אוסטרליה עשויה להגביל את ענקיות האינטרנט

רשות התחרות והצרכנות האוסטרלית הציעה לנקוט צעדים כמו שליטה על הדומיננטיות של שירותי האינטרנט של גוגל במכשירים אוסטרליים ומניעה מגוגל כרום להיות מותקן כדפדפן ברירת המחדל בטלפונים, טאבלטים ומחשבים • עוד הומלץ על הקמת גוף ייעודי שיפקח על הדרך בה חברות טכנולוגיה כמו פייסבוק וגוגל מדרגות ומפיצות חדשות ופרסומות

גוגל / צילום: רויטרס
גוגל / צילום: רויטרס

רשות התחרות והצרכנות האוסטרלית (ACCC) מציעה להחיל שורת אמצעים קשים נגד ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות, כדי להגביל את השפעתן באוסטרליה. שורת ההצעות המעשיות נכללה בדוח שהרשות פרסמה אמש (ב'), שמבוסס על חקירה שערכה לגבי השפעתן של הענקיות.

הרשות הציעה לנקוט צעדים כמו שליטה על הדומיננטיות של שירותי האינטרנט של גוגל במכשירים אוסטרליים ומניעה מגוגל כרום להיות מותקן כדפדפן ברירת המחדל בטלפונים, טאבלטים ומחשבים. היא הציעה גם למנוע מחיפוש גוגל להיות מנוע החיפוש שמופיע כברירת המחדל בדפדפנים אחרים כמו אינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט. עוד הומלץ על הקמת גוף ייעודי שיפקח על הדרך בה חברות טכנולוגיה כמו פייסבוק וגוגל מדרגות ומפיצות חדשות ופרסומות, או לחלופין, מתן סמכות כזו לגוף קיים. בנוסף, הרשות הציעה לנסח קוד התנהגות ספציפי עבור פלטפורמות דיגיטליות הנוגע לאיסוף דאטה.

הרשות הביעה בדוח דאגה מכך שהענקיות פוגעות באמצעי התקשורת האוסטרליים המסורתיים, יוצרות באמצעות אלגוריתמים "בועות פילטר" בהן אנשים נחשפים רק לדעות בהן הם כבר מחזיקים וגורמות למקורות חדשותיים לא מהימנים להיראות כאמינים. לכן צעד נוסף שהוצע היה מתן תמריצים, כמו הפחתת מיסים, לחברות טכנולוגיה שישקיעו בהפקת עיתונות אמינה.

"ללא מידע מתאים ובהינתן בחירה מוגבלת, צרכנים לא יכולים לקבל החלטות מודעות, מה שעשוי לפגוע בצרכנים וגם בתחרות", נכתב בדוח.

בהצהרה שפרסם יו"ר ה-ACCC, רוד סימונס, הוא אמר כי "כשדומיננטיות של עסקים מהווה סיכון לפגוע בצרכנים או בתחרות, ממשלות צריכות להיות צעד אחד קדימה ולפעול כדי להגן על צרכנים ועסקים באמצעות רגולציה".

סימונס הוסיף גם כי הרשות חוקרת 5 האשמות לפיהן פלטפורמות דיגיטליות הפרו חוקים אוסטרליים הנוגעים לתחרות או לצרכנים.

חששות מכוח מופרז שמפעילות ענקיות הטכנולוגיה קיימים גם במדינות אחרות, בהן ישראל. בחודש שעבר התייחסה לנושא הממונה על רשות ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, בעת דיון שנערך בוועדת הכלכלה בכנסת. הלפרין אמרה כי כי הרשות בוחנת "באופן ענייני ובמלוא הרצינות" תלונות שהתקבלו על גוגל בנוגע להתנהלותה בשוק הפרסום, אך ציינה כי הרשות מעולם לא קיבלה תלונות על פייסבוק.