חברת Innovopro גייסה 4.25 מיליון דולר להפקת חלבון מחומוס

שוק החלבונים מן הצומח מוערך היום על ידי החברה ב-40 מיליארד דולר •

מסעדה חומוס חומוסייה / צילום: איל יצהר
מסעדה חומוס חומוסייה / צילום: איל יצהר

מחסור בחלבון איכותי ומזין הוא אחת הסכנות הגדולות שמעמידים הגידול באוכלוסייתה עולם והמשברים האקולוגיים בפני האנושות. סוגיית ביטחון המזון היא במידה רבה סוגיית ביטחון החלבון, כאשר ברור כי לא ניתן יהיה בעתיד לספק חלבון מן החי בכמויות גדולות לכל אוכלוסיית העולם, וכי חלבון מן החי הוא אחד החלבונים הפחות אפקטיביים בעולם מבחינת השקעת אנרגיה לייצור של כל מנת חלבון. כמובן שלצריכת חלבון מן הצומח במקום מן החי, יש גם משמעותי אידיאולוגית.

אל רשימת החברות המייצרות חלבונים תחליפיים לחלבון מן החי, הצטרפה לאחרונה InnovoPro, חברה המפיקה כמויות גבוהות של חלבון מגרגרי חומוס. היום הודיעה החברה כי גייסה 4.25 מיליון דולר בהובלת קמעונאית המזון השוויצרית Migros ואראל מרגלית, מייסד ויו"ר קרן הון הסיכון JVP.

משקיעים נוספים בסבב הם קרן הפוד טק Bits X Bites מסין; רן טוטנאור, שמכר את חברת המכשור הרפואי טוטנאור לקרן פורטיסימו ב-100 מיליון דולר לפני כשנה; קרן ID Capital מסינגפור וקרן Yara Ventures מספרד.

אינובופרו מצליחה להפיק עד 70% תמצית חלבון מהחומוס, שיעור גבוה של חלבון המופק לצורך שימוש בתחליפי חלב, תחליפי בשר, חטיפים ומיונז. השקת המוצר צפויה ב-2019.

לדברי החברה, המוצר הוא "נטול הכל": הוא אינו מכיל שום רכיב מן החי (בשר או חלב), אינו מהונדס גנטית, בניגוד למוצרים המופקים מסויה אין בו פיטואסטרוגנים ידועים ולא רכיבים אלרגניים מוכרים, ולדברי החברה אין לו גם טעם לוואי. לכן ניתן להשתמש בו כתחליף מזון מן החי כמעט עבור כך קהל יעד. עוד מסבירה החברה כי ייצור של חלבון החומוס בשיטה שלה, הוא אקולוגי וחסכוני באנרגיה לעומת ייצור של חלבונים אחרים, גם אלה המופקים מן הצמח.

שוק החלבונים מן הצומח מוערך היום על ידי החברה ב-40 מיליארד דולר. החברה מעריכה כי תחליפי מזון מן החי שיהיו משובחים באמת, יוכלו לקחת גם נתחים נוספים משוק הבשר והחלב, המגלגל כ-900 מיליארד דולר.

כבר היום חלבון מן החומוס משמש כרכיב מוכר במנות טבעוניות מסוימות, כאשר המבשלים בבית נוטים להשתמש בנוזל שמפריש החומוס בהשריה או זה בו שט החומוס בתוך קופסת השימורים שלו. עם זאת, הפקת החלבון בשיטה זו היא הרבה פחות יעילה מ-70%, וגם התוצאה יכולה עדיין להכיל מעט טעם של חומוס, לפעמים.

ההשקעה של מרגלית באינובופרו מצטרפת למספר השקעות אימפקט שביצע בשנים האחרונות מהונו האישי.

אינובופרו מנוהלת על ידי טלי נחושתן ואחד המייסדים בה הוא אשר שמולביץ', יזם ומשקיע מוכר בתחום המכשור הרפואי והפודטק. החברה הוקמה ב-2013.