גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המטפס רם לוין: "אני יכול לעשות מתח עם האצבע"

רם לוין, מטפס ספורטיבי, מקום שלישי בארץ בתחום הבולדרינג, מחזיק שיא ישראל בטיפוס ספיד ומייצג את ישראל בתחרויות בכל העולם ● התמודד לאחרונה בתחרות הריאליטי נינג'ה ישראל והגיע לשלב הגמר

רם לוין / צילום: שלומי יוסף
רם לוין / צילום: שלומי יוסף

גיל: 19 | סטטוס: רווק | מגורים: נווה מונסון | בונה מסלולי טיפוס.

הישגים: "מגיל 6 התחריתי באליפות ישראל לגילי וניצחתי בכל התחרויות, כל שנה, עד גיל 12. בין לבין, ניצחתי גם בשתי אליפויות אירופה בקטגוריית הגיל שלי . כרגע אני במקום שלישי בארץ בבוגרים בבולדרינג, ובמקום 12 בעולם בקטגוריית נוער עד גיל 19".

חלום: "החלום הוא להתחרות באולימפיאדה בטוקיו, שישתתפו בה כ-20 המתחרים הטובים בעולם. יעד נוסף הוא להיות אלוף ישראל בכל המקצועות של הטיפוס. עוד חלום הוא לפתח את התחום בארץ. אין פה מסגרת של ‘אקדמיה לטיפוס’, ואני רוצה לאמן, כי יש פה אומנות, תורה שלמה".

איפה מתאמנים: "בארץ אני מתאמן בנתניה ובקריית אונו, וגם בבית, כדי לחסוך כסף, על לוחות עץ שאני נתלה עליהם. אבל מכיוון שאין קיר ספיד בארץ, אני מתאמן הרבה גם באינסברוק, אוסטריה, שנחשבת לבירת הטיפוס בעולם כרגע".

ההתחלה: "כשהייתי בן 5, אבא שלי ראה מודעה על חוג טיפוס. עד אז לא התחברתי לאף תחום בספורט. מרגע שנכנסתי לשם, למרות שהייתי קטן, מיד הגעתי לטופ. התחברתי לתחושת הסיפוק של סיום מסלול. די מהר צירפו אותי לנבחרת של קריית אונו, ששם היה ה-מרכז של הטיפוס בארץ - כמעט המקום היחיד לטפס בו בארץ".

בספורט הזה יש 3 תחומים נפרדים: רק תחרויות באולימפיאדה משלבות את שלושתם ("קומביין"). הובלה, שהיא יותר צעדים (עד 60) עם חבל, כשהמטרה היא להגיע למעלה ("לעשות טופ"). בולדרינג, הקטע הקשה יותר בהובלה. הקירות קצרים - עד 5 מטרים, עם מזרן למטה. פחות צעדים (עד 12), ברמה יותר קשה, בלי חבל, רק אחיזות, עם מזרן גיבוי למטה. ספיד, קיר של 15 מטר, בשיפוע של כ-10 מעלות".

עלויות: "העלויות גבוהות, ואין זמן לעבוד ולהרוויח את הכסף. אם אין לך משפחה שעומדת מאחוריך, או ספונסר, לא תוכל להגיע למספיק תחרויות ולמחנות אימונים. צריך לממן טיסות, לינה ואוכל, וזה עוד לפני הציוד. אין לי ספונסרים, כי בישראל אין הרבה מודעות לתחום בקרב היבואנים של מותגי הספורט הגדולים. אבא שלי עדיין תומך בי כלכלית".

אבא: "אבא שלי הוא המנטור שלי וההשראה שלי. הוא נכה צה"ל, שהתחרה גם באיירון מן, עובד כמהנדס. עד גיל 17 הוא ליווה אותי לרוב התחרויות. עכשיו אני כבר טס עם אחי בן ה-15, גבע לוין, שנכנס לזה בעקבותיי, עוד כשהיה בן שנתיים. הוא יותר מוכשר ממני. אבא שלי אימן אותי ואת אחי. הוא חי את זה איתנו".

תובענות (1): "האימון בטיפוס הוא מאוד מתוחכם. כל הגוף עובד, כי כל חלק נדרש בטיפוס - אצבעות, רגליים, גב, צוואר וכו’. יש אימון אצבעות, אימון כוח, אימון קור לבטן (כמו TRX), טיפוס ועוד. לכן טיפוס גם נחשב לתחום כל-כך תובעני ומשעבד - זה חייב להיות כל החיים שלך כדי שזה יצליח".

תובענות (2): "לכן זו הייתה התלבטות קשה כל-כך ביחס לגיוס לצה"ל. הצבא לא אישר לי מעמד של ספורטאי מצטיין, וידעתי שאם אלך לשירות רגיל, אצטרך לוותר סופית על הקריירה ועל החלום. זו הייתה החלטה מאוד קשה, והיא קשה ומעוררת התלבטויות גם עכשיו".

נפחים: "את רוב האימונים לא רואים עליי, כי הכול בגידים. אני יכול לעשות מתח עם האצבע. בתחום הטיפוס, מסת השריר מהווה חיסרון. ההתמקדות באימונים היא בגידים, וזה מה שיפה בספורט הזה: אתה יכול לראות מישהו שהוא הכי לא שרירי, נראה הכי חנון, אבל בעצם הוא פי כמה יותר חזק".

שגרת אמונים: "האימונים מתקיימים במחזוריות קבועה: יומיים אימון - יום מנוחה - יומיים אימון. כל יום אימון כולל חימום של שעה בבוקר, שעתיים אימון, מנוחה של כמה שעות, ואז אימון ערב. יום המנוחה נועד לשמור על האצבעות שלי ועל הגידים, אז ביום הזה אני רץ או מתאמן ב- TRX".

פציעות: "בטיפוס, פציעות זה שגרתי. תנועה אחת לא נכונה גורמת לפציעה. מגיל 17-14 הייתי בתקופת פציעות. שבר ביד, באצבע, פרקתי כתף. כל פציעה הרסה לי כמעט שנה של תחרויות. היו לי תוצאות פחות טובות, ובארץ, אם לא תוכיח את עצמך עד גיל 18, אתה בבעיה, כי אם אתה לא ספורטאי מצטיין בצבא, אין לך אפשרות להתאמן".

טיפ למטפס המתחיל: "נסה לדמיין שאין לך כוח ואתה צריך להגיע למעלה רק עם תנועה. ככה התחלתי כשהייתי צעיר, זזתי טוב עם הגוף, ורק אחר כך השגתי את הכוח. בגלל זה למשל יש הרבה נשים שמטפסות מצוין - האינטליגנציה שלהן לוקחת אותן למעלה, מין טכניקה אלגנטית כזו, שמאוד יפה לראות אותה".

תזונה: "זה הקושי הכי גדול שלי. אני צריך לשמור על שרירים חזקים, אבל אם אתה עולה במשקל, זה מעמיס על האצבעות, שהן הכלי הכי חשוב בטיפוס. נדרש איזון עדין מאוד בתזונה. מדי פעם אני עושה דיאטת קיטו - בלי פחמימות ויותר שומנים, אבל ביומיום אני פשוט מקפיד לאכול בריא, ואני מכור לקפה".

דיי ג’וב: "בקירות טיפוס מחליפים מסלולים בקיר כל שבוע, כי זה חלק מהפאן - לטפס מסלול שעוד לא טיפסת. אז אני בונה את המסלולים. זו עבודה שאני אוהב ונהנה ממנה, אבל אני בעיקר עובד בה כדי להרוויח כסף ולממן את התחרויות. אני די בטוח שתמיד אעשה את זה, גם אם זה לא יהיה בשביל הכסף".

אושיית אינסטגרם: "לפני כשנה התחלתי להתעניין באופן שבו המתחרים שלי בעולם מתאמנים ופתחתי עמוד באינסטגרם, כדי שגם אני אשתף את העולם באימונים שלי בדרך לאולימפיאדה ולשאר החלומות. לבזק יש פרויקט אינסטגרם מגניב שרץ תקופה ונקרא 'האנשים של האינטרנט', שמביא סיפורים של אנשים שחייהם השתנו באמצעות הרשת. לא הייתה לזה ממש מטרה ולא ידעתי לאן זה יתפתח, פשוט רציתי לשתף. עוד ועוד אנשים הצטרפו, וכך למעשה זה הפך לקהילה של אנשים שהטיפוס הוא דרך חיים עבורם.

"כיום העמוד כולל 20 אלף עוקבים שמשתפים לסירוגין סרטונים שלהם מתאמנים. לא כיוונתי להיות אושיית אינסטגרם ואני גם לא רואה את עצמי ככזה. א אולי התחלתי את זה, אבל זה לא צריך להיות סביבי. פשוט כיף לראות איך אנשים שמטפסים מקבלים השראה אחד מהשני".

נינג’ה ישראל: "האמת היא שפנו אליי באינסטגרם, אבל הייתי הולך לתחרות בכל מקרה. כולם שם חברים שלי עוד מקודם ואנחנו מתאמנים ביחד. בעקבות התוכנית, הטיפוס נהיה ספורט מאוד אטרקטיבי. הקירות בארץ מפוצצים, וזה טוב, כי רק לאחרונה התגבשה בארץ לראשונה נבחרת טיפוס".

עוד כתבות

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב