חשיפה למט"ח: "בנק ישראל לא ימהר שוב להעלות ריבית"

הדולר נסחר מול השקל ברמה הגבוהה ב-10% מהשפל שנרשם בינואר על רקע פערי הריבית • הליש"ט מטפסת על רקע הצבעת האי-אמון נגד ראשת ממשלת בריטניה • הראל: "בנק ישראל לא ימהר לעלות את הריבית על רקע ההאטה בצמיחה בשני הרבעונים האחרונים, הורדת הציפיות לצמיחה בעולם, הירידה במחירי הנפט ואיתה הירידה בציפיות לאינפלציה" • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

מט"ח / צילום: Shutterstock
מט"ח / צילום: Shutterstock

המסחר בשוק המט"ח מתנהל היום (ד') ברקע להצבעת אי-אמון בראשת ממשלת בריטניה, לקראת הודעת הריבית של הבנק המרכזי באירופה מחר - ולקראת עדותו של יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, בוושינגטון. 

הליש"ט  עולה כעת ב-0.36% מול הדולר ל-1.253 דולרים; האירו מטפס 0.17% מול הדולר ונסחר סביב 1.133 דולרים; ומדד הדולר אינדקס משיל 0.1%.

מול השקל הדולר  ננעל ללא שינוי מהותי, ושערו היציג נקבע על 3.746 שקלים; האירו  איבד 0.45% מול השקל ושערו היציג נקבע על 4.247 שקלים.

בבריטניה, משבר המנהיגות של ראשת הממשלה, תרזה מיי, מגיע להצבעת אי אמון בממשלתה מצב חברי מפלגתה השמרנית, וזאת בזמן שמיי ממשיכה לנסות להציל את הסכם הרקזיט שנחתם מול האיחוד האירופי אך לא הובא לאישור הפרלמנט מהחשש לכישלון.

האירו  מטפס לקראת הודעת הריבית של הבנק המרכזי של אירופה מחר. נזכיר כי מדובר בהודעת הריבית האחרונה לשנה זו מצד הבנק המרכזי. לדברי עופר קליין מהראל, "למרות החולשה בנתונים אנו צופים שרוב הסיכויים שהבנק לא יסטה מתכניתו ויודיע על סיום תוכנית הרכישות בסוף השנה. יחד עם זאת, אנו צופים שתחזיות הבנק יעודכנו כלפי מטה, דבר שמרחיק עוד יותר את מועד העלאת הריבית, ואולי יגרום לבנק להודיע שבמקרה שההאטה תתבסס הוא לא יהסס לתמוך בכלכלה".

מול השקל, הדולר נסחר כעת ללא שינוי, אך נסחר ברמה הגבוהה ב-10% מהשפל שנרשם בסוף ינואר האחרון. הטריגר מיוחס לפערי הריביות בין זו של הפד לבין זו של בנק ישראל.

נזכיר כי לפני כשבועיים בנק ישראל הפתיע את השווקים כאשר העלה את הריבית ל-0.25%, וזאת מוקדם מההערכות. בעקבות זאת נרשמה עלייה חדה בתשואות האג"ח הממשלתיות והצפי כיום בשווקים לריבית הקצרה אף גבוה מהתוואי החזוי על ידי מחלקת המחקר של בנק ישראל. לפי סיכומי הדיונים מהחלטת הריבית שפורסמו אתמול, ארבע חברים תמכו בהעלאת הריבית בעוד שחבר אחד התנגד וסבר שניתן להעלות את הריבית אך מן הראוי לחכות לנגיד החדש. 

"למרות הקונצנזוס בבנק ישראל לגבי ההחלטה להעלות את הריבית, הערכתנו שהבנק לא ימהר לפעול שוב", כתב קליין בסקירה למשקיעים. "להערכתנו, למרות הקונצנזוס בבנק להעלות את הריבית החודש, בנק ישראל לא ימהר לעלות את הריבית בהחלטות הבאות על רקע ההאטה בצמיחה בשני הרבעונים האחרונים, הורדת הציפיות לצמיחה בעולם, הירידה במחירי הנפט ואיתה הירידה בציפיות לאינפלציה והזעזועים שאנחנו רואים בחודשיים האחרונים בשוק ההון בעולם".

קליין מציין כי החששות מהגירעון בתקציב המדינה עדיין מוקדמים, אך במהלך 2019-2020 הממשלה תהיה חייבת לרסן את קצב הגידול בהוצאות ולא תוכל לבצע הפחתות מיסים ומכסים. "הכנסות המדינה ממסים בנובמבר עמדו על 24.7 מיליארד שקל. הגירעון המצטבר מתחילת השנה נותר יציב על כ-25 מיליארד שקל וכאחוז מהתוצר ירד קלות ל-3.5% ב-12 החודשים האחרונים - עדיין מעל יעד הגירעון. יחד עם זאת אנו מצפים לירידה בגירעון כאחוז מהתוצר לכיוון ה-3.2 אחוזים לקראת סוף השנה", כתב קליין.

"העלייה בגירעון הביאה לכותרות שמזהירות מהשפעותיה השליליות על תשואות האג"ח. להערכתנו, החששות הללו עדיין מוקדמים, על רקע הירידה בחוב לתמ"ג בשנים האחרונות, יתרות המט"ח הגבוהות ובעיקר הצמיחה הכלכלית הטובה. יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שהמשך מגמה זו תחייב את הממשלה במהלך 2019 - 2020 לרסן את קצב הגידול בהוצאות ולא תאפשר לבצע הפחתות מסים ומכסים", סיכם קליין.

לדברי ורד יצחקי, מנכ"לית פרוטקטיב ייעוץ פיננסי: "היחלשות השקל בתקופה הנוכחית הינה סוף סוף תנועה של השקל בשוק המקומי ולא כתוצאה מהתחזקות הדולר בעולם. עד היום התרגלנו שכאשר הדולר מתחזק מול המטבעות המובילים, תנועה דומה יכולה להיות גם מול השקל, וגם להיפך כאשר הוא נחלש מול המטבעות המובילים, נרשמה היחלשות שלו גם אל מול השקל. הפעם היחלשות השקל הינה פועל יוצא של פעילות בשוק המקומי. רכישות דולרים מצד המגזר העסקי וגם פעילות בינ-בנקאית. יחד עם זאת יש להזכיר כי חלק מהתנועה הנוכחית מושפעת מהמתרחש באנגליה ואי הוודאות באשר להמשך כהונתו של הממשל הנוכחי, על רקע הצורך באישור הטיוטא המפרטת את עיקרי הברקזיט, ע״י הפרלמנט. אי וודאות זו תומכת בהיחלשות היורו ובעיקר הפאונד במסחר בעולם. הדולר שקל עולה במתינות אך בעקביות. במידה ויצליח הדולר להמשיך ולהתייצב מעל 3.75 יהווה הדבר סמן חיובי להמשך התחזקותו אף לעבר 3.78. בשלב הנוכחי להערכתינו צפוי הדולר למצוא ברמות אלו קווי התנגדות חזקים".