בחירות, משאל עם, פרישה בלי הסכם: מה היה עלול לקרות אילו הפרלמנט הבריטי היה דוחה את עסקת הברקזיט?

על מה הסכימו בריטניה והאיחוד האירופי? • למה בוטלה ההצבעה? • האם בריטניה בדרך לבחירות? • התשובות לשאלות החשובות בנוגע להצבעה שביטלה מוקדם יותר היום ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי

מפגינים בעד הברקזיט/ צילום: רויטרס Dylan Martinez
מפגינים בעד הברקזיט/ צילום: רויטרס Dylan Martinez

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי ביטלה את ההצבעה שאמורה הייתה להתקיים מחר (ג') בפרלמנט על הסכם הברקזיט שהשיגה, וזאת בשל אזהרותיהם החוזרות ונשנות של חברי פרלמנט כי גודל התבוסה שתנחל מיי בהצבעה עלול לסכן את ממשלתה.

"גלובס" עונה על כל השאלות בנוגע להתרחשויות האחרונות בבריטניה:

● מה הוסכם בין בריטניה לאיחוד האירופי?

הצדדים גיבשו הסכם פרישה שמכסה כמה נקודות מפתח:

● כמה תצטרך בריטניה לשלם לאיחוד כדי לפרק את השותפות - בערך 39 מיליארד ליש"ט.
● מה יקרה לאזרחי בריטניה שמתגוררים בתחומי האיחוד ולאזרחי מדינות האיחוד שמתגוררים בבריטניה.
יש הצעה להימנעות מהחזרת הגבול הפיזי בין צפון אירלנד לרפובליקה האירית.
● נקבעה תקופת מעבר שתאפשר לבריטניה ולאיחוד להשיג עסקת סחר ולהעניק לעסקים זמן להסתגלות. פירוש הדבר הוא שאם הסכם הפרישה יקבל את האור הירוק, לא יהיו שינויים גדולים בין 29 במארס 2019 ל-31 בדצמבר 2020.
● מסמך אחר משרטט בתמצית את יחסיהם של שני הצדדים בטווח הארוך יותר. זוהי ההצהרה הפוליטית בשמה הרשמי. עם זאת, שום צד לא חייב לדבוק בדיוק בהצהרה, היא יותר רשימת שאיפות לדיונים עתידיים.

● מה היה צריך לקרות מחר?

לאחר שמנהיגי יתר מדינות האיחוד חתמו על ההסכם, תרזה מיי התכוונה לשכנע את הפרלמנט הבריטי לאשר אותו. ההצבעה המכרעת תוכננה למחר (ג').

● למה בוטלה ההצבעה?

מיי הבינה שאין לה די תמיכה אפילו במפלגתה שלה, וגם לא במפלגות אחרות וכי היא מסתכנת בנפילת ממשלתה. 

● מה עלול לקרות אילו הפרלמנט היה דוחה את העסקה?

זה לא ממש ברור. ברירת המחדל הטבעית היא שבריטניה תפרוש מהאיחוד בלי עסקה. אבל לממשלה יהיו 21 יום להציע לפרלמנט חלופה. לחברי הפרלמנט תהיה סמכות להציע שינויים בהצעות החדשות.

למעשה, כל אחד מהתרחישים הללו יהיה אפשרי: מו"מ מזורז נוסף שעשוי להוביל לעזיבה בתנאים שונים לחלוטין, קריסה של ממשלת מיי, בחירות כלליות בבריטניה, עוד משאל עם מתי שהוא בשנה הבאה, ביטול מוחלט של הברקזיט, ובתרחיש הקיצוני ההפוך, פרישה בלי הסכם, על כל הפגיעה הכלכלית שלה.

במקום להישאר או לעזוב, הברירה כעת היא בערך להישאר במידה רבה, להישאר במידה מועטה, לא להישאר ולא לעזוב, בעיקר לעזוב, לגמרי לעזוב, להישאר ללא שינוי המצב או כאוס מוחלט.

● מה באמת קורה אם עוזבים בלי הסכם?

פירוש הדבר יהיה שלא תהיה תקופת מעבר אחרי 29 במארס 2019, וחוקי האיחוד יפסיקו להיות תקפים לגבי בריטניה באופן מיידי.

ממשלת בריטניה התחילה היערך לאפשרות כזו. היא פרסמה סדרת הנחיות שמכסות כל דבר, מאישורי העברת חיות מחמד עד אספקת רכיבים אלקטרוניים.

מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין אומר שתרחיש כזה של עזיבה בלי עסקה יהיה "אסון לאומי", אבל חברי פרלמנט אחרים ממעיטים בחשיבות האזהרות מפני כאוס, ודורשים "עזיבה ברורה" של האיחוד.