אופטימיות זהירה לקראת 2019: ענף התעופה ימשיך לגדול - אך באופן מתון יותר

הסיבות לכך, לפי ארגון יאט"א המאגד 290 חברות תעופה, הן הברקזיט שישפיע על תעשיית התעופה באירופה ומלחמות הסחר העולמיות • תנועת הנוסעים העולמית תעמוד על 4.588 מיליארד, והמחיר הממוצע הצפוי בשנה הקרובה לכרטיס טיסה יהיה 324 דולר - 61% פחות מהמחיר לפני עשור

שדה תעופה / צילום: שאטרסטוק
שדה תעופה / צילום: שאטרסטוק

למרות שהוא מגדיר את 2019 כשנה מאתגרת - ארגון התעופה יאט"א, המאגד תחתיו 290 חברות תעופה, מביע גם אופטימיות זהירה. בארגון מעריכים היום (ד') כי ענף התעופה ימשיך לגדול במונחים כספיים גם בשנה הנכנסת, אך הגידול יהיה מתון יותר משתי סיבות עיקריות: הראשונה - הברקזיט (אם יצא לדרך כמתוכנן) שצפוי להשפיע על תעשיית התעופה באירופה, אבל לא רק; והסיבה השנייה היא מלחמות הסחר העולמיות דוגמת זו שבין ארצות-הברית וסין. מנגד, אל מול הגידול בעלויות אחרות דוגמת שכר, מחירי הדלק היורדים מהווים מעט נחמה ועוגן לחברות התעופה. 

ומה באשר למחירי כרטיסי הטיסה? המחיר הממוצע הצפוי בשנה הקרובה הוא 324 דולר - 61% פחות מהמחיר הממוצע לכרטיס טיסה לפני עשור ולעומת 331 דולר ב-2018. ממוצע הרווח פר נוסע צפוי להיות 7.75 דולר, זאת לעומת 7.45 דולר השנה. 

בארגון מעריכים כי תנועת הנוסעים העולמית תמשיך לגדול ותעמוד לפי הערכות על 4.588 מיליארד, זאת לעומת 4.343 מיליארד נוסעים בשנה הנוכחית. סך ההוצאה על תיירות יגיע לפי ההערכות ל-908 מיליארד דולר - גידול של 7.7% לעומת 2018. 

ביאט"א מעריכים כי ענף התעופה ימשיך לתרום 1% מהתמ"ג העולמי גם בשנת 2019, זאת בדומה ל-2018; וכי ההוצאה הגלובלית על תעבורה אווירית תעמוד על 919 מיליארד דולר - גידול של 7.6% לעומת 2018 ועלייה של 8.6% לעומת 2017. בארגון צופים FH האזור שימשיך להיות הרווחי ביותר גם בשנה הנכנסת הוא צפון אמריקה. 

מחירי הנפט מכבידים עדיין על הענף 

אחד ממנועי הצמיחה בתעשייה הוא החיבור בין ערים - כלומר, קווים ישירים שמפעילות חברות התעופה בין יעדים שונים. 21 אלף ערים בעולם זכו לחיבור ישיר באמצעות קווי תעופה, מה שמבחינת מנכ"ל יאט"א, אלכסנדר דה ז'וניאק, לא רק מאפשר לנוסע את חופש הבחירה לאן לטוס, אלא משפיע גם בזווית המסחרית-עסקית שמהווה נתח מהותי בענף. לפני 20 שנה מספר הערים שמהן היה חיבור ישיר עמד על כמחצית מזה שבו מסתיימת שנת 2018. ביחס ישיר לכך, מחירי כרטיסי הטיסה לעומת אלה של לפני 20 שנה נחתכו ביותר ממחצית.

לדברי דה ז'וניאק, לא רק שתעשיית התעופה מחברת בין מדינות, אלא היא מהווה מקור הכנסה למדינה הודות למסי נמל ולמס נוסעים. כך, התרומה המיסויית מענף התעופה תגיע ל-136 מיליארד דולר בשנה הנכנסת.

כמו כן, 1,780 מטוסים צפויים להצטרף ציים של חברות התעופה - תרומה של 80 מיליארד דולר לתעשייה. עם הגידול בהיקף המטוסים חשוב לשים את הפוקוס על מחירי הנפט - אלה אומנם נמצאים כאמור בירידה מעודדת, אבל הם עדיין מכבידים ביותר על הענף. כך, סך ההוצאה של חברות התעופה על נפט תעמוד על 200 מיליארד דולר - 24.2% מעלויות התפעול. התחזית הזו מתבססת על מחיר של 83.1 דולר לחבית.

השיח העיקרי בסיכומי השנה נע סביב התנועה הגדלה של הנוסעים בעולם כולו וההיערכות המדינית לכך. דה ז'וניאק התייחס לנתון שנוסעים רבים חוו על בשרם בשנה החולפת - עיכובים וביטולי טיסות. לדבריו, העיכובים בטיסות באירופה לבדה הגיעו לסך של 14 מיליון דקות (שווה ערך ל-26 שנים). "זה לחלוטין לא מקובל, ויש לממשלות אחריות למנוע את זה. הפתרונות דורשים שיתופי-פעולה חוצי-גבולות ועידוד לשימוש השטחים האוויריים לטובת התעשייה כולה", אמר.

אגב, משך העיכוב בכלל התעשייה העולמית בדקות הסתכם ב-25.7 מיליון - גידול של 62% לעומת השנה הקודמת. לצד אי-הנוחות לנוסעים, יש לעיכובים גם משמעות כלכלית מבחינת חברות התעופה שמחפשות להתייעל, שכן הם עולים להן 2.16 מיליארד דולר. 

החברות ירוויחו, אבל פחות 

ומה התחזית? נושא הברקזיט כאמור מדאיג מאוד את התעשייה, בעיקר בזווית של חופש תעופתי ויישום מדיניות של בטיחות בטיסות בדומה למתנהל היום. המסר הוא שהכרה הדדית בין מדינות אירופה תבוא לידי ביטוי בתנועה זורמת, שתפעל לטובת הנוסעים ולטובת הכיס של חברות התעופה בכל הנוגע לסידורי הביטחון. ביאט"א מעריכים כי חברות התעופה, חברות הלואו קוסט והלגאסי ייפגעו כתוצאה מהברקזיט שעתידו לוט בערפל כרגע.

בזירה הכלכלית, בריאן פירס, הכלכלן הראשי של יאט"א, מעריך כי 2019 תמשיך לסמל עשור של רווחיות בענף התעופה, אבל היא תכלול גם האטה מסוימת. מחירי הדלק ישפיעו על החברות, אבל תוכניות ההתייעלות שהן מיישמות יסייעו להן לצלוח שנה רווחית נוספת ולספק החזרי השקעה למשקיעים.

"האתגר הוא הגידול בעלויות מחוץ לעולמות הנפט, כולל שינוי בריביות ושער הדולר המתחזק שמשפיע על כלל החברות שמחוץ לארה"ב. השוק ימשיך להתחלק בין אזור צפון אמריקה ושאר העולם", אמר פירס.