גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אז מה באמת מתכנן מנדלבליט בתיקי נתניהו

אפשר למצוא היגיון בכך שהיועמ"ש מעוניין להתייעץ עם פרקליטים נוספים שאינם נמנים עם הצוות המרכזי המלווה את תיקי נתניהו לפני הכרעתו בהם ● מנגד, עולה החשש שההחלטה לצרף פרקליטים נוספים לבחינת החשדות נובעת מרצונו לקבל חוות-דעת לוחמנית פחות מזו של צוות ליאת בן-ארי ● פרשנות

היועמ"ש אביחי מנדלבליט ורה"מ בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
היועמ"ש אביחי מנדלבליט ורה"מ בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

לפני תשעה חודשים, ב-20 בפברואר 2018, בעת ששימש כפרקליט המלווה של חקירת המשטרה את תיק 1270, התייצב עו"ד יהונתן תדמור, המשנה לפרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), באופן חריג, בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. זאת, בעת דיון בהליכי המעצר של אלי קמיר, וביקש מהשופט יוסי טופף להאריך את מעצרו של קמיר.

קמיר נחקר בחשד שהעביר לשופטת בדימוס הילה גרסטל, הצעה מניר חפץ, יועץ התקשורת לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לקדם את מינויה ליועמ"שית בתמורה להבטחה שלה לסגור את "תיק המעונות" של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו. אמנם מדובר היה בדיון ערר בענייני מעצר בשלב של חקירה משטרתית, אבל עו"ד תדמור הבהיר לשופט כי "הפרקליטות מלווה את התיק בכל צעד וצעד", והוסיף כי "זה תיק עם פוטנציאל השחתה של המשרות הגבוהות ביותר בשירות הציבורי. צריך לתת למשטרה זמן לחקור".

השופט טופף קיבל את ערעור המשטרה, והורה על הארכת מעצרו של קמיר בשישה ימים. טופף כתב כי "מדובר בחשד לקשירת קשר לפשע ושוחד". השופט הוסיף כי "אין חולק שקמיר נהנה מחזקת החפות, אך קיימת תשתית ראייתית המבססת חשד סביר לביצוע עבירות. אין צורך להכביר במילים בהשחתת השירות הציבורי במדינות חוק. אני מקבל את ערעור המשטרה".

בחודש שעבר, ב-4 באוקטובר 2018, לאחר שחפץ גויס כעד מדינה הוחלט במשטרה לסגור את תיק 1270 ("פרשת חפץ-גרסטל). ההר הוליד עכבר. המשפטנית ד"ר לימור זר-גוטמן, טענה ב"גלובס" (28 במארס 2018), שנציבות התלונות על הפרקליטים צריכה לדון ב"שאלות האתיות והמקצועיות הקשות" שעולות מטיפול הפרקליטות בפרשייה.

זר-גוטמן הגזימה. תדמור המוכשר, הפרקליטות בכלל, פעלו לפי מיטב הבנתם המקצועית בניסיון לקדם את החקירה, ולברר את החשד שהיה חמור מאוד, והתברר ככמעט לא כלום. עם זאת, המקרה הזה מדגים את הקושי הטמון לעתים במעורבות היתר של פרקליטים מלווים בחקירות.

פגמים מהותיים בהחלטת פרקליטת המחוז

בתחילת השבוע הגישו עורכי הדין ליה פלוס וד"ר איתן פינקלשטיין עתירה לבג"ץ בשמו של אייל משיח, שדנה בין היתר בקושי הזה. בעתירה מבקשים עורכי הדין מבית המשפט - להורות על העברת הטיפול בתיק מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) לפרקליטות מחוז אחרת, בטענה לפגמים באופן שבו ליוותה הפרקליטות את החקירה.

משיח נעצר על-ידי המשטרה ונחקר בחשד כי היה מעורב בהונאה סביב מכירת קרקע. בהמשך, הוגש נגדו כתב אישום על-ידי הפרקליטות. לאחר מעצרו התגלעה מחלוקת בין ראש צוות החקירה המשטרתי, רפ"ק יצחק קורמיאל, לבין הפרקליט המלווה, בשאלה - האם יש להותיר את משיח במעצר.

לפי הנטען בעתירה, בעוד חוקר המשטרה חשב שיש לשחרר את משיח למעצר-בית, התעקש הפרקליט המלווה כי יש להותירו בבית המעצר. סוגיית המעצר נדונה בבית המשפט, ובמהלך הדיונים אמר קורמיאל - "אני יודע שבדעת הפרקליטות להגיש כתב אישום תוך כדי מעצרם של המשיבים. אני קיבלתי את ההחלטה לשחררם למעצר-בית, תוך שיקול-דעת שמוקנה לי, כאשר בשיקול-הדעת התחשבתי בפן האישי של האנשים והן בפן החקירתי".

לאחר הגשת כתב האישום, עתרו עורכי הדין פלוס ופינקלשטיין לבית המשפט המחוזי בבקשה לביטול כתב האישום נגד משיח, בשל אי-קיומם של הליכי השימוע ופגמים רבים נוספים שנפלו בהליך. עורכי הדין טענו כי גם לאחר הגשת כתב האישום, לא מצאה לנכון פרקליטות המחוז להציע מיוזמתה שימוע, ולו בדיעבד, והתנגדה נחרצות לביטולו של כתב האישום, תוך שהיא עומדת על כך שמעשיה בתיק זה הם כשרים וראויים.

ב-17 בספטמבר 2018 קיבל השופט יוסי טופף (אותו שופט שהאריך את מעצרו של אלי קמיר) את העתירה, והורה על ביטול כתב האישום. טופף קבע כי "נחה דעתי כי נפלו פגמים מהותיים היורדים לשורש העניין בהחלטת פרקליטת המחוז, וכתוצאה מכך לא הייתה הצדקה ממשית למנוע מהנאשמים לממש את זכותם לקיים שימוע בטרם הוגש נגדם כתב האישום. המדובר בהחלטה אשר בנסיבות העניין חורגת ממתחם הסבירות".

פרקליט שמוביל חקירה יתקשה לבטלה

ב-16 באוקטובר - לאור הוראת בית המשפט, שלחה פרקליטות מחוז תל-אביב פלילי מכתב זימון לשימוע למשיח, כאשר אליו צורף כתב האישום המקורי שהוגש ובוטל על-ידי השופט טופף, ללא כל שינוי. בעקבות כך, הוגשה העתירה לבג"ץ שבה מבקש העותר כי השימוע ייערך בפני פרקליטות מחוז אחרת.

במסגרת העתירה דנים עורכי הדין פלוס וד"ר פינקלשטיין בפרקטיקה של ליווי הפרקליטות את חקירות המשטרה. הם מציינים כי אחת השאלות הבסיסיות שהמחוקק בכל מדינה נצרך לתת עליה את הדעת, היא השאלה - עד כמה יש לאחד את סמכויות האכיפה במהלך המשפט הפלילי בידי גוף אחד, איחוד שיש בו תועלת רבה מבחינת יעילות האכיפה, אל מול האפשרויות לבזר את סמכויות החקירה, ההחלטה על הגשת כתב אישום, הייצוג בפני בית המשפט בין מספר גופים - ביזור שיש בו תועלת רבה מבחינת ההגנה על זכויות החשוד.

בעתירה נאמר כי "מבחינת יעילות האכיפה וההיכרות המעמיקה את פרטי המקרה, הטוב ביותר היה כי אדם אחד היה חוקר את הפרשייה, מחליט האם יש להגיש בגינה כתב אישום, מייצג את טיעוני התביעה, מאזין לטיעוני ההגנה, ודן כשופט את אותו האדם.

"לעומת זאת, מבחינת ההגנה על זכויות החשוד, הטוב ביותר היה כי כל אחד משלבי האכיפה היה מבוצע על-ידי רשות שלטונית אחרת, אשר מבקרת את פעולותיה של הרשות הקודמת לה, כאשר קיים ביניהן נתק המאפשר העברת ביקורת חיצונית על מעשי הגוף הקודם בשרשרת האכיפה".

עוד נאמר בעתירה כי ביזור הסמכויות בין שני גופים שונים - אחד אחראי באופן בלעדי על החקירה והאחר על ההחלטה האם להגיש כתב אישום - היא חשובה. זאת, בין היתר, בשל כך שטבעו של אדם שהוא אינו מעוניין שדבר שהוא השקיע בו זמן רב ירד לטמיון.

"לדוגמה, עצם העובדה שחוקר השקיע זמן רב בחקירת תיק, עשוי לגרום לו לרצות ב'הצלחת' התיק. דהיינו, בהגשת כתב אישום בעקבות פעולות החקירה שבוצעו. ככל שחוקר שכזה עומד בפני פרקליט אשר אינו מעורב בחקירה, ולא השקיע תשומות של זמן ואנרגיות ב'הצלחתה' של החקירה, הרי שהפרקליט יכול לערוך בחינה אובייקטיבית של חומר החקירה.

"ברם, ככל שגם הפרקליט השקיע תשומות של זמן רב בחקירה, ולמעשה הפך להיות חלק מצוות החקירה, ולעתים אף המוביל של צוות החקירה, הרי שהסיכויים שאותו פרקליט יורה על סגירת התיק, יורדים באופן משמעותי".

היועמ"ש: הכרעה מורכבת בתיקים הרגישים

אם לסכם, יש יתרונות רבים לפרקטיקה הנהוגה של צוותים של פרקליטים שמלווים את חוקרי המשטרה בחקירות מרכזיות שבהן נדרשים החוקרים להתמודד עם דילמות משפטיות מורכבות. ואולם יש לה גם חסרונות. ובכל מקרה, היא אינה מובנת מאליה.

על רקע הדיון ביתרונות ובחסרונות של פרקליטים מלווי חקירות, אפשר גם למצוא היגיון והסבר לכך שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט - כפי שחשפנו השבוע ב"גלובס" - מעוניין להתייעץ עם פרקליטים שאינם נמנים עם הצוות המרכזי המלווה את תיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בדרכו של היועמ"ש להכריע בתיקים הרגישים הללו.

מנגד, עולה החשש שמעורבות של עוד פרקליטים בפרשיות תעכב את הליך קבלת ההחלטות בתיקי נתניהו; או שההחלטה נובעת מרצון של היועמ"ש לקבל עמדה מרוככת ולוחמנית פחות מזו של צוות עורכי הדין ליאת בן-ארי ויהונתן תדמור, המלווה את החקירות. זאת, שכן כבר די ברור שצוות בן-ארי נוטה להמליץ על העמדה לדין של נתניהו בגין שוחד. 

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בבחינת חשוד. מדובר בשלבים ראשונים של ההליך המשפטי, ושמורה לו חזקת החפות. 

עוד כתבות

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

כוחות צה''ל וצוות מד''א, סמוך למעבר כרם שלום / צילום: Reuters, Amir Cohen

הותר לפרסום: 3 לוחמים נפלו במטח לכרם שלום

הלוחמים - סמ"ר ראובן מרק מורדכי אסולין, סמ"ר עידו טסטה וסמ"ר טל שביט בשירות סדיר, נפגעו מהירי ונקבע מותם ● צה"ל והשב"כ תקפו מרכז פיקוד של חמאס במתחם אונר"א במרכז הרצועה ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • כל העדכונים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל