל עת ובכל עניין. הסיבה השנייה היא הפוליטיקה האזורית של המזרח התיכון, ובאופן ממוקד יותר, המאבק מול קטאר ומעצמות אזוריות כמו טורקיה על ההשפעה בעולם הערבי. קטאר הרי מרחיבה את מעורבותה בקרב הפלסטינים, ומעורבות זו הגיעה לשיאה בחודשים האחרונים כשהתחייבה למימון בהיקף של 150 מיליון דולר לרצועת עזה. חלק מסכום זה מממן את הסולר לחשמל ברצועה, וכך עלו שעות אספקת החשמל מ-4 ביום בשנה האחרונה, ל-10-12 מאז חידוש האספקה בראשית נובמבר.

הסעודים מבקשים ליצור כאן משוואת נגד שבה הם מעניקים חבל הצלה כלכלי לאבו מאזן מול אותו חבל הצלה שנותנת קטאר לחמאס, ומצרפים לכך גם הצהרות מדיניות. אם קודם לכן הושמעה בעיקר עמדת יורש העצר התומך ביוזמת השלום האמריקאית, וסימני הפשרה כמו הריאיון של הרמטכ"ל גדי איזנקוט בעיתון סעודי, המלך סלמאן עצמו הראה שינוי כיוון מסוים. לפני עשרה ימים, בנאום מועצת השורה הסעודית, הוא אמר כי העניין הפלסטיני נמצא בעדיפות גבוהה של ארצו וכי היא תמשיך לתמוך במימוש זכויותיהם הלגיטימיות. יש לציין, כי גם קודם לכן המלך הביע עמדה נגד התוכנית האמריקאית ואמר כי הוא עומד מאחורי היוזמה הסעודית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני שאושרה בליגה הערבית בשנת 2002.

הפקיד הפלסטיני הבכיר אומר כי להבנת הרשות הפלסטינית, הסיוע הסעודי הגיע רק לאחר תיאום עם ארצות הברית ובעקיפין או במישרין גם עם ישראל. ההיגיון כאן ברור: ארצות הברית וישראל, למרות קיצוצי הכספים, לא מעוניינות בקריסה כלכלית פלסטינית גם בשטחי הגדה, ולכן מקבלות ואולי אף מעודדות כל סיוע אחר לרשות הפלסטינית של אבו מאזן. התיאוריה הזו מתיישבת עם מדיניות וצעדי ישראל בעיקר דרך המנהל האזרחי מול הפלסטינים, ובכלל זה הגדלת מכסות העובדים בישראל ושיתופי פעולה בתחומי החקלאות והתעשייה.

תעודות מסע במקום ויזות לפליטים הפלסטינים

בעוד יד אחת מחבקת, השנייה חובטת. בשבועות האחרונים נוקטת סעודיה מדיניות של אי מתן ויזות למי שאין להם דרכונים קבועים אלא רק תעודות מסע. הנפגעים העיקריים הם הפלסטינים הנמצאים במחנות פליטים ברחבי המזרח התיכון שמעמדם הוא מעמד זמני במדינות המארחות. יחד עמם, גם הפלסטינים תושבי מזרח ירושלים שלהם תעודות זהות כחולות אך רק תעודות מסע ולא דרכונים. המדיניות הזו לא הוכרזה רשמית, אלא עברה בהנחיות אל משרדי הנסיעות העוסקים בתיירות הדת המוסלמית. כמאל אבו דיאב מאיגוד סוכני הנסיעות והתיירות בירדן אומר כי ההנחיה נמסרה ישירות מגורמי הממשל הרלוונטיים בסעודיה, וכי היא תפגע ישירות בעולי הרגל נטולי הדרכונים שהתכוונו להגיע למקומות הקדושים ל"עומרה", העלייה לרגל השנייה בחשיבותה באסלאם. בד בבד, ההנחיה מונעת כניסה גם מעובדים פלסטינים ואחרים נטולי דרכונים קבועים, שמקום עבודתם בסעודיה. בסך הכול מדובר בכ-4 מיליון פלסטינים.

בכירים פלסטינים מאשימים את סעודיה בכך שמדובר במדיניות מכוונת. יחיא סעוד, הממונה על העניינים הפלסטיניים בפרלמנט הירדני, אומר כי מדיניות זו נועדה ללחוץ על הפלסטינים הללו לקבלת מעמד קבע בירדן, ועם מעמד זה גם תעודות זהות ודרכונים קבועים - מהלך התואם את עמדת ישראל וארצות הברית בסוגיית הפליטים. עמדה זו הביאה להפסקת המימון האמריקאי של אונר"א, סוכנות האו"ם המטפלת בפליטים הפלסטינים.

חבר הכנסת טאלב אבו עראר מהתנועה האסלאמית מוסיף על כך ואומר כי מטרת ההנחיה היא לגרום לערביי ישראל להשתמש בדרכונים הישראליים ולא בתעודות המסע הירדניות הזמניות המשמשות אותם בדרכם למקומות הקדושים בסעודיה. שימוש כזה יוביל לנסיעה למכה ישירות בטיסות מנמל התעופה בן גוריון, כפי שפורסם בעבר. עד כה דחתה סעודיה את פניות ירדן והרשות הפלסטינית לשנות את מדיניותה זו. 

יורש העצר הסעודי מבסס את תמיכת מצרים, תוניסיה והנסיכויות

יורש העצר בן סלמאן החל במסע בארצות ערב שנועד בין השאר להדוף את הביקורת מבית על מהלכיו, ובעיקר לבסס את תמיכת המדינות הערביות הקרובות אליו. הביקור החל באיחוד האמירויות אצל עמיתו, יורש העצר המקומי מוחמד בין זאיד, אשר כמוהו נחשב לאיש החזק בארצו. אחר כך הגיע לבחריין, שם המשטר זוכר לסעודיה את התערבותה הצבאית אשר מנעה את קריסתו במהלך מהומות ה"אביב הערבי" ב-2011. בימים האחרונים ביקר בתוניסיה, באלג'יריה ובמצרים, שם התעלם ממחאות ארגוני העיתונאים שהפגינו נגדו בשל רצח העיתונאי חשוקג'י.

השליטים, ובעיקר נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי יצאו מגדרם בקבלות פנים מלכותיות, וכך הופצו תמונות של הדגל הסעודי מוקרן על הפירמידות וצובע אותן בירוק. הכבוד הזה נובע כמובן מהסיוע בהיקף של 15 מיליארד דולר שקיבלה מצרים מאז תפס א-סיסי את השלטון לפי חמש שנים. הסיוע הזה נמשך, ובין השאר אמורה סעודיה לממן בניית קריית ממשלה ומנהל ליד קהיר בעלות של 1.5 מיליארד דולר.

המקל והנפט

בן הברית העיקרי של הסעודים הוא נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אשר נסמך על היד הסעודית שעל שאלטר היצוא והמחירים בעולם. טראמפ נמנע מלתקוף אותה בנושא חשוקג'י, ומתגאה במחיר הנפט הנמוך המושג באמצעות הסעודים למרות התחזיות לעלייה חדה בשל העיצומים על איראן.

לפי נתוני החודשיים האחרונים, סעודיה שואבת כ-11.2 מיליון חביות נפט גולמי ביום - הרמה הגבוהה ביותר מאז התחילה הממלכה לשאוב נפט לפני שמונה עשורים. בחודשים שקדמו לכך הייתה תפוקת הנפט הסעודית ברמה של 10.9-10.8 מיליון חביות ביום, והתפוקה הגבוהה מספקת את הביקוש הגובר על רקע הירידה החדה ביצוא מאיראן.

בסוף השבוע ישתתף בן סלמאן בוועידת ראשי ה-20-G בבואנוס איירס ואחר כך במפגש ראשי מדינת אופ"ק בווינה. בשני הפורומים ידונו בין השאר בתפוקת הנפט ובהשפעתה על רמת המחירים העולמית. בעצם ההשתתפות ובמפגשים הצפויים לבן סלמאן עם ראשי המדינות בוועידות הללו, יורש העצר מנסה להוכיח כי משבר חשוקג'י מאחוריו.