תנודה חדה מעלה בליש"ט על רקע אפשרות לביטול הברקזיט

לפי דו"ח שהוגש לבית המשפט האירופי בשטרסבורג, בריטניה יכולה לעצור באופן חד-צדדי את יציאתה מהאיחוד האירופי • שער הליש"ט מזנק ב-0.5% מול הדולר • האירו זינק ב-0.95% מול השקל ושערו היציג נקבע על 4.251 שקלים • מדד הדולר אינדקס (DXY) מאבד 0.6% • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

דומיניק ראב, שר הברקזיט הבריטי שהתפטר / צילום: Reuters
דומיניק ראב, שר הברקזיט הבריטי שהתפטר / צילום: Reuters

הליש"ט הבריטית מזנקת כעת ב-0.5% מול הדולר, לאחר קפיצה של כ-1% מוקדם יותר, וזאת לאחר הדיווח שלפיו היועצת המשפטית של האיחוד האירופי אמרה כי לבריטניה עומדת הזכות לעצור את יצאתה מהאיחוד האירופי באופן חד צדדי. 

לפי דו"ח מטעם היועצים המשפטיים שנערך עבור בית המשפט האירופי בשטרסבורג, בריטניה יכולה לעצור באופן חד צדדי את יציאתה מהאיחוד, וזאת לפני סיומו של ההליך הסדור ולאחר כמעט שנתיים מאז משאל העם בבריטניה.

כלומר, הפעלת סעיף 50, שאותו הפעילה בריטניה בשביל הברקזיט, יכולה להיות מבוטלת בהודעה חד-צדדית. כעת, רגע לפני הניסיון של ראשת הממשלה, תרזה מיי, להשיג רוב לקראת ההצבעה על טיוטת הסכם הפרידה עם האיחוד, בריטניה יכולה לסגת ממשאל העם, שהביא אותה לסחרור פוליטי. נזכיר כי בריטניה אמורה לפרוש מהאיחוד האירופי ב-29 במארס 2019.

נזכיר כי לפני כשבועיים מנהיגי האיחוד האירופאי הסכימו לאישור עקרוני של טיוטת הסכם ההיפרדות בין האיחוד לבריטניה. לפי ההחלטה תקופת המעבר תוארך עד לסוף 2020 עם אפשרות להארכה בשנתיים נוספות, ובסופה יסתיים המעבר החופשי של אנשים מבריטניה לאיחוד, בריטניה לא תתרום יותר לתקציב האיחוד האירופאי ובמקביל תאבד את זכות ההצבעה שלה.

הדיווח בזמנו הקטין את חוסר הוודאות בשוק אך נראה כי בשל הערכות שלראשת הממשלה לא יהיה רוב מספיק להעביר את ההסכם בהצבעה בפרלמנט הבריטי בתחילת דצמבר, יחד עם ההמלצה של היועצים המשפטיים של האיחוד, אלו טורפים את הקלפים מחדש. לפי כלכלני בנק הפועלים, "מסתמן שמיי תתקשה לקבל אישור של הפרלמנט לטיוטת הסכם הברקזיט, וגוברים הסיכויים ליציאה ללא הסכם".

שער הליש"ט  קופץ לרמה של 1.278 דולרים; האירו עולה 0.38% מול הדולר ל-1.139 דולרים; הין היפני נןפל 0.7% מול הדולר ל-112.81 דולרים. מדד הדולר אינדקס (DXY) מאבד 0.46%.

מול השקל, הדולר  טיפס 0.24% ושערו היציג נקבע ברמה של 3.727 שקלים; האירו  זינק ב-0.95% מול השקל ושערו היציג נקבע על 4.251 שקלים.