אסם | בלעדי

גל ההתייקרויות נמשך: בן אנד ג'ריס מייקרת את הגלידות, יוניליוור בוחנת העלאת מחירים

אחרי שאסם-נסטלה הודיעה כי תייקר שליש ממוצריה, ל"גלובס" נודע כי גם בן אנד ג'ריס תעלה את המחירים בשיעור של 5%, שעשוי לשקף לה תוספת מכירות של למעלה מ-8 מיליון שקל בשנה • כמו כן, היא צפויה לצמצם את המבצעים האגרסיביים ברשתות הגדולות

בן אנד ג'ריס / נגה שדמי ואן דה ריפ
בן אנד ג'ריס / נגה שדמי ואן דה ריפ

גל ההתייקרויות במזון נמשך: אחרי שחברות המזון הגדולות כבר העלו מחירים של מוצרי חלב, לחם, פתיתים, מרקים ואורז, גל ההתייקרויות מתפשט גם לשחקנים בינוניים וקטנים בשוק המזון. ל"גלובס" נודע כי אחרי שאסם-נסטלה, שחקנית דומיננטית בשוק הגלידות, הודיעה כי תייקר שליש ממוצריה, גם בן אנד ג'ריס מצטרפת לגל ההתייקרויות ומעלה את מחירי מוצריה בשיעור של עד 5%. ביוניליוור, מובילת שוק הגלידות בישראל, טרם הכריעו אילו מוצרים יתייקרו, אך החברה "בוחנת עליית מחיר נקודתית במספר מוצרים".

על אף עליית המחירים הרוחבית שמבצע אסם-נסטלה על שליש ממוצריה, בתגובה לפניית "גלובס" נמסר כי במסגרת עליית המחירים הנוכחית החברה לא תייקר את מוצרי הגלידה שלה וגם לא את אלה של האגן דאז, שחקנית קטנה יותר, שאותה היא מפיצה ומנהלת את הסכמי הסחר שלה במסגרת אישור שניתן לה בקיץ האחרון על-ידי הרשות להגבלים עסקיים.

בן אנד ג'ריס היא השחקנית השלישית בגודלה בשוק הגלידות במונחים כספיים. מתוך שוק הגלידות ברשתות הקמעונאות, שמכירותיו מסתכמות בכ-1.5 מיליארד שקל בשנה, אוחזת החברה בנתח של כ-11.5% המשקף לה מחזור מכירות שנתי של למעלה מ-170 מיליון שקל בשנה. כך שעליית מחירים של 5% עשויה לשקף לה תוספת מכירות של למעלה מ-8 מיליון שקל בשנה. זאת, בנוסף לצמצום המבצעים האגרסיביים ברשתות הגדולות.

השלוחה הישראלית של בן אנד ג'ריס בניהול ובבעלות אבי זינגר, היא למעשה יחידה עסקית נפרדת ועצמאית לחלוטין מבן אנד ג'ריס הגלובלית, שמאז שנת 2000 נמצאת בבעלות תאגיד יוניליוור. מאז ההשתלטות של יוניליוור על החברה נוצר מצב ייחודי, וזינגר קנה מבן אנד ג'ריס את ההחזקות שלהם ונשאר מאז כבעלים יחיד המייצר רק לשוק המקומי. הפעילות שלה רשומה תחת חברת מוצרי איכות אמריקאיים.

סביבה נוחה יותר להעלות מחירים 

יוניליוור, השחקנית הגדולה ביותר מבחינה כספית במכירות קמעונאיות בשוק הגלידות, עדיין לא הכריעה אם תייקר את הגלידות שלה והשיבה לפניית "גלובס" כי "החברה בוחנת עליית מחיר נקודתית במספר מוצרים". נציין כי זה לא יהיה הייקור הראשון שתבצע ענקית מוצרי הצריכה הבינלאומית, לאחר שמוקדם יותר השנה ייקרה החברה את מוצרי הקרמבו שלה. מה שברור הוא שאחרי הייקור של בן אנד ג'ריס למתחרות תהיה סביבה נוחה יותר להעלות את המחירים אם ייבחרו לעשות זאת.

בענף הגלידות קיימות כאמור כמה שחקניות דומיננטיות בישראל, כשהמשמעותית ביותר היא יוניליוור שאוחזת בנתח שוק כספי של למעלה מ-40%. יוניליוור מייצרת ומשווקת גלידות תחת מותגים בינלאומיים דוגמת קרימיסימו, מגנום וסולרו וכן משווקת מותגים שפותחו בארץ כמו פנטסיה. השחקנית השנייה בגודלה היא אסם-נסטלה, שפועלת באמצעות חברת-הבת נגה גלידות ואוחזת בנתח שוק כספי של כ-35%. עוד פועלות בשוק המקומי שחקניות נוספת דוגמת גלידות פלדמן שבשליטת גרין לנטרן וריאו שמתמחה בייצור עבור המגזר החרדי; וכן מספר יצרנים המייצרים ומשווקים גלידות בהיקפים זניחים. שחקנים אלה אינם מוכרים לרוב את מוצריהם ברשתות השיווק או בנקודות המכירה שבהן נמכרות הגלידות באריזות אישיות, אלא באמצעות גלידריות.

הגביע שלהם נתחי השוק של יצרניות הגלידה / מקור: נילסן, צילום: shutterstock
 הגביע שלהם נתחי השוק של יצרניות הגלידה / מקור: נילסן, צילום: shutterstock

"לא העלינו מחירים מעל ל-10 שנים"

ההתייקרות הזו מצטרפת לעליות מחירים נוספות מהימים האחרונים, בהם שני סוגי לחם מפוקחים שבאישור משרד הכלכלה התייקרו בכ-4%; עליית מחירי מוצרי החלב המפוקחים שבג"ץ צפוי לדון בה השבוע; לצד חברות מזון נוספות שמצטרפות לגל עליות המחירים דוגמת סוגת. חודשיים אחרי שהחברה בניהולו של ג'יל גמון העלתה מחירים של 3 סוגי אורז בשיעור של 12%-30%, השבוע מייקרת סוגת 6 מוצרי מזון נוספים בשיעור של עד 20%. בין המוצרים שיתייקרו: אורז עגול, שומשום, בורגול וקינואה.

מחברת בן אנד ג'ריס נמסר בתגובה: "לאור העובדה שתשומות הייצור עלו בשנים האחרונות, ובמיוחד מחירי החלב, כשכידוע בן אנד גריס היא יצרנית הגלידות היחידה בישראל שמשתמשת בכל הגלידות שלה בשמנת תקנית, החברה מנהלת בימים אלה פגישות עם הקמעונאים והרשתות לעדכון המחירים של עד 5% על חלק ממוצרי החברה. חברת בן אנד ג'ריס לא העלתה מחירים מעל ל-10 שנים ובמהלך התקופה אף ביצעה ירידת מחיר".