הפגנות ברחובות בודפשט נגד הממשלה: "לבטל את 'חוק העבדים'"

החוק, שעבר בשבוע שעבר, יאפשר למעסיקים לחייב עובדים לעבוד עד 400 שעות נוספות בשנה לעומת 250 שעות נוספות היום • ממשלת הונגריה, בראשות ויקטור אורבן שהעביר כבר סדרה של חוקים שנויים במחלוקת, טוענת שהחוק יסייע להתגבר על בעיית כוח העבודה הקטן והמתכווץ של המדינה

ההפגנות בבודפשט / צילום: רויטרס, Bernadett Szabo
ההפגנות בבודפשט / צילום: רויטרס, Bernadett Szabo

כ-10,000 מפגינים צעדו אתמול (א') במרכז בודפשט ביום הרביעי של מחאה נגד ראש הממשלה ויקטור אורבן, אחד המנהיגים הלאומניים ביותר באירופה, ונגד חוק שיחייב אותם לעבוד 400 שעות נוספות בשנה.

המפגינים תקעו בקרני נשיפה ונשאו כרוזים של איגודים לאורך מסלול שבו הוצבו מאות שוטרים, בדרישה שאורבן יבטל את מה שמבקריו מכנים "חוק העבדים". החוק, שעבר ביום ד' שעבר, יאפשר למעסיקים לחייב עובדים לעבוד שעות נוספות בתשלום של עד יום נוסף בשבוע. מעסיקים יכולים כעת לדרוש מעובדיהם עד 250 שעות עבודה נוספות בשנה.

ממשלת הונגריה טוענת שהחוק יסייע להתגבר על אחת הנקודות החלשות בכלכלה: כוח עבודה קטן ומתכווץ. היא מתנגדת להבאת עובדים זרים, ובמקום זאת פועלת להעלאת גיל הפנסיה ולהארכת שעות העבודה של המקומיים ככל שניתן.

אורבן, ראש הממשלה ב-12 מתוך 20 השנים האחרונות, העביר כבר סדרה של חוקים שנויים במחלוקת, וחיזק את שליטתו בבתי המשפט, באוניברסיטאות, בבנק המרכזי וכמעט בכל ערוצי המדיה במדינה, במה שהאיחוד האירופי מגדיר כהתקפה סמכותנית על עקרון האיזונים והבלמים בממשל. הוא גם הקים חומה על הגבול הדרומי של הונגריה נגד מהגרים, ונתן בכך השראה למפלגות לאומניות ברחבי אירופה.

המחאה אתמול, שבאה אחרי הפגנות קטנות יותר, היא אתגר חדש ושונה לשלטון של אורבן. בתחילת החודש אמרו 83% מההונגרים שנסקרו על ידי סוכנות בשם Policy Agenda שהם מתנגדים לחוק העבודה החדש. האיגודים במדינה, שבדרך כלל שמרו על שקט מול ההתקפות נגד התקשורת והאקדמיה, הצטרפו למאבק נגדו.

"זה באמת מתמקד בבעיות של מעמד העובדים", אמר קסבה טות, אסטרטג במכון רפובליקון, מכון חשיבה פרו-דמוקרטי בבודפשט. "זה מכוון לבעיה שבה למפגינים יש עמדה ברורה. אף אחד לא רוצה עבודה נוספת".

ממשלת אורבן גינתה את המחאות, וטענה שהן אורגנו על ידי ג'ורג' סורוס, המיליארדר הליברלי יליד הונגריה שחי בארה"ב. היא הגנה על החוק בנימוק שהוא יעזור להונגרים שעובדים היטב להשתכר יותר.

"מהאירועים של היומיים האחרונים ברור שהרשת שתומכת בהגירה של סורוס מארגנת את ההפגנות האגרסיביות בבודפשט", אמר בלאש הידבגי, דובר של מפלגת השלטון פידש.

דובר של "מוסדות החברה הפתוחה" של סורוס הכחיש את טענות ממשלת הונגריה. "העם ההונגרי מפגין נגד ממשלתו כי יש לו תלונות לגיטימיות", הוא אמר. "אף אחד לא מאמין לטענה של אורבן, שסורוס עומד מאחורי המחאות".

המחאה הזו החלה ב-8 בחודש זה, כאשר כמה אלפי בני אדם הביאו כרוזים וניצבו מחוץ לבניין הפרלמנט כשהם קוראים "אנחנו לא רובוטים".

ביום ד' שעבר, זמן קצר לפני חצות, התנהלה הפגנה קטנה דומה של מניפי דגלי המדינה והאיחוד האירופי באותו מקום. המשטרה פיזרה אותה בגז מדמיע. אירוע דומה למחרת נמשך שש שעות לפני שהוא פוזר על ידי המשטרה.

המחאה הנוכחית הפכה לפלטפורמה להבעת כעס רחב יותר נגד אורבן, שמפלגתו שולטת בשני שלישים מהפרלמנט, שלא אמור להשתנות עד לבחירות ב-2022. באותה שנה ינהיג אורבן את הונגריה לאורך מחצית מההיסטוריה הפוסט-קומוניסטית שלה.

אורבן כמעט לא הגיב על ההפגנות. מהדורת חדשות הערב בערוץ הממלכתי, שכיסתה בהרחבה את מחאות האפודים הצהובים בפריז, הקדישה להפגנה בבודפשט 30 שניות בלבד ביום ה' שעבר.

בהונגריה קיים מחסור חריף בכוח עבודה, כאשר האוכלוסייה בגיל העבודה יורדת, כתוצאה מכך ששיעורי הילודה אחרי הקומוניזם ירדו. למעסיקים קשה לאתר עובדים אפילו לעבודות בסיסיות. שיעור הרופאים ביחס לאוכלוסייה היה גבוה יותר בסוף הקומוניזם מאשר היום, בין היתר מפני שרופאים צעירים רבים עוזבים לטובת עבודה במדינות עשירות יותר.

למעשה כל המפלגות הפוליטיות דוחות את הרעיון של גיוס עוד עובדים זרים, ורוב ההונגרים מתנגדים בסקרים להגירה למדינתם. אורבן הצליח לזכות בבחירות רבות באמצעות דימוי של אלוף אירופה בהתנגדות להגירה.