מניית חלל תקשורת קורסת, וגם האג"ח נופלות; המנכ"ל: "החברה תעמוד בהתחייבויותיה"

מתחילת דצמבר נפלה מניית חברת לוויני התקשורת ב-45%, כשבמקביל צנחו האג"ח הארוכות ב-10% • לחלל התחייבויות אג"ח של כ-2 מיליארד שקל • המנכ"ל דוד פולק: "אנחנו לא מבינים למה המניה קרסה. אין לכך סיבה, ואני מאמין שהצדק ייצא לאור"

דוד פולק/ צילום: חלל תקשורת
דוד פולק/ צילום: חלל תקשורת

כבר שלושה חודשים וחצי שהמשקיעים בחברת חלל תקשורת נתונים במצב של חוסר ודאות גבוה. בתחילת ספטמבר הודיע שר המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, באופן רשמי כי לוויין התקשורת החדש "עמוס 8" ייבנה בישראל, ומאז מחפשים המשקיעים רמזים לשאלה האם תסכים ממשלת ישראל ליטול על עצמה את העלות העודפת של בניית הלוויין, כך שזו לא תושט על כתפיה של חלל תקשורת בשל כך.

אקוניס, חשוב להדגיש, ציין בהודעתו כי הממשלה אישרה את השתתפות המדינה במימון הבנייה והפיתוח של עמוס 8. עם זאת, סכום ההשתתפות לא נמסר, ועדיין לא ברור באופן רשמי אם תסכים הממשלה להקצות מאות מיליוני שקלים מתקציבה לכיסוי ההפרש שבין בניית הלוויין בישראל לבין העלות הנמוכה יותר שהייתה מושטת על חלל תקשורת ובעלי מניותיה, במקרה שהלוויין היה נבנה בארה"ב.

על רקע האווירה השלילית הכללית בשווקים הפיננסיים, והבריחה מנכסי סיכון, לצד חוסר הוודאות הגבוה בנוגע לעתיד החברה, ספגו בשבועות האחרונים ניירות הערך של חלל תקשורת  ירידות שערים חדות. כך, מתחילת דצמבר נפלה מניית החברה ב-45% והשלימה קריסה של 65% מתחילת השנה, לשווי שוק של כ-140 מיליון שקל בלבד.

מניית חלל תקשורת צנחה ביותר מ-60% מאוגוסט 2016
 מניית חלל תקשורת צנחה ביותר מ-60% מאוגוסט 2016

המניה מסוכנת יותר מהאג"ח

במקביל נפלו החודש גם איגרות החוב הארוכות של חלל מסדרות ט"ז ו-י"ז בכ-10%, ואלה נסחרות כיום במחירים המשקפים תשואה שנתית לפדיון של 12% ו-15%, בתאמה. במצב כזה, מעדיפים אולי חלק מהמשקיעים את האג"ח על פני המניה המסוכנת יותר, ועניין זה מעמיק עוד יותר את הלחץ על מניית חלל. 

בשיחה עם "גלובס" אמר היום דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת: "אנחנו לא מבינים למה המניה קרסה. מבחינת המניה אנחנו בערפל, אבל אין לכך סיבה ואני מאמין שהצדק ייצא לאור".

פולק ערך היום שיחת ועידה למשקיעי החברה, שבה ציין כי היא תסיים את 2018 כשבקופתה מזומנים חופשיים בהיקף של 80 מיליון דולר. סכום זה כולל 10 מיליון דולר שהתקבלו מחברת SpaceX בעקבות ביטול השיגור המתוכנן של הלוויין עמוס 8, ועוד 10 מיליון דולר שהתקבלו מהתעשייה האווירית בעקבות פסק הבוררות שניתן בחודש שעבר בקשר עם האיחור של תע"א במסירת הלוויין עמוס 6.

פולק גם הדגיש כי בידי החברה עוד 60 מיליון דולר, שמוחזקים בידי נאמן ומיועדים להשלמת בניית הלוויין עמוס 17, שעתיד להיות משוגר לחלל במאי 2019. מסיבות אלה, ובהתבסס על תחזית המכירות לשנים הקרובות, אמר פולק בשיחה: "להערכתי, החברה תעמוד בהתחייבויות למחזיקי האג"ח". חוב האג"ח של חלל מסתכם ביותר מ-2 מיליארד שקל (קרן וריבית).

"יתרון ענקי בשוק האפריקאי"

עמוס 17 הוא העתיד הבהיר של חלל. הלוויין מיוצר על ידי חברת בואינג האמריקאית, ולדברי פולק, מדובר בלוויין התקשורת הכי מתקדם שישהה בחלל לאחר שיגורו. בשיחת הוועידה הוא הסביר כי עתיד התעשייה נמצא בלוויינים גמישים - כלומר, כאלה שיכולים לנוע בין נקודות חלל שונות.

"בואינג הכי מתקדמת בנושא, וזה נותן לנו יתרון ענקי בשוק האפריקאי", הבהיר פולק. "לאף חברה אין לוויין כזה, ואפילו לוראל (החברה שהייתה אמורה לבנות את עמוס 8; ע"כ) לא בונה לוויינים כאלה. זה יהיה הלוויין הכי מתקדם בחלל, והוא ייתן לנו יתרונות גדולים מול המתחרים שלנו ועבור הלקוחות שלנו".

בשיחת הוועידה חשף פולק כי הלוויין מעורר התעניינות רבה וכי חוזה אחד, בהיקף של 30 מיליון דולר, כבר נחתם עם אחד הלקוחות. "מקובל בתעשייה שעיקר המכירות הן לאחר שיגור מוצלח של הלוויין, ככה שהחוזה הזה הוא הפתעה לטובה. אנחנו במשאים ומתנים עם כמה לקוחות, ואנחנו רואים סיכוי. אנחנו פועלים במרץ, מסתערים על אפריקה ובטוחים שנצליח", הדגיש.

אפריקה היא שוק יעד מרכזי עבור עמוס 17, כשהמטרה היא לאפשר מגוון רחב של שידורי תקשורת מסוגים שונים (טלוויזיה, טלפוניה, אינטרנט בפס רחב לנקודות קצה על הקרקע ובמטוסים, ועוד) על גבי הלוויין. על פי פולק, התוכנית היא להשיג עסקאות שימלאו לפחות 70% מקיבולת הלוויין, כדי שניתן יהיה לעמוד בהתחייבויות.

עתיד מעורפל ל"עמוס 8" 

אלא שאם עמוס 17 מספק אופק בהיר יחסית, הרי שהאופק של עמוס 8 עדיין לוט בערפל. במארס השנה חתמה חלל על הסכם לרכישת עמוס 8 מידי יצרנית הלוויינים האמריקאית לוראל תמורת 112 מיליון דולר, לאחר שהתעשייה האווירית הישראלית הציעה לבנות את הלוויין במחיר הגבוה בעשרות מיליוני דולרים (200-300 מיליון שקל). עם זאת, לחצים כבדים שהפעילו עובדי התעשייה האווירית על שרים בממשלה, הובילו את אחד ממשרדי הממשלה להודיע לחלל תקשורת כי "בכוונת גורמים ממשלתיים לפעול למימוש לוויין בתע"א לנקודת שמים 4 מעלות מערב בהתאם לצורכיהם".

בספטמבר הוציא כאמור השר אקוניס הודעה רשמית בנושא, שלפיה תע"א היא שתבנה את עמוס 8, ובהמשך הודיעה חלל כי ההסכם עם לוראל לא ייצא לפועל וכי היא פועלת במטרה לקדם באופן מיטבי את תוכנית הלוויין. היא הדגישה כי נבחנת כדאיותן של כמה חלופות, ובהן האפשרות לשיתוף פעולה עם ממשלת ישראל.

בשיחת הוועידה היום הבהיר פולק כי בחודשים האחרונים מתקיים משא ומתן עם הממשלה ועם תע"א על עמוס 8. "עשינו כברת דרך במו"מ, תוך שנבטיח שחלל לא תיפגע בזכויות המסחריות ביחס להסכם עם לוראל", אמר.

בהמשך הבהיר פולק בשיחה עם גלובס: "אנחנו רוצים לשמור על התנאים העסקיים שהיו לנו עם לוראל, כדי שהמשקיעים בחברה לא ייפגעו. מצד שני, בגלל שהתעשייה האווירית יותר יקרה, המדינה תסייע לה והנושא הזה לא גמור. כך שיש דברים שהכרחיים למשא ומתן הזה, ואנחנו לא חלק בו".

הוא הסביר כי לממשלה יש את השיקולים שלה, והיא יכולה להחליט לגשר על פערים של כמה עשרות מיליוני דולרים. "אני לא עוסק בנושא שבין המדינה לבין התעשייה האווירית, אבל ההנחה שלנו היא שהמחיר יותאם ככה שהתוכנית העסקית לא תיפגע. זאת הנחה מאוד אופטימית, אבל היא תנאי מבחינתנו".

"סערה מושלמת" במניית חלל

חלל תקשורת עברה בשנים האחרונות "סערה מושלמת", כשמאז אוגוסט 2016 נפלה מניית החברה בכ-80%. זה התחיל בשתי מכות קשות שניחתו על החברה בתוך פחות משנה: אובדן הקשר עם הלוויין עמוס 5 בנובמבר 2015, והתפוצצותו של הלוויין עמוס 6 בספטמבר 2016 בעת הניסיון לשגרו לחלל.

בעקבות אותה התפוצצות, בוטלה עסקה למכירת החברה לגוף סיני תמורת סכום של 285 מיליון דולר (כ-1.1 מיליארד שקל). מוקדם יותר השנה ניתן צו פירוק לבעלת השליטה בחלל, חברת יורוקום של שאול אלוביץ.

מניות השליטה בחלל תקשורת (54%) מוחזקות בידי כונס הנכסים של קבוצת יורוקום, והשאר בידי הציבור. עם זאת, מבחינה מעשית היא מושפעת מאוד מהחלטות שרי הממשלה. ראשית, מאחר שחלק ניכר מהכנסותיה (32% נכון ל-2017) נובעים מחוזים עם ממשלת ישראל; ושנית, מאחר שכל העברת בעלות בה מחייבת את אישורו של משרד התקשורת, כמו כל חברות התקשורת האחרות.

עניין זה קיבל משנה תוקף באחרונה, כשמשרד התקשורת החליט שלא לאשר את מכירת מניות השליטה בחברה האחות, סאטקום מערכות (שגם היא נשלטת בידי יורוקום שבפירוק), לידי חברת התקשורת הזרה ליקוויד קומיוניקיישנס.

על רקע האיחור המסתמן בשיגור לוויין עמוס 8 לחלל, קיבלה אתמול חלל תקשורת הודעה מהלקוחה השנייה בגודלה שלה, חברת הטלוויזיה בלוויין yes. בהודעה זו, שגם סיפקה את הסיבה לשיחת הוועידה היום, מסרה yes כי החליטה שלא לתקן את ההסכם ביניהן מ-2017 וכי היא תשמור על זכותה שלא לחכור מקטעים במקרה של איחור בשיגור עמוס 8. חלל, מצדה, הדגישה כי היא בוחנת את משמעויות ההודעה, לרבות בהתייחס לשיתוף הפעולה האפשרי עם הממשלה.

בשיחת הוועידה אמר פולק כי חלל ממשיכה בפעילות, תוך בחינת משמעויות הדיווח של yes. בין השאר, הוא ציין כי נבחנת האפשרות להאיץ את שיגורו של לוויין גמיש נוסף, כמחליף ללוויין הוותיק עמוס 3, וזאת למרון שעמוס 3 אמור לסיים את חייו רק בתחילת 2026.

יש לציין כי בשנת 2017 סיפקה yes כ-29.4% מהכנסותיה של חלל, בסך 21.75 מיליון דולר. כל ההכנסות האלה הגיעו מנקודת שמים 4 מעלות מערב, שבה פועל הלוויין עמוס 3 לצד הלוויין הזמני המושכר עמוס 7, שאמור להיות מוחלף בעתיד בידי עמוס 8.