בעקבות הביקורת החריפה: תנובה הורידה את הפרסומת ל"יופלה טיל"

זאת, יממה בלבד לאחר שעלתה לאוויר • בפרסומת נראה ילד שמח ועליז שמקבל לארוחת עשר יוגורט טיל וצוחק בבוטות על חבריו שקיבלו פירות וירקות • הרשתות החברתיות סערו גם בשל סגנון ההתנהגות הפוגעני וגם ובעיקר בגלל הרעיון להעדיף מזון עתיר סוכר על פני מזון בריא

סניף מגה מדף , מדפים , יופלה , יוגורט / צילום:  תמר מצפי
סניף מגה מדף , מדפים , יופלה , יוגורט / צילום: תמר מצפי

לאחר ביקורת חריפה ברשתות החברתיות, תנובה החליטה להוריד את הפרסומת החדשה שלה למותג "יופלה טיל" (יוגורט בשקית) כדי לשנות אותה - זאת, יממה בלבד לאחר שעלתה לאוויר. את הפרסומת יצר משרד הפרסום מקאן ת"א, ובה נראה ילד שמח ועליז שמקבל לארוחת עשר יוגורט טיל וצוחק בבוטות על חבריו שקיבלו מאכלים בריאים כמו פירות וירקות.

שעות ספורות לאחר שעלתה הפרסומת לאוויר ספגה תנובה קיטונות של ביקורת עליה ברשתות, גם בשל סגנון ההתנהגות הפוגעני וגם ובעיקר בגלל הרעיון להעדיף מזון עתיר סוכר על פני מזון בריא לילדים.

"יופלה, ברכות", כתבה לתנובה אחת הגולשות, "זכיתם להיות הבריון החדש בכיתה. מה זה אומר על המוצר שלכם שהדרך שבה בחרתם לשווק אותו היא לרדת על כל אותם ילדים שלוקחים לכיתה פירות, וירקות, אוכל מזין ובריא"?, שאלה. ואילו אב אחר התייחס לסגנון הפרסומת וכתב: "פרסומת ילדים כזאת בתקופת הפייסבוק, הלחץ החברתי, החרמות ומה לא, ולפסול על הסף תוך שפת דיבור הזויה לחלוטין את הפירות והירקות... אין לי מושג מי ביים וכתב את הפרסומת הזו, היא מזעזעת וצריכה לרדת מיד מהמסך שלנו".

גם אנשי מקצוע מתחום התזונה הזדעזעו מהפרסומת. דיאטנית הילדים תרצה שני אף פנתה במכתב לרשות השנייה, לוועדה לפרסום מזון מזיק ולמנכ"ל המועצה לשלום הילד וביקשה מהם לפעול כדי שהפרסומת תיאסר לשידור בכל אמצעי המדיה. "בשנים האחרונות ידוע וברור לכל העוסקים בבריאות, ובעיקר לדיאטנים שזה תפקידם, שבניית בסיס לאכילה בריאה בילדות הכרחי למניעת מחלות כרוניות בבגרות ומונע אותן. הניסיון להפחית בערכן התזונתי של ירקות, שקדים ופירות במטרה לקדם מוצר המכיל סוכר ושהתרומה שלו לילדים מוטלת בספק... יכול לפגוע בילדים".

לטענתה, השימוש בדמות מצוירת עומד בסתירה להחלטת הוועדה להגבלת פרסום מזיק. "מאחר שעדיין אין בידי את רשימת הערכים התזונתיים של המוצר החדש איני יכולה להעריך אותו מבחינת הרכבו התזונתי והאם הוא נכנס להגדרה של מזון מזיק בגלל כמות הסוכר בו, אך עצם השימוש בדמותו של סופרמן לקידום המוצר והעדפתו על פני ירקות, שקדים ופירות הוא בעייתי".

"תדמית רעה לכל תעשיית המזון" 

"הפרסומת של תנובה מייצרת תדמית רעה לכל תעשיית המזון", אמר היום ל"גלובס" גורם בענף שלדבריו "הופתע לרעה" מהעובדה שחברת המזון הגדולה בישראל עולה לאוויר עם פרסומת שלועגת לילדים שמביאים מזון בריא לבית הספר. "יש ציפייה שכל חברות המזון הגדולות יבינו שאנחנו ב-2018 ושהצרכנים מצפים מאיתנו לדברים אחרים. חשבנו שתנובה שם".

אלא שבתנובה כנראה משוכנעים שהמוצרים שלהם מתעלים על תקנות הרפורמה של משרד הבריאות והמלצותיה, ולא בפעם הראשונה. רק לפני שנה ניהלה החברה קרב ממושך בכנסת כדי למנוע סימן אדום (שמשמעותו עודף נתרן ושומן) על גבינה צהובה - קטגוריה שבה היא שולטת (כ-70% נתח שוק), וטענה כי היא "חרדה לגורל הילדים" שצורכים באמצעות הגבינה סידן. על אף הלוביסטים שהפעילה בכנסת, טענותיה נדחו.

כאמור, תנובה הבהירה היום ברשת כי תתקן את הפרסומת. "חשוב לנו להדגיש שמדובר בפרסומת הומוריסטית שלא נועדה לפגוע כי אם להציע ולהדגיש את הגיוון שילדים מצפים לו בארוחת הבוקר. אנחנו דוגלים בתזונה בריאה, מאוזנת ומגוונת וצר לנו אם המסר הובן שלא כהלכה".