כיסים עמוקים, משרד לובינג וחשיפה תקשורתית: למה דווקא ח"כ שרן השכל נבחרה לקדם את חוק הפוקר

ח"כ השכל מעולם לא התעניינה בפוקר, עד שהגיעה אליה פנייה ממשרד לובינג לקדם הצעת חוק שתהפוך את המשחק לחוקי • מאחורי ההצעה עומדת עמותת הפוקר הישראלי, שגם התקשרה עם משרד יח"צ כדי לקדם את הופעות ח"כ השכל בנושא בתקשורת • המקרה מעיד על שיטה: חברי כנסת מקדמים הצעות שקיבלו דרך משרדי לוביניג, ובתמורה מקבלים חשיפה ששווה הרבה מאוד כסף

ח"כ שרן השכל / צילום: שלומי יוסף
ח"כ שרן השכל / צילום: שלומי יוסף

לפני מספר שבועות הופיעה ח"כ שרן השכל (ליכוד) באולפן Ynet לראיון נרחב שבו סיפרה עד כמה חשוב לתת לשחקני הפוקר במה חוקית לשחק בה בישראל. היא כינתה את שחקני פוקר הישראלים "ספורטאים שמביאים המון כבוד למדינה". יממה לאחר מכן דילגה ח"כ השכל לראיון טלוויזיוני נרחב לא פחות, הפעם בערוץ הספורט, ופירטה על העוול רב-השנים שנעשה לשחקני הפוקר הישראלים וכי הגיע הזמן שהמדינה תתערב אחת ולתמיד בעניין, ותהפוך את הפוקר ממשחק אסור למשחק לגיטימי. במקביל היא אוזכרה באתרי אינטרנט שכתבו על העניין.

כמה שבועות מאוחר יותר, ב-24.11.2018, הונחה על ידי ח"כ השכל הצעת חוק פרטית להסדרת משחק הפוקר בישראל ('תיקון להצעת חוק העונשין - החרגת טורניר מהגדרת משחק אסור') שיוציא אותו מהפעילות המחתרתית שבה הוא מתקיים כיום.

מה לח"כ השכל ולפוקר? למען האמת כלום. במקרה הזה היא בסך הכל משמשת כגורם הקצה שאותר וסומן באופן מחושב בתום מאמצים גדולים על ידי מקדמי ההצעה - עמותת איגוד הפוקר הישראלי. ההתגייסות של ח"כ השכל שתתואר כאן ונחשפת ב"גלובס" מראה בדיוק איך עובדת השיטה - חודשים ארוכים של הכנות במסגרתן חובר גוף עם אינטרס לחברת לוביסטים, שמאתרים את חבר הכנסת הנכון, מסדרים לו על הדרך הופעות בתקשורת וחשיפה, ומכאן ועד הגשת הצעת החוק המרחק קצר.

יותר מזל מיכולת

הסיפור מתחיל לפני מספר חודשים. בתום ניסיון ארוך שנים של שחקני הפוקר בישראל להפוך את המשחק ללגיטימי לצורך קיום טורנירים, מחליטה עמותה בשם 'התאגדות שחקני הפוקר בישראל' ללכת למהלך אגרסיבי בעלות של מאות אלפי שקלים: תחילתו בגיוס כספים שיסייעו בסופו של דבר להגיע לחבר כנסת שיהיה מוכן להניח את הצעת חוק על שולחן הכנסת.

משחק הפוקר יושב תחת חוק העונשין מ-1977 תחת הגדרה של 'משחק אסור' - כלומר כזה שבו אלמנט המזל עולה על אלמנט היכולת. כמשחק שנמצא מחוץ חוק הוא מתקיים על ידי עשרות אלפי שחקנים בבתים פרטיים ובמועדוני משחק מחתרתיים, חלקם נשלטים באופן טבעי על ידי גורמים פליליים. לא מעט ישראלים משחקים באינטרנט בניגוד לחוק, אחדים אף יוצאים לטורנירים מוסדרים בחו"ל ורושמים הישגים לא רעים. בתמורה הם מחויבים לדווח על הכנסתם מפעילות מקצועית זו לרשויות המס.

לפני מספר חודשים החליטו באיגוד לפעול לטובת הסדרת המצב. איך מעבירים בישראל הצעת חוק? שלושה גורמים מרכזיים נדרשים - משרד יח"צ, משרד שתדלנות (לוביסטים) וחבר כנסת. שתי בעיות מרכזיות קיימות בסיפור הזה: הראשונה, משרדי יח"צ ולובינג עולים כסף והשנייה, איך מוצאים את חבר הכנסת הנכון שיסכים להיות זה שיגיש את הצעת החוק, בעיקר בתחום עם תדמית כל כך בעייתית.

ח"כ השכל היא דוגמה לח"כ מאוד פעיל מבחינת הצעות חוק - היא חתומה על לא מעט הצעות חוק שהוגשו. היא ח"כ צעירה, אבל בעלת מעמד מאוד בעייתי בכל הקשור לעתיד האישי שלה בפוליטיקה: לכנסת האחרונה היא נבחרה רק במקום ה-31 ברשימת הליכוד. הליכוד זכה בבחירות ב-30 מנדטים, והשכל נכנסה לכנסת ה-20 רק חמישה חודשים אחרי השבעתה, בזכות מינויו של דני דנון לשגריר ישראל באו"ם. היא על תקן הח"כית המתנדנדת, על הקו הדק שמפריד בין להיכנס או להישאר בחוץ בבחירות הבאות.

שלב 1: גיוס כסף

לחברת הכנסת השכל עוד נחזור. בינתיים, את בעיית הכסף שיממן את הצעת החוק פתרו באופן יצירתי - עמותת הפוקר יצאה בגיוס המונים (הדסטארט) במסגרתו הצליחה לעמוד במאמץ רב במינימום הנדרש שהוצג. בתום 40 יום הצליחה לגייס על ידי 752 איש סכום של 252,496 שקל. "בעזרת הכסף הזה שכרנו את שירותיהם של צוות מומחים שעלותו החודשית היא כ-25 אלף שקל", מספרים בעמותה. למה ללכת להצעת חוק? "כי אחרי מספר פסקי דין שבהם הפוקר נידון בבתי המשפט, הבנתי שמבית המשפט לא תבוא הישועה ושהדרך היחידה להפוך אך הפוקר בישראל ללגיטימי היא לשנות את החוק", אומר סטס טישקוביץ', מראשי העמותה וממובלי המהלך.

מכאן והלאה העסק התגלגל די מהר. "איך משנים חוקים בישראל? באמצעות חברי כנסת. איך מגיעים לחברי כנסת? דרך לוביסטים. מי עוזר לך לגבש הצעת חוק? עורכי דין וחברי כנסת. מי מפמפם את זה בתקשורת כדי שזה יעניין חברי כנסת? אנשי יחסי ציבור", מספר טישקוביץ', "ברגע שהבנו את המשולש הקדוש הזה של לוביסטים-משרד עורכי דין- אנשי יח"צ, פנינו לכמה גורמים כדי להבין את העלויות. הגענו לסכום יחסית נמוך של 30-40 אלף שקל בחודש, תשלומי ריטיינר, כדי להריץ את המהלך".

שלב 2: לוביסטים

משרד עו"ד ברון ושות' נבחר לסייע במישור המשפטי ולטענת טישקוביץ' הדבר נעשה על ידם בהתנדבות (פרו בונו). חברת השתדלנות אימפקט נבחרה למהלך של גיוס חבר הכנסת שיקדם את ההצעה בכנסת. החברה מוכרת בשנתיים האחרונות דווקא מפרשת 'ישראל ביתנו' שבה הייתה מעורבת. מבין כל חברות הלובינג הייתה זו היא שהרימה את הכפפה. למה היא? "לפני שהגענו לאימפקט קיבלנו סירובים מכמה משרדי לובינג. הלכנו ללוביסטים שאמרו לנו 'אין לנו בעיה לקחת לכם כסף, אבל זה מהלך אבוד. האטמוספרה לא מתאימה והתשתית שלילית'", אומר טישקוביץ'.

אימפקט, שעוסקת גם ברגולציה על קידום מטבעות קריפטו בישראל, ואחרי המכה שחטפו מ'פרשת ישראל ביתנו' - הם אלו שלקחו את התיק, "אבל לא לפני שאמרו לנו שהם רוצים להבין עד הסוף את העסק הזה ומי אנחנו. היה להם חשוב להבין שאנחנו לא עולם תחתון", מציין טישקוביץ'.

ביחד עם אימפקט התחילה העמותה לחפש את הפוליטיקאי הנכון. "הלוביסטים יורים לכל הכיוונים, דופקים על דלתות, והם העבירו את נייר העמדה שלנו לכמה פוליטיקאים. יצא לנו להיפגש עם כמה פוליטיקאים לפני שהגענו לשרן השכל, אני לא ארחיב בנדון", אומר טישקוביץ'.

למה סירבו לכם?

"יש חברי כנסת שאמרו שזה לא טוב להם תדמיתית או שהם לא מעוניינים, ויש כאלו שאמרו 'זה מעניין אותנו, אבל אני רוצה לעשות את זה בדרך שלי' - והציעו כל מיני פתרונות להסדרה שלדעתנו היו פחות מתאימים לאקלים הישראלי".

ואז הגעתם לח"כ השכל, שלא הייתה הראשונה בתור. למה לדעתך איתה זה הצליח לכם?

"ספציפית לגביה - בעלה הוא חובב פוקר. והיא הבינה את הלקונה שיש עם אי-הסדרת הפוקר וממש התחילה לחקור את הנושא. מעבר לזה, היא לקחה על עצמה את דגל המאבק של חולי הקנאביס הרפואי, ומובילה את המאבק של האוכלוסייה הגאה. היא נוגעת בהמון נקודות רלוונטיות לאנשים בישראל. היא חברת כנסת צעירה, היא חברת כנסת שמקדמת אג'נדה ליברלית מתוך מפלגת השלטון, והתחום של הפוקר בפרט וההימורים בכלל זה מתחבר לאג'נדה".

מה יוצא לה מזה?

"דבר ראשון שם של חברת כנסת צעירה ולוחמנית ושל מובילת מאבקים של אוכלוסיות צעירות. דבר שני - חברי כנסת כידוע לנו מחפשים בנרות הופעות בתקשורת, ופוקר זה נושא לוהט. חבר הכנסת שירים ראשון את הכפפה יקבל חשיפה, וכל ח"כ שיגיד 'אני תומך בהסדרת פוקר', התקשורת תשתה אותו בצמא. לשמחתי מצאנו את הפרטנרית המושלמת בעיני".

בועז רדי, הבעלים של חברת הלובי אימפקט, אומר כי הצעת החוק מבחינת המשרד היא לגיטימית - אם כי התקיימו בדיקות ארוכות מהרגיל לפני שהוחלט לקחת את התיק. "ישבנו איתם (עם אנשי הפוקר- ט"ו) הרבה זמן, בדקנו אותם לעומק, כדי לדעת שאלו אנשים לגיטימיים, וגם התעקשנו שהכסף יגיעו ממימון המונים - כי אני רוצה לדעת עבור מי אני עובד. כל עוד הם משלמים והמקור של הכסף הוא לגיטימי - אין לי בעיה איתם". לגבי האופן שבו באימפקט איתרו בסופו של דבר דווקא את ח"כ השכל לטובת הגשת הצעת החוק, רדי לא מוכן לדבר.

מלבד משרד לובינג המימון שימש את אנשי הפוקר גם לשכירת משרד יח"צ, שידחוף להופעות בתקשורת. לעניין הזה נבחר יניב לייבוביץ', שבדיוק עזב את משרד דני לוי לטובת משרד עצמאי. ליבוביץ' היה הגורם שפתח את הדלתות לכתבות בנושא בתקשורת - ובראשן כתבה בת 9 דקות באולפן שישי בפריים-טיים של ערוץ 2. תוכן שיווקי? "לאף גוף תקשורת לא שילמנו כסף כדי להופיע אצלו", מבהירים מהתאחדות הפוקר.

כך עבדה השיטה
 כך עבדה השיטה

"קצת התפלאתי שבאו אליי"

ח"כ השכל מבחינתה לא מסתירה את העובדה שהפנייה אליה נפלה עליה בהפתעה.

מה הביא אותך להתעסק דווקא בנושא הפוקר הישראלי? ראיתי גם שכינית את התחום ענף ספורט. בינינו, זה לא באמת ענף ספורט. זה תחום שמוגדר בישראל כהימור ומשחק אסור.

"פנו אליי חבר'ה צעירים מאיגוד הפוקר הישראלי. ישבנו לשיחה מאוד מעמיקה בנושא כדי לבחון אותו. הלשכה שלי תמיד פתוחה לכולם. ואחרי שהם דיברו איתי הנושא נראה לי מעניין, ונראה לי שבאמת נעשה עוול לשחקנים. אנחנו רואים שזה ספורט ברמה מאוד גבוה, מאוד יוקרתי בכל העולם, ופה בישראל חוסמים כל דרך של הפוקר להיות חלק מהספורט. חקרתי והתייעצתי עם הרבה מאוד אנשים, בין היתר עם פרופסור ישראל אומן (זוכה פרס נובל לכלכלה על עבודתו בתחום תורת המשחקים - ט"ו) כדי להבין באמת את המשמעויות".

החבר'ה מהפוקר פנו לפני שהגיעו אליך לח"כים אחרים?

"לא שידוע לי".

את משחקת פוקר?

"לא, האמת היא שלא. אבל בעלי לימד אותי. הוא קצת יותר מבין בדבר הזה".

מבחינתך זה היה לקחת תחום מאפס ולהבין אותו?

"נכון, נכון".

נפגשת עם הלוביסטים?

"כן, נפגשתי איתם".

וכשבאו אליך בפעם הראשונה עם הסיפור הזה - לא היה לך קצת מוזר?

"תראה, אני קצת התפלאתי באמת למה הם באו דווקא אליי".

אז למה באמת?

"הדלת שלי פתוחה לכולם. אני חברת כנסת קצת יותר צעירה. אני מכירה את הדור שלי, אז יש לי יכולת לקבל דברים שלאנשים יותר ותיקים קצת יותר קשה איתם".

ומבחינה פוליטית זה לא מפחיד אותך - להיות מזוהה עם משהו לא קונבנציונלי ועם תדמית בעייתית?

"תראה, בכל הצעת חוק יש לך חששות כאלו של אנשים שמנסים למתג אותך באיזושהי צורה. יש לנו מאבקים פוליטיים לא פשוטים ובכל הצעה שאנחנו מקדמים, יריבים פוליטיים מנסים להשתמש בזה נגדנו. זה קיים בכל הצעת חוק".

פה אבל חשבת חמש פעמים, ולא פעמיים?

"כן".

למה?

"כי אנשים יכולים לתפוס את המשחק כמשהו שלילי. אבל לא הייתי הולכת על הצעת חוק אם לא הייתי בטוחה שזה הדבר הצודק והנכון לעשות".