"סעודיה בולמת יזמת התקרבות לישראל בעקבות רצח חאשוקג'י"

פקיד ממשלה סעודי בכיר: "בהחלט מסתמן צינון... הדבר האחרון שהממלכה צריכה עכשיו זו תגובת נגד נוספת (על התקרבות לישראל)" • "וול סטריט ג'רנל": שני יועצים בכירים ליורש העצר בין סלמאן, שמילאו תפקיד חשוב במגעים ישראל – הושעו מתפקידם

יורש העצר הסעודי, מוחמד בין סלמאן / צילום: Reuters
יורש העצר הסעודי, מוחמד בין סלמאן / צילום: Reuters

סעודיה בולמת את יזמת ההתקרבות שלה לישראל בעקבות רצח העיתונאי הסעודי-אמריקאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול באוקטובר, כנראה על פי הוראת יורש העצר הסעודי מוחמד בין סלמאן. מעמדו של הנסיך נפגע בגין ידיעות על מעורבותו ברצח. כך מוסר הערב (ג') "וול סטריט ג'רנל".

העיתון מגדיר את מאמצי ההתקרבות בין שתי המדינות כ"יזמה חשאית", בתמיכת ארה"ב, אם כי אמצעי תקשורת רבים דיווחו בשנים האחרונות, ובעיקר בחודשים שחלפו, על היזמה הזו.

שני יועצים קרובים של הנסיך בין סלמאן, שמילאו תפקידי מפתח במגעים מאחורי הקלעים בין ישראל לסעודיה, הורחקו מתפקידיהם בגלל חשדות שהם היו מעורבים במבצע רציחת העיתונאי, מדווח "וול סטריט ג'רנל". השניים הם סעוד אל קטאני, יועץ תקשורת בחצר המלך, ואחמד אל אסירי, סגן ראש המודיעין של סעודיה.

כיועץ תקשורת, הורה קטאני לאמצעי תקשורת בסעודיה כיצד לשפר את דימויה של ישראל במדינה, שבמשך עשרות שנים הורגלה לשנוא את "האויב הציוני". הוא אף היה מעורב ברכישת אמצעי מעקב אלקטרוניים מחברות היי-טק ישראליות. (על פי דיווחים בעבר, מדובר ברכישת מערכת לחדירה לטלפונים ניידים של החברה הישראלית NSO). אם אכן כך, הרכישות האלה עולות בקנה אחד עם דיווחים שהוא אחראי על ניטור מבקרי החצר המלוכה והחנקת דעות של חולקים על המשטר.

אל אסירי, שהיה כפוף לקטאני, ערך כמה ביקורים חשאיים בישראל, לדברי "וול סטריט ג'רנל". הוא היה הסעודי הבכיר ביותר שביקר בה אי פעם. בשיחותיו בישראל הוא התמקד בסוגיה כיצד תוכל הממלכה להפיק תועלת מטכנולוגיות המעקב האלקטרוני מפיתוחן של חברות ישראליות.

הזעם בקהיליה הבינלאומית בעקבות החיסול והשלכות המעשה על חצר המלוכה בריאד פגעו ביכולתו של בין סלמאן לתמרן בין יריבים פוטנציאליים והקטינו את תיאבונו להסתבך ביזמות של מדיניות חוץ, לרבות ההתקרבות לישראל, אמרו מקורות שמודעים למצב בסעודיה.

"בהחלט החל להסתמן צינון מיד לאחר רצח חאשוקג'י", אמר פקיד ממשלה בכיר בריאד. "הדבר האחרון שהממלכה צריכה עכשיו זו תגובת נגד חדשה (להתקרבות לישראל) מיד אחרי מה שקרה (בטורקיה)".

מזווית אחרת, בעקבות רצח חאשוקג'י ממלא עתה המלך סלמאן, אביו של יורש העצר, תפקיד פעיל יותר בניהול ענייני המדינה. בניגוד לבנו, הוא מסתייג יותר מחימום היחסים עם ישראל. הוא אמר באחרונה, כי יישוב הבעיה הפלסטינית עם ישראל הוא "הקדימות העליונה ביותר" באזור.

עם זאת, קרוב לוודאי שהקשרים בין ישראל לסעודיה ישרדו למרות הקשיים הנוכחיים בגלל האינטרסים העסקיים והביטחוניים המשותפים בין שתי המדינות, מנבא העיתון. חברות היי-טק ישראליות רואות בסעודיה שוק רווחי ביותר למוצרי הביטחון האלקטרוני שלהן. יתר על כן, חברות ישראליות בוחנות השקעות בפרוייקט NEOM - עיר עתידנית מבוססת טכנולוגיה - פרי חזונו של נסיך הכתר, או השתתפות באספקת תשתית לפרוייקט.

ממשלת סעודיה, מצידה, בוחנת אפשרות להשקיע לפחות 100 מיליון דולר בחברות היי-טק ישראליות שונות, לדברי אנשים המודעים לעסקה הפונטציאלית. כאמור, רצח חאשוקג'י צינן את מגמת ההתקרבות, אך המגעים נמשכים, לדברי "וול סטריט ג'רנל".

ראש המוסד, יוסי כהן, נפגש כמה פעמים בשנה שחלפה עם בכירים סעודיים, אומר העיתון. ביוני הוא נועד עם סעודים בפגישה שיזמה ארה"ב ושהשתתפו בה גם אנשי מודיעין ממצרים, ירדן והרשות הפלסטינית. ישראל, סעודיה והאמירויות הערביות המאוחדות חולקות עתה דרך קבע מידע מודיעיני, בעיקר על מעבר אוניות בים האדום אך גם בנושאים שקשורים באיראן. 

בין סמלאן הכיר בזכותם של יהודים לחיות במדינה משלהם

באפריל השנה הכריז בין סלמאן, כי הוא מכיר בזכותם של יהודים לחיות במדינה משלהם. זו היתה הפעם הראשונה שבכיר סעודי השמיע הצהרה כזו. הוא אף אמר ששלום בין ישראל לפלסטינים ייתן גיבוי לאינטרסים משותפים בין ישראל למדינות המפרץ הפרסי.

בראיון לעיתונאי היהודי ג'ף גולדברג, עורך המגזין"אטלנטיק", נשאל יורש העצר האם הוא מאמין שלעם היהודי יש זכות לחיות במדינה שתשתרע על לפחות חלק מארץ אבותיו.

תשובתו: "אני מאמין שלכל עם, בכל מקום, יש זכות לחיות במדינה שוחרת שלום משלו. אני מאמין שלפלסטינים ולישראלים יש זכות לחיות במדינה משלהם. אך יש צורך בהסכם שלום כדי להבטיח יציבות לכל ולקיים יחסים נורמליים".

שאלה: האם יש לך התנגדות דתית לקיומה של ישראל?

בין סלמאן: "יש לנו דאגות שנובעות מהדת לגבי גורלו של המסגד הקדוש (אל אקצא) בירושלים ולגבי זכויות העם הפלסטיני. אלה הבעיות שלנו. אין לו שום התנגדות לכל עם אחר".

שאלה: מסורתית, סעודיה ידועה כמקום שמפיק הרבה תעמולה אנטישמית. האם יש לך בעיה אם האנטישמיות בארצך?

MBS: "לארצנו אין בעיה עם יהודים. נביאינו מוחמד התחתן עם יהודיה. היא לא היתה סתם חברה. הוא נשא אותה לאשה. שכניו של הנביא היו יהודים. בסעודיה תמצא יהודים רבים שבאו מאמריקה ומאירופה. אין בעיה בין נוצרים למוסלמים ויהודים. יש לנו בעיות כפי שיש בכל מקום אחר בעולם, בין אנשים מסוימים. אבל מדובר בבעיות נורמליות".

שאלה: האם, לדעתך, איראן מקרבת בין ישראל לסעודיה? אלמלא הבעיה האיראנית, האם אתה יכול להעלות בדעתך מצב שבו היו לסעודים אינטרסים משותפים עם ישראל?

MBS: "ישראל היא כלכלה גדולה יחסית לשטחה, וזו כלכלה צומחת, וכמובן שיכולים להיות לנו אינטרסים משתפים רבים אם יהיה שלום. יהיו הרבה אינטרסים משותפים בין ישראל למדינות המועצה לשת"פ בין מדינות המפרץ (שבה חברה גם סעודיה) ומדינות כמצרים וכירדן".