התובע הכללי במחוז קולומביה: פייסבוק לא הגנה על פרטיות משתמשיה

שערוריית קיימברידג' אנליטיקה: בהודעת התובע הכללי קרל רסין נאמר כי החברה גם הוליכה שולל את המשתמשים "בסוגיה למי יש גישה לנתונים שלהם ואיזה שימוש נעשה בהם"

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

התובע הכללי במחוז קולומביה הגיש תביעה משפטית נגד פייסבוק, בטענה כי החברה "לא הגנה על פרטיות משתמשיה" בשערוריית קיימברידג' אנליטיקה.

בהודעת התובע הכללי קרל רסין נאמר כי החברה גם הוליכה שולל את המשתמשים "בסוגיה למי יש גישה לנתונים שלהם ואיזה שימוש נעשה בהם".

מניית פייסבוק  נסחרה אתמול (ד') ירידה של כ-6% בעקבות הידיעה על התביעה.

בתביעה שהגיש רסין - המהלך המשמעותי הראשון שנקט תובע כללי נגד ענקית המדיה החברתית בשערוריית קיימברידג' אנליטיקה - נטען כי הפיקוח הרשלני של פייסבוק והגדרות הפרטיות המטעות שלה אפשרו לחוקר להשתמש בפלטפורמה לאיסוף מידע אישי של מיליוני משתמשים ללא רשותם, ולאחר מכן למכור מידע זה לקיימברידג' אנליטיקה, חברת ייעוץ פוליטי.

קיימברידג' אנליטיקה השתמשה בנתונים כדי לסייע למטות הבחירות של מועמדים לנשיאות למקד את מאמצי התעמולה שלהם בבוחרים על בסיס מאפייניהם האישיים של אותם בוחרים, על-פי כתב התביעה של רסין.

קיימברידג' אנליטיקה עבדה עבור מועמדים רפובליקניים לנשיאות, כולל הנשיא דונלד טראמפ, בתקופה שלפני הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. עבודה זו הייתה מבוססת על שימוש בחוד החנית במחקר מדעי החברה לצורך התמקדות ייעודית משופרת בבוחרים בקמפיינים פוליטיים.

נציגי מסע הבחירות של טראמפ אמרו כי קיימברידג' אנליטיקה הגזימה בתיאור יכולתה להשתמש בנתונים "פסיכוגרפיים" לזיהוי ושכנוע בוחרים. במועד מוקדם יותר השנה הכריזה החברה כי היא נסגרת בעקבות השערורייה.

אחד מדוברי פייסבוק אמר: "אנו בוחנים את התביעה ומצפים להמשיך את דיונינו עם תובעים כלליים במחוז קולומביה ובמקומות אחרים".

אף תובע כללי מדינתי לא הצטרף לתביעה, ואין שום חקירה רשמית רב-מדינתית, לדברי פקידים במחוז קולומביה.

התביעה שהגיש התובע הכללי של מחוז קולומביה כוללת דרישה לצו משפטי, צו משפטי למען צרכנים שנפגעו וכן פיצויים וקנסות. בתביעה נטען כי יותר מ-340,000 משתמשים במחוז קולומביה נפגעו. עד למעוד פרסום הכתבה לא היה ברור כמה עלולה פייסבוק להידרש לשלם בסופו של דבר, אך פקידים אמרו כי החברה עלולה לשלם עד 5,000 בגין כל הפרה.

ועדת הסחר הפדרלית (FTC) בודקת גם כן את פייסבוק בגין התקרית וכן בגין חשדות לסוגיות פרטיות אחרות. אחת השאלות היא האם פייסבוק הפרה את תנאיו של הסדר קודם בפרשת קיימברידג' אנליטיקה. במסגרת הסדר זה, שאושר ב-2012, הסכימה פייסבוק להשיג את הסכמת המשתמשים לאיסוף נתונים אישיים ושיתופם עם אחרים.

אם FTC תגיע למסקנה שפייסבוק הפרה הסכם זה, החברה עלולה להיקנס במיליוני דולרים, ותדמיתה בקרב המשתמשים תיפגע.