הנתונים מלמדים: התוכנית של כחלון לעצירת ההימורים – נטו כישלון, הישראלים הימרו השנה בהיקף עצום

מפעל הפיס איבד את מכונות המזל, הטוטו נאלץ לוותר על מרוצי הסוסים, העמלות לבעלי התחנות נחתכו - אבל נתוני 2018 שהגיעו לידי "גלובס" מוכיחים: הציבור הישראלי מהמר כמו שלא הימר מעולם • הכנסות הפיס והווינר ביחד יתקרבו השנה ל-10.7 מיליארד שקל - 15% עלייה לעומת 2016, השנה האחרונה שלפני "גזרות כחלון" • דעה

מפעל הפיס/צילום: תמר מצפי
מפעל הפיס/צילום: תמר מצפי

בתחילת ינואר 2017 אמר שר האוצר משה כחלון כי "במדינה מוסרית וערכית אין מקום למכונות הימורים". כמה חודשים לפני כן ציין השר בהזדמנות אחרת כי "הכסף של המהמרים הוא הכסף של האוכל לילדים שלהם. המדינה לא צריכה לספק הימורים". הדברים נאמרו במהלך מאבק אותו הוביל כחלון להגבלת שוק ההימורים בישראל, ורגולציות מחמירות שגם הושתו בסופו של דבר כנגד מפעל הפיס והטוטו.

במסגרת אותן רגולציות נאלץ הפיס להיפרד בתחילת 2017 ממכונות המזל שהפכו למקור מרכזי של הכנסה ורווח, והטוטו שילם את חלקו במאבק המתוקשר כשסגר בתחילת 2018 את ההימורים על מרוצי הסוסים - ענף שבעונה האחרונה להפעלתו הכניס 507 מיליון שקל והיווה כמעט חמישית מהכנסות הטוטו מהימורים. הגזרות היו גורפות והן כללו הקטנת שיעור ההוצאה המותרת על פרסום של הימורים; מניעת פרסום הימורים בשעות הפריים-טיים; לקיחת "הכספים החונים" שהצטברו בטוטו ובפיס; ועד הפחתת עמלות של בעלי התחנות. בטוטו ובפיס הזהירו אז את כחלון שמדובר בפופוליזם וכי בהימורים אין ואקום - המהמרים יימצאו את הדרך להוציא את כספם על אפו וחמתו של שר האוצר.

רגע לפני סיום שנת 2018 - מנתונים שהועברו לבקשת "גלובס", מתברר כי שוק ההימורים בטוטו ובפיס פורח למספרים שמעולם לא נראו וההכנסות מזנקות. המהמרים החליפו את מכונות המזל במשחקים הרבים האחרים שהפיס רשאי להציע, בעוד שבטוטו עברו המהמרים מהימורי הסוסים בחזרה להימורי ה"ווינר" המסורתיים. בסך הכל צפויה 2018 להסתיים על פי הערכות עם הכנסות של 10.7 מיליארד שקל מהימורים (טוטו ופיס ביחד) - שמשקפים עלייה של 15% בהשוואה לשנה האחרונה (2016) שלפני הגזרות של כחלון.

פיס: אין מכונות מזל? נגרד חיש גד

2018 הייתה אמנם שנה עם "אירועי הימורים" משמעותיים: בפיס נהנו מהרבה אירועי "לוטומניה" - סכום גבוה שמצטבר בקופה של הפרס הראשון השבועי בשל היעדר בזוכים, מה שגורר נהירה של מהמרים בניסיון "לעשות מכה"; בטוטו היה בקיץ מונדיאל שהוא אירוע מתמשך שמשפיע על המחזור באופן דרמטי. אבל בסופו של יום - אירועים כאלו הם חלק מהשגרה של הפיס והטוטו.

במפעל הפיס המספרים נראים כך: נכון למחצית הראשונה של 2018 (ינואר-יוני 2018) מסתכמת ההכנסה הכוללת מהימורים ב-4.02 מיליארד שקל - עלייה של 10% לעומת התקופה המקבילה בשנה האחרונה להפעלת מכונות המזל (ינואר-יוני 2016). השנה כולה צפויה להיסגר על קצת מתחת ל-8 מיליארד שקל הכנסות, שיא כל הזמנים.

הכנסות מפעל הפיס
 הכנסות מפעל הפיס

כהשוואה, השנה האחרונה לקיומן של "המכונות המזהמות" (2016) הסתיימה עם מחזור של 6.6 מיליארד שקל בלבד, כשהמכונות לבדן אחראיות לכ-10% מההכנסות. במלים אחרות, מאז החלת הרגולציה בפיס בינואר 2017 עם סגירת מכונות המזל - גדל המחזור השנתי של הפיס בלבד בכ-1.2 מיליארד שקל. ובחתך חודשי: עוד כ-100 מיליון שקל נוספים מדי חודש שהישראלים משקיעים בהגרלות לוטו שבועיות, חיש גד, צ’אנס, 777 וכו'.

טוטו - הכנסות ווינר
 טוטו - הכנסות ווינר

גם העובדה שהרגולציה כללה את הקטנת העמלות של בעלי התחנות והדוכנים - מהלך שבפיס חששו שיגרור ייאוש של בעלי התחנות ויגרור ירידה במכירות וסגירת תחנות - התברר בפועל כמהלך מתמרץ: על מנת לשמר את הנתח שנותר להם ביד ולא לרדת בשיעור ההכנסה, בעלי התחנות דווקא פעלו להעלות מכירות ובכך לשמר ואף להגדיל את העמלה החודשית שלהם. היחידים שסבלו מכה אנושה היו באופן צפוי כ-500 חנויות ובעלי תחנות שהחזיקו את מכונות המזל.

במהלך המו"מ עם האוצר הבהירו אנשי הפיס והטוטו, מגובים במחקרים שהביאו מהעולם, כי אי אפשר לנצח את המהמר - לא תיתן לו להמר במכונה, הוא יילך ויגרד, ימלא טופס, ימצא משהו חלופי. "אין ואקום בהימורים", טענו, "המספרים בסוף יתיישרו בחזרה", אבל גם הם מודים כי לא האמינו שזה יקרה תוך זמן כל כך קצר, אם בכלל.
טוטו: אין סוסים? יש טניס
בטוטו המצב מעט שונה - אבל המגמה היא אותה מגמה. הטוטו איבד בתחילת השנה את ה-RACER, מותג הימורי הסוסים שנסגר והיה אחראי לכ-17% מהכנסות המועצה. אבל מהר מאוד מצאו מהמרי הטוטו שאת הריגוש של הימור על סוס מנצח אפשר להחליף בהימורי טניס, כדורגל, כדוריד וכדורסל.

ביחד עם הגדלה של מספר המשחקים שניתן להמר עליהם, הרחבת מספר התוכניות השבועיות, עומדים בטוטו נכון לסוף נובמבר על 2.6 מיליארד שקל הכנסות, והשנה צפויה להיסגר על סביבות 2.9 מיליארד שקל וצפונה. כהשוואה, ב-2017 כולה עמד הווינר על הכנסה של 2.5 מיליארד שקל. כך שהטוטו אמנם לא הצליח להציג צמיחה, אבל בהתחשב בכך שהתחיל את השנה במינוס 507 מיליון שקל של הסוסים - הוא הצליח לסגור כמעט את כל הפער בתוך שנה אחת.

גם במקרה של הטוטו החשש כי הורדת העמלות של בעלי התחנות יגרור סגירת תחנות וירידה במוטיבציה למכור - התברר כלא נכון. כל עוד הציבור רוצה ומעוניין להמר, אין מי שיעצור אותו. לא בעל תחנה, ולא שר אוצר.

למה ההימורים ימשיכו לפרוח

שוק ההימורים בישראל שכבר התאים את עצמו לרגולציות של האוצר ימשיך לצמוח בוודאות. קודם כל כי זו המגמה - הוא צומח בכל העולם. המעבר של מהמרים יותר ויותר להימורי סלולר מקטין את החסמים ואת הקושי הפיזי הכרוך בהגעה לתחנה, והזמינות שמאפשר סלולר בכל יד על קניות והימורים אונליין משפיעה ותשפיע יותר ויותר גם שורת ההכנסות של הטוטו והפיס.

ובנוסף, גם האוצר יודע כי צריך לתת לציבור את החופש לבחור איך לזרוק את הכסף שלו - רגולציה חונקת מדי עלולה להוביל לפריחת הימורים לא חוקיים, שהוא כידוע כסף מת מבחינת המדינה.

ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה לכתבה.