"עומס ושחיקה בבתי החולים מגיע עם תג מחיר של חיים. רופא פנימאי במיון יכול לפגוש 50-60 מטופלים בלילה. אז כן, לפעמים עושים טעויות. התקינה בבתי החולים לא השתנתה משנות ה-70 והעולם השתנה". כך אמרה היום ד"ר אסנת לבציון-קורח, מנהלת המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) בפאנל "מנהלות בתי החולים על במה אחת" בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". בפאנל, שהנחתה אותו כתבת הבריאות של "גלובס" הילה ויסברג, לקחו חלק 3 מתוך חמשת מנהלות בתי החולים בארץ, ד"ר שרית אבישי-אלינר, מנהלת המרכז הרפואי קפלן-הרצפלד, ד"ר ענת אנגל מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון, וכאמור ד"ר לבציון-קורח.

מנהלות בתי החולים, התייחסו במסגרת השיח לעומס ולשחיקה הקיימת בבתי החולים, בקרב הצוותים הרפואים ובכלל אלה: האחיות, המתמחים והרופאים הבכירים. לדברי לבציון קורח העומס נובע בין היתר ממחסור בתנאים אופטימליים לאנשי הצוות הרפואי ולמחסור ברופאים בפרט. בכל הקשור לתשישות הרופאים, ציינה ד"ר אנגל את נושא "תשישות החמלה" - "המטופלים זקוקים לזה ואנחנו רואים שזה מה שהשחיקה מוציאה".

נוגע למאבק המתמחים לקיצור התורנויות כיום בנות ה-26 שעות, לא הייתה הזדהות מצד מנהלות בתי החולין, אשר ציינו כי "בעבר עבדו יותר קשה". יחד עם זאת, מנהלת ביה"ח וולפסון השיבה, כי נושא השחיקה הוא קשה. לדבריה, "הציון בסקר שחיקה היה 3.4 כשהממוצע הארצי הוא 3, ובשוק הפרטי הוא 2.4. הרופאים הם השחוקים ביותר והמתמחים הם השחוקים ביותר ודווקא הגילאים הצעירים הם השחוקים ביותר. לא כמונו המבוגרים שהגענו למעמד אחר. יש משפחה יש ילדים יש עומס כלכלי בתור נשים צריך לקחת מטפלת ולכן זה שוחק". בנוסף ציינה ד"ר ענת אנגל כי היא מסכימה "שמה שהסקר הראה, שתפקידנו כמנהלות בתי חולים לאפשר למתמחים תנאי עבודה טובים וזה מה שהם מבקשים". 

עוד ציינה ד"ר אנגל כי החל מ-2019 תתאפשר בחירת מנתח בבית החולים, "כי אם זה מה שמציעים בתי החולים הפרטיים, אז זה גם מה שאנחנו צריכים להציע".

ד"ר אסנת לבציון-קרח הסכימה שלמרות הכל "כולנו היינו שמחים לקצר את התורנויות". אולם הבהירה, כי "נושא השחיקה הוא יותר רחב מהתורנויות...כמו ששרית (ד"ר שרית אבישי-אלינר) אמרה, הכל קורה ביחד. אבל, בסוף מה שיוצא שכל החיים הבוגרים שלך אתה רופא בכיר. רוב השנים... וזה מה שהמתמחים לא הבינו, עדיף להם להתמקד בתנאים שלהם כרופאים בכירים".

לשאלת המנחה, למה הן מייחסות את ריבוי הנשים המנהלות בתי חולים, הישג עד לפני מספר שנים היה נראה רחוק, השיבה ד"ר אבישי-אלינר כי לטעמה "ברגע שנפרצת תקרת זכוכית זה נחשול שמאפשר את זה....גם מבחינת נשים אחרות כאלה שרצו ואולי התלבטו. והנה זה אפשרי, זה נכון וזה מוכח וגם גברים מבינים זאת כעת". כהוכחה נוספת לפריצת אותה תקרת זכוכית ציינה ד"ר אבישי-אלינר כי בביה"ח קפלן אותו היא מנהלת - "46% מהרופאים הם רופאות. יש לנו 38% נשים שמנהלות יחידה בביה"ח וסגני מנהלים".

לדבריה, "בשנת 2015 היה כוח משימה... ושבירת תקרת הזכוכית זה דבר שכבר ראינו במקומות אחרים כמו בבנקים וכמו בהייטק".

אז המהפכה הנשית בבתי החולים בעיצומה, ולפי ד"ר לבציון-קורח "אני הייתי הראשונה שניהלה בית חולים של הדסה שזה ארגון נשים, ולקח להם רק מאה שנים. והייתי הראשונה לנהל בית חולים ממשלתי שזה דבר שלקח רק 70 שנים, אך עדיין הפערים זה דבר שהוא מאוד בולט ועושים עבודה וזה צריך להשתנות".

בכל הקשור לטענה כי עולם הרפואה הוא עדיין שוביניסטי דבר המחלחל לחדרי הניתוח, ציינו הרופאות כי לטעמן, האווירה בחדר הניתוח השתנתה ואמירות שהיו נהוגות "כבר מזמז לא נהוגות".

ד"ר אנגל אמרה כי, "אנחנו רואים יותר ויותר נשים מנהלות שחשוב להן לפתח קריירה והן עושות הקרבות למען כך. זה תהליך שיילך ויגבר. למשל, אנחנו מדברים פה על כירורגיה כעל מקצוע גברי כביכול, ואני רוצה לספר לכם שאצלנו בוולפסון יש מנהלת מחלקה כירורגית, אשה, והיא עושה עבודה מצוינת. כך שזה לחלוטין אפשרי". על נקודה אחת כולן הסכימו - "העולם השתנה, אך הדרך עוד ארוכה".

נקודה מעניינת אליה התייחסו מנהלות בתי החולים התייחסו גם להודעת המשטרה מהחודש שעבר, ולפיה נעצרו 40 רופאים מתמחים ורוקחים בגלל תעודות סיום לימודים מזויפות מארמניה. במהלך הדיון התברר כי אחד מאותם מתמחים שנעצרו היה רופא בביה"ח קפלן, כאשר לדבריה של מנהלת ביה"ח - דווקא היה מדובר "במתמחה טוב".