גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ג'נרל מוטורס נוהגת בכביש משובש שמועד לפורענות, בדרך להתנגשות בבועת ההלוואות לרכב

לפני כעשור עברה יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס הליך פשיטת רגל ונחלצה רק בעזרת סיוע של כספי ממשל, שרובם הגיעו מהאשראי לרכב שהועמד לרשות הציבור ● היום GM קוראת את הכתובת על הקיר ונערכת בתוכנית קיצוצים למצב של האטה ● אבל שוק הלוואות הרכב האמריקאי נמצא בשיא, מספר הלווים הבעייתיים בו הולך ועולה, וגם סופה של הבועה הזאת להתפוצץ

מפעל הרכבה של ג‘נרל מוטורס במישיגן. / צילום: רויטרס  Joe White
מפעל הרכבה של ג‘נרל מוטורס במישיגן. / צילום: רויטרס Joe White

לפני כשבועיים הודיעה יצרנית הרכב הגדולה ג'נרל מוטורס  (GM) כי היא סוגרת חמישה מפעלים ומפטרת כ-15 אלף עובדים.

באמריקה הישנה היה מקובל שעסק מחליט בעצמו אילו מוצרים לייצר, מנהליו מנהלים אותו באופן שעונה על הביקושים בשוק ועל יכולתם להרוויח כסף, והמשקיעים בו מחליטים אם וכמה הם מוכנים להשקיע ובמקרה הצורך להפסיד.

כשאמריקה הוקמה, ראו מייסדיה את נשיא המדינה כמנהל-על של הממשלה הפדרלית וכמפקד העליון של הצבא, כאשר מתחת למשלה הפדרלית נמצאות המדינות, סוברניות למחצה, ומנהלות את ענייניהן.

אך באמריקה החדשה, השואו ותוכניות הריאליטי השתלטו על החיים עצמם, והכול מתחיל ונגמר בתמונת ניצחון קצרת טווח למען מחזור החדשות המהיר. באמריקה החדשה הנשיא הפך למנהל של חברות פרטניות, על אף שאין לו כל מושג מה באמת מתרחש בעסקיהן, והוא מגיב בציוצים להחלטות מנהליהן. הציוצים האלה גורמים לא רק לרובוטים המזרימים פקודות למסחר בוול סטריט להפיל מיד את מחיר המניה, אלא אף חותרים תחת כל הבסיס של המינהל התאגידי.

ואומנם, בליץ הטוויטים בעקבות הודעת GM לא איחר לבוא, והנשיא טראמפ איים לשלול מהחברה סובסידיות הקבועות בחוק. אגב, מדובר בדבר שהוא משולל כל סמכות לעשות.

גם מי שכמעט היה לנשיא לולא ההתערבות הבוטה של ממסד המפלגה הדמוקרטית, הסנאטור ברני סנדרס, קפץ והסביר בפייסבוק: "החזירות התאגידית של GM הורסת את המרקם החברתי של אמריקה".

ובכן, ימות המשיח הגיעו לאמריקה. כשזה מגיע לפופוליזם, מסתבר שהשמאל והימין, הדמוקרטים והרפובליקאים, יכולים בקלות למצוא מכנה משותף. אלו החדשות הטובות, אך החדשות הרעות גם הן בדרך: GM היא רק ההתחלה. לפי הערכה שפירסם אנליסט במורגן סטנלי לפני ימים ספורים, יצרנית הרכב פורד העובדת כיום על תוכנית ארגון מחדש בעלות של 11 מיליארד דולר, עומדת לפטר במסגרתה משהו כמו 25,000 עובדים.

מי שאינו מסתפק בציוץ מאיים בטוויטר או בפוסט זועם בפייסבוק כמו הנשיא בפועל והנשיא כמעט, אלא טורח ללמוד את העובדות, יודע אל נכון כי מה שמתרחש עתה בחברות הרכב הוא ברור וצפוי, לא פחות ממשבר הדיור של 2008. אז כהיום הפיזיקה לא השתנתה. בועת ביקושים הבנויה על גידול מתמיד באשראי אינה נמשכת לעד, ובמוקדם או במאוחר היא תשחרר אוויר ותבוא קריסה.

אלא שבעלילה של GM יש עוד כמה פיתולים, מעשי הבל, בזבוז ודמגוגיה רבי שנים, שהופכים את הסיפור שלה למעניין במיוחד.

מצב החזרי ההלוואות על רכב

350 אלף עובדים ב-150 מפעלים

ג'נרל מוטורס נוסדה ב-1908 במישיגן והייתה אחת החברות הראשונות שעסקו בייצור מכוניות. באמצעות רכישות וגידול פנימי נמרץ החברה הפכה ליצרנית המכוניות הגדולה באמריקה. בשיאה, בתחילת שנות השמונים של המאה הקודמת, החברה העסיקה כ-350 אלף עובדים ב-150 מפעלי ייצור שונים.

בשנות החמישים של המאה הקודמת נהנו העובדים באזור דטרויט מהשכר החציוני הגבוה באמריקה, והכול בזכות תעשיית הרכב המפוארת. אך לתעשייה הזו היו איגודים מקצועיים חזקים במיוחד.

בזמן מלחמת העולם השנייה שוכנעו האיגודים לשתף פעולה עם הנהלות המפעלים, אך לא חלפו שלושה חודשים מתום המלחמה והאיגודים ארגנו ב-GM שביתה כללית שנמשכה 113 יום. בסיומם נכנעה ההנהלה והסכימה להעלאה משמעותית בשכר, בתנאים הפנסיוניים ובביטוח הרפואי שהובטחו לעובדים.

השנים שלאחר המלחמה היו תור הזהב של אמריקה ומספר המכוניות שבידי הציבור קפץ פי שניים, מכ-25.8 מיליון ב-1945 לכ-52 מיליון בתוך עשור. יצרניות הרכב פרחו, ועימן התיאבון ההולך וגדל של ארגוני העובדים. וכך, בעוד העלויות הולכות וגדלות, החלו המתחרות החדשות מהכלכלות המתאוששות של יפן וגרמניה, לזנב בענקיות מדטרויט.

בשנות השבעים, עם משבר הנפט וקפיצת מחיר הדלק, החלו היפנים לייצר, כולל במפעלים שהקימו בארה"ב, עוד ועוד מכוניות קטנות, זולות ואמינות מאוד.

בה בשעה החברות האמריקאיות היו עסוקות בלהעמיס על רכביהן הענקיים עוד ועוד הוצאות. עד תחילת שנות האלפיים היו מגולמים בכל מכונית שייצרה GM 1525 דולר של הוצאות ביטוח בריאות ועוד 625 דולר של הוצאות פנסיוניות, סכומים גבוהים יותר מאשר עלות כל המתכת שברכב. ההפסדים ב-GM הלכו ונערמו שעה שטויוטה הלכה וכבשה נתחי שוק גדלים והולכים.

בשנת 1962 מחצית המכוניות באמריקה נמכרו על ידי GM, ויחד עם קרייזלר ופורד החזיקו "השלוש הגדולות" 71% משוק הרכב. עד 2003 המספרים ירדו ל-25% ול-58%, בהתאמה, אך תנאי ההעסקה לא שונו.

על פי מחקר משנת 2006, עובדי החברה המאוגדים באיגוד המקצועי השתכרו, עלות כוללת, כ-75 דולר לשעה, כמעט פי שלושה מהשכר השעתי הממוצע של עובדי הסקטור הפרטי בארה"ב ויותר מפי שניים וחצי מהעלות השעתית של עובד ממוצע במפעלי טויוטה בארה"ב. בנוסף היו לעובדים הטבות שונות ומשונות, כולל הזכות לפרוש לפנסיה מלאה ונדיבה לאחר שלושים שנות עבודה, ביטוח רפואי משופר במיוחד, שבעה שבועות חופשה בתשלום בשנה, והסכם משנת 1984 המקנה לעובדים הגנה כמעט מוחלטת מפיטורים.

אם התפקיד של עובד מסוים הפך למיותר, הועבר העובד ל"ג'וב בנק", שם הוא קיבל 95% משכרו ללא הגבלת זמן בין שיוצב בתפקיד חדש ובין שלא. תוכנית זו, אגב, באה לסיומה רק ב-2010 במסגרת תוכנית ההצלה הנדיבה של הממשלה.

הפער הזה בין המכירות המתדרדרות לבין חוסר הגמישות בשינוי המוצר ובמבנה העלויות העצום והקשיח, הכריע בסופו של דבר את GM. כמו בכל חלק אחר בכלכלה, אחד ועוד אחד שווה שניים, רק שזה לוקח זמן.

עיר הרכב שפשטה את הרגל

מאז תחילת המאה ה-21 ועד פשיטת הרגל והחילוץ של 2009 חברות הרכב הגוססות נאלצו לפטר יותר מ-200 אלף עובדים, ויחד עימן גררו אל הקבר את העיר דטרויט, פעם פנינה אמריקאית שבה התגוררו בשנת 1950 כ-1.85 מיליון תושבים. ביולי 2013, תחת חוב של יותר מ-18 מיליארד דולר, הפכה דטרויט שבה מתגוררים עתה כשליש מאוכלוסייתה בשיאה (673 אלף תושבים) ואשר שכונות שלמות בה נטושות והיער חוזר ומשתלט על שטחן, לעיר הגדולה הראשונה באמריקה שהכריזה על פשיטת רגל.

לאחר הקריסה של בועת האשראי בוול סטריט והחלטת הממשל והקונגרס להיכנס לגירעונות עתק כדי להציל את הבנקים למיניהם, רבים חשבו מדוע לא לחלץ גם את חברות הרכב. מצבן הנואש הפך לחסר תקווה עקב נפילת הביקושים שבאה לאחר פקיעת בועת האשראי לנדל"ן.

על סף פשיטת רגל הגיעו מנהלי חברות הרכב במטוסים פרטיים לדיון בקונגרס והסבירו בעדינות מה יקרה אם בקשותיהם לא ייענו. האיום בפיטורי כמיליון עובדים ובפשיטת רגל מוחלטת של GM וקרייזלר היה משכנע למדי, והקונגרס הסכים להוסיף 80 מיליארד דולר כסיוע גם לחברות הרכב. אך בניגוד למתנות שניתנו לבנקאים, במקרה הזה לפחות דרשה הממשלה מניות בחברות הרכב והפכה בפועל לבעליהן של חברות הרכב הגדולות באמריקה.

מתוך חבילת הסיוע קיבלה GM כ-51 מיליארד דולר וחברה בת שלה קיבלה עוד כ-17 מיליארד דולר. עם כספי החילוץ בכיסן עברו קרייזלר ו-GM ב-2009 תהליך מזורז של פשיטת רגל, מחיקת חובות ישנים וארגון מחדש.

לאחר שהליך פשיטת הרגל הסתיים הפסידו בעלי המניות והנושים באיגרות החוב כמעט את כל השקעותיהם, והממשלה הפכה לבעלת המניות העיקרית יחד עם קרנות ביטוח הבריאות והפנסיה של העובדים. במקביל עברה החברה תוכנית התייעלות דרמטית. היא מכרה כמה מהמותגים, כמו סאאב, סגרה מפעלים וסוכנויות רכב רבות ופיטרה יותר מ-20 אלף עובדים. ביחד עם הסיוע הכספי שהעניקה הממשלה הפדרלית, היא גם פעלה לעודד לקוחות לרכוש מכוניות חדשות, בין השאר באמצעות הטבות מס וסבסוד ריבית לרוכשים שכאלו.

תוכנית השיקום הצליחה באופן מרשים. מחיר מניית GM חזר וטיפס, ובתוך כמה שנים הצליחה הממשלה למכור את מניותיה בחברות ולהציל כמעט 90% מהשקעתה. סך הפסדי הממשלה הישירים בפרויקט הסתכמו בסופו של דבר בכ-10 מיליארד דולר. התוכנית זכתה לשבחים ונחשבת לדוגמה מרשימה של מעורבות ממשלתית מוצלחת.

מאיפה באמת הגיעו כספי השיקום?

אך דבר אחד נעלם מעיני המשבחים את תוכנית ההצלה, והוא מנין באמת באו הכספים להציל את החברה. הממשלה אומנם העמידה הלוואת חירום, אך הסכומים האמיתיים שאיפשרו לממשלה לחלץ את רוב הלוואתה ולחברה לחזור ולמכור מכוניות באו מהאשראי לרכב שהועמד לרשות הציבור.

עם הירידה בריבית ירדה גם עלות האשראי לרכישת רכב, והיקף ההלוואות קפץ לשמיים. אם בשנת 2010 עמד סך תיק האשראי לרכב על 698 מיליארד דולר, הרי עד 2018 הוא קפץ ל-1.15 טריליון דולר, גידול של יותר מ-400 מיליארד דולר.

אך מאחר שיש גבול לכמות כלי הרכב שמשפחה ממוצעת צריכה ומוכנה לקנות אפילו באשראי זול, החלו אנשי המכירות והמלווים לחפש קונים חדשים בכל מחיר, כולל כאלו שעלולים להתקשות בהחזרים, לווי סאב-פריים כפי שהם מכונים. ממש כמו בימי המשכנתאות העליזים, עוד ועוד הלוואות הועמדו לקונים אשר אפילו בעת הגאות של בועת האשראי נמנו עם הלווים הבעייתיים. גם משך ההלוואות הוארך בהרבה. הלוואה לרכב חדש עומדת כיום בממוצע על 69 חודש (כמעט שש שנים).

על פי דוח של הפדרל ריזרב מ-2017, נכון לסוף 2017 מספר שיא של 107 מיליון אמריקאים היו חייבים הלוואות רכב, לעומת 80 מיליון בשנת 2012.

על פי סוכנות דירוג האשראי אקספריאן, ההלוואה הממוצעת לרכב חדש עמדה על שיא חדש של 31,099 דולר, כאשר אחת מכל חמש הלוואות ניתנת ללווים בעלי דירוג אשראי נמוך, סאב-פריים. התשלום החודשי הממוצע גם הוא היה בשיאו, 515 דולר לחודש.

שיא בחובות על הלוואות רכב

כאמור, סך כל החוב על הלוואות רכב יתקרב בסוף 2018 לכ-1.2 טריליון דולר, וכמעט 24% ממנו מוחזקים על ידי לווי סאב-פריים. לווים כאלו גם משלמים הרבה יותר עבור ההלוואות: בעוד מחיר ההלוואה הממוצע עומד כיום על כ-4.5%, ללווים מסוג סאב-פריים המחיר הוא כ-12%. גם מחירי הרכב, לפני האשראי, מטפסים בהתמדה. בשנת 2013 מחיר רכב חדש היה בממוצע 31,773 דולר, ואילו בתום 2017 עמד המחיר על 35,176 דולר, גידול של כ-10%.

אם כן, הסדקים הראשונים באסטרטגיית ה"הצלה דרך אשראי" מתחילים לצוץ. על פי מחקר של הפדרל ריזרב, כ-6.3 מיליון אמריקאים נמצאים בפיגור של יותר מ-90 יום על החזרי הלוואות הרכב שלהם, זאת למרות שהם עלולים לאבד את הרכב, סנקציה מכאיבה למדי ומיידית ללא ספק. יתר על כן, סוכנות הדירוג פיץ' העוקבת אחר המתרחש בהלוואות הסאב-פריים לרכב, מצאה כי שיעור ההלוואות שההחזרים עליהן נמצאים בפיגור של 60 יום ויותר עומד על שיא העולה אפילו על הרמה של שנות המשבר הפיננסי של 2009-2011.

כמו אלו לפניה, גם בועת האשראי הזו אינה יכולה להימשך לעד. בשלב מסוים נגמרים הלווים הטובים, לאחר מכן גם הלווים הלא טובים אוזלים, ובכל מקרה נרגע הביקוש למוצר שהאשראי מסבסד. אחרי הכול, כמה מכוניות חדשות צריך אדם לרכוש בכל שנה? וכמה אשראי יכולים צרכנים לקחת, אפילו שמחירו נמוך, אם הם אמורים להחזירו יום אחד ושכרם נותר ללא שינוי?

יתר על כן, בשלב מסוים גם חששות המלווים מתחילים לתת את אותותיהם. אלו כבר החלו להשפיע על המכירות בשוק הרכב. בשנת 2017 ירדו המכירות לכ-6.3 מיליון מכוניות פרטיות, ירידה של כ-20% מהשיא של 7.9 מיליון בשנת 2014. אם מוסיפים לקטגוריה גם רכבי מטען קלים, הירידה בשנת 2018 צפויה להיות כ-8% לעומת 2014, מכ-18 מיליון לכ-16.6 מיליון כלי רכב.

הנהלת GM קוראת את הכתובת שעל הקיר. הירידה במכירות, הציפייה לעוד ירידות בשנים הבאות והצורך להתאים את קו המוצרים לביקושים החדשים, בעיקר למכוניות חשמליות ואוטונומיות, הביאו את הנהלת החברה להקדים תרופה למכה. זאת כנראה כדי שלא תזדקק שוב לחילוץ משפיל כמו ב-2009. לפיכך כאמור הכריזה החברה על ארגון מחדש מסיבי שבמסגרתו תקוצץ משמעותית מצבת העובדים.

ומה הייתה תגובת ההנהגה הפוליטית של אמריקה? יום אחד של ציוצים ופוסטים פופוליסטיים ברשתות החברתיות, והלאה לאייטם התקשורתי-בידורי הבא. 

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה . מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בעמק הסיליקון זה 22 שנה. כותב הספר "A Brief History of Money" ומקליט הפודקסט KanAmerica.Com

עוד כתבות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה פה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

"הכרנו על האוטובוס לבקו"ם ומאז לא נפרדים": מייסד Wiz על הצוות שלא מפסיק להפתיע

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור