בלשים בלילה: חמישה גאדג'טים למרגלים מתחילים

מעוניינים להרגיש כמו מרגלים מדופלמים? יש לנו כמה גאדג'טים שתוכלו להתחיל בהם את הקריירה, ובהם עט שהוא גם רשמקול וטלפון סלולרי, מכשיר שיאתר כל מצלמה סמויה בסביבתכם הקרובה, מצלמה טלסקופית מעולה, רחפן שיעקוב באופן עצמאי אחר החשוד שלכם ועוד

איתור וזיהוי מצלמות סמויות בסביבה / צילום: עומר מסינגר עבור פליר
איתור וזיהוי מצלמות סמויות בסביבה / צילום: עומר מסינגר עבור פליר

עזרי ריגול זעירים הם כבר מזמן לא ציוד שניתן לראות רק בסרטים של ג'יימס בונד או במשרדם של אנשי מקצוע בלבד. הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת כיום לכל מציצן וחובב ריגול לרכוש במחיר סביר אמצעי מעקב חכמים, שביצועיהם עולים על אלה שהוצגו בשוק הצבאי והבטחוני רק לפני שנים בודדות. הביקוש לאמצעים שיגנו מפניהם עולה אף הוא.

עט כתיבה שהוא גם טלפון סלולרי

הטלפון הסלולרי הוא מכשיר הריגול האולטימטיבי בזכות יכולות מתקדמות של צילום, הקלטה והעברה אלחוטית של נתונים ואירועים בזמן אמת. זו הסיבה שארגונים ומקומות עבודה רגישים אוסרים על הכנסה של טלפונים סלולריים למתחמים מוגדרים ולפגישות.

חברת זנקו מהונג-קונג מתחכמת לאיסור ומציעה עט קטן, ששימושיו נראים תמימים בהחלט - אבל הוא למעשה טלפון סלולרי. באופן מוצהר, העט יכול לשמש כעט קלט לגרפיקה ושליטת בתפריטים על המסך, יש לו ציין לייזר למצגות והוא יכול לשמש כטייפ מנהלים דיגיטלי על כרטיס SD מובנה. אפשר להשתמש בו גם כנגן מוזיקה דיגיטלי וכרדיו FM.

אולם מעבר לכך מדובר בטלפון סלולרי ממוזער עם מקלדת ספרתית זעירה, שתי מצלמות, יכולת הקלטת וידאו אותה ניתן להפעיל גם באפליקציה מרחוק באמצעות תקשורת בלוטות' ועוד.

מטבע הדברים, למארז שאורכו 13 סנטימטרים ועובו 1.5 סנטימטרים יש מגבלות בהשוואה לטלפון מקובל. הסוללה הקומפקטית אמורה לספק עד 6 שעות פעולה בלבד, המצלמות מסתפקות ב-0.3 מגהפיקסל, הטלפון אינו תומך בדור רביעי והמסך הצבעוני סמלי למדי. מנגד, גם המחיר קומפקטי. החברה השיקה את המוצר בקמפיין באתר מימון ההמונים קיקסטארטר והוא כבר עבר את יעד הגיוס שנקבע לו. אם הפיתוח יצליח, ההשקה המסחרית תתרחש באפריל 2019.

מחיר: 100 דולר, או 50 דולר לתומכים מוקדמים.

מצלמות סמויות אישיות לתיעוד יומיומי 

נהגים רבים מצטיידים כיום במצלמות מובנות בתוך הרכב שמתעדות את הנסיעה שלהם עבור הביטוח, למקרה שייתקלו באלימות בכביש, הפרעות בלתי צפויות ועוד. נראה כי השלב הבא יהיה תיעוד אלקטרוני אישי - גלוי או סמוי - שנישא על ידי הולכי רגל ויאפשר להם להעביר את הנתונים לענן בזמן אמת, לצורכי אגירה וניתוח.

הטכנולוגיה הזו כבר קיימת אם כי בינתיים מיועדת בעיקר לשוק הביטחון והאבטחה. דוגמה אחת היא המערכת TruWitness שהשיקה חברת FLIR בחודש שעבר. החברה מכנה את המוצר "פלטפורמת חיישנים נישאת" והיא משלבת צילום וידאו בזמן אמת באור נראה , הקלטת אודיו אוטומטית, נתוני מיקום, מד תאוצה, מד מגנטיות, תקשורת אלחוטית וסלולרית להזרמת הנתונים לענן ועוד. כל זה ארוז במארז קומפקטי נישא עם מקור כוח עצמאי.

המערכת שולחת אוטומטית התרעות למצלמות נישאות סמוכות במקרה של פעילות חשודה ומפעילה את החיישנים שלהן. במרכז הבקרה ניתן לשלב את הנתונים כדי לייצר תמונת מצב מפורטת ולצפות באירוע ממספר זוויות בזמן אמת. 

מחיר: טרם פורסם.

איתור וזיהוי מצלמות סמויות בסביבה

דיברנו על תיעוד סמוי - בהתאם נוצר ביקוש לאמצעי נגד, שיסייעו לאתר את המצלמות ולשמור על הפרטיות.

למטרה הזו נועד SpyFinder Pro, שפיתחה חברה די ותיקה בתחום והושק בקמפיין קיקסטארטר. מדובר במכשיר בגודל של סמארטפון מצוי, המצויד בשש נורות LED ובאלגוריתם שמפעיל אותן בקצב מתוכנת מראש. האור גורם לעדשות של מצלמות סמויות לנצנץ מבעד לעינית המכשיר ולהסגיר את מיקומן בטווח של עד יותר מעשרה מטרים.

המכשיר אמור לגלות כל מצלמה, כולל מצלמות וידאו וסטילס, בין אם היא פועלת או לא, וכולל כמה עוצמות הארה בהתאם לטווח שאותו סורקים. החברה טוענת שהוא יכול להיות שימושי במיוחד למטיילים שלנים במקומות לא מוכרים, במלתחות ציבוריות, משרדים רגישים ואפילו עבור אנשים שנמצאים בהליך גירושין וחוששים ממצלמות סמויות. המכשיר אמור לצאת החודש לשוק המסחרי וכבר ניתן לרכוש אותו בכמה חנויות רשת מתמחות.

מחיר: 200 דולר.

איתור וזיהוי מצלמות סמויות בסביבה / צילום: עומר מסינגר עבור פליר
 איתור וזיהוי מצלמות סמויות בסביבה / צילום: עומר מסינגר עבור פליר

רחפן שעוקב אחריכם באופן אוטונומי

רחפנים קומפקטיים הם מכשירי ריגול פופולריים מאד בימינו והרחפן Hover מבית Zero Zero רובוטיקס מקפיץ את הטכנולוגיה הזו צעד קדימה ומשלב בה יכולות מעקב אוטונומיות, בדומה לרחפנים צבאיים.

הרחפן עושה שימוש בטכנולוגיות של בינה מלאכותית וראיית מכונה כדי לזהות את האובייקט שתוכנת לתוכו - בדרך כלל בעל הרחפן - להתביית עליו, לעקוב אחר תנועתו ולצלם אותו. כל זאת בלחיצת כפתור וגם אם האובייקט עבר שינויים מהותיים במראהו לעומת התכנות המקורי.

במצב "מעקב תנועה" הרחפן יכול לעקוב וצלם את האובייקט מלפנים, מאחור ומהצדדים. מערכת ראיית מכונה שאותה מכנים המפתחים "רדאר אופטי" כוללת חיישן שנע על ציר, ומסוגלת להבחין ולהתחמק ממכשולים גם כאשר הרחפן נע הצידה או לאחור. מערכת מיפוי תלת ממדית מאפשרת לתכנן לרחפן מסלול מראש, ללא צורך בשליטה בזמן אמת (יש שלט קומפקטי, למי שרוצה).

הרחפן שוקל 490 גרם בלבד, נשלט ממרחק של עד 5 קילומטר, מסוגל לטוס עד 23 דקות ברציפות, להסריט וידאו באיכות 4K ולצלם תמונות סטילס באיכות של 12 מגהפיקסל. הוא משוק במסגרת קמפיין קיקסטארטר שגייס עד כה קרוב למיליון דולר ואמור לצאת לשוק באפריל בשנה הבאה.

מחיר: 700 דולר.

רחפן שעוקב אחריכם באופן אוטונומי
 רחפן שעוקב אחריכם באופן אוטונומי

מצלמה טלסקופית עבור בלשים חובבים

צילום איכותי מרחוק הוא לא רק תחביב של חובבי טבע ואסטרונומיה אלא גם עיסוק של מרגלים ועוקבים ברמה כזו או אחרת של מקצוענות. בעבר הדבר דרש עדשות טלסקופיות מיוצבות, שמחירן אלפי דולרים. כיום היכולות הללו מחלחלות לשוק מוצרי הצריכה והדוגמה הקיצונית ביותר עד כה היא P1000 מסדרת מצלמות קולפיקס של ניקון, שהושקה בסתיו השנה. זוהי מצלמת חובבים קומפקטית יחסית, שניתן לאחוז בה ביד אחת. במרכזה נמצאת עדשת זום מתקפלת של 3000 מ"מ עם זום אופטי של פי 125 - הגדול ביותר שהושק אי פעם במצלמה מהסוג הזה.

למצלמה יש ייצוב אופטי כפול ומתוחכם והיא כה יעילה בצילום למרחקים עד שהיא כוללת מצב "ירח" מיוחד, שמאפשר לצלם מהקרקע צילומים אסטרונומיים כמו מכתשי הירח, תחנת החלל הבין לאומית ועוד. על הקרקע היא מסוגלת לצלם בחדות עצם קטן כמו ציפור ממרחק של מאות מטרים.

בנוסף כוללת המצלמה מערך מתקדם של פיצ'רים שמקובלים בשוק, כמו צילום וידאו באיכות 4K עם צליל סטריאופוני, עינית צבעונית גדולה, מסך על ציר לצילום בזוויות שונות, קישוריות וויי-פיי ובלוטות' ועוד. יש לה גם שליטה ידנית ובה מספר מצבים מתוכנתים מראש בסגנון "כוון ולחץ". היא שוקלת קרוב לקילו.

מחיר: קרוב ל-1,000 דולר בארה"ב.