גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא יפה מדי, לא חדשני מדי ושייראה אמין: האתגרים של עיצוב מכשור רפואי

איך מעצבים מכשיר שאמור לענות לצרכים גם של המטופל וגם של המטפל, מה אפשר ללמוד מהמקרה של לומניס על מיצוב מחדש של חברה בעזרת עיצוב, ועד כמה הטרנדים בשוק הצריכה מחלחלים למכשירים רפואיים ● האחים חגי ועמית ברק, המתמחים בעיצוב מכשור רפואי, מספרים על האתגרים הייחודיים לתחום ומסבירים מדוע התרסקות התחלתית אחרי השקת מוצר רפואי היא בלתי נמנעת

אחד הסיפורים המוכרים בתחום ה-Design Thinking בכלל ובתחום העיצוב של מכשור רפואי בפרט הוא על המעצב דאג דיטס שהתמודד עם השאלה איך לגרום לילדים לפחד פחות מסקירת MRI. דיטס ראיין ילדים, בילה שעות במרפאות ולבסוף יצר את "סדרת ההרפתקאות" שלו - הוא עיצב את חדר ה-MRI כהרפתקה שהילד משתתף בה - לדוגמה כפיראט. ההשפעה של העיצוב המחודש על הילדים הייתה גדולה - הם היו רגועים יותר והצוות נזקק פחות לרופאים מרדימים.

לעיצוב של מכשור רפואי עשויה להיות השפעה אדירה על שני קהלים עם צרכים שונים - מטופלים ורופאים, וזה גם אחד האתגרים שלו, שאינו דומה לעיצוב של מוצרי צריכה רגילים. נוסף על כך, יש לו עוד כמה אתגרים גדולים, כמו התמודדות עם הקפאת עיצוב למשך שנים בגלל עיכובים בקבלת אישורים רגולטוריים, הצורך להשתמש בחומרים ייחודיים ויקרים ומדיניות של אפס כשלים. וחוץ מזה, המכשיר גם צריך לבלוט לטובה בסביבה הכאוטית של בית החולים.

"להבין את המגבלות והאילוצים"

קחו לדוגמה את MazorX של חברת מזור רובוטיקה, שנמכרה לאחרונה ב-1.64 מיליארד דולר למדטרוניק. "כשראינו את המכשיר התחלנו באמת להתעניין בחברה", אמר בעבר ל"גלובס" גף מרתה, שניהל את הרכישה מטעם מדטרוניק. המכשיר שידר קפיצה ל"שוק של הגדולים" בתחום הרובוטיקה הרפואית, שהוא בליגה אחרת מהמוצר הקודם, רנסאנס.

"מצד אחד המוצר היה צריך לשדר עתידנות ולתת למשתמשים בו הרגשה שמדובר במוצר שיביא אותם למקום שבני אדם לבד אינם יכולים להגיע אליו", אומר חגי ברק, שותף בחברת עיצוב המכשור הרפואי טגה (Taga), שהייתה אחת החברות המעורבות בעיצוב המוצר. "לצד זאת, היינו צריכים להתאים את המוצר לסביבת המשתמש, כלומר, שיעבור בקלות מחדר ניתוח אחד לאחר, ייכנס בקלות לחדר בכל צורה, מותקן בזריזות ומסולק במהירות".

חברות רובוטיקה אחרות הקימו בבתי חולים חדר ייעודי לרובוט, שיש להביא אליו בכל פעם את המטופל. במזור החליטו מראש שהם רוצים שהרובוט יהיה זה שיעבור ממקום למקום, אומר עמית ברק, אחיו של חגי ושותפו בחברה שהקים אביהם. "בתהליך התכנון היה צריך להבין את זרימת התנועה בחדר הניתוח, ולכן ציירנו אותה על סטוריבורד, ממש כמו שמציירים סרט פרסומת לפני שמצלמים אותו. שרטטנו כך כל מה שקורה למכשיר, לצוות, לחולה ולשאר המכשירים מהרגע שהרובוט נכנס לחדר ועד שהוא יוצא. כך מבינים מה הן המגבלות ומה הם האילוצים". המכשיר עוצב לבסוף כמעין עגלה ריבועית סגורה, בצבע לבן, שנפתחת לרובוט רק בתוך חדר הניתוח. כשמוציאים את הרובוט, העגלה מסולקת הצדה.

לדברי חגי ברק, הדוגמה הקיצונית ביותר של החברה שלהם להשפעה של עיצוב על מצב החברה היא המוצר של חברת הניתוחים והאסתטיקה הרפואית לומניס, שגם היא כנראה עומדת להימכר בקרוב. "החברה הייתה במצב כלכלי לא טוב. ציפי עוזר-ערמון גויסה לעמוד בראשה כדי להוציא אותה מהמשבר", מספר חגי. "לעוזר-ארמון יש היכרות טובה עם עולם העיצוב (היא גם הייתה נשואה בעבר למעצב התעשייתי איילון ערמון - ג"ו) והיא הסתכלה על קו המוצרים וראתה מיד שהם לא משדרים את החדשנות הטכנולוגית של החברה. היא החליטה לעצב מחדש את כל קו המוצרים בשפה אחת שבה ידברו גם המוצרים החדשים".

עמית: "הבקשה הייתה שהמוצר ייראה חזק, אבל גם הכי מודרני וחדשני שיש, שיגרום למתחרים להיראות מיושנים וייראה כמוצר שהושקע בו הרבה מאוד כסף ולכן אפשר לגבות עליו הרבה כסף".

המוצר הראשון של לומניס שעוצב מחדש היה הלייזר לתחום הניתוחי. "הגדלנו את מסך ממשק המשתמש, הפכנו אותו למסך מסתובב - המסך הפך לאלמנט המרכזי במוצר. בעגלה שילבנו בין לבן לשחור, חזיתות מעוגלות. הוספנו מוביל-אור עגול שהפך לסימן ההיכר של כל מכשירי החברה".

בעקבות המתיחה של הליין הניתוחי, עברה החברה לקו המוצרים לאסתטיקה הרפואית ולתחום העיניים. "גם כאן המסך הפך למוקד המשיכה המרכזי, בצבעים שמתאימים לתחום הקוסמטי. על המסך הוספנו הדמיה של גוף האדם כדי שהמטופל יבין גם הוא מה מתרחש. זו שפה גרפית שהרחבנו לכל ממשקי המשתמש בליין האסתטי". כך, מוצרים שמבחינה טכנולוגית לא היה בהם חידוש החלו להיחטף הרבה יותר מהר ובמחירים גבוהים יותר מבעבר. היום העקרונות העיצוביים הללו מיושמים גם על מוצרי החברה החדשים".

"יושבים שעות בבתי חולים"

חברת טגה, שאתם מכירים אולי בזכות האופניים למשפחות הנושאות את שם המותג, היא חברת עיצוב מכשור רפואי הפועלת במתכונתה הנוכחית מאז 2002. חלק משמעותי מפעילותה, יותר מ-50%, הם בתחום הזה, אבל החברה מציעה גם שירותי תכנון למוצר, כלומר "עולה במעלה הזרם" מהעיצוב לכיוון הפיתוח. גאוותה היא על מוצרים שהייתה שותפה לעיצובם ונמכרים כיום ב-15-20 מיליארד דולר בעולם. מדובר בכאלף מוצרים.

"אנחנו מבלים שעות רבות בבתי חולים", אומר עמית, השותף בחברה עם חגי ועם בני קירון, מנהל הפיתוח העסקי. "אנחנו צופים בניתוחים, יושבים בקליניקות, משוחחים עם החולים, הרופאים, הטכנאים. הייחוד של מכשור רפואי הוא ריבוי סוגי האנשים שבאים איתו במגע - החולה, הרופא, צוות סיעודי, ובנוסף ישנו המשלם, שאינו אף אחד מהם".

מורכבות נוספת היא החשש מכשל, בעיקר של מכשיר הנוגע בגוף או מוחדר לתוכו. זו אחת הסיבות לכך שמבחר החומרים שמהם מעוצבים מכשירים רפואיים הוא אחר לגמרי מזה של מכשור שאיננו רפואי. גם המחירים שונים. 

"לפעמים אנחנו מקבלים בקשה מחברת סטארט-אפ להכין אבטיפוס של המוצר שלה, אבל גם האבטיפוס הוא יקר לייצור", אומר עמית. "בשלב הראשון אנחנו מכינים 'מוק אפ', צורה של המכשיר אך לא מהחומרים שמהם הוא יהיה עשוי לבסוף, רק כדי לראות איך הוא ירגיש ביד, מה הגודל שהוא יתפוס. לפעמים אנחנו מייצרים 'אחד יפה אחד אופה', כלומר אבטיפוס אחד שעובד אך אינו מרשים ואחר שמציג רק את הנראות הצפויה של המוצר בסוף התהליך. ראינו שזו אחת הדרכים הכי יעילות להציג את המוצר למשקיעים, בתנאי שהם מתרשמים שאכן אנחנו יודעים להגיע בעלות סבירה מפה לשם".

לאחר העיצוב, האבטיפוס מועבר לבדיקה בבית החולים, שיכולה לארוך גם כמה חודשים. שם בוחנים את השימוש במוצר על ידי כל אחד מהגורמים שבאים איתו במגע. "לפעמים אנחנו מגלים, למשל, בעיות ארגונומיות אצל רופא או צוות סיעודי או מי שצריך לסחוב את המכשיר.

במעבר לייצור תעשייתי, לפעמים צריך להמציא כלי ייצור חדשים למוצר (למשל, אם מעוניינים לייצר מכשיר שהוא קטן אך חזק ומדויק וגם עמיד בנוזלי הגוף). הייצור צריך לעמוד בתקנים ולפעמים יש לבצע אותו בחדר נקי. העיצוב חייב להביא בחשבון את כל האילוצים הללו.

את המוצר בתצורתו הסופית יש להכין לקראת ניסוי קליני, בסדרה קטנה גם אם לא יודעים בוודאות שהוא יאושר לייצור מסחרי.

להימנע מעיצוב יתר

מרכיב אחר שהופך את עיצוב המכשור הרפואי למורכב הוא הרגולציה. יש לקבל אישור על כל פרט במוצר כדי לשווקו, ומרגע שמקבלים אישור, חייבים להקפיא את העיצוב. כל שינוי מחייב אישור נוסף. לכן קצב ההתחדשות בתחום לא יכול להדביק בדיוק את המגמות העיצוביות בשוק הכללי, ויש לעצב מכשירים שייראו חדשים לאורך שנים רבות, גם אחרי ניקוי לעתים קרובות בחומרים מחטאים, לדוגמה. ואם כבר ניקוי, אז שלא יהיה מסובך, לא דורש פירוק, ושהמוצר יהיה ללא חריצים או גומחות נסתרות שלכלוך יכול להצטבר בהן. 

האחים ברק מציינים שאחד העקרונות החשובים בעיצוב מוצר הוא שניתן יהיה להבין במבט ראשון שהוא אכן שייך לקטגוריה שאליה הוא מתכוון להשתייך. לכן כדאי להימנע מעיצוב יתר.

יש דבר כזה עיצוב יתר?

חגי: "ראינו בשוק מוצרים שהיו יפים מאוד, אבל שידרו יותר מדי חדשנות, יותר מדי אופנתיות, יותר מדי דמיון למוצרי הצריכה האלקטרוניים, ולכן נתפסו כלא שייכים, או כלא אמינים, על ידי קהילת המכשור הרפואי".

עמית: "חדשנות עיצובית צריכה להיות מלווה בסמנטיקה הנכונה. אנחנו רוצים לשדר את 'הדבר הבא' אבל שמציית לכללי התחום, לא מאיים. אנחנו כל הזמן משחקים בין חדשנות לבין הסמנטיקה של המוכר.

מהם הטרנדים הבולטים בעיצוב מכשור רפואי?

"יותר צורות גיאומטריות, פחות קווים וקשקושים - יותר זה פחות. זה טרנד טוב לנו מבחינת מורכבות הייצור".

מהם מקורות ההשראה העיקריים לעיצוב מכשור רפואי?

עמית: "טרנדים בעיצוב מגיעים לרוב מתחום האופנה, הרכב, מוצרי הצריכה, וגם מהתחום הגרפי של עיצוב ממשקי משתמש. אם חברת הצבעים פנטון הכריזה על 'הצבע הבא' בדפוס, זה משפיע על כל העולם - על האופנה, על מוצרי הצריכה, ומי שיש לו צבע כזה עכשיו בבגד או בטלפון, יסתכל על המוצר הרפואי שלך באותה עין".

יש הבדלים תרבותיים?

חגי: "באירופה מחשיבים עיצוב גבוה וסטייל ובארה"ב יכולים לקבל מכונה פחות מעוצבת אם היא נראית אמינה וטובה. מוצר בינלאומי צריך כמובן להיות גם וגם. באסיה כל מבנה הגוף הוא אחר. הידיים יותר קטנות, יש מרחק שונה בין העיניים".

"אי אפשר לפתור הכול"

אחד העיצובים המורכבים שעליהם עבדה טגה היה למותג רי-ווק, מכשיר רובוטי להולכה זקופה של משותקי גפיים. "מוצר מורכב מכל היבט שהוא", אומרים חגי ועמית. "השתתפנו עם החברה בחקר השאלות העיקרוניות - עם קביים או בלי קביים? מוצר רובוטי קודם פעל בלי קביים והמשתמשים נפלו. עם זאת, קביים מגבילים את השימוש למי שידיו חזקות. ההחלטה הייתה להוסיף קביים, והיא מאוד פישטה את התהליך. אחר כך עלתה השאלה: מעל או מתחת לבגדים? התברר שבלתי אפשרי להסתיר את המכשיר, אז כעת השאלה היא איך לייצר מכשיר שאדם יהיה גאה לשים עליו. שאלנו אם ניתן לסמוך על העצמות של האדם שיסחבו חלק ממשקל המכשיר? אם כן, אז ניתן להקטין את המבנה החיצוני. היו גם שאלות כמו איך יושבים בכיסא ואיך קמים, איך עולים ויורדים במדרגות, איך הופכים את המוצר למודולרי לאנשים שונים - נשים וגברים, שמנים ורזים. זה אתגר מאוד גדול".

כשהמוצר הושק, היו לו הצלחות. לדוגמה, אישה שסיימה את מרתון לונדון כשהיא חגורה במכשיר. אולם היו גם תלונות מהשוק על אי נוחות וזמן סוללה קצר. האחים ברק מודים: "המוצר לא מתאים לכולם. כנראה צריך היה להתאים את המוצר ממש ברמה האישית לכל מטופל, ואת זה לא הבנו בהתחלה, כי לא היו לנו מספיק משתמשים בשלב הראשון כדי לבדוק זאת. שאלה נוספת היא איך שמים ומסירים את המכשיר. השאיפה היא שגם זה ייעשה באופן עצמאי לגמרי, אבל אי-אפשר לנצח בכל החזיתות. היה חשוב להגיע לשוק במהירות. גילינו עם הזמן שהרתמה מייצרת חיכוך ברגליים בזמן ההליכה, אז הוספנו מנגנון מקומי למניעת חיכוך".

בדיעבד, הייתה דרך לדעת את זה יותר מראש?

עמית: "אין מצב. גם אי אפשר לפתור הכול. אנחנו מערכת של פשרות. הכוונה היא לא לעסוק בפיתוח במשך עשור. ברי-ווק בתוך שנתיים היה מוצר. האבולוציה חייבת לקרות בשוק. ההתרסקות בהתחלה היא בלתי נמנעת, והיא לא רק ישראלית. אפילו הסגוויי עבר חבלי לידה. המנהל הוא זה שצריך לקבל החלטה אסטרטגית היכן להתפשר". 

עוד כתבות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

פגיעה ישירה של כטב"ם באזור מטולה; צה"ל תקף בלבנון

חיזבאללה שיגר כטב"ם נפץ לעבר מטולה, לאחר שחיל האוויר ביצע תקיפה מסיבית של כוח רדואן • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • דיווח: שורת מדינות מגלות פתיחות להקמת כוח שמירת שלום ערבי • צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח; מקור בחמאס לאל-מיאדין: "נוטים להפסיק את המשא-ומתן" • עדכונים בולטים

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון על העסקה עם ווישור: "כמו לרכוש פרארי בלי מנוע"

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום