גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלשים בלילה: חמישה גאדג'טים למרגלים מתחילים

מעוניינים להרגיש כמו מרגלים מדופלמים? יש לנו כמה גאדג'טים שתוכלו להתחיל בהם את הקריירה, ובהם עט שהוא גם רשמקול וטלפון סלולרי, מכשיר שיאתר כל מצלמה סמויה בסביבתכם הקרובה, מצלמה טלסקופית מעולה, רחפן שיעקוב באופן עצמאי אחר החשוד שלכם ועוד

איתור וזיהוי מצלמות סמויות בסביבה / צילום: עומר מסינגר עבור פליר
איתור וזיהוי מצלמות סמויות בסביבה / צילום: עומר מסינגר עבור פליר

עזרי ריגול זעירים הם כבר מזמן לא ציוד שניתן לראות רק בסרטים של ג'יימס בונד או במשרדם של אנשי מקצוע בלבד. הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת כיום לכל מציצן וחובב ריגול לרכוש במחיר סביר אמצעי מעקב חכמים, שביצועיהם עולים על אלה שהוצגו בשוק הצבאי והבטחוני רק לפני שנים בודדות. הביקוש לאמצעים שיגנו מפניהם עולה אף הוא.

עט כתיבה שהוא גם טלפון סלולרי

הטלפון הסלולרי הוא מכשיר הריגול האולטימטיבי בזכות יכולות מתקדמות של צילום, הקלטה והעברה אלחוטית של נתונים ואירועים בזמן אמת. זו הסיבה שארגונים ומקומות עבודה רגישים אוסרים על הכנסה של טלפונים סלולריים למתחמים מוגדרים ולפגישות.

חברת זנקו מהונג-קונג מתחכמת לאיסור ומציעה עט קטן, ששימושיו נראים תמימים בהחלט - אבל הוא למעשה טלפון סלולרי. באופן מוצהר, העט יכול לשמש כעט קלט לגרפיקה ושליטת בתפריטים על המסך, יש לו ציין לייזר למצגות והוא יכול לשמש כטייפ מנהלים דיגיטלי על כרטיס SD מובנה. אפשר להשתמש בו גם כנגן מוזיקה דיגיטלי וכרדיו FM.

אולם מעבר לכך מדובר בטלפון סלולרי ממוזער עם מקלדת ספרתית זעירה, שתי מצלמות, יכולת הקלטת וידאו אותה ניתן להפעיל גם באפליקציה מרחוק באמצעות תקשורת בלוטות' ועוד.

מטבע הדברים, למארז שאורכו 13 סנטימטרים ועובו 1.5 סנטימטרים יש מגבלות בהשוואה לטלפון מקובל. הסוללה הקומפקטית אמורה לספק עד 6 שעות פעולה בלבד, המצלמות מסתפקות ב-0.3 מגהפיקסל, הטלפון אינו תומך בדור רביעי והמסך הצבעוני סמלי למדי. מנגד, גם המחיר קומפקטי. החברה השיקה את המוצר בקמפיין באתר מימון ההמונים קיקסטארטר והוא כבר עבר את יעד הגיוס שנקבע לו. אם הפיתוח יצליח, ההשקה המסחרית תתרחש באפריל 2019.

מחיר: 100 דולר, או 50 דולר לתומכים מוקדמים.

מצלמות סמויות אישיות לתיעוד יומיומי 

נהגים רבים מצטיידים כיום במצלמות מובנות בתוך הרכב שמתעדות את הנסיעה שלהם עבור הביטוח, למקרה שייתקלו באלימות בכביש, הפרעות בלתי צפויות ועוד. נראה כי השלב הבא יהיה תיעוד אלקטרוני אישי - גלוי או סמוי - שנישא על ידי הולכי רגל ויאפשר להם להעביר את הנתונים לענן בזמן אמת, לצורכי אגירה וניתוח.

הטכנולוגיה הזו כבר קיימת אם כי בינתיים מיועדת בעיקר לשוק הביטחון והאבטחה. דוגמה אחת היא המערכת TruWitness שהשיקה חברת FLIR בחודש שעבר. החברה מכנה את המוצר "פלטפורמת חיישנים נישאת" והיא משלבת צילום וידאו בזמן אמת באור נראה , הקלטת אודיו אוטומטית, נתוני מיקום, מד תאוצה, מד מגנטיות, תקשורת אלחוטית וסלולרית להזרמת הנתונים לענן ועוד. כל זה ארוז במארז קומפקטי נישא עם מקור כוח עצמאי.

המערכת שולחת אוטומטית התרעות למצלמות נישאות סמוכות במקרה של פעילות חשודה ומפעילה את החיישנים שלהן. במרכז הבקרה ניתן לשלב את הנתונים כדי לייצר תמונת מצב מפורטת ולצפות באירוע ממספר זוויות בזמן אמת. 

מחיר: טרם פורסם.

איתור וזיהוי מצלמות סמויות בסביבה

דיברנו על תיעוד סמוי - בהתאם נוצר ביקוש לאמצעי נגד, שיסייעו לאתר את המצלמות ולשמור על הפרטיות.

למטרה הזו נועד SpyFinder Pro, שפיתחה חברה די ותיקה בתחום והושק בקמפיין קיקסטארטר. מדובר במכשיר בגודל של סמארטפון מצוי, המצויד בשש נורות LED ובאלגוריתם שמפעיל אותן בקצב מתוכנת מראש. האור גורם לעדשות של מצלמות סמויות לנצנץ מבעד לעינית המכשיר ולהסגיר את מיקומן בטווח של עד יותר מעשרה מטרים.

המכשיר אמור לגלות כל מצלמה, כולל מצלמות וידאו וסטילס, בין אם היא פועלת או לא, וכולל כמה עוצמות הארה בהתאם לטווח שאותו סורקים. החברה טוענת שהוא יכול להיות שימושי במיוחד למטיילים שלנים במקומות לא מוכרים, במלתחות ציבוריות, משרדים רגישים ואפילו עבור אנשים שנמצאים בהליך גירושין וחוששים ממצלמות סמויות. המכשיר אמור לצאת החודש לשוק המסחרי וכבר ניתן לרכוש אותו בכמה חנויות רשת מתמחות.

מחיר: 200 דולר.

איתור וזיהוי מצלמות סמויות בסביבה / צילום: עומר מסינגר עבור פליר

רחפן שעוקב אחריכם באופן אוטונומי

רחפנים קומפקטיים הם מכשירי ריגול פופולריים מאד בימינו והרחפן Hover מבית Zero Zero רובוטיקס מקפיץ את הטכנולוגיה הזו צעד קדימה ומשלב בה יכולות מעקב אוטונומיות, בדומה לרחפנים צבאיים.

הרחפן עושה שימוש בטכנולוגיות של בינה מלאכותית וראיית מכונה כדי לזהות את האובייקט שתוכנת לתוכו - בדרך כלל בעל הרחפן - להתביית עליו, לעקוב אחר תנועתו ולצלם אותו. כל זאת בלחיצת כפתור וגם אם האובייקט עבר שינויים מהותיים במראהו לעומת התכנות המקורי.

במצב "מעקב תנועה" הרחפן יכול לעקוב וצלם את האובייקט מלפנים, מאחור ומהצדדים. מערכת ראיית מכונה שאותה מכנים המפתחים "רדאר אופטי" כוללת חיישן שנע על ציר, ומסוגלת להבחין ולהתחמק ממכשולים גם כאשר הרחפן נע הצידה או לאחור. מערכת מיפוי תלת ממדית מאפשרת לתכנן לרחפן מסלול מראש, ללא צורך בשליטה בזמן אמת (יש שלט קומפקטי, למי שרוצה).

הרחפן שוקל 490 גרם בלבד, נשלט ממרחק של עד 5 קילומטר, מסוגל לטוס עד 23 דקות ברציפות, להסריט וידאו באיכות 4K ולצלם תמונות סטילס באיכות של 12 מגהפיקסל. הוא משוק במסגרת קמפיין קיקסטארטר שגייס עד כה קרוב למיליון דולר ואמור לצאת לשוק באפריל בשנה הבאה.

מחיר: 700 דולר.

רחפן שעוקב אחריכם באופן אוטונומי

מצלמה טלסקופית עבור בלשים חובבים

צילום איכותי מרחוק הוא לא רק תחביב של חובבי טבע ואסטרונומיה אלא גם עיסוק של מרגלים ועוקבים ברמה כזו או אחרת של מקצוענות. בעבר הדבר דרש עדשות טלסקופיות מיוצבות, שמחירן אלפי דולרים. כיום היכולות הללו מחלחלות לשוק מוצרי הצריכה והדוגמה הקיצונית ביותר עד כה היא P1000 מסדרת מצלמות קולפיקס של ניקון, שהושקה בסתיו השנה. זוהי מצלמת חובבים קומפקטית יחסית, שניתן לאחוז בה ביד אחת. במרכזה נמצאת עדשת זום מתקפלת של 3000 מ"מ עם זום אופטי של פי 125 - הגדול ביותר שהושק אי פעם במצלמה מהסוג הזה.

למצלמה יש ייצוב אופטי כפול ומתוחכם והיא כה יעילה בצילום למרחקים עד שהיא כוללת מצב "ירח" מיוחד, שמאפשר לצלם מהקרקע צילומים אסטרונומיים כמו מכתשי הירח, תחנת החלל הבין לאומית ועוד. על הקרקע היא מסוגלת לצלם בחדות עצם קטן כמו ציפור ממרחק של מאות מטרים.

בנוסף כוללת המצלמה מערך מתקדם של פיצ'רים שמקובלים בשוק, כמו צילום וידאו באיכות 4K עם צליל סטריאופוני, עינית צבעונית גדולה, מסך על ציר לצילום בזוויות שונות, קישוריות וויי-פיי ובלוטות' ועוד. יש לה גם שליטה ידנית ובה מספר מצבים מתוכנתים מראש בסגנון "כוון ולחץ". היא שוקלת קרוב לקילו.

מחיר: קרוב ל-1,000 דולר בארה"ב. 

עוד כתבות

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה במסלולי 500 S&P מסוכן?

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

דיווח: ארה"ב עצרה משלוח נשק לישראל - מחשש למבצע נרחב ברפיח

לאחר רצף אזעקות ביישובי הצפון: גל תקיפות של צה"ל בלבנון • מטרה אווירית חשודה יורטה סמוך לאילת • רה"מ נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גלנט: "הפעולה ברפיח לא תיעצר עד לחיסול חמאס במרחב או חזרת החטוף הראשון לישראל" • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • עדכונים שוטפים

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

מאות מיליוני דולרים מתחת לרפיח: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים, ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית