נתי כהן: ההתקדמות בסיבים האופטיים איטית בגלל בזק

מנכ"ל משרד התקשורת בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "אם מדינת ישראל לא תרושת לאורכה ולרוחבה בסיבים אופטיים, לא נגיע לעידן הדיגיטלי הבא, ולכן ההתערבות שלנו מאוד חשובה בנקודה זו" • לדבריו, עד כה יש התקדמות מועטה בלבד בתחום בגלל הימנעותה של בזק להשתתף בתהליך

מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, בוועידת ישראל לעסקים / צילום: איל יצהר
מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, בוועידת ישראל לעסקים / צילום: איל יצהר

"אם מדינת ישראל לא תרושת לאורכה ולרוחבה בסיבים אופטיים, לא נגיע לעידן הדיגיטלי הבא, ולכן ההתערבות שלנו מאוד חשובה בנקודה זו" - כך אמר היום (ה') נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

לדבריו, עד כה יש התקדמות מועטה בלבד בגלל הימנעותה של בזק להשתתף בתהליך: "יש חדירה של 11% לבתי האב בישראל ואפילו לא סיב אחד של החברה הגדולה בישראל. המטרה היא להפוך את הקערה על-פיה, כך שבתוך חמש שנים תהיה חדירה של 80%, בוודאי שעם בזק. יותר מזה, בזק כבר צריכה מזמן להיות שם ויש לה את היכולת להיות שם. החדירה עד עכשיו לא מתבצעת על-ידי בזק לצערי הרב. כדי לעשות את זה צריך שיתוף פעולה ולצערי הרב כרגע כל מה שמתבצע זה על-ידי חברות קטנות שמשקיעות הון תועפות על-מנת לממש את החזון שלנו והביא לציבור בשורה גדולה יותר. נשמח מאוד שגם בזק יהיו יחלק מתהליך פריסת הסיבים האופטיים ונעשה הכל שזה יקרה בסופו של דבר".

כהן ציין כי בקול הקורא שפרסם משרד התקשורת בנושא אמנם נקבע שעל המשתתפות תחול חובה לשירות אוניברסלי ואולם תתאפשר לבזק גמישות בחיבור בניינים ושכונות בהתאם לביקושים אזוריים: "כלומר בזק תוכל להדליק את הרשת המתקדמת באופן מדורג בין האזורים השונים. על הדבר הזה אנחנו מוכנים לדבר, אנחנו מבינים את תמונת המצב, רוצים לקדם את התשתיות בישראל ורוצים בשיתוף פעולה ובצורה מדורגת".

לקראת פרסום עקרונות מכרז רשת הדור החמישי בשבוע הבא אמר כהן כי משרד התקשורת יביא בחשבון גם את מצבן הכלכלי של המפעילות הסלולריות: "אני חושב שאנחנו מביאים בשורה. אנחנו רואים בתשתית התקשורת כתשתית לאומית חשובה ולכן יהיו גם תמריצים כלכליים לעידוד השקעות". לדבריו משרד התקשורת ביקש עד כה לעודד תחרות בתחום המחירים ואילו עתה העובר המיקוד לתחרות בתחום הנחת התשתיות לדור התקשורת הבא.

כהן אמר: "הדור החמישי הוא מהפיכה שלא רק משפרת את שירותים שאנחנו מקבלים היום אלא מהפיכה מסוג אחר לגמרי. אם אנחנו נסתכל קדימה על תוכנית ארוכת-טווח שממקסמת בתוכה גם את התשתיות הנייחות וגם את הניידות וגם את היכולת שלנו להביא ליישומים אחרים לגמרי כמו ערים חכמות, תחבורה אוטונומית, חקלאות אוטונומית, חינוך שונה לחלוטין. אם לא נתקדם לא נהיה ערוכים למהפכה של הדור החמישי".

הוא הוסיף כי משרד התקשורת נערך לפרסום המכרזים בצורה שונה: "אנחנו מבינים שהדור החמישי הוא שילוב של מספר שכבות: יש את התשתית הנייחת ויש את המרחב הספקטרלי, שיקודם במכרז שונה לחלוטין ממה שהיה עד היום. ננהל אותו אחרת לגמרי ותהיה בו בשורה: אנחנו מאוד מעוניינים שהחברות ישקיעו בתשתיות, ונראה איך אנחנו מעודדים ומתמרצים יכולות והישגים מוכחים".

לשאלה אם המפעילות הסלולריות מסוגלות במצבן הכלכלי להתמודד במכרזים עם השקעות מאסיביות אמר כהן: "היעד שלנו ב-2019 הוא לצאת למכרז וגם שהחברות יזכו בתדרים שאנחנו נוציא. זה שלב ראשון בדרך לדור 5, ויהיו עוד מכרזים בהמשך הדרך. זו קודם כל מפת דרכים של היכולת לשדרג את היכולות שלנו. יש שאלות שנצטרך לענות עליהן בהמשך הדרך אבל החשיפה שלנו בשבוע הבא לעקרונות המכרז תביא בשורה גם להשקעה בתשתיות, אנחנו לוקחים בחשבון גם את המצב בשוק".