גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיפור המוזר על חוקרי הרבנות והמוסד לביטוח לאומי, צו החיפוש במשרד יועץ המס והקלסר הנעלם

קפקאיות נוסח הרבנות: החוקרים "פשטו" על משרד של יועץ מס והציגו צו חיפוש המתיר להם לעיין במסמכי בעל אטליז, שנחשד בעשיית עסקים עם בני מיעוטים • תוך כדי "הפשיטה" הם נטלו ללא רשות קלסר של לקוח אחר • ה"תרגיל" גרר תביעה מהלקוח נגד יועץ המס, שנאלץ להגיש תביעה נגד החוקרים

הרבנות הראשית תל-אביב-יפו / צילום: תמר מצפי
הרבנות הראשית תל-אביב-יפו / צילום: תמר מצפי

לפני כ-4 חודשים, בצוהרי היום, התדפקו על דלת משרדו בכפר-סבא של ד' - חשבונאי ויועץ מס מוסמך - שני חוקרים. האחד הזדהה כחוקר מחלקת הונאה בכשרות של הרבנות; ולגבי השני, שלא הזדהה באותו שלב, התברר בהמשך כי הוא חוקר מטעם המוסד לביטוח לאומי. השניים היו מצוידים בצו חיפוש שמתיר להם לעיין במסמכיו של לקוח פלוני של ד', בעל עסק למכירת בשר (אטליז), שנחשד בעשיית עסקים עם בני מיעוטים, השוללים ממנו את תעודת הכשרות שלו, לכאורה.

כאזרח שומר חוק, ד' פתח את דלתו בפני החוקרים וכיוון אותם אל מטרת החיפוש שלהם - התיק של לקוח פלוני. ד' לא תיאר לעצמו את השתלשלות האירועים שהחיפוש הזה יגרור אחריו, ובעיקר את ההסתבכות שלו דווקא עם לקוח אחר שהוא מייצג, שלא היה כלול בצו החיפוש. אך כפי שהתברר ל-ד' בהמשך, אגב "הפשיטה" על משרדו נטלו החוקרים קלסר של לקוח אלמוני אחר שלו. מעשה שהוביל בהמשך לאיום בתביעה נגד ד' מצד הלקוח האלמוני שלו, אשר הרבנות החלה להידפק על דלתו.

האירועים הללו הולידו תביעה חדשה, בהיקף של 350 אלף שקל, שהוגשה השבוע לבית משפט השלום בהרצליה על-ידי ד' נגד החוקרים, נגד מנהל מחלקת הונאה בכשרות של הרבנות ונגד המוסד לביטוח לאומי, זאת בטענה כי ד' "נפל קורבן להתנהלות בריונית, תוקפנית ואף פלילית של גורמים המייצגים את רשויות המדינה".

לטענת ד', פעילותם של החוקרים בעניינו דומה לפעולות של חוקרים ממדינות חשוכות. זאת, לאחר שלטענתו החוקרים למעשה "גנבו" את הקלסר של הלקוח האלמוני והעמידו את ד' בסיכון לתביעה מצד אותו לקוח.

הסיפור הקפקאי הזה מתחיל לפני כאמור כ-4 חודשים, בשעות הצהריים, אז הופיעו במשרדו של ד' החוקרים, ובידם צו החיפוש, שניתן לבקשת המוסד לביטוח לאומי מטעם מחלקת הונאה בכשרות. הצו התיר לחוקרים לערוך חיפוש במשרדו של ד' ולתפוס מסמכים וחפצים לעניין פעילותו של לקוח שלו, בעל קצבייה (אטליז), אשר ד' מעניק לו שירותי חשבונאות וייעוץ מס. החשד נגד אותו לקוח היה שהוא רוכש בשר מבני מיעוטים, ובשל כך "אינו כשר" למרות תעודת הכשרות שיש לעסקו.

מרמה וגניבה

התביעה של ד', שהוגשה באמצעות עורכי הדין גיא אופיר ואייל עוזרי, נפתחת בהבהרה כי אינה עוסקת בגזענות העולה מהסיפור שיסופר בה. "בתביעה זו לא נתמקד במצבנו המוזר או שמא גזעני במדינתנו, שלפיו אם בעל עסק 'רחמנא ליצלן' רוכש ממי שאינו יהודי, הוא מאבד את הכשרות, ואף רשויות המדינה רודפות אותו ואת מנהלי חשבונותיו עם צווי תפיסה של מסמכים וחשבוניות.

"ברם, כן נתמקד במצב שבו עובדי מדינה אשר נכנסים עם צו למשרד מנהל חשבונות, כדי לתפוס מסמכים של לקוח אחד, ואגב הפלישה לפרטיותו ומקום עסקו בצורה דרקונית, מנצלים את ההזדמנות לגנוב קלסר של לקוח אחר שלו".

לטענת ד', התביעה כן עוסקת "במקרה מובהק שבו עובדי הרשויות הציבוריות משתמשים לרעה בסמכויות דרקוניות שהוענקו להם על-ידי המחוקק, תוך שהם רומסים את זכויות היסוד של האזרח הפשוט, ומנצלים את חוסר בקיאותו בחוק, תוך ביצוע חיפוש ותפיסת מסמכים שלא כדין".

וכך מתאר ד' את האירועים שסבבו את החיפוש במשרדו: עם כניסתם למשרדו, נטען, החלו החוקרים לחקור אותו לעניין הלקוח בעל הקצבייה, וטענו בפניו כי יש להם סמכות לחקור אותו, הגם שהיה בידם צו חיפוש בלבד ("ואין הם מוסמכים לחקור את התובע שאינו מושא הצו, ואינו 'נחקר'", נכתב בתביעה), וכן תפסו מסמכים בעניינו.

לאחר מכן, נטען, הם החלו לחקור את ד' בעניין לקוח אחר שלו, בעל עסק לשיווק מעדני בשר, ששמו אינו מצוין כלל בצו החיפוש; ואף נטלו קלסר מסמכים בעניין הלקוח הנוסף, ללא ידיעתו של ד', בכך ש"הסליקו" אותו לתוך אחד הקלסרים של הלקוח הרלוונטי שלגביו ניטלו המסמכים.

לטענת ד', החוקרים לא יידעו אותו בדבר זכויותיו בעת עריכת החיפוש, החיפוש נערך ללא עדים, ונלקחו מסמכים בעניין הלקוח הנוסף, שלא צוינו בצו החיפוש, כאשר העתק צו החיפוש נמסר ל-ד' רק כאשר החוקרים יצאו ממשרדו.

עוד נכתב בתביעה כי "התובע היה הלום מהסיטואציה הכוחנית שבה נחתו אנשי שלטון במשרדו ונהגו בכוחניות עמו. הנתבעים ניצלו את 'כניעתו' של התובע לבעלי סמכות לכאורה, וביצעו מעשים חמורים, המהווים קבלת דבר במרמה, גניבה בידי מורשה והפרות מרובות של חוק הגנת הפרטיות, חוק עוולות מסחריות, גרם הפרת חוזה ועוד".

עורך דין  גיא אופיר/ צילום : איל יצהר

הלקוח "הנגנב"

לטענת ד', לתדהמתו, לאחר שהחוקרים יצאו ממשרדו, כאשר עיין בצו החיפוש ובדק אילו מסמכים נלקחו, הוא גילה כי אין כל אזכור של הלקוח הנוסף בצו החיפוש, ולמרות זאת החוקרים חקרו אותו לגביו ולקחו מסמכים בענייננו בלי קבלת הסכמתו. ד' יצר קשר טלפוני עם החוקרים במספר הזדמנויות על-מנת לבאר את הנושא, ובמהלך השיחות השונות מסרו לו החוקרים כי החוקר מטעם הביטוח הלאומי אינו נדרש לצו כלל על-מנת לתפוס את הקלסר של הלקוח הנוסף.

עוד טען החוקר מטעם הביטוח הלאומי כי חוק הביטוח הלאומי מאפשר לו לתפוס את הקלסר ללא צו.

אך לטענת עורכי דינו של ד', עורכי הדין אופיר ועוזרי, מדובר בטענה "כוזבת", ואין כל הרשאה כזו בחוק. באותה שיחה סוכם כי הקלסר של הלקוח הנוסף יוחזר ל-ד' עוד באותו היום, אך זאת לאחר שהחוקרים כבר עיינו בקלסר.

עוד נטען כי במהלך אותה שיחה פיאר החוקר מהרבנות את החוקר מהביטוח הלאומי וטען כי הוא רכז מודיעין וחוקר ביח"א דרום, וכי "אין הרבה כמוהו". על כך נכתב בתביעה כי "ככל הנראה עסקינן בהתחזות-שווא והתייצגות בכוונה לקבל טובת הנאה (התחזות לשם מניעת תלונה לרשות מוסמכת). בכך ביצעו הנתבעים פשע על פשע".

בהמשך, בשיחה נוספת שערך עם החוקרים, ניתנו ל-ד' הנחיות לאיסוף הקלסר של הלקוח הנוסף מרחוב הירקון בבני-ברק, שם ממוקמת תחנת המשטרה של בני-ברק - ואולם על כך תהה ד' איך מצאו מסמכים שנתפסו במשרדו בכפר-סבא על-ידי המוסד לביטוח לאומי של כפר-סבא, את דרכם אל תחנת המשטרה בבני-ברק.

בנוסף, נכתב בתביעה כי "התנהלות הנתבעים לעיל חמורה, שערורייתית ואף עולה לכאורה לכדי פליליים". לטענת התובע, הנתבעים התנהלו שלא כדין, פגעו בפרטיותו, גרמו לו להפר את חובת הסודיות שהוא חב בה, תפסו מסמכים שלא כדין ואף פגעו במוניטין התובע ובהכנסותיו העתידיות.

אחת הבעיות המרכזיות של ד' היום היא לא רק העובדה שרמסו את זכויותיו לכאורה, אלא העובדה שהתברר בהמשך כי החוקרים השתמשו במסמכים שנטלו שלא כדין נגד הלקוח שלו. על-פי התביעה, הלקוח הנוסף שיגר מכתב התראה ל-ד', הלין על נזקיו, וכעת הוא דורש ממנו לפצותו בסכום של מיליון שקל.

לדברי התביעה, "אומנם התובע כופר בחובתו לפצות את הלקוח הנוסף, שכן המעוול אינו הוא (ד') אלא הנתבעים, אך גם אם לא יידרש לפצות את הלקוח הנוסף, נזקיו כבר נגרמו לו, הן במישור התדמיתי והן באובדן שכר".

תגובת המוסד לביטוח לאומי והרבנות - באמצעות פרקליטות מחוז מרכז (אזרחי): "התביעה התקבלה ותיענה בבית המשפט כמקובל".

עוד כתבות

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

העסקה של אלביט, המכרז של רפאל ומטוס "יום הדין" החדש של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות