הושלמה מכירת סודהסטרים לפפסיקו; המנכ"ל בירנבאום יקבל עד 95 מיליון דולר במענק ובמימוש מניות

סודהסטרים נמכרה לענקית המזון והמשקאות האמריקאית ב-3.2 מיליארד דולר • המניה, שנמחקה מהמסחר בת"א, הניבה למשקיעים תשואה פנטסטית של 770% ב-3 שנים • מנכ"ל פפסיקו ראמון לגאורטה ומנכ"ל סודהסטרים דניאל בירנבוים יהיו דוברים מרכזיים בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" שתיערך ב-19-20 בדצמבר בבנייני האומה בירושלים

רמון לגוארטה, נשיא פפסיקו, ודניאל בירנבאום, מנכ"ל סודהסטרים/ צילום שלומי יוסף
רמון לגוארטה, נשיא פפסיקו, ודניאל בירנבאום, מנכ"ל סודהסטרים/ צילום שלומי יוסף

עסקת הרכישה של סודהסטרים הישראלית על-ידי פפסיקו הושלמה, והמסחר במניות סודהסטרים בבורסה בתל אביב הופסק היום. פפסיקו, ענקית המזון והמשקאות מארה"ב, הודיעה על רכישת סודהסטרים באוגוסט האחרון, והיא משלמת 3.2 מיליארד דולר עבור הבעלות המלאה על החברה, המייצרת מערכות ביתיות להכנת מים מוגזים.

מחיר המניה בעסקה נקבע על 144 דולר, ששיקף בעת הדיווח על העסקה פרמיה של 11% על מחיר המניה של סודהסטרים בנאסד"ק. מניית סודהסטרים שנרשמה למסחר כפול בבורסה בת"א בסוף 2015, כשהייתה בתקופת שפל, זינקה מאז ועד המכירה לפפסיקו בשיעור של כ-770%.

"אנחנו נרגשים להפוך לחלק מפפסיקו, ולהצטרף לצוות המגוון והמוכשר שלה", מסר היום מנכ"ל סודהסטרים, דניאל בירנבאום. "סודהסטרים הוקמה מתוך מטרה להציע לצרכנים ברחבי העולם חלופה להכנת משקאות בדרך בריאה, נוחה וידידותית לסביבה, ופפסיקו תסייע לנו להגדיל את רוחב היריעה של משימה זאת. אנחנו נרגשים מההזדמנות לצמוח בעזרת צוותי השיווק והמו"פ המעולים של פפסיקו, שיסיעו לנו לפרוץ לשווקים וערוצים חדשים, בחודשים הבאים ובשנים הבאות".

בירנבאום צפוי להישאר בחברה גם לאחר המכירה; פפסיקו, שביקשה להשאיר אותו בתפקיד, הבטיחה לו ערב המיזוג מענק במזומן בגובה 4 מיליון דולר, ומענק הוני בסך עד 10 מיליון דולר לפני מס, אשר יבשיל לאורך שלוש שנים. בכפוף לעמידה ביעדי ביצוע, בירנבאום יקבל עוד 20 מיליון דולר לפני מס במענק הוני, אשר יבשיל גם הוא לאורך שלוש שנים - ובסך הכול היקף המענקים שיקבל מפפסיקו עומד על 34 מיליון דולר. נוסף על המענקים, בירנבאום החזיק ב-0.6% ממניות החברה בשווי של כ-20 מיליון דולר, ובמניות חסומות ששוויין 41 מיליון דולר, כך שבירנבאום צפוי לקבל סכום של עד 95 מיליון דולר בגין המכירה - במענקים ובשווי המניות.

סודהסטרים הונפקה לראשונה בנאסד"ק ב-2010 במחיר של 20 דולר למניה, ולאחר תקופה חיובית במניה, החלה החברה לדשדש, ומחיר המניה ירד לשפל של כ-12 דולר לפני כשלוש שנים. החברה נקלעה ב-2014 למשבר עמוק, שגרר משבר אמון מצד המשקיעים. בחברה הגיעו אז למסקנה שאין מנוס מביצוע תוכנית התייעלות ושינוי אסטרטגי בשוק ובמסר של החברה: לא עוד יצרנית של מערכות להכנת משקאות מוגזים ממותקים (המתחרה ראש-בראש בקוקה קולה ובפפסי) אלא מובילה בשוק המים המוגזים העולמי.

טרנד הבריאות הוא זה שהעלה את סודהסטרים שוב על הרדאר של פפסיקו (שתי החברות ניהלו בעבר מגעים שלא הבשילו לעסקה). ביום ההודעה על הרכישה אמר מנכ"ל פפסיקו רמון לגוארטה (אז בתפקידו כנשיא פפסיקו) במסיבת עיתונאים שערך בישראל, כי "החברות שלנו שותפות לחזון של עולם בריא יותר. מדובר ב-Performance with purpose: אפשר להביא תוצאות פיננסיות מצוינות תוך אחריות לכדור הארץ". טרנד נוסף שעליו סודהסטרים "רוכבת" הוא השמירה על איכות הסביבה, כשהיא מצביעה על העדיפות שיש לרכישת מערכת רב-פעמית על פני רכישת בקבוקי פלסטיק חד-פעמיים מזהמים.

"לא יכולתי להיות גאה יותר ונרגש יותר לקדם את פני סודהסטרים למשפחת פפסיקו", כך לגאורטה, מנכ"ל פפסיקו, שאמר היום, כי "סודהסטרים מעצימה את הצרכנים ומאפשרת להם להתאים את המשקאות שלהם לטעמם בדרך ידידותית לסביבה. באופן זה, סודהסטרים מספקת לפפסיקו נוכחות משמעותית בשוק המשקאות הביתי. אני סמוך ובטוח שביחד עם סודהסטרים, נוכל להאיץ את השגת המטרה המשותפת שלנו - הפחתת פסולת הפלסטיק ובניית עתיד בר-קיימא". 

מנכ"ל פפסיקו ראמון לגאורטה ומנכ"ל סודהסטרים דניאל בירנבוים יהיו דוברים מרכזיים בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" שתיערך ב-19-20 בדצמבר בבנייני האומה בירושלים.